همشهری آنلاین: بعد از کشته شدن 19 تن در ورزشگاهی در ساحل عاج، فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) به داوران قضاوت کننده در رقابت‌های جام جهانی 2010 اجازه داد که با تشخیص خود شروع مسابقه را به تعویق بیندازند تا امنیت کامل برقرار شود.

فیفا همچنین از تمام 52 عضو کنفدراسیون فوتبال آفریقا خواست کارشناسان امنیتی خود را به نشست ماه آینده در قاهره اعزام کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، "سپ بلاتر"، رئیس فیفا خطاب به اعضای کمیته ورزشگاه‌ها و امنیت گفت: «نباید به خاطر فوتبال حتی جان یک نفر به خطر بیفتد.»

کمیته مذکور از پیشنهاد تفویض اختیار به داوران و نمایندگان فیفا در مرحله مقدماتی جام جهانی مبنی بر به تاخیر انداختن شروع مسابقه (در شرایط لازم) حمایت کرد.

در اطلاعیه فیفا که روز دوشنبه (14 اردیبهشت) منتشر شد آمده است:«داور می‌تواند از شروع مسابقه تا زمانی که امنیت کامل در خارج از ورزشگاه برقرار شده و تماشاگران در صندلی‌های خود مستقر شوند، جلوگیری کند.»

در حادثه اخیر، ورزشگاه هوفوئت بویگنی شهر ابیجان که ظرفیت 35هزار تماشاگر دارد، بیش از ظرفیت پر شده بود تا هواداران شاهد اولین بازی "دیدیه دروگبا" در کشورش باشند که دیداری میان تیم ملی ساحل عاج برابر مالاوی در روز 29 مارس (9 فروردین) بود.

در این دیدار 19 تن کشته و بیش از 130 نفر مجروح شدند اما بعد از استقرار مجدد نظم، مسابقه از سر گرفته شد.

به گزارش ایرنا،‌ فیفا خواستار گزارشی کامل از سوی فدراسیون فوتبال و دولت ساحل عاج شده تا در مورد این اتفاق تصمیم گیری کند. شاهدان عینی می گویند فاجعه وقتی اتفاق افتاد که پلیس به سمت تماشاگران گاز اشک آور شلیک کرد.

مرگ تماشاگران در کشورهای دیگری مثل زیمبابوه، غنا و کنگو نیز به خاطر استفاده از گاز اشک آور رخ داده است.

ساحل عاج روز پنج سپتامبر در دیدار دیگری از مسابقات مقدماتی جام جهانی میزبان بورکینافاسو است.

کد خبر 80633

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز