مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۵ - ۱۸:۵۸
۰ نفر

دکتر ناصر کرمی: دکادان: به وضعیت خاصی از مراحل تطور اجتماعی «دکادان» گفته می‌شود. دکادان تعریف مشخصی ندارد. اما کلاً وضعیت خوبی نیست.

اگر بخواهیم آن‌ را تعمیم بدهیم به اوضاع فرهنگ، مشابه شرایطی است که در آن هیچ اثر خلاقه‌ای تولید نمی‌شود و چشم‌اندازی هم برای تولید چنین آثاری در پیش‌رو نیست. هرچه هست تکرار خامدستانه آثار پیشینیان است.

از این جهت دکادان وضعیتی بغرنج است که یک جامعه باید بکوشد از آن رها شود. هرچه تعریف دکادان نامشخص است، نشانه‌های آن اما آشکار و معلوم هستند. مهم‌ترین آنها یک شاخص ریاضی است که نسبت بین تمکن افراد و حضور آنها در فرایند تولید را تعیین می‌کند.

بر این اساس، در شرایط دکادان هرچه افراد به فرایند تولید نزدیک‌تر باشند، تمکن اندک‌تری دارند. بالعکس، آنها که اشتغال و فعالیت روزمره آنها دورترین نسبت را با فرایند تولید دارد روز به روز متمکن‌تر می‌شوند. این فقط گزاره‌ای بود برمبنای یک بحث جامعه‌شناختی – ادبی.

برای این‌که تا اینجای ستون از هیچ اطلاعات خبری مفیدی هم تهی نباشد، خوب است بدانید که یکی از مقامات دیروز اعلام کرده است که نرخ بازدهی سرمایه در کشور در بخش دلالی 11 برابر بخش کشاورزی و 8 برابر بخش صنعت است.

معمار ناشناس: نام دیگر، معماری است که تا پایان تاریخ ناشناس خواهد ماند، اگرچه به روایتی، او مهم‌ترین اثر مهندسی تاریخ بشر را ساخته است.

سازنده برج گنبد، کسی است که بیش از هزار سال پیش ساختمانی را به ارتفاع 72 متر (معادل ارتفاع یک ساختمان 25 طبقه) بدون استفاده از بتون آرمه و یا اسکلت فلزی و فقط با استفاده از آجر ساخته است و از پس یک‌هزاره و با وجود تحمل دو زلزله بیش از 6 ریشتری این ساختمان همچنان سالم و استوار باقی‌مانده است. 

استحکام برج گنبد مقایسه شود با ساختمان‌های کنونی تهران که با وجود استفاده از ابزار‌آلات مدرن محاسبه و بتون و فولاد و... حداکثر بعد از 30 سال کلنگی می‌شوند و گفته می‌شود سه‌چهارم آنها قطعاً با یک زلزله 6 ریشتری فرو می‌ریزند.

این‌که چگونه آن معمار ناشناس بدون هیچ ابزاری توانسته چنان محاسبه دقیقی انجام دهد، از جمله عجایب تاریخ معماری جهان است.

برای این‌که این بخش از ستون امروز هم بی‌بهره از اخبار خواندنی نباشد، جالب است بدانید که دیروز سازمان میراث فرهنگی استان گلستان اعلام کرد اقدام شهرداری برای ساخت یک مجتمع تجاری در جوار برج گنبد شانس جهانی شدن را از این برج سلب خواهد کرد.

این مجتمع چهارطبقه که در فاصله شش‌متری عرصه برج ساخته می‌شود همچنین موجب شکسته شدن حریم منظری آن خواهد شد. سازمان مذکور در این‌باره خیلی اعلام نگرانی کرده است، که به‌نظر می‌رسد چندان محملی ندارد زیرا حداکثر 30 الی 40 سال دیگر این مجتمع فروخواهد ریخت اما می‌توان امیدوار بود برج گنبد باقی‌بماند.

کد خبر 8068

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز