دولت به وزارت نفت اجازه داده تا تعرفه گاز طبیعی مشترکان عمده گاز طبیعی کم مصرف را تعدیل کند. یک الگوی مشابه آنچه در صنعت برق به اجرا گذاشته شد و با در نظر گرفتن بسته‌های تشویقی برای صنایع، جلوی قطع برق در ۲ تابستان پیاپی گرفته شد و قرار است در زمستان امسال برای جلوگیری از قطع گاز به اجرا گذاشته شود.

شومینه

به گزارش همشهری، بر اساس مصوبه ۱۰ آبان هیات وزیران، وزارت نفت مجاز است تعرفه گاز طبیعی آن دسته از مشترکین عمده گاز طبیعی که حداقل معادل مصرف ۱۵ روز متوالی گاز طبیعی مورد نیاز خود در دوره اوج مصرف گاز طبیعی را به تشخیص شرکت ملی گاز ایران از طریق هر یک از تأسیسات مقیاس کوچک مایع سازی گاز طبیعی (مینی ال ان جی)، ذخیره سازی و تبدیل ال ان جی به گاز طبیعی، تأسیسات فشرده سازی گاز طبیعی، ذخیره سازی و تبدیل سی ان جی به گاز طبیعی، تأسیسات ذخیره سازی گاز مایع و تبدیل آن به اس ان جی یعنی گاز مایع مخلوط با هوا قابل جایگزینی با گاز طبیعی) تامین کنند، به میزان مقادیر گاز طبیعی تأمین شده از روش های یادشده مشمول تخفیف تعرفه به میزان ۵۰ درصد می‌شود.

با تصمیم دولت، سقف استفاده هر مشترک از این تخفیف، پنج سال متوالی و دوره اوج مصرف گاز طبیعی از ۱۶ آذر ماه تا ۱۶ اسفند ماه هر سال است.

مصرف گاز صعودی می‌شود

همزمان با سرد شدن هوا در برخی استان‌های ایران گزارش‌ها از روند صعودی مصرف گاز حکایت دارد و سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز می‌گوید: میانگین مصرف گاز در بخش خانگی - تجاری با توجه به تغییرات آب و هوایی در شمال کشور و بارندگی‌های بسیار، امروز به بالاترین مقدار از ابتدای فصل سرد سال ۱۴۰۲ رسید.

سعید عقلی توضیح داد: آمار ارائه‌شده نشان می‌دهد با تشدید برودت هوا از اواخر هفته گذشته، امروز مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری و صنایع غیرعمده در سال ۱۴۰۲ رکورد زد و به ۳۹۰ میلیون مترمکعب در روز رسید که این رقم حدود ۵۱ درصد تولید را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه شرط عبوری آرام از زمستان پیش رو، مدیریت مصرف گاز در همه بخش‌هاست، ادامه داد: در ۷ ماه امسال نسبت به همین بازه زمانی در سال ۱۴۰۱، گازرسانی به نیروگاه‌های حرارتی، بیش از ۱۳ درصد رشد داشته و در کل، بیش از ۹۳ درصد سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها برای تولید برق کشور نیز تأمین ‌شده است که پیشرفت قابل توجی در این زمینه به‌شمار می‌رود.

سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران افزود: در واقع در فصل گرم امسال بنا بر آمار به‌طور میانگین روزانه ۲۷۷ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تحویل شد که نسبت به همین دوره در سال گذشته ۱۳ درصد افزایش داشته و طی ۲۴ ساعت گذشته هم ۱۵۵ میلیون مترمکعب گاز به صنایع عمده شامل پتروشیمی‌ها، فولاد، سیمان، پالایشگاه‌ها و تلمبه‌خانه‌ها تحویل شده و محدودیتی در حجم ارسال گاز برای آنها اعمال نشده است.

او با اشاره به اینکه مصارف بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده بیش از ۵۰ درصد از گاز تحویلی به شبکه انتقال کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: از همه می‌خواهیم با رعایت نکات ساده مانند پوشیدن لباس گرم، استفاده از پرده‌های ضخیم در منازل، تنظیم دمای وسایل گرمایشی و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی در بخش‌های تجاری، کشاورزی و صنعتی و مدیریت مصرف انرژی، به حفظ جریان پایدار گاز در همه بخش‌ها در اقصی نقاط کشور کمک کنند.

کد خبر 807481
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار انرژی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha