مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۵ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

گروه شهری: براساس ضرب الاجلی که از سوی محمد باقر قالیباف شهردار تهران اعلام شده است می بایست ظرف مدت یک ماه تعریف جدیدی از حریم بزرگراه چمران ارائه شود.

به گزارش همشهری، 18 سال از عمر صورتجلسه 374 مصوبه کمیسیون ماده 5 در مورد تعیین تکلیف حاشیه نشینان بزرگراه چمران در محدوده مناطق 6و1،2،3می گذرد.

براساس این مصوبه در حاشیه بزرگراه چمران به عرض 100 متر از لبه بزرگراهی کلیه اراضی واقع در طرفین بزرگراه از خیابان ولی عصر تا پل کوی نصر و میدان توحید اعم از موات، بایر، دایر، باغ‌راه و مزروعی تا عمق5/122 متر از هر طرف ازسوی شهرداری تهران به پارک عمومی تبدیل شود و مالکین این اراضی جهت اخذ معوض با معرفی‌نامه شهرداری تهران به وزارت مسکن و شهرسازی مراجعه کنند.

بنا براین گزارش،به رغم گذشت حدود دو دهه از عمر این مصوبه به لحاظ نبود هماهنگی بین وزارت مسکن و شهرسازی با شهرداری تهران و عدم الزام این وزارتخانه به انجام تعهدات خود نه تنها این طرح هیچگاه جنبه اجریی به خود نگرفت بلکه در تمام این سالها رشد بی رویه ساخت و سازهای  غیر مجاز در اراضی محدوده ده ونک که از آن به عنوان سرمایه ای ارزشمند جهت بهره برداری عموم مردم نام برده می شود رخ داد.

به گفته خادم الاسلام شهردار منطقه 3 که بخشی از این اراضی به وسعت 2/19 هکتار مساحت و جمعیت 4 هزار نفری در محدوده تحت مسئولیت وی واقع شده است می گوید: تنها طی سالهای 1381- 1377 به تعداد 479 قطعه ساخت و ساز با میانگین 154 متر مساحت صورت گرفته که 90 درصد آن غیر مجاز و فاقد سند مالکیت است.

به گفته شهردار منطقه 3، عمده مشکل در این ناحیه مربوط به حاشیه بزرگراه چمران است که در طرح فضای سبز قرار دارد ولی سالهاست به رغم برخورداری از مصوبه کمیسیون ماده 5 تنها به دلیل کلی و اجرایی نبودن این مصوبه معضلات فراوانی را برای شهر و شهروندانی که به طور غیر مجاز ساکن این محدوده هستند موجب شده است.

وی در توضیح این مطلب گفت: هم اکنون املاک 4 هزار سکنه حاشیه بزرگراه چمران فاقد سند مالکیت است بنا براین قانوناً شهرداری نمی‌‌تواند  پروانه ساخت و پایان کار برای املاک آنها صادر کند که همین امر خرید و فروش، نوسازی، بازسازی و هرگونه تحرک دیگر را از آنان سلب کرده، ضمن اینکه چون سکنه قانونی شهر به شمار نمی‌روند شهرداری از ارائه خدمات شهری مناسب به این شهروندان معذور است.

وی گفت: به همین دلیل قالیباف شهردار تهران دستور تعیین تکلیف هر چه سریعتر اراضی و ساکنین این محدوده که18سال از ناحیه عدم هماهنگی ها و اجرایی نبودن مصوبات در بلا‌تکلیفی به سر می برند و از همین ناحیه خسارات سنگینی هم به شهر وارد شده را صادر کرده است.

وی ادامه داد: به همین دلیل طی 5 جلسه مشترکی که به طور فشرده با حضور نمایندگان شورایاری محله ونک،خادم رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر، مشاور طرح تفصیلی منطقه،معاون شهرسازی شهرداری تهران،شهردار منطقه،نماینده سازمان نوسازی و نماینده ای از معاونت فنی عمرانی شهرداری صورت گرفته نهایتاً در تاریخ سیزدهم آبان ماه جاری تصمیماتی گرفته شد.

شهردار منطقه 3 در توضیح تصمیمات ارشادی که توسط این کمیته اتخاذ شده است گفت: به منظور ارائه راه حلهای اجرایی با مسئولیت مستقیم شهرداری قرار شد معاونت شهرسازی با کمک سازمان  نوسازی بررسی دقیقی روی پلاکهای حاشیه بزرگراه چمران در مناطق 6و1،2،3 داشته باشند تا با جذب مشارکتهای مردمی و ستاد هماهنگی شورایاریها راه‌حلهای اجرایی مناسب را پیشنهاد نمایند.

وی خبر داد: مشاوران در ضرب العجل تعیین شده از سوی این کمیته می بایست ظرف مدت یک ماه تعریف جدیدی از حریم بزرگراه چمران ارائه نمایند تا برای تصمیم گیری به کمیسیون ماده 5 ارجاع شود.

وی گفت: برای آن دسته از املاکی که به رغم تعریف مجدد حریم برای بزرگراه همچنان در طرح فضای سبز قرار داشته باشند قرار است از محل اراضی ذخیره شهری متناسب با قیمت ملک که از سوی کارشناسان رسمی دادگستری تعیین می شود، ملک معوض داده شود.

وی اظهارداشت: به هر حال شهرداری تهران تصمیم دارد به جای راهکارهای کلی و نشدنی به دنبال راهکاری عملی و در عین حال اجرایی باشد به نحوی که رضایت صاحبان املاک واقع در طرح را نیز جلب نماید.

کد خبر 8062

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز