یک منتقد باسابقه سینما و تلویزیون می‌گوید: کارگردان «سرزمین مادری» در زمان ساخت یا دلش با کار نبوده و یا آنطور که باید، نمی‌دانسته که یک اثر هنری چطور دارای حس می‌شود که وقتی مخاطب آن را تماشا می‌کند در درجه اول سرگرم شود، لذت ببرد و بعد به تحلیل و اندیشه‌اش بپردازد.

سرزمین کهن

به گزارش همشهری آنلاین، فهیم درباره سریال «سرزمین مادری» که پس از سال‌ها ماندن در آرشیو صداوسیما مدتی است به آنتن رسیده و در حال پخش است، صحبت کرد و به ذکر نکاتی پرداخت.

یا رفاقت بازی‌ها و اعتبار فیلمساز در سینما باعث شده کار را به او بدهند و یا فیلمنامه کامل نبوده است. البته کامل نبودن فیلمنامه و اشکالات دیگر به صداوسیما بر می‌گرددوی با بیان اینکه سال‌ها پیش که برای اولین بار چند قسمتی از سریال پخش شد را تماشا کرده‌ام، ابتدا درباره این ایراد صداوسیما که سال‌ها یک سریال را در آرشیو نگهداری کرده و اکنون به روی آنتن برده است، چنین اظهار می‌کند: بی‌تردید زمانی که یک سریالی ساخته می‌شود از همان نقطه الف تا ی تحت نظارت سازمان صداوسیما است و می‌دانیم که شرط و شروط‌هایی وجود دارد و تا روشن نباشد برآوردها تصویب نمی‌شود و پولی هم پرداخت نمی‌شود.

این منتقد ادامه می‌دهد: یک سریال با این ترکیب بازیگرانی که دارد، اگر نگوییم سریالِ الف است، اما مشخصا سریال مهمی است؛ بنابراین خودش یک چالش جدی درباره آنچه در درون صداوسیما و میانه‌های آن رخ می‌دهد ایجاد می‌کند.

اگر صداوسیما این سریال را پخش نمی‌کرد سودش بیشتر بود |  اشتباهات فاحش در سریالی که سالها در آرشیو ماند

این منتقد در بخش دیگری از این‌ گفت‌وگو، انتخاب کمال تبریزی به عنوان کارگردان این سریال را اشتباه توصیف می‌کند و می‌گوید: یا رفاقت بازی‌ها و اعتبار فیلمساز در سینما باعث شده کار را به او بدهند و یا فیلمنامه کامل نبوده است. البته کامل نبودن فیلمنامه و اشکالات دیگر به صداوسیما بر می‌گردد که جای انتقاد دارد و حتی می‌توان درباره آن میزگردهایی برگزار کرد و رویه گذشته را به چالش کشید! اما بحث اصلی این است که من به عنوان یک منتقد، به هیچ کدام از این حاشیه‌ها اهمیت نمی‌دهم و معتقدم هیچ کدام از این حواشی اهمیتی در میزان ارتباط‌گیری مخاطب ندارد.

او درباره دیده شدن یک اثر به واسطه تبلیغات خوب نیز به این نکات اشاره می‌کند: قطعاً تبلیغات در کار تاثیر دارد و شکی در این نیست اما آن چیزی که تبلیغات انجام می‌دهد این است که دیده شدن را کلید می‌زند و توجه‌ها را به ابتدای کار معطوف می‌کند. از اینجا به بعد، دیگر به خود اثر بستگی دارد که چقدر می‌تواند مشتری جلب کند و این موضوع به شکل عام در مورد همه آثار صادق است.

«سرزمین مادری» بدون حس و حال است

«سرزمین مادری» اشتباهات زیادی به لحاظ دکوپاژ و میزانسن دارد. به نظرم اگر صداوسیما این سریال را پخش نمی‌کرد سودش بیشتر بود تا اینکه بخواهد مخاطب را به این شکل از دست بدهد! ریزش مخاطب در شرایط فعلی یک ضرر کلان برای صداوسیماستفهیم معتقد است: در مورد «سرزمین مادری» به نظرم اصلی‌ترین مشکل به خود سریال برمی‌گردد و این نشان می‌دهد بازهم ترکیب بازیگران در درجه اول برای تبلیغات بسیار مهم است اما در ادامه، درام و کشمکش‌های مهم و قدرتمند است و می‌تواند مخاطب را جذب کند. این سریال اساساً فاقد حس و حال است. حس و حال از تکنیک نمی‌آید و همواره باعث می‌شود تا فیلمساز برای یک اثر هنری از آن استفاده کند اما آن چیزی که بانی ارتباط مخاطب می‌شود حسی است که جاری می‌شود و می‌تواند شاخه‌های مختلفی داشته باشد؛ هم در درون کار و هم ظاهر کار. بنابراین فکر می‌کنم «سرزمین مادری» فاقد این حس و حال است.

او سپس به نقاط ضعف «سرزمین مادری» از دیدگاه خودش اشاره و تاکید می‌کند: به نظر من این سریال همه چیز دارد. یعنی کارگردان بوده، کست خوب دارد و به لحاظ تعداد قسمت‌ها آنقدری هست که مخاطب فرصت کند پای کار بنشیند. در کل هر آنچه لازم است یک اثر دنباله‌دار تلویزیونی داشته باشد این کار دارد و آنچه که ندارد همانی است که مخاطب از آن می‌خواهد! به اعتقاد من اثر هنری، اصلاً تاریخ مصرف ندارد و اگر هم داشته باشد مبتذل است و ما الان با اثری مواجه هستیم که تاریخ مصرف دارد و سریالی هم که تاریخ مصرف داشته باشد اساساً از نظر نقد غیرقابل پذیرش است.

اگر صداوسیما این سریال را پخش نمی‌کرد سودش بیشتر بود |  اشتباهات فاحش در سریالی که سالها در آرشیو ماند

کمال تبریزی دلش با کار نبوده!

کارگردان «سرزمین مادری» در زمان ساخت یا دلش با کار نبوده و یا آنطور که باید، نمی‌دانسته که یک اثر هنری چطور دارای حس می‌شود که وقتی مخاطب آن را تماشا می‌کند در درجه اول سرگرم شود، لذت ببرد و بعد به تحلیل و اندیشه‌اش بپردازد. ظاهرا سریال بیشتر به دنبال جنگولک بازی‌های سیاسی بوده و به نظر می‌آید اهداف دیگری برای ساختش مدنظر بوده است.

فهیم در ادامه با تاکید بر آنچه تاریخ مصرف داشتن «سرزمین مادری» می‌داند، ادامه می‌دهد: اگر کار در حد آنچه که مردم می‌پذیرند بود، اصلاً تاریخ مصرف معنا نداشت. الان آیا مردم فیلم‌های هیچکاک و خیلی آثار مطرح دیگر را نمی‌بینند؟ چرا الان هم می‌بینند چون تاریخ مصرف ندارند. اگر سازنده یک اثر، هوشمند باشد نباید طوری اثر بسازد که مبتنی بر تاریخ انتشارش باشد. به عنوان مثال سریال‌هایی که متعلق به ۲۰ الی ۳۰ سال پیش است مثل سریال «پدر سالار» و خیلی کارهای دیگر که بعد از بارها پخش، همچنان مخاطب دارند به این دلیل است که حس دارند. بنابراین این ملاک نمی‌شود که چون کار (سرزمین مادری) متعلق به ۱۰ سال پیش است، پس دیده نخواهد شد.

وی همچنین تاکید می‌کند: به نظرم کارگردان این سریال در زمان ساخت یا دلش با کار نبوده و یا آنطور که باید، نمی‌دانسته که یک اثر هنری چطور دارای حس می‌شود که وقتی مخاطب آن را تماشا می‌کند در درجه اول سرگرم شود، لذت ببرد و بعد به تحلیل و اندیشه‌اش بپردازد. ظاهرا سریال بیشتر به دنبال جنگولک بازی‌های سیاسی بوده و به نظر می‌آید اهداف دیگری برای ساختش مدنظر بوده و چون دنبال آن اهداف بودند ناخودآگاه کار تاریخ مصرف‌دار می‌شود. به عنوان مثال آقای تبریزی فیلمی مثل «مارمولک» می‌سازد که خود کارگردان در درجه اول کیف می‌کند که کار را می‌سازد.

اگر صداوسیما این سریال را پخش نمی‌کرد سودش بیشتر بود |  اشتباهات فاحش در سریالی که سالها در آرشیو ماند

این وسط صداوسیما ضرر کرد؛ نه تولیدکننده!

این منتقد سپس در واکنش به این پرسش که «وقتی یک اثر پس از سال‌ها پخش نشدن به آنتن می‌آید دچار چه آسیب‌هایی می‌شود؟» بیان می‌کند: لطمه چنین اتفاقی به کار نمی‌خورد، بلکه این لطمه برای صداوسیما است و اگر قرار باشد کسی ضرر ببیند، سازمان است. مخاطب ضرر نمی‌کند چون یک اثر بی‌حس و حال را ندیده و الان هم که پخش می‌شود دوست ندارد تماشا کند. کارگردان، تهیه کننده و بازیگران همه دستمزدهایشان را سالها قبل گرفته‌اند و رفته‌اند و این صداوسیماست که متضرر می‌شود. اینجا مثل آمریکا نیست که اگر فیلمی ضرر کند، تولیدکنندگان برشکست شوند؛ اینجا پولشان را اول می‌گیرند و بعد اثر می‌سازند.

محمدتقی فهیم به صحبت‌هایش اینگونه پایان می‌دهد: آن زمان، کاری (سرزمین مادری) ساخته شد که بنا به دلایلی، تشخیص صداوسیما این بود که آن را پخش نکند و بعد از چند سال سریال روی آنتن رفته است. من همان سال‌های قبل که چندین قسمت از سریال پخش شد، اشتباهات زیادی به لحاظ دکوپاژ و میزانسن در کار دیدم و همین اشتباهات باعث شد دیگر رغبتی به ادامه تماشا نداشته باشم. به نظرم اگر صداوسیما این سریال را پخش نمی‌کرد سودش بیشتر بود تا اینکه بخواهد مخاطب را به این شکل از دست بدهد، چون ریزش مخاطب در شرایط فعلی یک ضرر کلان برای سازمان صداوسیماست.

کد خبر 806188
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رادیو و تلویزیون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 222
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 44
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    143 7
    جالبه که پرمخاطب بودن سریال راهم به تبلیغات خوب سریال نسبت میدن.
    • شاهد IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
      نمی دونم هدف ایشون ازین نقد چه بوده؟ ولی ما از دیدن این سریال لذت می بریم بدون هیچ ایراد چشم گیری
    • RO ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
      9 25
      لذت ببرید! فقط لطفا اسراف نکنید
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    دراین وانفسای برهوت تلویزیون،لنگه کفشی دربیابان غنیمت است.
    • احمد IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
      85 7
      😂😂😂دقیقا
    • اکی IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
      59 6
      یعنی ایشون میفرمایند بریم همون جومونگ رو بعد از سیصد بار تکرار در شبکه های مختلف ببینیم و این سریال رو نبینیم؟ حداقل ببینیم و خودمون نقدش کنیم.
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    تقریبا ده سال پیش که این فیلم بعد دو قسمت توقیف شد تا همین الان من حسرت دیدنشو داشتم والله از دیدن سریال های تکراری ولو زیبا خسته شدیم شما هام بهتره دست از ایرادهای بنی اسرائیلی تون بردارید
    • علی IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
      228 6
      احسنت اینهمه مطلب خوندم مشخص نشد چی میخاد بگه
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
      120 6
      بخدا دیگه پدرسالارو دز حفظیم دیالوگاشو . مختار و یوسف هم بماند ... بزارید پخش کنن بابا
    • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
      80 4
      خوبه تکراری نیست لااقل
    • معین IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
      68 6
      من فکر میکنم این منتقد خصومت شخصی با کارگردان داره والله سریال قشنگ و بدون ایرادی ساخته مخاطب زیادی هم داره
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    145 9
    حالا ایشان نظری دادن ، بگزارید مردم سریال رو تماشا کنن ، فعلا کاری به ملت نداشته باشین. کاری به فیلم ها و سریال ها نداشته باشین از بس از زیر ذره بین شما رد شدن تا هر چی شما میل دارین به خورد مخاطب بدن ، البته اینجا رهی زیادی عاقل و بزرگ فرض شده و خاندان سلطنتی خیلی پیش پا افتاده ، در خالیکه اینطور نیست . فعلا بگزارید مردم عقاید و نظراتشون رو بیان کنن ، حالا یا حرف یا فیلم یا تبلیغ یا هر چیز دیگه
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
      70 2
      بااینکه منم این سریال را خیلی دوست ارم وحرفهای منتقدراهم قبول ندارم اما اینکه رهی زیا ی عاقل وبزرگ فرض شده را باهاتون موافقم چون بعضی حرفهایی که میکنه اصلا به دهن بچه ننیا مثلا این دیالوگتکراریش به سوسن که ت خیلی از فیلم‌ها میگند خیلی وقته که می دونی شوهرت چه گندی شده ولی به روی خودت نمیاری یا مثلا حرف زدنش بارندگی که میگه ببینیم خانم خوشگلمون چه نقاشی ای کشیده انگار مثلا خودش یک معلم ویک آدم بزرگ هست که داره با بچش این طور حرف میزنه واین طور نقاشی هاش که اصلا به سنش نمی خوره فقط بک بزرگسال اون طوری می تونه نقاشی بکشه وای درکل سریال خوب پرمخاطبیه.
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    اتفاقا فیلم بسیار زیبا و جذابی هست مخاطب هاشم دوست دارن
  • الهام IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    به نظر خیلی از مردم یه سریال بی نظیر هستش منتقد حرفش مهم نیست
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    112 8
    اول که میگفتید چرا سریال دیده تش ه حالا هم میگند دیده شدنش به خاطر تبلیغات زیاده.
  • پژمان IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    خیلی سریال خوبی هم هست، بیشتر مردم‌دوستش دارند، وتمام بازیگران آن واقعا خوب ایفای نقش کردند
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    چه انتقاد هنرمندانه و عالمانه ای کاگردان دلش با کار نبوده
  • کدخدا IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    49 46
    این سریال شاید به خاطر بازی علی شادمان و نوجوانان دیگری که در آن ایفای نقش می‌کنند مورد استقبال نوجوانان و جوانان قرار گرفته است اما متاسفانه این سریال فقط به نام بردن از حوادث تاریخی دهه ۳۰ و ۴۰ و یا چند برداشت و پلان محدود از حوادث آن روزگار بسنده کرده است یعنی برشی از مهمترین زمان تاریخی این کشور کاملا خلاصه شده به نمایش در آمده، کاش به نقش افراد مهم در حوادث آن دوران وخود آن وقایع بیشتر پرداخته میشد
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
      72 9
      جناب کدخدا شما تو سایت ایسنا هم همین صحبت هارا کردیدپنم اونجا بهت ن گفتم که فعلا دهه بیسته این اولا بعدم یک جوری میگید سریال مورد استقبال نوجوانان قرار گرفته انگار این یک سریال کودکانست وفقط بچه ها ازش استقبال کردند.
  • مجید IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    91 13
    مثلا کدوم بی احترامی به ایل بختیاری شده که باعث توقیف یک دهه فیلم شده.چراکسی توضیح نمیده که چرا نمایندگان خواستارتوقف پخشش شدند.
    • ایرانی IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
      23 0
      بعضی از سکانس های فیلم حذف و اصلاح شده است
  • نیکان IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    85 8
    خیلی هم سریال خوبیه حداقل بعد مدتها تلویزیون نگاه میکنیم
    • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
      30 3
      تو پخش قبلی فامیلی خانواده اقدس بختیاری بود، اصلاحش کردن گذاشتن بهادری
    • سمیه IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
      16 4
      اون سکانس رو همون سال که پخش شد من دیدم . هیچ توهینی نشده بود اول اینکه این فیلم داره یه برهه از تاریخ رو نشون میده که در اون برهه یه سری از شهرها و آدما یه کارایی کردن که ممکنه خوب بوده باشه یا بد و در اونجا نقش اول داستان داره راجع کارهایی که ایل بختیاری در اون زمان انجام داده صحبت میکنه که اون کار از نظر کمونیست ها اشتباه بوده شخص مخاطب که خودش بختیاری بوده( همین آقای کامرانی هست که خودش رو جای اتابکی جا زد و از زندان فرار کرد و احتمالا اتابکی رو داخل زندان کشته)هم از ایل بختیاری دفاع میکنه و باعث یه جدال لفظی بین این دو نفر میشه که اگه قسمت چهار رو دیده باشید روزی که رهی به دفتر روزنامه باباش میره اونا میرن جلسه و مدتی بعد اتابکی و کامرانی عصبانی از اتاق روزنامه میان بیرون که یکی از سکانسهای حذفی سریال مباحث داخل اتاق است.
  • عباس IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    86 19
    چون به روسیه کمونیست توهین میکنن مورد انتقاد قبلی و فعلی قرار گرفته و گرنه ما بختیاری هستیم هیچ توهینی به ما نشد وه ده سال ممنوع الپخش بشه . مرگ بر کمونیست
  • علیرضا IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    86 7
    بهنظرمن که خییلی قشنگه
    • ستاره IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
      29 15
      جناب اولا که اگه قرار بود دوبارهربهذاصطلاح توهینا رو پخش کنند که دوباره توقیف میشد اون قسمتا اصلاح شده اون سال ها یادمه که لرها چقدر جلو در سازمان ها تجمع میکردن بخاطر این سریال دوما اگه بخاطر روسیه کمونیست پخشش متوقف شده که قربونت رابطه دوستانه ای که الان روسیه با ایران داره رو که عمرا ده سال پیش نداشت چرا الان که با روسیه رابطه خوب شده از توقیف در اومده یه کم فکر کنید بعد کامنت بزارید
    • نگار IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
      22 4
      کلا جوگیر هستند مردم اصلا قهرمان اصلی به نوعی بختیاری صبر نکردند پریدند وسط
    • آوا IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
      5 0
      آره دقیقا توهین ب بختیاری ها شده بود که بختیاری‌ها تا چند روز سراسر ایران تظاهرات کردن.همون سرزمین کهنه
  • یونس IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    68 8
    بی نهایت سریال خوبیه حتما باج سبیل ندادن بسه ترو خدا روزشماری میکنیم آخر هفته بشه
  • خورشید خانم IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    74 7
    خیلی هم عالیه قابل مقایسه نیست با چرت و گرت های در حال اکران و برنامه های میزگرد و مستطیل با صندلی بی صندلی تلویزیون!!!!!!!!
  • حامد IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    53 3
    به نظر خیلی سریال خوبی است ولی کمی به جزئیات پرداخته نشده بهتر از فیلم های تکراری می باشد خلاصه فعلا سرگرم کننده است
  • محمدجوادی IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    78 5
    بالاخره این همه حرف زدی نگفتی دقیقا ایراد کار کجاست کلی گویی میکنی و اسمت رو میگذاری منتقد خوشت نیومد نگاه نکن
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    67 2
    انقدر تو این چند سال سریالهای چیپ و بی ارزش ساختن که ذائقتون عادت کرده به فیلمهای کلیشه ای که با ادا و اطوار قصد شاد کردن دل مردم رو داشتن ، بعد به این فیلمها میگید بد
    • علیرضا وارسته IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
      12 2
      به نظر من فیلم خوبیه
  • رها IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    34 6
    فکر نکنم کارای دولت و پخش این سریال به تو ارتباط داشته باشه نظرت چیه سرت تو لاک خودت باشه باتشکر🙏
  • Bajjio IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    50 5
    خداوکیلی آقای فهیم خودت هم فهمیدی چی گفتی؟فقط یسری کلات رو طوطی وار تکرار کردی!!!!ضعف دکوپاژ ،ضعف میزانسن داشته!!!!!خوب که چی ؟!؟!؟!حالا که یه سریال تولید شده که برای شعور مخاطب احترام قائل شده و اتفاقا برگ برندش دکوپاژ کاره،اتفاقا نقطه قوت سریال میزانسن های دقیق و چشم نوازه،خواهشا از روی ندانسته ها کار و اثر دیگران را قضاوت نکنیم دم عوامل سریال گرم
  • کریمی IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    50 4
    فیلم سرزمین مادری که قشنگه .همه هم که دارن می‌بینند . نسبت به بقیه سریالها هم که پر مخاطب تره .نویسنده این متن چیرو میخواد ثابت کنه الله اعلم
  • موژان IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    54 4
    بنظرم اتفاقا سریال جالبی است و بازیگران خوب بازی کردند بشخصه بعد از مدتها این سریال را از تلویزیون دنبال میکنم حداقل از فیلم های بی محتوا و چرت سینما و شبکه خانگی که فقط شوخی جنسی و خیانت میکنند بهتره
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    51 3
    من و خانواده‌ام خیلی سریال سرزمین مادری را دوست داریم وبا اشتیاق تماشا میکنیم
    • شاپرک RU ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
      8 3
      بله بنظرمن هم این سریال خیلی بهترازجفندیات ولودگی هاوشوخی های زشت وفیلم های بی سروته شبکه خانگی هست
  • محمد IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    47 2
    این همه متن رو خوندیم اخر یک دلیل برای بد بودن سریال نگفتین قشنگ معلومه که ایراد الکی می گیرین ما که خوشمون اومد از سریال
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    35 5
    منکه پارسال از زور بدهکاری و بی پولی مجبور شدم تلویزیون 43 اینچ آکنبدم رو بفروشم دیگه هم پول ندارم بخرم قدیمی‌ها میگفتند هر آنکس دندان دهد نان دهد الان دندانی هست ولی نان کجاست پول هم نداریم مهاجرت کنیم
    • ابوالفضل IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
      1 1
      صبرو توکل و تلاش کن ایشالا درست شه
  • حسین IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    31 6
    منکه عاشق این سریالم مخصوصا این پسره رهی 😘
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    26 2
    این منتقد حالش خوب نیست این چرندیات چیه میگی،،فیلم از همه لحاظ عالیه ،،سوژه طوریست که نیاز به حس و حال نداره طنز که نخواستن بسازن ،،دست گارگردان و هنرمندان عزیز درد نکنه،،عالی پیش میره
  • دمیرجی IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    21 6
    یه طوری در مورد سریال حرف میزنید مثل اینکه سریالهای دیگه اون خیلی عالیه
  • محمد IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    25 5
    من یه ده انتظار پخش این سریال رو داشتم سریال بی نطیریه
  • ستاره IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    29 3
    خیلی هم عالی بالاخره تلویزیون یه سریال جالب گذاشت یه مشت آدم حسود انتقاد بی جا میکنن کمال تبریزی همیشه کاراش جزو بهترین ها ست
  • مهدی IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    33 2
    به نظرم خودش هم نفهمید چی گفت .
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    24 5
    اتفاقا فیلم با محتوا وزیبا با هنر پیشه ها وکارگردانی بسیار خوب است تلویزیون از این فیلم ها باید بیشتر درست کند
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    25 3
    من که از دیدنش لذت میبرم و به دوستان هم توصیه به دیدن میکنم
  • مریم IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    25 4
    اتفاقا سریال فوق العاده عالیه ، هرچه گرفتند و بردند حلاشون باشه فقط ممنوع‌التصویر یعنی چه ، آقای فهیم چطور میگن ممنوع التصویر وبعد با همه این بازیگران قدر دنبال مخاطب هستند ، دکوپاژ ، میزانسن ...حرف بی منطقیه حداقل برای این دوره که مردم آگاه هستند خودشون بهتر از شما تحلیل میکنند .لطفاً شما هم ببینید و یاد بگیرید .
  • شناس IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    25 3
    از این انتقاد عجیب و غریب فقط بوی حسد و بغض و نظر تنگی می آد و بس!!!!! سریال بسیار زیبا و جذابه چقدر از پخش این سریال خوشحال شدم کارگردان این سریال در این اثرش واقعا عالی عالی عالی بوده عالییییییییی
  • محمد IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    23 1
    اتفاقا به نظر من سریال قشنگیه. من که دوستش دارم .منتظرم آخر هفته بشه که ببینمش
  • جوجو IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    16 1
    خیلی خوبه من دوست دارم ببینم ولی نمیدونم ساعتش چنده؟😍😍😍😍
  • َسهیل IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    16 2
    منتقد عزیز این سریال اول بی سروصدا تو تلوبیون پخش شد و بعد وقتی دیدن استقبال خوب بوده ترس تلویزیون ریخت و پخش کرد. یعنی تبلیغی براش نشده بود. ثانیا اتفاقا پرداختن به دوران تاریخی در قالب یک فیلم درام خیلی ایده خوبیه. البته این سریال میتونه یک سری از استانداردهای تلویزیون رو جابجا کنه. گرفتین چی گفتم؟؟؟
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
      9 2
      نکنه منظورتون از تغییر تو استانداردهای تلویزیون یعنی تغییر د مورد استاندارد تلویزیون در مورد حجابه؟ اگه اینه که باید بگم‌این سریال چون تاریخی ومربوط به پهلوی هست برای نشون دادن بی حجابی اون دوران کمی آزادترهستند که تو برخی سریالهای دیگه مربوط به پهلوی همین طور بوده یا تو حجابشون یا توپوششون مثل درچشم باد وکلاه پهلوی وکیف انگلیسی واینا بنابراین اولین سریال صدا وسیماست که حجابش این طوره بنابراین قرار نیست درمورد تمام سریال های صدا وسیما مصداق پیداکنه واستانداردهای صداوسیما د مورد حجاب راتغییر بده وفقط درمواردخاصی هست
  • بازنشسته IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    18 1
    هرکی یه نطری داره این شخص نباید میگفت پخش نشه به نفع صدا وسیما بود این شخص از طرف ۸۰ ملیون نطر داد واقعا متاسفم
  • احمد IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    17 1
    سریال خوبیه فقط از شبکه خانگی ببینید چون تو تلویزیون بعضی جاهاش رو حذف کردن
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    19 0
    واقعا سریال خیلی خیلی عالی ساخته این کارگردان ما عاشق این سریال هستیم خصوصا اینکه بازیگرای سرشناسی بازی کردن ای کاش ده تاازاین سریال تاریخی درست کنن ،تو این روزا تلوزیون جز یوسف جومونگ چیکاره خسته شدیم فقط امید داریم اینو نگاه کنیم
  • ناشناس IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    20 0
    ولمون کن آقای منتقد سرت تولاک خودت باشه😂
  • حسن IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    15 2
    اینهمه حرف زد آخرش هم درست حسابی ایرادهای سزیال را نگفت، فقط کلی گویی
  • عباس IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    18 1
    من درباره سینما خیلی نمیدونم اما سریال بسیار خوبی هست من با خوانواده تماشا می‌کنم خیلی و لذت میبرم
  • باران US ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    17 0
    با سلام و احترام. با عرض خسته نباشید خدمت دست اندرکاران این سریال بی نظیر.بعد مدت ها، یک سریال با داستان جذاب، بازی های روان و تاثیرگذار بازیگران، برایمان ارزش دنبال کردن دارد. امیدواریم ساخت این سریال ها تداوم داشته باشد. با تشکر
  • زهرا IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    13 0
    سریال زیبا و جذاب و پر از حسی و با نظرات منفی شما مخالفم اما به نظرتون احترام میگذارم.
  • پرویزایران پرست IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    6 0
    آقای فهیم یابقولی منتقد واقعا آدم می مونه که شما چرا و چه استدلالی به کار بردیدکه به این نتیجه که باید بگم مغرضانه هم هست رسیدید من انتظارم. از شما خیلی بالاترازاین صحبتها بودسریالی که اینقدر بازیگر راهمراه با کلی دست اندر کاران حرفه ایی وبا دکورهای زیبای تهران دهه ۱۳۱۰ و داستان بسیار بکر خود که من با چشمان خود شاهد بودم مخاطبان را بسیار مشتاق همراه خود میکند و حالا شما بانادیده گرفتن تمامی این زحمات وخیلی مسائل دیگر...خیلی راحت عنوان میکنید که پخش نمی شد چرا وبرای چه مخاطبان عزیزمان راازدیدن سریال تاریخی زیبا محروم کنیم آقای محترم شما خیلی بد که نه بهتره بگم بدجوری بیرحمانه اشتباه میکنید امادرضمن شما زیاد خودشو راجب به صدا وسیما ناراحت نکنید این اداره خیلی راحت از عهده خودش بر میاید حتا در دادگاه مثل برخورد با آقای.......در دادگاه اسم نبریم بهتره ......یا حق آقای منتقد
  • پرویزایران پرست IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    9 0
    آقای منتقد ی لطفی کن نظرات بقیه راهم بخوانید تا متوجه اشتباه فاحش خود بشوید تا دیگر اینقدر عجولانه قضاوت نکنید
  • هموطن IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    6 0
    اشتباه میکنی جذابیت داره ولی خیلی جاها انگار بریده شده چون سکانسهای یک قسمت هم به هم نمی خوره چه برسد به جور شدن قسمتهایش و اونم معلوم شد که چرا پخش نمیشده به علت همین توده ایی بازی و اینکه در سرنگونی شاه نقش داشتند و البته یک جاهایی خیلی قشنگ بریده شده مثل بوسیدن دست اشرف خلاصه خوب نتونستی انتقاد کنی مثلا " هنرمندی و نوشتار ضعیفی داری 😁
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
      3 0
      دوست عزیز اولا این سریال به علت اعتراض بختیاریا توقیف شد نه توده ای بازی واین حرفهاوثانیا دست بوسی اشرف تو تلویزیون سانسور شد نه تو سایت تلویبیون که البته بهتر بود از تلویزیون هم سانسور نمیشد چون اگر کسی از تلویبیون ندیده باشه فکر میکنه باتوجه حرفهای بهمن که گفت اگر بابات بفهمه دست اشرف را بوسیدی فکر میکنی شخصیتی مثل رهی دست بوسی شخصی مثل اشرف را کرده درصورتی که تک سایت تلویبیون نشون داد که فقط دست اشرف را گرفت وظاهرا سرش را آو د پایین برای بوسیدن دست فقط به خاطر اصرار جمیله که اون فکر کنه دست اشرف را بوسید اما اون این کار را نکرد.
  • یک ایرانی IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    10 9
    نمی‌دانم چرا بعضی از کارگردان های ایرانی اینقدر عشق و علاقه فراوانی به فیلم‌هایی که در آن مسائل هرزگی و بی بندوباری شراب ومَستی خانمهای آنچنانی واعتیاد و دودو دم دارند واقعاجای تاسف داره باوجود اینهمه سختگیری بازهم شاهدساخت اینجورفیلمها هستیم نمی‌دانم این نوع کارگردانها برای فیلم ساختن اگر ازاد بودند چیزی به جز فاجعه هم می‌ساختند
    • ES ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
      5 4
      تو یکی ببند لطفا
  • a.t.b.t IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    7 1
    میشه لطفا منتقدهای عزیز از روی حسادت حرف نزنید اولین باره تو زندگیم لحظه شماری میکنم برای قسمت بعد یه سریال ایرانی چند قرنی یکبار یه سریال و فیلم خوب ایرانی ساخته میشه که امثال شماها از روی حسادت جلوی پخششو میگیرید
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    5 2
    منتقد باید همه جوانب کار را ببیند.انگار با حسادتی در حال نقد کزدن است.چرا نمی دانم.اتفاقا صدا وسیما با پخش این سریال مخاطب بسیاری را جذب کرد.
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    6 2
    جسارت نباشه ولی انگار منتقد یکم چرت و پرت میگه . اتفاقا سریال با حس و حال هست ، من خودم که اهل تلویریون نیستم بسیار از این سریال خوشم امده و اتفاقا میبینم اطرافیانم هم دوست دارند
  • مچتبی IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    7 2
    سلام کمال تبریزی فوق العاده است ،،چه جوری اینقدرراحت ایرادمیگیری کاش یک کم سینما بلدبودی اقای منتقد،،،
  • پریسا IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    9 4
    بنظر من سریال خیلی قشنگیه ولله من از اول دارم میبینمش خیلی بهتر از سریال محرمانه اس و بقیه سریالای آبکی مثل پلاک ۱۳ ....خیلی قشنگ و بازیگراش عالین ایراد الکی نگیرید
  • GB ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    8 4
    سرزمین مادری انگار مدار صفر درجه ای باشه که دادی چین برات ارزون بسازه
  • ناشناس IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    3 3
    با سلام من سریال سرزمین مادری رو دوست دارم ازدیدگاه من سریال جذابی هست سالها قبل که چند قسمتش پخش شد ودلیلش هم مشخص شد که چرا دیگه پخش نشده توی همه ی این سالها دوست داشتم این سریال دویاره پخش بشه آقای فهیم تخصصی این سریال‌را نقد کردند وگرنه این سریال جذاب وجالب هست هم درانتخاب بازیگرانش سلیقه داشتند ومن از تمامی عوامل این سریال سپاسگزارم
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    6 3
    بابا بدبخت یه چیزی گفته خودشو منتقد معرفی کرده خودشم الان هنگه
  • الهی به نام خودت FR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    4 6
    چرت ترین سریال. ای کاش بیشتر از فساد قاجار نشون میداد که چه بلایی سر کشور آوردن
  • زهرا IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    4 3
    من که نفهمیدم ،این آقای فهیم دقیقا منظورش چی بود و به چی انتقاد کرد!! اگه فهمیدین ذهن منم روشن کنین لطفا
  • امین شکیبا IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    6 1
    اصلا خوداین منتقد فهمید چی گفت یک ساعت حرف یه ایراد فیلم و نگفت فقط هی یه جمله رو تکرار میکنه.... اتفاقا بسیار سریال جذاب و زیبایی است واقعا معلومه بعضی ها میخوان....
  • محمد IR ۰۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    5 1
    آقای منتقد دو صفحه نوشتی آخر معلوم نشد چی گفتی نقد خودت رو بخون بعد بیا در مورد کمال تبریزی نظر بده
  • حبیب IR ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    3 1
    یه مشت حرفهای بی معنی و چرت و پرت زد که یه سریالی و بکوبه . بیخیال بابا . اقای فهیم خداوکیلی اولین بار که تو تلویزیون برنامه ۷ دیدمت کف کردم . احساس کردم که اعتیاد داری . چون قیافت به شدت خراب بود . الانم که فهمیدم علم غیب داری . چطور فهمیدی که کارگردان دلش با ساخت نبوده . بیخیال . میخوای جای فراستی و بگیری .
  • یک شهروند عادی DE ۰۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    5 3
    فیلم تاریخی باید بیطرف باشه و واقعا روایتگر تاریخ یک کشور باشه.نه اینکه تطهیرکننده خودش و تخریب کننده بقیه دورانها باشه علیرغم اینکه وجود بازیگران مطرح،منو سمت این سریال کشید اما فقط همون قسمت اول رو دیدم و بس
  • م IR ۰۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    4 0
    والله خوبه دست بکشید از بهانه گیرها واهی تون مردم احدقل بعد از این همه سریال امنیتی جنایی عاشقانه آبکی سریال فاخر تاریخی جز واقعیت تلخی که بر این سرزمین گذشته نیست ببیند آقای منتقد لطفا جانب انصاف رعایت کنید ...
  • GB ۰۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    9 1
    چه تحلیل پر مغزی. کی هست این منتقد. چی میخواست بگه؟
  • Mostafa IR ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    7 0
    تعجب می‌کنم با بی سوادهای مغرض مصاحبه میکنید این سریال یکی از پر مخاطب ترین و دوست داشتنی ترین سریال های تلویزیونه. بعد از چار پنج سال دارم تلویزیون میبینم فقط به خاطر این سریال‌ این آقای فهیم هم یه پارادوکسی تو فامیلش هست
  • زهرا IR ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    6 1
    خانواده ما و اطرافیان تماشای این سریال را دوست داریم نمی دانم اظهارات این آقا بر اساس چه آماری بوده ولی به نظر من خیلی درست نیست
  • مینا IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    5 1
    سریال بسیارخوبیه،اقای منتقد اصلا خودت فهمیدی چی گفتی مردم بعد مدتها اومدن پای تلوزیون
  • محمد IR ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    4 6
    مگه کسی هم این سریال‌های درپیتی رومیبینه
  • ناشناس IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    3 4
    خیلی هم سریالش عالیه چرت نگو،حرف اول روداره تو تلویزیون میزنه
  • IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    5 2
    به نظر من سریال خیلی قشنگ و عالی هست خیلی هم حس و حال داره دوم اینکه بزارید مردم خودشون نظر بدن نه شما به جای مخاطب پیشاپیش قضاوت کنید سوم اینکه من و خانوادم مشتاق دیدن این فیلم هستیم و لحظه شماری پنج شنبه و جمعه رو میکشیم تا این سریال قسمت جدیدش پخش بشه.
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    4 2
    عالیه
    • یک عاشق ایران IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
      8 1
      به نظر من این سریال عالیه .بعد از سالها بالاخره تلوزیون می‌بینیم. آقا کمال تبریزی دستت خوش
  • امیر IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    3 0
    حالا میزانسن دکوپاژ چی هست 😂، سریال بدی نیست بعد از سال ها دارم ی سریال میبینم
  • IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    5 0
    آقای فهیم، بسم الله اگه بیل زنی، باغچه خودت رو بیل بزن و بیا سریال و فیلم بساز. این سریال تو زمان خودش خوب بوده
  • علی IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    2 1
    معلومه سریال خوبه که دارن واسش نقد منفی میگن البته هیچ ایراد و نقد ودرست و حسابی هم مطرح نکرد فقط بی خود بی جهت گفت سریال حس و حال نداره
  • مهدیه IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    2 0
    خیلی هم سریال عالی و پر مخاطبب هست این نوشته بیشتر بر اساس حسادت منتقد هست تا نقد پس دهنشو ببنده بهتره تا اثر به این زیبایی و پرمخاطبیو بخواد با کینه و حسادت زیر سوال ببره
  • کمال IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    1 1
    اتفاقا سریال بسیار جذابیه و من خودم که اصلا وقت ندارم این سریال را حتما حتما نگاه می کنم چون به تاریخ هم علاقه دارم واقعا لذت میبرم
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    3 1
    چرا اسم اراجیف شون و می ذارن نقد پسته بی مغز اگر لب وا کند رسواشود
  • محرم IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    2 1
    معلومه تسویه حساب شخصی داری میکنی فیلم خوبیه بیننده هم داره
  • رضا IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    2 3
    فیلم را صدا سیما توقیف نکرد ما بختیاری ها با فشاری که آوردیم توقیف شد کمال تبریزی یک خائن به تمام معنا ست به کل اقوام ایرانی توهین کرد وفیلمش ارزش دیدن ندارد حتی با اینکه مجبور شد خیلی از سکانس هاش عوض کنه
  • صفدر IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    5 2
    نویسنده متن یه پاراگراف چندسطری روعین آدامس بقدری جویدی واینوروانورکردی وتکرارکردی که شده یک مقاله
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    2 0
    فقط دوجمله این منتقد گفته:یا دل کارگردان با کار نبوده یا فیلمنامه ناقص بوده،این چه نقدیه!!
  • صادقی IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    2 0
    سرزمین مادری یا هر اثر دیگری با نظر مخاطب سنجیده می‌شود در حال حاضر این سریال بسیار محبوب و مورد توجه است اینکه از کمال تبریزی خوشش نمیاد یا از بازیگر، چیزی از اصل کار کم نمیکنه
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    2 1
    حالاازبیکاری دنبال سوژه میگردین،،امان از اینهمه حسادت بعضیا،،
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    2 0
    سریال قشنگیه دنبال حرفت خودتون نباشید
  • morteza IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    1 0
    جیپ کاام سال ۱۳۳۰ ؟!؟
  • روح الله IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    2 0
    سازمان صدا و سیما با بیش از ۶۰هزار نیرو وبا کمترین مخاطب در سطح کشور نیاز به بازنگری اساسی دارد
  • ایرانی الاصل IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    2 0
    سلام من چند قسمت از این سریال را دیده ام داستان آن خوب است و در کنار ریزه کاری ارتباط و احساسات یک خانواده دارد مسائل سیاسی آن دوران را هم به نوعی ورق می‌زند. ریزه کاری های واکنش‌های خانوادگی باعث شده است که مخاطب پای تلویزیون بنشیند و در کنار جذابیت این ارتباطات، مسائل سیاسی را از دید کارگردان ببیند. تا اینجا که قسمت دهم است به نظر بنده سریال خوبی است و تا آخر ببینیم چه می‌شود.....
  • گلی IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    2 0
    اکثر فیلم ها عیب دارند .چشم مون را روی عیب هاببندیم و خوبی های فیلم را ببینیم .به خدا منم خسته شدم فیلم تکراری دیدم .تعجب کردم صداو سیما این فیلم را گذاشته . ما ماهواره نداریم ولی میدونم فیلم های چرت و پرت نشون میده و همه براهم تعریف می‌کنند. لااقل این فیلم ایرانی .فیلم های نمایش خانگی ایرانی را هم از صداو سیما پخش کنید مردم استقبال می‌کنند.
  • م.عبداللهی DE ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    1 0
    به نظر من خیییلی کارفاخر وبابازی درخشان و فوق العاده بازیگرانش باموضوع ومحتوای جالب. شمارو نمیدونم ولی من لحظه شماری میکنم برای دیدن هرقسمت که یکی از دیگری بهتر وفاخرتر هست. عاااالی.دم همه دست اندرکارانش گررررم. کلا مثل مگس دنبال کثافت و زباله اید و بس.واقعا تشخیص یه کار خوب از یه کاربد اونقدرها هم سخت نیست هااا
  • حمید IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    3 0
    صدا و سیما اصلا ضرر نکرده بلکه بودجه عمومی مردم ضرر کرده
  • شهلا IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    1 0
    سرزمین مادری خیلی سریال عالی هست من از دیدنش خیلی لذت می برم کاش هرشب پخش بشه و اینکه هنرپیشه هاش خیلی عالی هستن بسیار تیم حرفه ای داره
  • ناشناس IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    2 0
    نگران ریزش مخاطب نباشید اتفاقا این سریال دوباره مردم رو پای تلویزیون نشونده من نوجوان نیستم و میانسال هستم و بیننده پر و پا قرص این سریال
  • مادر IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    1 0
    فیلم بسیار بسیار عالی ست . حرفهای منتقد برمیگرده به ذهنیت ایرادبگیر ایشان . فیلم حس و حال خیلی خوبیخوبی داره . ما برای دیدنش روز شماری میکنیم .
  • محمد IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    1 0
    تو که خیلی حالیته چرا فیلم نمیسازی.این فیلم خیلی هم خوب و عالیه کمال تبریزی هم کارش بیسته
  • ققنوس IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    2 0
    با سلام متاسفانه پشت همه انسانهای موفق یک سری انسانهای کوته فکر و تنگ نظر و حسود وبیسواد هستند که برای ابراز وجود ودیده شدن دست به دامن هر گونه حقارتی می‌شوند . کاری نمی‌شود کرد جز تحمل کردن این بیسوادها.🫠
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    1 0
    کلا میگه یا کارگردان دلش نبوده یا حسش نبوده جی چرت و پرت میگی خودتم نمیفهنی، اتفاقا خیلی هم خوبه، فقط کم تبلیغش میکنن که واسه دیدن یادآوری شه
  • حمیده IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    3 0
    فکر میکنم آقای فهیم تو کشور دیگری زندگی میکنن وقتی تیغ سانسور بدنه سریال رو تکه تکه میکته معلومه که سریال حس و حال اصلیشو از دست میده دلیل دیگرش وقفه ده ساله پخش سریال و حواشی آن بوده که انتظار مخاطب رو در مورد این سریال بالا برده
  • رها IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    2 0
    واقعاً سریال خوبیه هفته ای دو شب افراد خانواده رو دور هم جمع میکنه واین خیلی ارزشمنده.خدا خیرتون بده ،با آرزوی موفقیت روز افزون برای کارگردان وعوامل.
  • حمزه IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    1 0
    هر چند این متن سر و ته نداشت و چیزی از علت انتقاد نفهمیدم ، شاید انتقاد آقای محمد تقی فهیم یا خیلی فنی بودو نگارنده غیر فنی! بالاخره استدلال قوی ندیدم. مهم این است که جای فیلم تاریخی که مخاطب آن نوجوان ۱۳ ساله باشد و در محرومیت کامل به سرنوشت خود و هویتش مبارزه می کند خالی بود. الگوی زیرکی، احساس، چشیدن فقر در میان ثروت ، برخوردار از استعداد هنر و معاشرت و خیلی خصوصیت های دیگر ، چیزی است که در دوره مدرنیسم فراموش شده و تربیت پدران و مادران مختصر به نیازهای اولیه و رفاه زدگی شده است . نسل امروز به خاطر ساخت فیلم های تهی از مفهوم تاریخ، در فقر بسر می برد . هرچند همه امکانات رفاهی خانوادگی مهیا شده باشد اما نتواند تحلیلی از دوره زندگی نوجوانی داشته باشند. این عوامل باعث می شود تادر آینده نسل مدرک گرای سرخورده بوجود آمده و شعار زندگی بدون هنر ، دین و سیاست را بدهد. فیلم سرزمین مادری واقعیتی از گذشته نسل ما قبل از z می باشد. حالا از دریای صدا و سیما هم به قدر تشنگی باید چشید. قیمت بازیگران در این بحث جایی ندارد. ممنون
  • ولایی IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    خیلی سریال زیبا و قشنگی هست، فکر کنم این منتقد عزیز از انصاف بدور بوده و با غرض و مرض به دیدگاه خود پرداخته، از صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران برای پخش ممنون و امیدواریم این مجموعه های تاریخی بیشتر پخش شود.
  • بادام فرهاد IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 1
    کمال تبریزی نوچه کسی است که ازاو دستور میگیردوپارتی کلفتی دارد
  • کرار IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 2
    با این که بعضی از بازیگرا کند زدن به اعتقادات دینی ماهایی که بیننده تلویزیون شدیم نه ماهواره وچیزای دیگه هر بار با دیدنشون یاد لخت شدنشون وحمایتشون از اعقتشاشات میفتیم ولی بازم به عنوان یک هموطن از فیلم های مملکتمون حمایت میکنیم هر چند بی محتوا باشه گاهی هم یاد خاطرات از دست رفته و اونایی که دیگه پیشمون نیستن
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    3 0
    اتفاقا"خیلی جذاب است
  • حسین IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    3 0
    این رییس سازمان صدا و سیما جبلی را باید عوضش کنند اصلأ به درد صدا و سیما نمی‌خورد....
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    2 0
    اتفاقا همه چیش به اندازست، مشکل شمارو کسی نمیفهمه، دوست داری معروف شی؟! یا از مثبت نشون دادن نفوذ کمونیست ها معذب شدی!
  • مهدی IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 1
    5دقیقه سریال را دیدم و متوجه شدم خسته کننده هست و دیگه ندیدم صدبار تکرار سریال پایتخت و جومونگ رو ببینی بهتره
  • سعیده IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    2 0
    خیلی هم قشنگ و جذابه، کاش همون ده سال پیش پخش میشد، من بعد از توقیفش آرزو داشتم دوباره این سریال رو ببینم ، یکی از سریال‌های خوب تاریخیه، به کارگردان و بازیگران خوب این مجموعه خدا قوت میگویم، و عرض میکنم برخلاف تلویزیون میلی ما مردم قدر شما رو میدونیم و برای زحماتتون سپاسگزاریم!!!!!
  • Khoy IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    1 0
    ما خانوادگی این سریال رو می‌بینیم و به دوستان و آشنایان هم توصیه می‌کنیم ببینند . بین آشنایان ما سریال پر مخاطبی هست .
  • ناصر ناصر IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    در این نقد حتی خود منقدان هم درست مشکلات را نگفته حس ندارد یعنی چی .چند اشکال را به آن اشاره می کرد چیزی نگفته
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    بنده منتقد نیستم اما اگر اجازه دهید به نظرم سریال جالبی هست و برعکس شما فکر میکنم که پر از حس وحال هست من از ۱۰ سال پیش که برای اولین بار چند قسمت از سریال پخش شد تا به الان هر سال منتظر بودم که سریال رو پخش کنن و ببینم خیلی کنجکاو بودم بدانم در ادامه چی خواهد شد. درست است خیلی از سریالهای خوب حتی تکرارش بعضیها را خسته نمیکند(بنده خود از این دسته ام) اما خوب بعضیها را هم خسته میکند اینجاست که سریال جدید موضوعیت پیدا میکند
  • فاطمه IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    1 0
    تنها سریال مورد علاقه من و خانواده ام که همگی لذت می‌بریم ازش ؛؛؛این آقاکدوم مخاطب رو میگه که سریال رو دوست نداره؟؟؟؟ من هرکسی رو دیدم سریال رو خیلی دوست داره وممنون از صدا وسیما
  • نازنین IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    1 0
    فیلمنامه ضعیف ولی بازیگرا همون فیلمنامه ضعیف و ناقص رو هم عالی بازی کردن درستش اینه
  • حسین IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    اسم سریال مگه سرزمین کهن نبود ؟ چرا اسمشو عوض کردن ؟
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    1 1
    من هم بعدازدیدن چندقسمت چون ازسریال خوشم نیومددیگه ندیدم.ولی پخشش بدنبودتامعلوم بشه همچین آش دهن سوزی نبوده وچون پخش نشده مثل دیکته ننوشته میشه دربارش افسانه سرایی کرد.
  • عرفان NL ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    آخرش درست وحسابی حداقل یه ایراد ملموس رو نگفت بدونیم منظورش چیه بعد از کلی حرف زدن
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    خودش هم اشتباه کرده سریال پدرسالاررومثال زده.پدرسالارشایدبه پایان درستی رسیدولی پذیرش بزرگ خانواده بااین خصوصیات یعنی دیکتاتوراگرپدرباشه اشکال نداره.زهرکردن زندگی چندخانواده جوان کجاش درسته؟چرابایدیکی ازاعضاءخانواده که دوست نداره دیکتاتوری به زندگی نوپایش حاکم باشه اینهمه صدمه ببینه؟زندگی خوب بعدازصدمات فراوان حاصل میشه؟ صرف تعدادبیننده معنیش خوب بودن سریال نیست.چنانکه سریال پدرسالارچه ازنظرجامعه شناسی وچه ازنظرروانشناسی سریال بسیاربدی بود
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    4 0
    آقای منتقد برو این دام بر مرغ دگرنه ، آنقدر خودت رو اذیت نکن این سریال طرفداران بی نهایتی داره!!!!!!!
  • م IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    نگو دلش با کار نبوده بگو کار بلد نبوده
  • کیومرث IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    نقد فوق کلا مشتمل بر چند جمله بود که چندین بار تکرار شد.البته نقد های زیادی براین سریال وارد است که بهتر بود منتقد محترم باحداقل یکی دو مثال کلی گویی ها ش را روشن تر میکرد.
  • بیننده IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    1 0
    برخلاف نظر ایشونکه فکر کنم مغرضانه هست، به نظر من وهمه اطرافیان فیلم جذاب و پرمخاطبی هست، و هر هفته منتظریم که پخش شود و حتی تکرارش از تلویبیون میبینیم
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    شما چرا انقدر صداسیما صداسیما میکنید من که اصلا چیزی نفهمیدم از حرفاتون
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    والا به نظرم خیلی هم خوبه بهتر از سریالهای بی معنی هست که یه عده بازیگر بازی کردن و بعدم ول کردن و از ایران رفتن وکلی هم بد وبیراه به مردم گفتن در حالی که همین مردم اونا رو مشهور کردن سریال جذاب وزیبایی هست
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    4 0
    کاملا با گفته هاای این منتقد عزیز و باتجربه موافق هستیم .سریال هیچ حس و حالی ندارد و به مخاطب شورو شوقی برای تماشا نمیدهد .بی سروته . چه فایده که اینهمه بازیگر مطرح دارد ولیکن چیزی برای گفتن به مخاطب ندارد ‌
  • زیبا IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    1 0
    به نظرم ،اظهارنظر این منتقد اشتباه است چون این سریال علاقه مندان زیادی دارد و ما از دیدن آن لذت می بریم
  • بیرن TR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    ببخشید من نفهمیدم منظور شما چیست فقط یک سری جملات بیخود وتکراری! آخرش معلوم نیست چه ... میخواهید بخورید!
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    باسلام اتفاقا بنظرمن،سریال سرزمین مادری سریال بسیارجالبی است وکسی که کتاب تاریخی خوانده ودرموردجریانات سیاسی اطلاعاتی داردحتمامتوجه بیانات سریال هست،وهمچنین بازیگران سرشناسی درآن ایفای نقش کرده اندکه سریال خیلی موفقی درآمده است
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    3 1
    نه پس نون خ خوبه هرکانالی میزنی نشون میده
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    2 0
    خواسته نظر بده فیلم چند قسمتی پخش شده و هنوز نظر خواهی از مخاطب نشده . ایشون زمانی که فیلم تمام نشده نظر مخاطب را از کدوم منبع گرفته مشخص نیست . گاهی مخاطب از تکنیک ها مطلع نیست ولی از مفهوم داستان لذت می بره .
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    3 1
    این فیلم قبلاً با نام سرزمین کهن پخش شد و در فیلم آقای تبریزی با وقاحت تمام به ایل بزرگ بختیاری که بنیانگزار مشروطیت بود توهین می‌کنه که با اعتراضات مردمی روبرو میشه و الان با نام جدید سرزمین مادری پخش میشه فیلمی که در آن توهین به قومیت وجود داره نباید پخش بشه چون هیچ قومی از قوم دیگر برتری نداره
  • حسین IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    سریال جذابیه ، حس و حالم داره واسه من
    • رزیتا IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
      0 0
      درود بر جناب کمال تبریزی بزرگ. کاش همان سریال ده سال گذشته بدون حذف پخش شده بود
  • ن.ت IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    بر خلاف نظر آقای فهیم به نظر من سریال سرزمین مادری بسیار جذاب و دیدنی است منو خانواده ام منتظر آخر هفته هستیم تا سریال را ببینیم، هم قصه هم کارگردانی و هم بازیگران بسیار عالی هستند و سریال طوری ساخته شده که کاملاً بیننده را با خود به آن زمان می‌برد ، از آقای کمال تبریزی کمال تشکر را دارم که بعد از چند سال ما باز شاهد سریال تاریخی جذاب و خوش ساخت سرزمین مادری هستیم
  • Sahra IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    میشه هربار از ذهن بسته خودتون بجای مخاطب سخن نگید،اگر من و بقیه کسانی که میبینم اینطور با سریال اخت گرفتیم منتقدی که شما باشی اصلا حرف نزنی قشنگتره،نمیدونم هدفتون ازینکه تخریب میکنید چیه واقعا
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    این سریال بدجوری استخوان در گلوی بعضی ها شده، استخوان را هرکاری کنی استخوان است! حتی اگر بشکنید و خوردش کنید، بیشتر دردتان می‌گیرد! (با عفونتش چه خواهید کرد؟!)
  • زهرا IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    اتفاقا من خیلی این سریال و دوست دارم، کاش هر روز نمایش میدیدن
  • دلیلی فر IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    چرا انقد همه چیز رو تکراری نوشتید؟؟؟ ):
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    1 0
    فیلم قشنگیه بعدشم چه گیر های الکی میدین بازیگر مورد علاقه ام علی شادمان داره بازی می کنه
  • سیما IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    1 0
    این سریال قشنگ و دست داشتنی و پر مخاطب ما ک ایرادی ندیدیم و لذت بردیم از بس فیلم و سریال تکراری دیده بودیم با پخش این سریال قشنگ ب وجد اومدیم خواهشا ایراد نگیرید ممنون از همه زحمت کشان این سریال...
  • فوتبالیست IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    1 1
    اتفاقا سریال گرم و دلنشینی است
  • ایران IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    2 0
    این همه مطلب خوندیم بلاخره نفهمیدم نقدش چیه
  • الهام IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    آقای فهیم خودت هم نفهمیدی چی گفتی . ما که بسیار داریم لذت می‌بریم . نمیدونی چه ایرادی روش بزاری میگی تاریخ مصرفش گذشته . واقعا متاسفم براتون .
  • امیر IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    سلام یعنی انصافا خود این جناب منتقد فهمید که چی گفت ؟! یک جمله را چند بار تکرار کرده و آخر سر هم به انتقادات سریال بصورت مشخص و واضح که قابل فهم برای مخاطب عادی باشد ،اشاره نکرد
  • رضا IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    تو خوبی آقای منتقد....برای سریال ایرانی به این خوبی حرف در نیار .میخواهی دوباره مختار .جومونگ و یوسف پیامبر را ببینیم....
  • مهدی IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    مزخرف گفته . نقد نکرده
  • مینانلی IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 1
    والا مدتهاست که تلویزیون فیلم و سریال خوب و جدید نداره ، دیگه این غنیمته و به این بدی که در بالا توصیف شد هم نیست
  • اساک IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    سلام.خدا رو شاکر می دانیم که اکثریت هم وطنان سواد سینمایی در حد معقول دارند ، بگذارید اول مردم ببینند و نظر بدهند بعد شما شروع به منفی بافی کنید ، به قول عده‌ای از عزیزانی که نظر دادن ، حتماً باید سریال خارجی باشه تا امثال شما به به و چه چه کنید.
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    الان کدوم سریال صداسیما بهتر از این هست، یکی فقط نام برد، برای مطرح کردن خودت دیگران رو زیر سوال نبر آقای منتقد بیسواد.
  • Vasily IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    اول از همه اینکه کل نقدهایی که ایشون می‌کنند فاقد اعتبار این رو اهالی سینما و.. هم تایید می‌کنند. در ثانی بر فرض مثال که فیلم نامه آبکی باشه،این آبکی بودن با بازیگردانی خوب فیلم زیبایی به نمایش گذشته و کلا حرف شما نقض می‌شود.
  • بیژن IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    این منتقد اگر از دیدن سریال سرزمین مادر خوشش نیامده بخودش مربوط است ،غالب تماشاگران این سریال برای رسیدن به شب جمعه وشنبه روزشماری میکنن و بسیار سریال مقبولی است
  • علی فاطمی IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    از دیدن سریال بسیار لذت میبریم ومی آموزیم نقد بود یا توهین وعقده گشایی؟
  • فاطمه IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    بدبختِ حسودِ نظرتنگ...
  • صادقی IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    سلام مهم اینه که ما از دیدن این سریال لذت میبریم، امیدوارم که آخر سریال پایان خوبی داشته باشه
  • نیکی IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    این نظر شخصی خودته جناب منتقد ، این سریال خیلی ببیننده پر و پا قرص داره 😊
  • نادری IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
    0 0
    به نظرم خیلی سریال جذاب و پرمخاطبیه . واقعا نمیدونم هدف ایشون از این انتقادها چیه و رو چه حسابی میگن این سریال مخاطب نداره . من با اشتیاق این سریال رو دنبال میکنم چون هنرپیشه های خیلی خوبی داخلش بازی کردن.
  • حسین محمدی IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    سریال عاااالی
  • آناهیتا IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    همش کوبیده سریال رو درسته سالها آرشیو بوده ولی به نظرم سریال قشنگیه من که دوستش دارم
  • آنا IR ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    ازاتفاق،فیلم زیبایی ،خیلیا مثه خودمن زمان پخش این فیلم برنامه ریزی میکنند.ماکه لذت میبریم
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    من نمی‌دونم این منتقد خصومت شخصی داشته با کارگردان یا هرچی...من که دیدم خیلی هم لذت بردم...متاسف شدم چرا از قسمت اول ندیدم خیلی هم سریالش زیباست
  • محدثه دهقانی IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 1
    اتفاقا چیزی که این روزا شاهدش هستیم این هست که این سریال مخاطب از دست رفته رو به تلوزیون برگردوند، این ادعا های الکی نمیدونم از کجا میاد
  • فاطمه IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    اتفاقا سریال خیلی خوبه من اون سال که چند قسمتش پخش شد خیلی خوشم امد الان که دوباره پخش شده هم خوشحالم
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    1 1
    چون مخاطبش زیاده این آقا رو به مرز سکته فرستاده ....لذت بخش ترین فیلم دنیاست
  • لیلا IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    عالیه این فیلم
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 1
    من اصلا از تکرار خوشم نمیاد از جومونگ متنفرم هرجی پیر میشینه نگاه میکنه من فقط یکبار از دیدن فیلم لذت میبرم سعی میکنم نکات مهمش استفاده کنم از این فیلمم خوب بوده از الان زود قضاوت کنیم .شماهم خیلی انتقاد نکن والا از انتقادت چیزی نفهمیدیم خودمون زبون داریم شما سر جات بشین جوش نیار
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    1 0
    حتی یک نفر هم با شما موافق نیست جناب فهیم،کلا در دنیای وارونه ای زندگی می‌کنید!!!خوش باشید،بنظرم معیار خوب بودن یک اثر وقتی معلوم می شود که شما با آن مخالف باشید!!!
  • شیدا IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    2 0
    ریزش مخاطب؟!!! هنوز برای صدا و سیما مخاطبی قائل هستید که ریزش کند؟ در نوع خودش نیازمند تحلیل است. البته این اینطور تحلیل آبکی دلکی، بلکه چیزی که مستند باشد.
  • مهدی IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    1 0
    والله این فیلم‌های چرت آدم رو خسته می کند چند تا کارگردان طنز هم داشتیم اینقدر صداوسیما چوب لای چرخشون کرد که اونها هم دیگر سریال طنز نمی سازند دلمون برای یک سیر خندیدن تنگ شده مهران مدیری کجایی یادت بخیر
  • پریسا IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    1 0
    اتفاقا سریال قشنگیه. تا اینجای سریال رو لذت بردم.
  • ناشناس IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    1 0
    اتفاقاً سریال دیدنی و قشنگیه ما که میبینم و خوشمون هم میاد مگه شما نمیگید ما تلویزیون نگاه نمیکنیم؟؟؟پس اینقدر ایراد از همه ی برنامه‌های تلویزیونی رو از کجا میارید😳😳😁
  • نیکی IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    1 0
    با توجه به تاریخی بودن فیلم ،ایرادهای زیادی داره . اما همین که سریال تکراری نیست صلوات ....
  • حاتم IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    این فیلم پخش نشدچون تویی ازقسمتاش عمه خانم برگشت گفت بگم بختیاریاچطوربختیاری شدن وهمین باعث شدصداقوم بختیاری دربیادوپخشش متوقف شد
  • مریم PL ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    بی حس و حال! لب لباب مطلب در استفاده از واژگان مشهود است. این نقد منصفانه نیست‌. میزان حذفیات سکانس ها و جرح و تعدیل هایی که سازمان به آثار تحمیل می کند را نادیده گرفته اید . اتفاقا برای من کشش همون چند بخش پخش شده در ده سال قبل با نام سرزمین کهن کافی بود تا علی رغم مشغله ها بعد از مدتها قهر با تلویزیون وطنی جسته گریخته دنبال کنم سری جدید را...
  • ,فاطمه IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    سلام بنظرم من که سریال خیلی جالب شادی جذابی هستش
  • س IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    من که خیلی دوستش دارم از شبکه 3میبینم دوباره از شبکه تماشا هم نگاهش میکنم
  • ناشناس IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    این سریال بسیار هم زیباست حداقل جدیده
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    ما که بعنوان یک بیننده،این سریال را دنبال میکنیم و برایمان جالب است ،بخصوص بازی روان و طبیعی رهی.البته خیلی سانسور داره .
  • ارمین IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    به نظرم یکی از بهترین سریال هال تلویزیون است و هر چی منتقد گفته بی اعتبار و ... است
  • مهرداد IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    سریالی فوق‌العاده و دیدنی است. شاید بهترین سریالی بود که تا به حال دیدم.
  • عیسی گپی IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    من بعنوان یه بختیاری حالم از این فیلم و کارگردانش (کمال تبریزی) بهم میخوره
  • Rihanna IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    نه من فهمیدم چی گفت نه خودش نه بقیه. فقط چرت گفت. فقط فهمیدم گفت حس و حال نداره که اتفاقا داره خلاصه منظورشو نفهمیدم چرا این همه اصرار داشت بکوبه فیلمو
  • ناصری IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 0
    اتفاقا کار پر مخاطب و پر احساسی هستش
  • Hamed IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 0
    این سریال اسمش سرزمین کهن بود نه سرزمین مادری چند قسمت بخش شد چون توش از تاریخ یکمی واقعیت ها روک نشان داده بود از لرهای بختیاری بود گمان کنم بهشون بر خورده بود شکایت کرده بودن برای این فیلم الانم اسمشو هم گذاشتن سرزمین مادری هم خیلی سانسور شده
  • داود IR ۰۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 0
    جناب منتقد مثل بچه آدم حرفتو واضح بزن ...دو ساعت اراجیفتو خواندم اصلا سر و ته نداره حرفهات .. اصلا معلوم نیست خواسته ات چی هست ...
  • NL ۰۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 0
    سلام. به نظرم وقتی یک نفر خودش رو نقاد می دونه باید بفهمه چی می گه. کل متن رو خوندم فقط تکرار دوسه جمله کسل کننده. خود منتقد فهمیده چی گفته؟؟؟ عجب روزگاری شده که مشتی اراجیف رو منتشر می کنند
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 0
    وقتی کسی نقدی میکنه من بهش میگم خب بگو کجاش اشتباهه که درستش کنم یا توام یکی مثل همین درست کنه اگه می تونی
  • ایرانی IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 0
    شما نظرتو واسه خودت نگه داره جای همه حرف نزن هم قشنگه هم سرگرم کننده اشکال از برنامه ریزی صدا سیماست نه سریال
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    0 0
    سریال جذابیه من دوستش دارم
  • مجید زرگر IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    2 0
    فقط کاش به جای هر آخر هفته پخش کردن. هر شب می پخشیدن تا به دل بشینه و به یاد بمونه
  • سیده زهرا IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
    1 0
    خیلی خیلی نقداشتباهی کردن ایشون فیلم به این قشنگی '
  • فاطمه IR ۰۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    1 0
    میفهمی چی میگی؟اتفاقا پرمخاطب ترین سریاله وقتی میبینمش انقدر لذت میبرم انگار دارم کباب میخورم چش ندارین ببینین مردم لذت میبرن
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 0
    من. دو سه قسمتی . تقریبان نیم بند دیدم. جالب بود پر بود از احساس حالا این منتقد از نبود احساس گله میکنه جای تعجبه
  • مری IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 0
    بنظرم خیلی هم قشنگ و دلنشین و ملموس ساختن. منکه اول از اینترنت دانلود میکنم میبینم بعد هم از تلویزیون. چون گاها بعضی نکات و دیالوگ‌هد از دستم در رفته. این انتقاد بنظرم مغرضانه است. خیلی دوستان دیگه‌م هم هستن که پیگیر سفت و سخت این سریال هستن. ضمنا فیلم تاریخی که تاریخ انقضا نداره. هروقت ببینید گویای گذشته تاریخی اون مملکت هست.
  • نیمرخ IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    2 0
    سریال خوبیه مردم هم دوستش دارند دیگه یک منتقد معلوم نیست خودش چه نفعی از این انتقاد بدست میاره
  • ازادی IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 0
    لنگه کفشی در بیابان غنیمت است
  • اکبر IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 0
    فیلمش جالب و سرگرم کننده هست برای یه عده که قطعا سودی نداشته باید حداقل انتقاد کنند تا ملت بفهمند اونا هم وجود خارجی دارند
  • 09122406341 IR ۰۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
    0 0
    این همه نوشته، هیچ چیز ندارد، فقط یک کلمه را تکرار کرده، این سریال بدرد نمی خورد! واقعا این هم شد تحلیل! ؟
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    0 0
    من با اینکه نمایش خانگی دنبال میکنم این سریال پیشم جذاب تر از همه سریال های در حال پخش نمایش خانگی هست فعلا