سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

هزاران نفر از ساکنان منطقه سوات درشمال غربی پاکستان با لغو مقررات منع رفت‌وآمد از خانه‌های خود فرار کردند.

مقام‌های دولت پاکستان روز گذشته، در حالی که توافق صلح با طالبان در آستانه فروپاشی است از ساکنان دره سوات خواستند به سرعت از این منطقه فرار کنند.

به گزارش الجزیره، خوشحال خان، از مقام‌های ارشد پاکستان روز گذشته اعلام کرد مقام‌های این کشور مقررات منع رفت‌وآمد را لغو کرده‌اند تا مردم بتوانند مینگورا شهر اصلی دره سوات را ترک کنند.

وی با هشدار درباره خطرناک بودن این منطقه تاکید کرد: شبه نظامیان طالبان در حال کار‌گذاشتن مین در منطقه هستند و نیروهای امنیتی نیز ممکن است مجبور به حمله شوند. مردم باید برای حفظ امنیت خود این شهر را ترک کنند؛ هر چند مقام‌های پاکستانی با ترس مردم، ساعاتی بعد،  از این دستور صرف‌نظر کردند، اما هنوز بسیاری از ساکنان منطقه در حال ترک خانه‌های خود هستند.

ارتش پاکستان می‌گوید افراد طالبان به ایست‌های بازرسی پلیس در 4محله مختلف در مینگورا، مرکز سوات حمله کرده‌اند و شبه نظامیان در خیابان‌های این شهر در حال گشتزنی هستند.

حمله ارتش پاکستان به این منطقه باعث می‌شود توافقنامه صلح دولت پاکستان و شبه نظامیان طالبان به‌طور رسمی پایان پیدا کند. درخواست دولت پاکستان برای فرار مردم از منطقه سوات پس از آن صورت گرفت که سران طالبان هشدار دادند توافق صلح آنها با دولت در آستانه فروپاشی است.

مسلم‌خان، سخنگوی نیروهای طالبان با اعلام اینکه دولت پاکستان تمامی توافق‌ها را زیر پا گذاشته است اعلام کرد درصورت ادامه این روند، هیچ توافقی رسمیت نخواهد داشت.
این در حالی است که آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد ارتش پاکستان در حال آماده شدن برای حمله به منطقه سوات است.

ارتش پاکستان اعلام کرده است شبه نظامیان طالبان از غیرنظامیان این کشور به‌عنوان سپر انسانی در برابر عملیات نیروهای دولتی استفاده می‌کنند. منابع نظامی پاکستان تاکید کردند که شبه نظامیان طالبان 2 هزار روستایی را در نزدیکی زیارتگاه صوفی در منطقه بونر در شمال غرب پاکستان در اختیار گرفته‌اند تا مانع از حمله نیروهای دولتی شوند.

اظهارت متناقض درباره امنیت تسلیحات هسته‌ای

در حالی که مقام‌های مختلف آمریکا در روزهای گذشته از امنیت تسلیحات هسته‌ای پاکستان ابراز نگرانی کرده‌اند روز گذشته ژنرال مایکل مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تاکید کرد: تاسیسات هسته‌ای پاکستان در امنیت کامل و تحت مراقبت است.

مولن در نشستی خبری گفت: من از این موضوع آسوده خاطر هستم که تسلیحات اتمی در پاکستان در امنیت است.

با وجود این، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از پیشروی سریع نیروهای طالبان در پاکستان و افغانستان خبر داد و نسبت به آن ابراز نگرانی عمیق کرد. این در حالی است که روز گذشته همزمان با این اظهارات، ژنرال جیمز جونز، مشاور امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی، اعلام کرد: امنیت زرادخانه هسته‌‌ای پاکستان همچنان مایه نگرانی واشنگتن است.

وی تاکید کرد که ارتش پاکستان اعلام کرده که ذخایر هسته‌ای این کشور در امنیت قرار دارند اما واشنگتن نیازمند ضمانت‌های بیشتری است. جونز گفت: تصور این مسئله که تسلیحات نظامی پاکستان به دست طالبان بیفتد بدترین سناریوی ممکن است.

وی تاکید کرد: ما قصد داریم در چار چوب روابط دو جانبه و چند جانبه هر آنچه را که در توان داریم به کار بگیریم تا مطمئن شویم این رویداد اتفاق نخواهد افتاد.

اعتراض به افزایش نفوذ طالبان

طرفداران جمعیت «تنظیم اهل سنت» پاکستان با برگزاری راهپیمایی در اسلام آباد، به افزایش نفوذ طالبان محلی در ایالت سرحد اعتراض کردند.

تظاهرات‌کنندگان در حالی که پلاکاردهایی در مخالفت با قدرتمند شدن طالبان محلی و حمایت آمریکا از این گروه را با خود حمل می‌کردند، با شعارهای مرگ بر طالبان و مرگ بر آمریکا، برخورد جدی دولت پاکستان با طالبان را خواستار شدند.

تظاهرات‌کنندگان همچنین نظام شریعت اعلام شده از سوی صوفی محمد رئیس جنبش اجرای شریعت محمدی را غیراسلامی دانستند و اعلام کردند گروه طالبان که اکنون شهرهای ایالت سرحد را تهدید می‌کند از عوامل آمریکا و اسرائیل برای ضربه زدن به کشور اسلامی پاکستان است.

کد خبر 80704

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز