سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت:موضوع فلسطین و حقانیت مردمان آن موضوعی با سابقه است و اتفاقی که در ۱۵ مهرماه امسال رخ داد، حاصل یک ظلم ۷۵ ساله بود.

عمویی

به گزارش همشهری آنلاین ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در یادداشتی برای همشهری نوشت: جمهوری اسلامی نیز همواره رویکرد حمایت از مقاومت و آرمان‌های فلسطین را در پیش گرفته است. پس از انجام عملیات طوفان الاقصی، مهم ترین نیاز محور مقاومت و مردم فلسطین، کسب حمایت سیاسی و توجه افکار عمومی به مظلومیت و حقانیت مردمان غزه بود. به همین دلیل مهم ترین ظرفیتی که جمهوری اسلامی به کار گرفت، همراه کردن فضای بین المللی به نفع موضوع فلسطین بوده است. در همین چهارچوب وزیر امور خارجه تماس‌های متعددی با همتایان خود برقرار کرد و سپس دو سفر دوره‌ای به کشورهای همسایه (قطر،ترکیه، عراق ،سوریه، لبنان و نیویورک)که در موضوع فلسطین دارای اهمیت هستند، انجام داد.

رئیس جمهور ایران نیز در حوزه دیپلماسی مقاومت فعال شد و تماس‌های متعددی با مقامات مرکزی و بین المللی برقرار کرد که اخبار آن نیز در در رسانه‌ها منتشر شد. همچنین ایشان از ضرفیت فرصت‌های بین المللی مانند اجلاس اکو استفاده کرد و صدای مظلومیت مردم فلسطین را به افکار عمومی جهانی رساند. از سوی دیگر ایران، تلاش‌های بسیاری کرد تا اجلاس سران کشورهای اسلامی هرچه سریع تر برگزار شود که این اتفاق دیروز افتاد. در مجلس شورای اسلامی نیز تلاش‌های مشابه‌ای صورت گرفت. مانند گفتگوی رئیس مجلس با روسای مجلس ۹ کشورهای اسلامی. و همچنین بانی تشکل جلسه‌ای آنلاین با موضوع حمایت از مردم غزه با همراهی الجزایر شدند. همچنین هیئت‌هایی از سوی مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی این مجلس به کشورهای همسایه اعزام شدند تا موضوع فلسطین را دنبال کنند. در مرحله فعلی خواسته اصلی جمهوری اسلامی و هم پیمانانش این است که فشارها بر رژیم صهیونیستی افزایش پیدا کند تا هرچه زودتر آتش بس حاصل شود و ایده بمباران‌ غزه و حتی توقف‌های چند ساعته حملات به حاشیه کشانده شود. این تلاش‌ها نیز تاکنون موثر بوده است. به گونه‌ای که امروز خواسته تمامی جوامع بشری اعلام آتش بس در غزه است و مخالفت‌های رژیم صهیونیستی با این موضوع نیز بر بی اعتباری این رژیم افزوده است. در کنار این موارد، افکار عمومی نیز به علت فعالیت‌های جمهوری اسلامی، فعال شده است تا صدای مظلومیت مردم غزه تنها به ایران نه بلکه به کل جهان و حتی کشورهای غربی و ایالات متحده رسیده است. در حقیقت امروز وجود رژیم صهیونیستی به یک علامت سوال بزرگ تبدیل شده است.

اجلاس سران کشورهای اسلامی از جهات بسیار مهمی حائز اهمیت بود و امیدواریم در این جلسه چند محوری که رئیس جمهور هم به آن اشاره کردند به نتیجه برسد.

نخست، حمایت جمعی کشورهای اسلامی از حق مردم فلسطین برای دفاع مشروع است

دوم، رسیدن به یک راهکار عملی برای تحریم اقتصادی رژیم صهیونیستی توسط کشورهای اسلامی است.

سوم، اقدام جمعی کشورهای اسلامی برای محکامه سران رژیم صهیونیستی است که آثار جنایات آن به خوبی در غزه قابل مشاهده است.

حداقل خروجی اجلاس سران کشورهای اسلامی، باید موضع واحد کشورهای اسلامی و عربی در موضوع فلسطین و پایان هرچه سریع تر بمباران‌ها در غزه باشد. ممکن است از دید عده‌ای اقدامات و فشارهای بین المللی جمهوری اسلامی نتیجه چندانی نداشته باشد اما این فشارها حتما تاثیر مستقیم بر حمایان رژیم صهیونیستی و از جمله آمریکا خواهد داشت.

کد خبر 806392
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    0 0
    اگر جنگ در غزه متوقف نشود، حمله به پایگاه‌های آمریکا ادامه خواهد داشت
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    آمریکا جنایتکار مجرم اصلی حمایت از جنایات رژیم‌صهیونیستی است. هر ۱۰ دقیقه یک کودک در نوار غزه به خاطر تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیر انسانی اسرائیل جنایتکار و آمریکا جنایتکار جان خود را از دست می‌دهد. اشغالگران با حمله به ۵ بیمارستان، قتل عام انجام دادند که از ۱۸ آمبولانسی که در شهر غزه فعالیت می‌کردند، اکنون فقط ۷ دستگاه باقی مانده است.
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    يکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰/ کاشف به‌عمل آمده دولت آلبانی از ابتدا با حضور منافقین در این کشور مخالف بوده. اما آمریکایی‌ها برای پذیرش منافقین، این کشور را تحت فشار برای انتخاب بین دو گزینه قرار می‌دهند؛ یا پذیرش دپوی زباله‌‌های اتمی آمریکا و اروپا در آلبانی یا پذیرش زباله‌های انسانی یعنی اعضای گروهک تروریستی منافقین.