شنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۵ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

گروه ورزشی: مصلحت این‌گونه است که در چنین شرایطی سکوت اختیار کنیم. زمانی که حادثه خبر می‌شود، دیگر کسی دوست ندارد خود را درگیر مسئله حاد کند.

دوستان قلم به‌دست ما هم ترجیح می‌دهند از جنگ لفظی این و آن در فوتبال بگویند تا موضوعی که به‌طور جدی ورزش و فوتبال ما را تهدید می‌کند. مهلت فیفا به فدراسیون فوتبال ایران تا روز چهارشنبه 24 آبان ماه تعیین شده است. اگر این اتفاق به‌وقوع بپیوندد فوتبال تعطیل خواهد شد و این اخبار ریز و درشت نیز دیگر برای مطبوعات نخواهد جوشید. صورت مسئله خیلی ساده است. مدیران و دولتمردان ما باید خوب دانسته باشند که فیفا (فدراسیون جهانی فوتبال) یک ارگان مستقل، پرقدرت و غیرسیاسی است و تلاش نموده است طی یک قرن فعالیت، خود را از تمام جریانات متغیر و ثابت سیاست دور نگه دارد. به همین دلیل بندبند اساسنامه اصلی و داخلی و آئین‌نامه‌های قاره‌ای و منطقه‌ای خود را با پرهیز از دخالت‌های مردان سیاسی و دولتی تنظیم و اجرا می‌کند. اگر قرار بود فیفا این استقلال را در چارچوب اساسنامه خود حفظ نکند و دستخوش جریانات سیاسی قرار گیرد، امروز فیفا و فوتبالی بدین شکل وجود نداشت. فیفا با صراحت می‌گوید، فدراسیونهای فوتبال هر کشور مستقل و بر اساس اساسنامه تائید شده فیفا به فعالیت خود ادامه می‌دهند. رئیس فوتبال هر کشور را مجمع آن فدراسیون انتخاب و با تأیید آن تا زمانی که مجمع آن را برکنار و یا شخص رئیس استعفا نداده است هیچ قدرتی نخواهد توانست رئیس را برکنار کند. کارنامه فدراسیون در مجمع که بالاترین قدرت تصمیم‌گیری است مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اعضای مجمع می‌توانند رئیس را به دلایل متعدد برکنار نمایند. ماجرای فوتبال ما در قبل و بعد از جام جهانی دچار پیچیدگی خاصی شده است. رئیس فدراسیون محمد دادکان استعفا نداده است و فیفا نیز طبق مقررات او را رئیس می‌داند و بس. رئیس سازمان تربیت بدنی به دلیل عدم نتیجه‌گیری فدراسیون دادکان او را از کار برکنار و برای فدراسیون سرپرست تعیین کرده است. این حرکت و عمل یعنی خلاف قوانین فیفا.
 اگر سازمان تربیت بدنی بخواهد به این حرکت خود شکل قانونی بدهد دو کار می‌تواند انجام دهد؛ اول، نوشتن اساسنامه جدید و ارائه آن به فیفا و تأیید این اساسنامه از طرف فیفا. دوم، استعفای محمد دادکان که مورد تأیید فیفا باشد. این اتفاق نیز باید با دستخط خود محمد دادکان و امضای ایشان نوشته شده باشد و یا سازمان تربیت‌بدنی مدارکی را جمع‌آوری کرده باشد که نشان از استعفای دادکان داشته باشد. اگر شرایط یاد شده وجود نداشته باشد، فیفا به دلیل تخلف سازمان تربیت بدنی و کنار گذاشتن محمد دادکان و ارائه ندادن اساسنامه جدید و عدم برگزاری مجمع (که توسط خود محمد دادکان باید انجام شود) فدراسیون فوتبال ایران را محروم خواهد نمود.
 طی یک هفته گذشته تلاش شد تا مسئولین بالاتر محمد دادکان را راضی به استعفای رسمی کنند، اما دادکان هنوز استعفای خود را ارائه نداده است. اگر این اتفاق بیفتد، سازمان تربیت بدنی باید مدارک لازم را جهت استدلال منطقی برای ثابت نمودن استعفای دادکان ارائه دهد، در غیر این صورت باید منتظر محرومیت سنگین برای فوتبال بود.
 ساده‌ترین راه، استعفای دادکان است و یا تهیه اساسنامه جدید و ارسال آن به فیفا و یا ارائه مدارکی که تأیید کند دادکان استعفا داده است. آیا این قصه پرکشمکش و هیجان‌آور فوتبال پایان خوش خواهد داشت؟
کد خبر 8061

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز