مشاور و مجری طرح برقی سازی حمل و نقل عمومی تهران گفت: این قول را به شهروندان تهرانی می‌دهم که تا سال آینده همین موقع (آبان ماه)، چهره شهر تهران از منظر تردد وسایل عمومی برقی متفاوت خواهد بود و شاهد تردد وسایل برقی زیادی خواهند بود.

شارژ خودروهای برقی

به گزارش همشهری آنلاین، ‌محمد شمسی پور با بیان اینکه امیدواریم سال آینده فاز اول پروژه برقی سازی اجرا شود، اظهار کرد: گفت: شهرداری تهران در خصوص توسعه حمل و نقل پاک کاملاً جدی است و بدون تعارف اگر بخواهیم طی این چند سال که مبحث برقی سازی مطرح شده، یک مبنا یا زمان طلایی در نظر بگیریم، باید بگویم که حالا زمان طلایی برقی سازی ناوگان است، چرا که همه مسئولان از دولت تا شهرداری تهران، همت و اراده زیادی برای استفاده از حمل و نقل برقی و پاک دارند، به گونه‌ای که دغدغه اصلی شهردار تهران و وزیر صمت، این مسئله است که با جدیت موضوع مذکور را پیگیری کنند و این همنوایی بین وزارتخانه‌ها و شهرداری تهران بی سابقه بوده است.

وی با تأکید بر اینکه از محل تبصره ۱۲ که مربوط به صرفه‌جویی در مصرف سوخت است، می‌توانیم بسیاری از هزینه‌های خودروهای بنزینی را به خودروساز بدهیم و علاوه بر آن، تسهیلات مورد نیاز خریداران را نیز تأمین کنیم، ادامه داد: بر اساس تبصره ۱۲ قانون صرفه‌جویی در مصرف سوخت، برای هر خودروی برقی حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار به صورت هفت ساله پرداخت می‌شود که عدد قابل توجهی است.

پایانه‌های «زون پاک»

مشاور و مجری طرح برقی سازی حمل و نقل عمومی تهران افزود: در مورد تاکسی در نظر داریم برخی از پایانه‌ها را به عنوان زون پاک در نظر گرفته و حتی این زون‌ها را در پایانه‌های فرودگاه مستقر می‌کنیم تا به عنوان شرکت‌های هوایی پاک، در این زون‌ها فعال باشند و بعد از آن در پایانه‌های مسافربری سطح شهر در مناطق مختلف مسئله برقی سازی تاکسی‌ها را دنبال می کنیم. در خصوص موتورسیکلت برقی نیز با توجه به اینکه در برخی از مناطق همچون بازار در منطقه ۱۲، تردد موتورسیکلت‌ها بسیار زیاد است، در نظر داریم مناطقی را به عنوان منطقه پاک شناسایی کنیم تا به صورت پایلوت موتورسیکلت‌های برقی در آن تردد کنند.

شمسی پور با بیان اینکه شهر تهران با توجه به این حجم از آلودگی و جمعیت، چاره‌ای جز برقی سازی ندارد، بیان کرد: این قول را به شهروندان تهرانی می‌دهم که تا سال آینده همین موقع (آبان ماه)، چهره شهر تهران از منظر تردد وسایل عمومی برقی متفاوت خواهد بود و شاهد تردد وسایل برقی زیادی خواهند بود. امیدواریم بین ۵ تا ۱۰ سال آینده، سهم زیادی از وسایل ترددکننده در شهر تهران به حمل و نقل برقی تبدیل شده باشد. اظهار کرد: استارت کار برقی سازی ناوگان شروع شده است و در حال اجرای کارهای زیربنایی هستیم به گونه‌ای که ۷۴ شارژر برقی در قالب ۱۵ ایستگاه راه‌اندازی شده است و با برخی خودروسازان، پیش‌ قراردادهایی را نیز نهایی کرده‌ایم.

تولید داخلی خودروهای برقی

مشاور و مجری طرح برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران با اشاره به اینکه آیین‌نامه‌های برقی سازی در حال تدوین است، گفت: در نظر داریم تا ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت را در تهران برقی کنیم. در این فرآیند به توان داخلی شرکت‌های ایرانی توجه شده است و در مورد تولید موتورسیکلت برقی، شرکت‌هایی وجود دارند که بیش از ۵۰ درصد تولیدات‌شان در این حوزه، بومی‌سازی شده است. در مورد تولید خودروی برقی، تولیدکننده داخلی نداریم و تولیدکنندگان هنوز در مراحل اولیه قرار دارند؛ اما یادمان باشد که شرکت‌ها به شدت در حال رشد هستند و ممکن است در سال‌های آینده، توان شرکت‌های داخلی در حوزه تولید خودروهای برقی افزایش یابد و در مورد تولید اتوبوس‌ برقی نیز باید عنوان کنم که در این حوزه ظرفیت خوبی داریم و امیدواریم طی چند سال آینده به خودکفایی در این زمینه برسیم.

کد خبر 805995
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha