بالاخره بخشی از مطالبات داروخانه‌ها از محل یارانه دارویار بعد از ۵ ماه تسویه شد، اما آنها همچنان دو ماه از مطالبات خود را طلبکارند و گفته می‌شود با تغییر روش پرداخت یارانه دارو، از این پس به جای بیمه‌ها، سازمان هدفمندی یارانه‌ها به صورت مستقیم مطالبات داروخانه‌ها را پرداخت خواهد کرد.

یارانه دارو

همشهری آنلاین - مریم سرخوش: همین چند روز پیش بود که محمدرضا دری، دبیر انجمن داروسازان ایران از تأخیر چندماهه بیمه‌ها در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها نسبت به خطر کمبود داروهای رایج در داروخانه‌ها هشدار داد و گفت: در قالب اجرای طرح دارویار، ارز دریافتی صنعت داروسازی از ۴۲۰۰ تومان به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تبدیل شد؛ این تغییر به طور میانگین منجر به ۵ تا ۶ برابر شدن قیمت داروها شد اما برای این که هزینه‌کرد مردم و بیماران تغییری پیدا نکند طرح دارویار اجرا شد تا سازمان‌های بیمه این افزایش قیمت دارو را پوشش دهند.

به گفته دری قرار بود میزان هزینه‌های افزایش یافته از سوی سازمان برنامه و بودجه به سازمان‌های بیمه پرداخت شود و بیمه آن را به داروخانه پرداخت کند اما نظام پرداخت یارانه دارو از سوی بیمه‌ها درگیر و دار بوروکراسی اداری است؛ سازمان‌های بیمه‌گر از ابتدای مردادماه مطالبات داروخانه‌ها را پرداخت نکرده‌ بودند که این موضوع باعث شده بود چک‌های برگشتی داروخانه‌ها و مطالبات شرکت‌های توزیع افزایش پیدا کند. پیگیری‌های همشهری آنلاین از تاخیر در پرداخت این مطالبات هم نشان می‌دهد که به دنبال تصمیم سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مبنی بر پرداخت یارانه دارو به داروخانه‌ها، بیمه‌های پایه پرداخت یارانه دارو به داروخانه‌ها را متوقف کردند، زیرا، بودجه طرح دارویاری از طریق سازمان برنامه و بودجه به حساب بیمه‌ها واریز می‌شود و آنها می‌توانند سهم یارانه دارو را به حساب داروخانه‌ها واریز کنند.

اما حالا بر اساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت ایران، سهم داروخانه‌ها از یارانه دارو تا پایان مرداد ۱۴۰۲ پرداخت شده است. با اعلام معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی، مبلغ ۲,۵۵۰ میلیارد تومان سهم یارانه دارو به حساب داروخانه‌ها واریز و به این صورت، بیمه تأمین اجتماعی تا پایان مرداد ۱۴۰۲ با داروخانه‌ها تسویه کرده است. همچنین، سازمان برنامه و بودجه نیز ۸۰۰ میلیارد تومان از سهم بیمه سلامت را به حساب داروخانه‌ها واریز کرده و مطالبات داروخانه‌ها از این سازمان بیمه‌ای تا پایان مرداد پرداخت شده است.

اما همچنان داروخانه‌ها از محل یارانه دارو برای شهریور و مهر طلبکارند که گفته می‌شود سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها آن را واریز خواهد کرد. اما به تاکید دبیر انجمن داروسازان ایران تأخیر در پرداخت این مطالبات باعث ایجاد مشکل نقدینگی برای آن‌ها خواهد شد و به عبارت دیگر به واسطه افزایش چشمگیر قیمت دارو، برخی داروخانه‌ها حتی نمی‌توانند برخی داروهای ساده و رایج را نیز تهیه کنند و این موضوع برای بیماران نیز چالش ایجاد می‌کند.

این در حالی است که پیش از این و در اجرای طرح دارویار، یارانه دارو از طریق سازمان‌های بیمه‌گر و پس از تأمین اعتبار و پرداخت تعهدات سازمان برنامه و بودجه و بر مبنای عملکرد داروخانه‌ها در اجرای این طرح، به حساب داروخانه‌های طرف قرارداد بیمه‌ها واریز می‌شد اما به‌موجب تصمیم جدید سازمان برنامه و بودجه، مقرر شده تا از این پس یارانه دارو، به‌طور مستقیم از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به حساب داروخانه‌ها واریز شود.

دکتر محمدمهدی ناصحی،‌ مدیرعامل بیمه سلامت هم درباره جزئیات تغییر پرداخت یارانه دارو از بیمه‌ها به داروخانه‌ها به همشهری آنلاین گفت: قرار است از این پس ارز دارو را به مصرف کننده نهایی بدهند و این را بر عهده سازمان هدفمندی یارانه‌ها گذاشتند. البته این به معنای پرداخت این یارانه به خانواده‌ها نیست بلکه قرار است یارانه دارو مستقیم به حساب داروخانه‌ها واریز شود.

وی افزود: یکی از دلایل تغییر در پرداخت یارانه دارو از بیمه‌ها به داروخانه‌ها هم این بود که شاید برخی سازمان‌های بیمه‌گر شفافیت در مبالغ ارز دارو نداشتند و یارانه‌ها را صرف امور دیگری می‌کردند که منجر به این تصمیم شده است. امیدواریم این کار با دقت انجام شود که بدون تاخیر باشد. خود ما در این زمینه دغدغه داریم و درخواست کردیم تا پایان سال این روال ادامه داشته باشد، اما موافقت نشد.

کد خبر 806046
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha