جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

وفور قوطی‌ها و بسته‌های متعلق به برند پپسی در محیط‌زیست نیویورک و اطراف آن، چنان مشکل‌ساز شده که دادستان نیویورک، از این شرکت بزرگ آمریکایی به‌خاطر آلوده‌کردن محیط‌زیست و به خطر انداختن سلامت عمومی مردم، به دادگاه شکایت برده است.

پلاستیک محیط زیست رودخانه

همشهری آنلاین: لتیشیا جیمز، دادستان کل نیویورک، در شکایت خود که در دیوان‌عالی ایالتی ثبت‌شده، پپسی و برندهای زیرمجموعه آن را متهم کرده است که با انتشار وسیع بسته‌ها و بطری‌های پلاستیکی که بیشتر آنها سر از رودخانه بوفالو درمی‌آورند، سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد. این رودخانه یکی از منابع اصلی تامین آب شرب نیویورک است. در این شکایت آمده که پپسی آنقدر پلاستیک تولید می‌کند که به محیط‌زیست آسیب وارد می‌کند.

خانم جیمز در یک بیانیه گفته است: «هیچ شرکتی آنقدر بزرگ نیست که نتواند تضمین کند که محصولاتش به محیط‌زیست و سلامت عموی آسیب وارد نخواهد کرد. تمامی نیویورکی‌ها حق دسترسی به آب پاک دارند اما بازاریابی و بسته‌بندی‌های غیرمسئولانه این شرکت منابع آبی بوفالو، محیط‌زیست و سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد.»

بیشتر بخوانید:

پپسی در یک بیانیه گفته است که نسبت به کاهش پلاستیک و باریافت مؤثر آنها کاملا جدی است. با این حال، این جدیت آنقدری نبوده که دادستانی را راضی نگه دارد. دادستان نیویورک گفته است که حتی به‌صورت چشمی هم مشخص است که پپسی سهم زیادی در تولید زباله‎های پلاستیکی در اطراف رودخانه بوفالو دارد و به‌صورت مشخص گفته که 17درصد زباله‌ها به پپسی و برندهای زیرمجموعه آن تعلق دارند.

دادستان نیویورک همچنین گفته که این شرکت نتوانسته به مصرف‌کنندگانش درباره خطرات سلامتی و محیط‌زیستی پلاستیک‌های به‌کاررفته در محصولات 100برند زیرمجموعه خود توضیح بدهد. او گفته که این آلاینده‌ها می‌توانند در نهایت وارد منابع آبی نیویورک شوند و مشکلات سلامت عمومی ایجاد کنند و به تحقیقات درباره سرطان‌زا بودن میکروپلاستیک‌ها در محیط‌زیست اشاره کرده است.

پپسی در نیویورک مستقر است و بیش از 85برند نوشیدنی عرضه می‌کند و صاحب برندهای متنوع زیادی ازجمله چی‌توز، دوریتوز، فیرتوز، گاتورید، لیز، اوشن اسپری و... است. این شرکت مدعی است که با تمامی شرکای تجاری خود برای بازیافت پلاستیک‌ها همکاری نزدیک و گسترده دارد اما در شکایت دادستانی نیویورک آمده است که این شرکت با اعلام اهدافی برای کاهش استفاده از پلاستیک‌های غیرقابل بازیافت، در واقع مشتریانش را فریب داده و گام‌های جدی در این راه برنداشته است. به‌گفته دادستانی، در یک تحقیق در سال2022 مشخص شده است که پپسی بزرگ‌ترین آلاینده پلاستیکی رودخانه بوفالو است. بعد از پپسی، با فاصله زیاد، برند رستوران زنجیره‌ای مک‌دونالد قرار دارد.

دادستانی نیویورک به‌دنبال این است که جلوی آلایندگی پپسی را بگیرد، این شرکت را مجبور کند که آلودگی را پاک کند و جریمه خسارتی را که وارد کرده، بپردازد. دادستانی همچنین به‌دنبال حکمی است تا جلوی فروش محصولات پلاستیک یک‌بارمصرف را که روی آنها برچست هشدار محیط‌زیستی وجود ندارد، در منطقه رودخانه بوفالو بگیرد.

کد خبر 808078

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha