مجید راستی با اشاره به اینکه فرهنگ کتاب و کتابخوانی شادابی و سلامت جامعه را تضمین می‌کند،‌ گفت:‌ «محوری شدن موضوع کودک و نوجوان در هفته کتاب امسال حائز اهمیت است.»

مجید راستی

همشهری آنلاین - گروه فرهنگی: مجید راستی، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفت‌وگو با همشهری، محوری شدن موضوع کودک و نوجوان در هفته کتاب امسال را حائز اهمیت دانست و گفت: این اقدام که ادبیات کودک و نوجوان محور هفته کتاب این دوره قرار گرفته نیت خوبی است. به همین علت هم خوب است اطلاع‌رسانی بیشتری در این حوزه صورت گیرد و برای محوری بودن ادبیات کودک و نوجوان در هفته کتاب بیشتر تبلیغ شود.

وی ادامه داد: در هفته کتاب همه توجه‌ها به سمت کتاب است و برای استمرار کتابخوانی کودکان و نوجوانان لازم است که برای آنها زنگ مطالعه و کتابخوانی تخصیص دهیم. وقتی مطالعه ساعت مشخصی در کنار دیگر درس‌ها داشته باشد به یک رویه و شیوه آموزشی تبدیل می‌شود.

راستی، تعامل جدی همه دانش‌آموزان با کتاب در مدرسه را مهم برشمرد و گفت: ایجاد ساعت مطالعه در همه مدارس کشور این فایده را دارد که دانش‌آموزان با معلمان خود و دیگر دانش‌آموزان تعامل اثرگذارتری داشته باشند.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در بخش دیگری از سخنان خود، هفته کتاب را فرصت مناسبی دانست که همه مردم و ناشران می‌توانند از آن بهره ببرند. وی ادامه داد: هفته کتاب اتفاق خوبی است و برنامه‌هایی که طی این هفته برپا می‌شود، سبب می‌شود مطالعه و کتابخوانی به رفتار، اخلاق و عادت عمومی و به یک فرهنگ تبدیل شود.

نویسنده کتاب «پادشاهی که کشورش را گم کرد» ادامه داد: تاکنون شرایط اقتصادی در میزان مطالعه جامعه بی‌اثر نبود و البته سیاست‌گذاری‌های فرهنگی نیز فرهنگ مطالعه را تقویت کرده است.

وی در ادامه با طرح این موضوع که فرهنگ کتاب و کتابخوانی شادابی و سلامت جامعه را تضمین می‌کند،‌ بیان کرد:‌ در دنیای بچه‌ها همه نویسندگان ادبیات کودک در طول سال برای توجه به مطالعه مشارکت دارند تا این شادابی که با مطالعه به جامعه تزریق می‌شود در میان کودکان نیز جریان داشته باشد. در این خصوص هفته کتاب و همچنین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تاثیرگذارند.

مجید راستی در پایان با اظهار امیدواری نسبت به اینکه کتابخوانی به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود،‌ گفت: وقتی حال فرهنگ خوب باشد،‌ تیراژ کتاب‌ها افزایش می‌یابد. با اجرایی کردن برنامه‌های بلند مدت فرهنگی، رشد فرهنگی را به صورت کمی و کیفی در جامعه احساس خواهیم کرد و مردمی که اهل کتاب خواندن نیستند هم کتابخوان می‌شوند.

سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «آینده خواندنی است» از بیست‌وسوم تا سی‌ام آبان‌ماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

کد خبر 808409

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha