صندوق های سرمایه گذاری کارآمدترین صندوق ها برای سرمایه گذاری افراد غیرحرفه ای در بورس است که با بازار سهام آشنایی ندارند. یکی از انواع این صندوق ها صندوق های قابل معامله هستند که راحت ترین مسیر برای سرمایه گذاری افراد غیر حرفه ای است.

بورس تهران

تبه گزارش همشهری ، یکی از پرطرفدارترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دنیا صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله هستند که در ایران نیز طرفداران زیادی دارند.

صندوق‌های قابل معامله ساختاری شبیه سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارند با این تفاوت که به‌صورت مستقیم و از طریق سامانه‌های معاملاتی قابل خرید و فروش هستند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نهادهای مالی هستند که منابع مالی مردم را جمع‌آوری می‌کنند و این منابع را در بازارها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این صندوق‌ها پول‌های جمع‌آوری شده را صرف دادوستد سهام، اوراق مشارکت، اوراق بدهی یا مجموعه‌ای از سایر اوراق بهادار می‌کنند که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران سودآورباشد. این صندوق‌ها تحت نظارت سازمان بورس فعالیت می‌کنند، به همین دلیل سرمایه‌گذاری در آنها امن است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری براساس نوع دارایی به چند دسته کلی تقسیم می‌شوندکه مهم‌ترین آنها صندوق‌های با درآمد ثابت، صندوق‌های در سهام و صندوق‌های مختلط هستند. تفاوت این صندوق‌ها در نوع دارایی یا نحوه سرمایه‌گذاری آنها است.

صندوق‌های با درآمد ثابت بخش عمده منابع مالی خود را صرف خریدو فروش اوراق بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام صرف خرید و فروش سهام می‌کنند. عملکرد صندوق‌های مختلط هم حد واسط این دو صندوق است که ۵۰درصد منابع صرف اوراق بدهی و بقیه صرف خرید سهام می‌شود.

ظرف چند سال گذشته صندوق‌های جدید دیگری نیز به صندوق‌های قبلی اضافه شده است مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا، صندوق‌های پروژه و یا صندوق‌های املاک و مستغلات که موفق‌ترین آنها تاکنون صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا بوده‌اند که منابع مالی خود را صرف مبادله طلا و سکه می‌کنند.

اما نوع جدیدی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری که به تازگی در بازار سرمایه کاربردپیدا کرده‌اند و قدمت آنها کمتر از یک دهه است صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله یاای تی اف است. این صندوق‌ها از نظر نحوه معامله با صندوق‌های صدور ابطالی تفاوت دارند.

برای خرید صندوق‌های قابل معامله می‌توانید به‌طور مستقیم از طریق سامانه‌های معاملاتی کارگزاران اقدام کنید اما برای خریدیونیت‌ها یا واحدهای صندوق‌های صدور و ابطالی باید مستقیم به‌خود صندوق مراجعه کنید یا ازطریق سایت اختصاصی شرکت درآن صندوق سرمایه‌گذاری کنید.

در واقع صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که از دارایی‌های متنوع تشکیل ‌شده و واحدهای آن در طول روز همانند سهام در بازار معامله می‌شود و خرید و فروش آنها مانند خرید و فروش سهام است.

درحالی‌که برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری عادی شما لازم است به دفتر اصلی صندوق مراجعه کنید یا حداکثر با امکانی که در ۲سال گذشته به‌وجود آمده از طریق سایت آن صندوق واحدهای آن را خرید و فروش کند. همین تفاوت کوچک به افزایش حجم سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل معامله منجرشده و رویه‌ای را ایجاد کرده است که طرفداران این صندوق‌ها روزبه‌روز زیادتر می‌شوند.

به زعم برخی کارشناسان آینده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در دنیا در اختیار صندوق‌های قابل معامله یا ای تی اف‌ها است.

کد خبر 806106
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    0 0
    سلام،فرق فراخوانی به خرید سهام از بورس با فراخوانی به قمار چیست؟ تشویق بسود بالا مگر نه اینکه تشویق به دامن زدن به تورم وسپس رکود است،کجای این اقتصاد اسلامی است؟ این یغماگری از تلاش عمرانه مردم یعنی چه