سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

گروه بورس: ارزش معاملات رینگ کشاورزی بورس کالای ایران برای نخستین بار در تاریخ فعالیت این بورس شکسته شد

به گزارش همشهری، ارزش مبادلات بورس کشاورزی ایران که در طول چند سال گذشته به زحمت به 100‌میلیون تومان در روز می‌رسید، روز گذشته با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام به مرز یک میلیارد تومان رسید.

بورس کشاورزی ایران از نیمه دوم سال 86 با ادغام در بورس فلزات به‌عنوان یکی از رینگ‌های سه‌گانه بورس کالای ایران فعالیت جدیدی را آغاز کرد، اما مبادلات این بورس چه پیش از ادغام با بورس کالا و چه پس از آن به‌دلیل حجم اندک عرضه محصولات کشاورزی با رکود مواجه بود، این موضوع تاکنون باعث ایجاد تنش‌های زیادی شده بود اما با آغاز سال جدید و با تشکیل کارگروه‌های متعدد میان وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان بورس کالای ایران، به‌نظر می‌رسد فصل جدیدی در عرضه محصولات کشاورزی و معاملات این رینگ آغاز شده است.

پس از برگزاری نشست‌های متعدد میان وزارت جهاد کشاورزی و بورس کالای ایران، وزیر جهاد کشاورزی ابتدای سال‌جاری برای توسعه فعالیت رینگ کشاورزی در بورس کالا قول مساعد داد.

سال گذشته پس از برگزاری 16 نشست مشترک با معاونت‌های مختلف وزارت جهاد کشاورزی نهایتا مرکز پژوهش‌های وزارت جهاد  کشاورزی الگویی را تهیه کرد که بر مبنای آن معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا در سال‌جاری توسعه خواهد یافت.

همچنین از ابتدای سال و با اضافه شدن 2 عضو جدید هیأت‌مدیره از بانک کشاورزی و شرکت صبا جهاد به شرکت بورس کالا به‌عنوان نمایندگان بخش کشاورزی، به‌نظر می‌رسد طرح توسعه و عرضه محصولات کشاورزی در بورس به‌صورت جدی تری دنبال شود.

در همین زمینه عباس بنا‌زاده، مدیر توسعه بازار و ناظر معاملات کشاورزی بورس کالای ایران درباره رکوردشکنی رینگ کشاورزی در مبادلات دیروز به همشهری گفت: دیروز با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام و با عرضه 3هزار تن ذرت وارداتی از کشور آرژانتین، رکورد معاملات رینگ کشاورزی شکسته شد و در مجموع با استقبال بازار و فروش این محصول، ارزش معاملات این رینگ به یک میلیارد تومان رسید.

او در پاسخ به این پرسش که میانگین ارزش روزانه معاملات بورس کشاورزی در سال‌های گذشته چه میزان بوده است خاطرنشان کرد: در طول فعالیت بورس کشاورزی از سال 84 تاکنون ارزش معاملات بورس کشاورزی بین800 هزار تومان تا حداکثر 100 میلیون تومان در نوسان بود، اما روز گذشته رکورد معاملات بورس کشاورزی برای نخستین بار با عرضه ذرت وارداتی شکسته شد.

بنا‌زاده با اشاره به پیامد‌های مثبت همکاری شرکت پشتیبانی امور دام با بورس کالا بیان داشت: تمامی شرکت‌های زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی که دست‌اندرکار خرید و فروش محصولات کشاورزی هستند، می‌توانند از طریق بورس کالای ایران محصولات خود را در کمترین زمان به فروش رسانده و در تنظیم بازار نقش مؤثرتری ایفا کنند.

مدیر توسعه بازار و ناظر معاملات کشاورزی بورس کالا، با بیان اینکه عرضه این محصول در روز‌های آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد پیش‌بینی کرد: با عرضه محصولات کشاورزی و دامی به شکل کنونی معاملات رینگ کشاورزی با رونق مواجه شود.

بنا‌زاده با اشاره به اینکه به‌نظر می‌رسد از ابتدای امسال تاکنون عزم جدی برای رونق معاملات این بورس به‌وجود آمده است، به‌صدور مجوز عرضه مرغ منجمد در بورس کالا اشاره کرد و گفت: با پذیرش مرغ منجمد در بورس کالا، امید می‌رود در روز‌های آینده، رینگ کشاورزی با رونق بیشتری مواجه شود.

او تصریح کرد: طبق برآورد انجام شده سالانه 150 هزار تن مرغ منجمد در بوس عرضه خواهد شد و این موضوع می‌تواند پایه‌ای باشد برای عرضه مرغ استاندارد، با کیفیت و با قیمت واقعی. به گفته بنا‌زاده تولید سالانه مرغ در ایران بالغ بر یک میلیون 500 هزار تن است که از این میزان بین 8 تا 10درصد به‌صورت منجمد عرضه می‌شود.

او افزود: عموم خریداران مرغ منجمد ارگان‌هایی مانند دانشگاه‌ها، بهزیستی و ارتش هستند و با توجه به مصوبه دولت در سال گذشته مبنی بر خرید محصولات مورد نیاز این ارگان‌ها از شرکت پشتیبانی امور دام، می‌توان با یک همکاری و هماهنگی این عرضه‌ها را از طریق بورس انجام داد.

کد خبر 80708

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز