مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران می‌گوید: برای تامین و توزیع آب در استان تهران هر اقدامی که ممکن بود انجام دادیم و اولویت امسال ما برای پایداری آب استان تهران، مدیریت مصرف است.

آخرین وضعیت ذخیره آب در «سد طالقان»

به گزارش همشهری، محسن اردکانی تاکید کرد: مطابق داده‌های ثبت‌شده و تجربیات پیشین، دوره‌های خشکسالی در استان تهران دوساله بوده و سپس چند سال ترسالی در این استان ثبت شده اما امسال شاهد سومین‌ خشکسالی پیاپی در استان تهران هستیم و رژیم خشکسالی این استان تغییر یافته است. داستان چیست؟

این گفته مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران نشان می‌دهد که منابع آبی برای تامین آب قابل افزایش نیست و هرگونه بارگذاری اضافه دردسرساز خواهد بود و راهکار این است که ساکنان استان تهران در مصرف آب نهایت تلاش خود را به کار ببندند. چه اینکه اردکانی با اشاره به این‌که ۷۵ درصد آب شرب استان تهران از منابع پشت سد تامین می‌شود، افزود: استان‌هایی مانند تهران که بخش عمده‌ای از تامین آب شرب‌شان وابسته به آب سطحی است، در خشکسالی‌ها آسیب‌پذیری بیشتر دارند.

با این شرایط روشن است که کاهش بارش‌ها، میزان پایداری آبی تهران را با چالش مواجه می‌سازد و افزون بر اینکه استان تهران از حیث ذخایر آبهای زیرزمینی در تنگنا قرار دارد و هرگونه سیاستی برای برداشت بیشتر آب به خالی شدن زیر پای تهرانی‌ها و تشدید خطر فرونشست در دشت‌های استان منجر خواهد شد. مدیرعامل آبقای استان تهران می‌گوید با شروع سالی آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ حجم ذخایر سدهای پنجگانه استان تهران ۵۷ میلیون مترمکعب نسبت به سال گذشته کسری داشته و این در حالی است که اکنون با گذشت دو ماه از پاییز، بارش‌ها شروع نشده است.

اردکانی تاکید می‌کند: مدیریت مصرف دارای سه رکن قانونی، ابزاری و فرهنگی است که فعالیت در حوزه فرهنگی ظرفیت‌های بالایی دارد و این وظیفه روابط عمومی‌هاست که ظرفیت‌های جدید را شناسایی کنند.
او گزارش می‌دهد: علی‌رغم این‌که امسال شاهد افزایش ۲.۵ درصدی مشترکان آب در استان تهران بودیم اما مردم تهران ۶۲ میلیون مترمکعب نسبت به سال گذشته کمتر مصرف کردند که از این میزان،۲۰ میلیون مترمکعب آن مربوبط به مشارکت‌های مردمی و مدیریت مصرف آنان بوده است.

وی تاکید کرد: این‌که با مدیریت فشار و مدیریت توزیع، تلاش کنیم که مردم آب کمتری مصرف کنند نیاز سرکوب شده در جامعه ایجاد خواهد شد، باید تلاش کنیم تا با آموزش مردم و تغییر فرهنگ در جامعه، شاهد مشارکت خودجوش و مداوم مردم در مدیریت مصرف آب باشیم.

سومین‌ خشکسالی پیاپی در تهران | جدیدترین وضعیت پرشدگی سدهای استان تهران اعلام شد


کد خبر 808124
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار انرژی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha