دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۵۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه سابق آمریکا برای نخستین بار از زمان پایان دولت بوش به دفاع از سیاست‌های ساکنان قبلی کاخ سفید پرداخت.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، وزیر خارجه سابق آمریکا در دفاع از سیاست‌های دولت جرج بوش برای روش‌های خشونت آمیز بازجویی از مظنونین تروریست تاکید کرد: رئیس‌جمهوری سابق آمریکا هیچ‌چیز غیرقانونی را تصویب نکرده است.

کاندولیزا رایس گفت: جرج بوش، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا بسیار مطمئن بود که ما هیچ‌گونه اقدامی را که مخالف قانون یا در مغایرت با قوانین بین‌المللی باشد، انجام نمی‌دهیم.

گزارش کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا که در ماه آوریل منتشر شد، نشان می‌دهد که رایس از جمله مشاوران ارشد بوش بوده که استفاده از روش‌های بازجویی خشونت آمیز مانند ایجاد خفگی مصنوعی را تایید کرده‌اند.

این روش برای شکنجه مظنونین تروریست در زندان‌های آمریکا استفاده می‌شد. این روش همچنین در طول قرن‌ها به‌عنوان یک شکنجه محسوب می‌شده است.

انتشار اسناد دولت بوش نشان می‌دهد مقام‌های وزارت دادگستری آمریکا تایید کرده‌اند که روش‌هایی مانند ایجاد خفگی مصنوعی، محرومیت از خواب و سایر روش‌های خشن، قوانین آمریکا علیه شکنجه را نقض نمی‌کند.افشای این اطلاعات درخواست‌هایی را از جانب بسیاری از نهاد‌ها به‌ویژه نهاد‌های حقوق بشری برای پیگرد قانونی مقام‌های دولت بوش به‌وجود آورد.

اما رایس تصریح کرد: پس از حملات تروریستی القاعده در 11سپتامبر 2001 به نیویورک و واشنگتن، بوش تنها مایل به تصویب سیاست‌هایی بود که برای حفاظت از کشور قانونی بودند.

رایس افزود: امیدوارم مردم درک کنند که در آن مقطع زمانی شرایط سختی حکمفرما بود.
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا استفاده از روش‌های بازجویی خشونت آمیز مانند ایجاد خفگی مصنوعی را ممنوع و اعلام کرده این روش‌ها شکنجه محسوب می‌شوند.

دولت وی بنا به درخواست اتحادیه‌ آزادی‌های مدنی آمریکا، اسناد مربوط به وزارت دادگستری در زمان بوش را منتشر ساخت و اعلام کرد توجیه قانونی پشت این اسناد یک اشتباه بوده است

کد خبر 80607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز