این هفته برای تیم‌های مدعی لیگ برتر سرنوشت‌ساز خواهد بود و پرسپولیس به همراه استقلال آزمون سختی مقابل سپاهان و تراکتور دارند.

گل‌محمدی نکونام مورایس خمس

همشهری‌آنلاین - بهروز رسایلی

هفته دهم لیگ برتر که زمزمه‌هایی هم در مورد لغو مسابقات آن وجود داشت، سرانجام برگزار می‌شود و پس از آن است که بازی‌ها برای تشکیل اردوی تیم ملی تعطیل خواهد شد. از قضا این هفته ۲بازی بسیار سنگین و حساس داریم؛ مسابقاتی که از پتانسیل زمین‌زدن مربیان بزرگ برخوردارند و می‌توانند تیم‌ها را با بحران نسبی به تعطیلات بفرستند. امروز استقلال و تراکتور به مصاف هم می‌روند و فردا سپاهان و پرسپولیس. به‌ترتیب آسیب‌پذیر بودن موقعیت نیمکت‌ها، نگاهی به وضعیت ۴سرمربی دخیل در این دو مسابقه می‌اندازیم.

یحیی گل‌محمدی

وضعیت او از همه شکننده‌تر است. موفق‌ترین سرمربی این سالیان فوتبال ایران در ۳هفته اخیر نتایج ضعیفی گرفته و بدتر از آن اینکه تیمش هم اصلا خوب بازی نکرده است. تساوی مقابل ملوان، نفت آبادان و استقلال تاجیکستان که در ۲مورد آخر با از دست دادن پیروزی همراه بوده، فشار انتقادات را روی یحیی افزایش داده است. تیم او ترسو بازی می‌کند، تمرکز ندارد و از صلابت مورد انتظار بی‌بهره است. در چنین شرایطی پرسپولیس باید به مصاف سپاهانی برود که هفته گذشته یک نتیجه تاریخی گرفت و با ۹گل آلمالیق ازبکستان را در هم کوبید. با امتیاز بیرون آمدن از اصفهان برای یحیی و شاگردانش ساده نیست. اگر آنها این بازی ۶امتیازی را به حریف مستقیم‌شان در مسیر قهرمانی ببازند، کار سخت خواهد شد و گل‌محمدی باید آماده پذیرفتن انتقادات تندتری باشد.

پاکو خمس

یک فرضیه در مورد سرمربی اسپانیایی تراکتور روزبه‌روز پررنگ‌تر شده است؛ اینکه او مرد روزهای بزرگ نیست. به‌ندرت می‌توان مسابقه مهمی را به یاد آورد که خمس سربلند از آن بیرون آمده باشد. این مربی مدام به پرسپولیس، استقلال و سپاهان باخته و در پلی‌آف لیگ قهرمانان هم مغلوب شارجه امارات شده است. او حالا به ورزشگاهی برمی‌گردد که فصل گذشته ناباورانه در آن ۷گل از استقلال خورد. اگر قرار به تکرار شکست مقابل آبی‌ها باشد، قضاوت‌ها در مورد خمس تندتر خواهد شد؛ مخصوصا که او امسال خیلی هم عالی نتیجه نگرفته و فراز و فرودهای زیادی داشته است.

ژوزه مورایس

اگرچه برد ۹گله در بازی با آلمالیق برای سپاهان نقش «بشور و ببر» داشت و ناکامی‌ها و اتفاقات بد اخیر این باشگاه را از یادها برد، اما حقیقت آن است که ژوزه مورایس برای اثبات شایستگی‌هایش محکوم به قهرمانی است و در چنین مسیری در خانه باید پرسپولیس را شکست بدهد. اگر به هر علت تیم او مقابل سرخپوشان متوقف شود، یک نمره منفی بزرگ دیگر در کارنامه مربی پرتغالی درج خواهد شد. او پرستاره‌ترین تیم ایران را در اختیار دارد؛ تیمی که شاید اگر فقط یکی از مهاجمان نیمکت‌نشین آن در اختیار پرسپولیس بود، خیلی چیزها عوض می‌شد. سپاهان پارسال با آن همه ستاره جام نگرفت و در مسابقات حذفی مقابل همین پرسپولیس ۴گل خورد. تکرار ناکامی در بازی با قرمزهای بحران‌زده، حتما تردیدها را در مورد مورایس افزایش خواهد داد.

جواد نکونام

او فعلا باثبات‌ترین جایگاه را بین مربیان تیم‌های مدعی دارد، چراکه پذیرفته شده بضاعت انسانی استقلال بالا نیست و نکونام فعلا با این فهرست از نفرات، نتایج خوبی گرفته است. با این حال حقیقت آن است که آبی‌ها خیلی زیبا و چشم‌نواز بازی نمی‌کنند و البته این تردید در مورد آنها وجود دارد که هنوز نوبت مسابقات دشوارترشان نرسیده است. استقلال تنها بازی سختش را به سپاهان باخت و حالا تکرار این ناکامی مقابل تراکتور، صدای منتقدان نکونام را بلندتر خواهد کرد. جواد باید از اتهام «ضعیف‌کشی» تبرئه شود و یکی از بهترین فرصت‌ها به این منظور، برتری بر همین تراکتور است.

جنجال از دقیقه صفر

حتی ساده‌ترین مسابقات فوتبال ایران هم پتانسیل ایجاد جنجال و هیاهو را دارند، دیگر چه برسد به نبرد بزرگی مثل استقلال- تراکتور که برای هر دو تیم تعیین‌کننده است. در همین راستا شاهد آغاز جنجال‌های این مسابقه از همان دقیقه صفر و نشست خبری بودیم. پس از آنکه پاکو خمس، سرمربی سرخپوشان تبریزی گفت: «امیدواریم نتیجه مسابقه در زمین رقم بخورد»، بلافاصله باشگاه استقلال بیانیه داد و از فدراسیون خواست فورا با سرمربی حریف برخورد کند. این در حالی است که خود آبی‌ها هم این فصل به دفعات در مورد سودبردن رقبا از اشتباهات داوری اظهارنظر کرده‌اند. به هر حال، با این شروع توفانی، خدا آخر بازی را به خیر کند!

کد خبر 806122
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha