شیرخشک ارز ۴۲۰۰ می‌گیرد اما این کالا در بخشی از زنجیره خارج می‌شود، بر این اساس سازمان غذا و دارو به دنبال شفافیت در زنجیره توزیع شیرخشک است و قصد دارد این زنجیره را از صفر تا صد رصد کند.

شیرخشک

به گزارش همشهری آنلاین، مشاور رئیس سازمان غذا و دارو درباره کمبود شیرخشک در بازار و همچنین الزام داروخانه‌ها به استعلام شیرخشک‌های رگولار با دریافت کد ملی نوزاد گفت: براساس ابلاغ بخشنامه سازمان غذا و دارو در تاریخ اول مهر عرضه شیرخشک رگولار فقط با استعلام کد ملی نوزادان انجام می‌شود. این محصول ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرد اما در بخشی از زنجیره خارج می‌شود و در موادی حتی گزارش شده که در شیرینی‌پزی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل کد ملی اجبار شد که زنجیره رصد شود. علاوه بر آن در بند «پ» ماده ۷ قانون احکام دائمی توسعه کشور آمده که کالاهای سلامت محور اعم شیرخشک باید از صفر تا صد در زنجیره رصد بشود و اکنون این زیرساخت مهیا شده که در سامانه ثبت شود.

دکتر سجاد اسماعیلی درباره تامین بازار مصرف هم توضیح داد: در جلسه‌ای که با تولیدکنندگان داشتیم مقرر شد تا زمانی که بازار به پایداری برسد، فراخوان برای واردات انجام شود. این کار برای حمایت از مصرف کننده انجام می‌شود و تا زمانی ادامه دارد که تولید کننده داخلی بتواند نیاز بازار را رفع کند. البته برای حمایت از تولید داخل اجازه واردات پارت به پارت داده شده یعنی در پارت اول مجوز واردات ۴ میلیون قوطی شیرخشک داده شده که هم اکنون یک محموله یک میلیونی، وارد کشور شده و آزمایش‌های کیفی نیز انجام شده و از فردا وارد بازار می‌شود تا نیاز باقیمانده بازار جبران شود.

اسماعیلی علت کمبود شیرخشک در کشور را ناشی از تأخیر در تائید ثبت سفارش‌ها و همچنین تغییر گروه‌های کالایی عنوان کرد و گفت: فرایند اصلاحی ثبت سفارش‌ها در سازمان توسعه تجارت و تغییر گروه کالایی شیرخشک طول کشید. علاوه بر آن تفاهمنامه‌ای که بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه با وزارت بهداشت مبنی بر تخصیص ارز ۴۲۰۰ به شیرخشک داشتند تمدید نشد، زیرا بانک مرکزی معتقد بود مابه التفاوت ریالی ارز ۴۲۰۰ پرداخت نشده و پس از پیگیری‌ها به دستور معاون اول رئیس جمهور این تفاهمنامه اواخر خرداد دوباره امضا شد.

وی با اشاره به مصرف ماهانه ۶ میلیون قوطی شیرخشک در کشور، تاکید کرد: در ۱۴۰۱ ما حدوداً ۵ میلیون قوطی شیرخشک به صورت ماهانه مصرف داشتیم، اما امسال برآوردها آن است که این میزان به ۶ میلیون قوطی رسیده و طبیعتاً به دلیل قاچاق معکوس مصرف افزایش پیدا کرده است. اما طی هفت ماه اول سال ۳۳ میلیون قوطی شیرخشک توزیع کردیم که البته این میزان نیاز بازار را فراهم نکرده است.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 806039
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    0 0
    باشگاه های بدن سازی و بدن سازان هم شیر خشک استفاده می کنند