مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۲۰:۴۸
۰ نفر

جواد نصرتی: دانشمندان با تعبیه بادبان‌های ویژه‌ای می‌خواهند ماهواره‌ها و موشک‌های فضایی‌ را پس از پایان ماموریت‌شان به سرعت به زمین بازگردانند.

با افزایش پرتاب ماهواره‌ها به فضا و انباشته شدن زباله‌های فضایی بی‌شماری در اطراف جو زمین، دانشمندان به این فکر افتاده‌اند که به‌نوعی از شر این زباله‌ها خلاص شوند و به این ترتیب ریسک برخورد ماهواره‌های جدید با زباله‌های فضایی را کاهش دهند. 

در این طرح جدید فضایی دانشمندان با نصب یک بادبان روی ماهواره‌ها آنها را به سوی جو زمین هدایت خواهند کرد تا با برخورد به جو بسوزند.

این طرح که از سوی یک شرکت فضایی اروپایی ارائه شده بهترین راهکار برای هدایت ماهواره‌هایی است که پس از پایان ماموریت بدون هیچ نیروی پیش‌رانشی در فضا رها می‌شوند.

در این طرح دانشمندان می‌خواهند با نصب بادبان‌، میزان کشش میان ماهواره و مولکول‌های هوایی را که هنوز در ارتفاع 750 کیلومتر وجود دارد زیاد نمایند و به این ترتیب آنها را به سمت کره زمین هدایت کنند.

اما دانشمندان برای ایجاد چنین بادبان‌هایی باید از مواد بسیار سبکی استفاده کنند. به همین خاطر آنها به سراغ ساختار‌های گوسامر رفته‌اند.

این سازه‌ها از دیرک‌ها بسیار سبک و پوسته‌ای بسیار نازک تشکیل شده‌اند. قرار است از بادبان‌ها برای نخستین‌بار در ماهواره فرانسوی تلسکوپ که به‌زودی به فضا پرتاب می‌شود، استفاده شود.

این ماهواره یک سال در فضا خواهد ماند و با پایان ماموریتش قاعدتا باید در فضا رها شود اما با این بادبان‌ها، دانشمندان امیدوارند تلسکوپ را به زمین بازگردانند تا برای دیگر ماهواره‌ها مشکلی ایجاد نکند.

کد خبر 80591

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز