دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۲۰:۳۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اجلاس امسال آیپک در آمریکا به عرصه‌ای برای انتقادهای شدید صهیونیست‌ها از کابینه جدید این رژیم تبدیل شده است.

تندترین انتقادها هم از سوی تزیپی لیونی وزیر خارجه سابق این رژیم انجام شده است.
وزیر امور خارجه سابق رژیم صهیونیستی در کنفرانس سالانه آیپک اعلام کرد: زمان به نفع اسرائیل نیست و راه حل برای مناقشه میان اسرائیل - فلسطین به منزله تسلیم نیست، بلکه به نفع اسرائیل است.

به نوشته هاآرتص، تزیپی لیونی وزیر امور خارجه سابق رژیم صهیونیستی، ضمن اعلام این موضوع که رهبران اسرائیل باید هر چه زودتر تصمیمات سختی اتخاذ کنند، گفت: اگر تلاش نکنیم و این دست و آن دست کنیم، مشکلات‌مان بدتر خواهد شد نه بهتر. فراتر از اتخاذ تصمیمات جدی و سخت، تهدید استراتژیکی است که پیش روی آینده اسرائیل است.

لیونی تصریح کرد: هدف وی تضمین آینده اسرائیل به‌عنوان یک کشور دمکراتیک و یهودی است حتی اگر این امر نیازمند از دست دادن زمین باشد.

رئیس حزب کادیما تصریح کرد: درصورتی که راهکارهای جایگزین دیگری از سوی دولت اسرائیل ارائه شود، ممکن است راه‌حل‌های غیرمنتظره‌ای مطرح شود که موجودیت رژیم صهیونیستی را در معرض خطر اساسی قرار دهد.

وی در ارتباط با سیاست دولت جدید اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو نیز گفت: من از سیاست‌های دولت فعلی اطلاعی ندارم و در آغاز فکر می‌کردم که این دولت مسیری مشخص را برای رسیدن به اهداف خود انتخاب خواهد کرد، اما اکنون شاهد عکس این مسئله هستیم و دولت لیکودی تفاوت زیادی با دولت کادیما دارد.

لیونی در ادامه اظهارات خود افزود: دولت نتانیاهو سعی در پیدا کردن راهکار سیاسی جدیدی برای خود دارد و برخی اوقات با مطرح کردن بعضی عبارات و اظهار نظرها صرفا سعی در جلب رضایت برخی طرف‌ها دارد، اما این به هیچ وجه عاقلانه نیست که دولت اسرائیل موضع مشخصی در زمینه سیاست خارجی خود نداشته باشد.

وی عنوان کرد: لازم است یک اکثریت یهود را در اسرائیل حفظ کنیم. این یک موضوع فنی نیست بلکه مسئله بقای ماست و در انتخاب بین کنار گذاشتن ارزش‌هایمان و کنار گذاشتن بخش‌هایی از این سرزمین، من دومی را انتخاب می‌کنم.

لیونی در ادامه خاطرنشان کرد که نقش وی به‌عنوان یک رهبر مخالف، این است که این موارد را با صدای بلند به‌طور آشکار و با احترام بگوید.

کنفرانس سالانه روابط عمومی آمریکا - رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در واشنگتن آغاز به کار کرد. این کنفرانس یکی از رویدادهای مهم سیاسی و رسانه‌ای در جهان است.

سیاستمداران، دانشگاهیان، فعالان مجمع‌های یهودی و بیش از هزار دانشجو برای شرکت در کارگروه‌ها در این لابی برجسته حامی رژیم صهیونیستی حضور دارند.

بررسی موضوعاتی همچون آینده روابط آمریکا - رژیم صهیونیستی و تحولات خاورمیانه از جمله موارد مورد بحث در این کنفرانس است.

به‌دلیل اینکه کنفرانس امسال با به روی کار آمدن دولت جدید رژیم صهیونیستی همزمان شده، سیاستگذاران سابق این رژیم بیشتر از اعضای دولتی فعلی در آن شرکت کرده‌اند.

قرار است در این کنفرانس شیمون پرز، رئیس‌جمهوری صهیونیستی نیز شرکت کند و همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم هم در این کنفرانس سخنرانی خواهد کرد.

در گردهمایی امسال بر عکس سال گذشته باراک اوباما و هیلاری کلینتون سخنرانی نخواهند کرد. این در حالی است که آنها در گردهمایی سال گذشته شرکت کرده بودند.
رام امانوئل، معاون مطبوعاتی کاخ سفید و تنی چند از نمایندگان کنگره آمریکا در این گردهمایی شرکت می‌کنند.

آیپک چیست؟

صهیونیست‌ها مدعی‌اند 6میلیون نفر از جمعیت آمریکا را یهودیان تشکیل می‌دهند. یهودیان آمریکا با ایجاد تشکل‌های مهم و ارتباط کامل بین منافع آمریکا و صهیونیسم، به یکی از بانفوذترین گرو‌ه‌های تاثیرگذار در سیاست خارجی دولت آمریکا تبدیل شده‌اند.

آنها یکی از اهداف خود را نفوذ در کانون‌های قدرت ایالات متحده تعیین کرده‌اند. از میان ۲۸۱ سازمان یهودی و ۲۵۰ اتحادیه منطقه‌ای، یکی از مهم‌ترین لابی‌های یهودیان در آمریکا، کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل موسوم به آیپک است که از دهه ۱۹۵۰ شروع به فعالیت نموده و از همان بدو تاسیس، هدف خود را مبارزه برای تصویب قوانینی در جهت حمایت از اسرائیل اعلام کرده است.

سازمان آیپک اصلی‌ترین سازمان‌ یهودی آمریکا و در واقع بزرگ‌ترین آنهاست. این سازمان مسئول هماهنگی و برنامه‌ریزی جهت فعالیت تمامی سازمان‌های یهودی آمریکا و همچنین مسئول اصلی جمع‌آوری کمک و اعانه برای اسرائیل به‌شمار می‌رود.

این کمیته دارای دفاتر و مراکز منطقه‌ای در سراسر آمریکاست که هر یک تحت مدیریت یک نفر اداره می‌شود. هر کدام از این دفاتر دربرگیرنده چند شعبه هستند که امور آنها را با دفتر مرکزی هماهنگ می‌کند.

بخش‌های مهم این سازمان عبارتند از: حوزه قانونگذاری، سیاست خارجی، امور سیاسی، بخش ارتباطات، بخش توسعه و گسترش (عضوگیری) و رهبری سیاسی.

کد خبر 80606

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز