زمانی که مخازن «انبار نفت» ساخته شد، محله شهران به اندازه امروز مسکونی نبود اما آپارتمان‌ها همه‌جا را گرفتند و راهی که تانکرها از آن می‌گذرند بین خانه‌ها افتاده است. چند شب قبل یک تانکر از شیب خیابان اول کوهسار پایین آمد دو خودرو سواری را خرد کرد، در و دیوار یک فروشگاه را فروریخت و وارد آن شد

واژگوني تانكر سوخت در كوهسار

همشهری - محمد سرابی: از خوش‌شانسی اهالی شهران بود که این حادثه در خلوتی نیمه‌شب رخ داد و بار تانکر هم گازوییل بود که کمتر از بنزین آتش‌ می‌گیرد. ماموران آتش‌نشانی از ایستگاهی در همان نزدیکی رسیدند و پلیس و ماموران شهرداری توانستند در چند ساعت صحنه حادثه را کنترل کنند. اما راننده تانکر جان‌باخته است. این حادثه سبب شد تا دوباره مسئله انبار نفت شهران و تردد تانکرها بالا بگیرد.

مذاکرات شهرداری و وزارت نفت

احسان شریفی، شهردار منطقه ۵ در این خصوص می‌گوید:« شهرداری بارها درباره خطرات ناشی از عبور تانکرهای سوخت هشدار داده است. اهالی منطقه هم از این بابت نگران هستند. در سال‌های گذشته مذاکراتی بین نهادهای مسئول انجام و طی آن تصمیم گرفته شد که یک مسیر دسترسی از سمت دیگر مجموعه انبار نفت ایجاد شود تا آن را به بزرگراه شهید باکری متصل کند و تانکرها دیگر از بافت مسکونی عبور نکنند.»

او اضافه می‌کند: « ساخت این مسیر که نیازمند احداث یک پل بود در کمیسیون ماده ۵ تصویب و در طرح تفصیلی تهران هم ثبت شد. البته مصوبه کمیسیون تصریح داد که ساخت مسیر و عملیات عمرانی مربوط به آن به عهده شرکت نفت است. یک سال قبل شهردار تهران نامه‌ای در همین زمینه به وزیر نفت نوشت. همچنین جلساتی در استانداری با حضور دستگاه‌های مسئول برگزار شد اما مسیر همچنان ساخته نشده است.»

بیشتر بخوانید: تصاویر صحنه‌ای عجیب در تهران | تانکر سوخت بعد از واژگونی وارد فروشگاه معروف شد

شریفی درباره اقدامات شهرداری برای کاهش حوادث احتمالی می‌گوید: « مدتی پیش با همفکری پلیس راهور مسیری را مشخص کردیم که اگرچه باز هم در بافت مسکونی بود اما ایمنی بیشتری داشت. به مدیران انبار نفت هم این مسیر را اعلام کردیم تا تانکرها بتوانند در شرایط ایمن‌تری از منطقه عبور کنند. همینطور تعدادی اصلاح هندسی‌ را در معابر انجام دادیم تا مسیر حرکت باز شود. برای تکمیل اقدامات، دو هفته پیش همراه با نیروهای پلیس راهو و کارکنان انبار نفت مانور تردد یک تانکر را در مسیر انجام دادیم و مشخص شد در صورت سرعت کم و رعایت احتیاط، می‌توان از این مسیر عبور کرد و احتمال بروز حادثه هم کاهش میابد.»

شهردار منطقه ۵ درباره حادثه رخ داده می‌گوید:« از اولین دقایق حادثه همکاران شهرداری در محل حاضر شدند. گازوییل سطح معابر را لغزنده می‌کند و برای همین در محدوده‌ای که به گازوییل آغشته شده بود خاک ریختیم تا از حوادث بعدی جلوگیری شود پس از اقدامات پلیس و آتش‌نشانی هم کار پاکسازی و انتقال نخاله‌ها و ضایعات را انجام دادیم.»

انتقال انبار نفت به خارج از شهر

یک روز پس از حادثه خیابان کوهسار،‌عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در تذکری خواستار جابه‌جایی انبارهای نفت‌وگازوئیل به خارج از حریم پایتخت شد.

ناصر امانی در یکصد و نود و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ماده ۱۴ قانون شهرداری ها با تأکید بر حفظ حریم، گفت: از دوره سوم و چهارم شورا مرتباً تذکراتی در خصوص جابجایی انبار نفت این منطقه داده شده بود. تابلو نصب شده که تانکرها از مسیر جدید و بزرگراه شهید باکری عبور کنند اما این تابلو با اسپری پاک شده است.

او یادآوری کرد: از سال ۱۳۹۵ که تذکر داده می شد، اگر برای جابجایی انبارها پیش بینی می شد تا امروز این اقدام به نتیجه رسیده بود. هریک از این تانکرها، انبارهای انفجاری متحرک هستند.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه با تأکید براینکه شهرداری باید تابلوها را مجدداً نصب کند و مرتباً مورد بازدید قرار دهد، اظهار کرد: البته در سالهای قبل مقاوم سازی صورت گرفت و بنابر این شد که یک سوم ظرفیت انبارها مورد استفاده قرار بگیرد اما به هر شکل حمل و نقل سوخت با مشکلاتی همراه است. اگر جداره ها بشکند و بنزین به داخل شهر نفوذ کند بسیار خطرناک خواهد بود.

کد خبر 806891
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • علی IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    1 0
    منطقه 22 چقدر ظرفیت داره هی خونه میسازید ...ها بس کنید دیگه