ختم حاملگی قبل از هفته ۲۲ بارداری که به آن سقط جنین گفته می‌شود؛ ممکن است به صورت خود به خودی رخ دهد، اما برخی مادران به صورت عمدی اقدام به آن می‌کنند که می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

سقط جنین

به گزارش همشهری آنلاین، ختم حاملگی قبل از هفته ۲۲ بارداری یا وزن جنین زیر ۵۰۰ گرم به عنوان سقط جنین شناخته می‌شود.

به طور کلی دو نوع سقط جنین وجود دارد؛ نوع اول سقط خود به خودی است؛ در برخی از موارد قبل از ۲۲ هفتگی بارداری خاتمه پیدا می‌کند و جنین خودبه‌خود سقط می‌شود.

علل سقط خود به خودی چیست؟

اختلال در تکامل تخم، برخی بیماری‌های مادر مانند سل، کمبود یُد، مشکلات تیروئیدی، دیابت کنترل نشده، کمبود برخی هورمون‌های جنسی،‌ سیگاری بودن مادر،‌ مصرف الکل، مصرف بیش از ۴ فنجان قهوه در طول روز، تماس با اشعه و گازهای بیهوشی، ضربه به شکم و برخی از مشکلات رحم ممکن است منجر به سقط جنین به صورت خود به خودی شوند.

علائم سقط جنین چیست؟

هر نوع خونریزی در نیمه اول حاملگی مطرح‌کننده تهدید به سقط است؛ اگر قبل از هفته بیست و دوم بارداری، مادر دچار لکه بینی، خونریزی و درد شکمی شود باید سریعاً به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کند.

۶۰ درصد حاملگی‌های ناخواسته در جهان منجر به سقط جنین عمدی می‌شود!

برخی از انواع سقط نیز به صورت عمدی انجام می‌شوند که به آن سقط جنایی گفته می‌شود؛ بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، سالانه حدود ۷۳ میلیون سقط جنین القایی یا عمدی در سراسر جهان اتفاق می‌افتد.

تولد نوزادان با اختلالات ژنتیکی افزایش پیدا کرده است؟ | یک جلسه مهم برای بیماران SMA

در ایران آمار دقیقی از سقط جنین عمدی در دسترس نیست زیرا این کار به صورت زیرزمینی و عمدتاً نیز توسط افراد غیرمتخصص انجام می‌شود اما بنا بر اعلام وزارت بهداشت سالانه ۳۰۰هزار سقط جنین غیرقانونی در ایران انجام می‌شود که آمار بسیار زیادی است. حدود ۳۰ درصد از این موارد سقط جنین غیرقانونی توسط کادر درمان و به صورت غیرقانونی و پنهانی انجام می‌شود.

آمارهای سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که به طور متوسط در جهان از هر ۱۰ حاملگی ناخواسته، ۶ مورد و از هر ۱۰ حاملگی، ۳ مورد به سقط جنین القایی یا عمدی ختم می‌شود! همچنین حدود ۴۵ درصد از این سقط جنین‌ها ناایمن هستند.

برخی مادران دلایل مختلفی از جمله بارداری ناخواسته، نداشتن آمادگی برای مادر شدن، تمایل به ادامه تحصیل و کار و ... را برای سقط جنین خود مطرح می‌کنند اما باید بدانند که جنین انسان موجودی زنده و دارای حقوق مشخصی است و سقط جنین درواقع همانند قتل، گرفتن حق زندگی از یک انسان است.

از سوی دیگر این نوع سقط، علاوه بر این که از نظر شرعی حرام و از نظر قانونی ممنوع است؛ عواقب بسیار خطرناکی نیز برای سلامتی و وضعیت روانی مادران دارد.

عوارض مرگبار سقط جنین عمدی چیست؟

رحم، اندام بسیار آسیب‌پذیری است که هرگونه دست‌کاری در آن چه به شکل دارویی (اعم از گیاهی و شیمیایی) و چه به صورت فیزیکی (وارد کردن ضربه به آن) به منظور سقط جنین، منجر به عوارض جدی و حتی مرگ مادر می‌شود.

برخی از مهم‌ترین عوارض ناشی از سقط غیرخود به خودی یا جنایی شامل موارد زیر است:

سرطان پستان: سرطان پستان از جمله شایع‌ترین سرطان‌های زنان و یکی از علل عمده مرگ بانوان در جهان است؛ مطالعات انجام شده در کشور در دو دهه گذشته ارتباط میان سقط جنین و افزایش خطر سرطان پستان را تأیید کرده است.
عفونت: عفونی شدن محصولات بارداری یا دستگاه تناسلی زنان در حین یا بعد از سقط جنین از عوارض بسیار خطرناکی است که زنان را تهدید می‌کند.

درد مزمن لگن: گرفتگی عضلات بعد از سقط و همچنین ناراحتی ناشی از بازگشت رحم به حالت قبل از بارداری، باعث ایجاد درد لگن بعد از سقط جنین می‌شوند که درد شدیدی است و فرد را نیازمند مصرف داروها و اقدامات درمانی می‌کند.

اختلالات قاعدگی: دستکاری در فرآیند طبیعی بارداری، باعث برهم خوردن نظم هورمونی و بروز اختلالات قاعدگی می‌شود.
افسردگی شدید و میل به خودکشی: پژوهش‌ها نشان داده که احساس تردید و پشیمانی پس از سقط جنین، فشارهای اجتماعی و از دست رفتن حمایت‌های عاطفی پس از سقط جنین باعث بروز افسردگی شدید در زنانی می‌شود که اقدام به سقط جنین عمدی کرده‌اند.

چسبندگی رحم: آسیب به پوشش داخل رحم در پی سقط جنین باعث چسبندگی رحم می‌شود که عارضه‌ای بسیار خطرناک است و می‌تواند باعث درد شکمی و سقط در حاملگی‌های بعدی شود.
حاملگی نابجا در بارداری‌های بعدی: در افراد با سابقه سقط جنین، زمانی که اقدام به بارداری مجدد می‌کنند ممکن است حاملگی نابجا رخ دهد؛ یعنی تخمک بارور شده به سوی رحم نمی‌رود و در بین راه، مثلاً درون لوله رحم، لانه‌گزینی و آغاز به رشد می‌کند.پارگی رحم و مرده‌زایی و تولد نوزاد ناقص و مرگ مادر از عوراض دیگر است.

کد خبر 805925
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    1 0
    آی یالان دنیا