شرکت لاکهید مارتین قراردادی برای کار روی فناوری‌ فضاپیمای هسته‌ای منعقد کرده است.

فضاپیمای هسته ای

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سایت اسپیس، آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی آمریکا، مبلغ ۳۳میلیون و ۷۰۰ هزار دلار به این شرکت به‌عنوان بخشی از تلاش مشترک تامین فناوری اضطراری در مدار یا همان جتسون (JETSON) برای «تقویت فناوری‌های انرژی الکتریکی هسته‌ای با قدرت بالا و رانش و طراحی فضاپیما» اعطا کرد.
هدف جتسون پرتاب یک رآکتور شکافت است که یک‌بار در فضا راه‌اندازی می‌شود. رآکتور گرما تولید می‌کند و سپس به مبدل‌های قدرت استرلینگ برای تولید برق منتقل می‌شود. بعد از آن می‌توان از این طریق جهت تامین انرژی محموله‌های فضاپیما یا رانشگرهای الکتریکی برای رانش استفاده کرد.

این رآکتور براساس رآکتور کیلوپاور قبلی ناسا که با استفاده از فناوری استرلینگ در سال ۲۰۱۸ساخته شد، طراحی می‌شود. بری مایلز، مدیر برنامه جتسون و محقق اصلی لاکهید مارتین، در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «توسعه شکافت هسته‌ای برای کاربردهای فضایی کلید معرفی فناوری‌هایی است که می‌تواند به‌طرز چشمگیری نحوه حرکت و اکتشاف ما در وسعت فضا را تغییر دهد. از زیرسیستم الکتریکی پرقدرت و نیروی محرکه الکتریکی گرفته تا نیروی محرکه حرارتی هسته‌ای یا قدرت سطحی شکافت ؛ لاکهید مارتین بر توسعه این سیستم‌ها با سازمان‌های مهم دولتی و شرکای صنعتی خود متمرکز شده است.»

در جتسون، لاکهید مارتین با شرکت انرژی هسته‌ای فضایی و شرکت فناوری‌های بی‌دبلیو ایکس همکاری خواهد کرد که هر دو در زمینه انرژی هسته‌ای و طراحی رآکتور تخصص دارند. این پروژه درحال حاضر در مرحله بررسی اولیه طراحی است، با گزینه رفتن به سطح بررسی طراحی حیاتی.

اندی فلپس، مدیرعامل انرژی هسته‌ای فضایی گفت: «آزمایش پرواز جتسون در آینده، قابلیت‌های مانور و قدرت را در شکل‌دهی به عملیات نیروی فضایی آینده افزایش خواهد داد.»

بیشتر بخوانید:

در این میان، یک استارت‌آپ به نام «ماشین‌های بصری» مستقر در هیوستون هم قراردادی به ارزش ۹میلیون و ۴۰۰هزار دلار امضا کرده است. این استارت‌آپ، یک فضاپیما با استفاده از یک سیستم قدرت رادیوایزوتوپ فشرده طراحی خواهد کرد. آنها همچنین درحال آماده‌شدن برای راه‌اندازی کاوشگر خصوصی خود درماه ژانویه هستند.

کد خبر 806515

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha