هیات نمایندگی اتحادیه اروپا در سازمان ملل مدعی شد که این اتحادیهه همچنان به برجام پایبند است و خواستار بازگشت ایران به این توافق شد.

اتحاديه اروپا

به گزارش همشهری آنلاین، وب‌سایت رسمی اتحادیه اروپا در گزارش اعلام کرد این اتحادیه در بیانیه خود در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در مورد گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که توسط «هِدا سامسون» سفیر و کاردار هیات نمایندگی اتحادیه اروپا در سازمان ملل قرائت شد با تکیه بر ادعاهای گذشته علیه ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، مدعی شد که «خطر ایجاد یک بحران گسترش سلاح‌های هسته‌ای در منطقه به دلیل توسعه مسیر هسته‌ای ایران بیشتر شده است».

سامسون در ادامه این ادعاها افزود: بنابراین، اتحادیه اروپا به عنوان یک اولویت امنیتی کلیدی به سرمایه‌گذاری دیپلماتیک و سیاسی برای تضمین عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ادامه خواهد داد. برای کمک به بازگرداندن اعتماد، اقدامات مشخص و پایدار برای کاهش تنش‌های هسته‌ای مورد نیاز است.

هیات نمایندگی اتحادیه اروپا در سازمان ملل با طرح این ادعا که اتحادیه اروپا همچنان به برجام پایبند است، خواستار بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات هسته‌ای‌اش ذیل توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ شد.

درخواست از ایران برای عمل به NPT

اتحادیه اروپا بدون اشاره به همکاری‌های مستمر و داوطلبانه تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواست تا به‌ طور کامل و بدون تأخیر بیشتر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل همه مسائل باقی‌مانده پادمانی مطابق با تعهدات الزام‌آور قانونی خود تحت توافقنامه جامع پادمانی NPT همکاری کند.

واکنش به تمدید نشدن مجوز حضور ۳ بازرس آژانس در ایران

اتحادیه اروپا همچنین با اشاره به اقدام اخیر ایران در حذف نام چند نفر از بازرسان تبعه ۳ کشور اروپایی که به‌طور مرتب رفتار سیاسی تند علیه ایران داشته‌اند و عدم تمدید مجوز ادامه فعالیت آن‌ها در کشور، این اقدام را به شدت محکوم کرد و به شکلی مداخله‌جویانه از تهران خواست که این اقدامات یک‌جانبه را که به ادعای اروپا به‌طور مستقیم و شدیدی بر توانایی آژانس اتمی برای انجام مؤثر فعالیت‌های راستی‌آزمایی خود در ایران، از جمله نظارت بر برجام تأثیر می‌گذارد، بازگرداند.

اتحادیه اروپا به برجام متعهد است

اتحادیه اروپا با ادعای اینکه همچنان به برجام متعهد است، تاکید کرد که از تمام کشورها می‌خواهد تا از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، تصویب شده در سال ۲۰۱۵ حمایت کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌خاطر به‌روزرسانی‌های منظم خود در رابطه با راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام و اجرای توافقنامه پادمانی NPT در ایران قدردانی می‌کند.

ایران بدون تأخیر به برجام برگردد

اتحادیه اروپا بدون کوچک‌ترین اشاره به کارشکنی‌های طرف‌های اروپایی برجام در اجرای تعهداتشان ذیل برجام، به‌ویژه از زمان خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق در سال ۲۰۱۸ گفت که قویاً از ایران می‌خواهد تا همه فعالیت‌های مغایر با برجام را بازگرداند و بدون تأخیر به اجرای کامل آن، از جمله تمامی اقدامات شفاف‌سازی بازگردد.

تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری نمی‌کند

اتحادیه اروپا بار دیگر در بیانیه خود با تکیه بر این ادعا که تهران به‌طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری نمی‌کند، تصریح کرد: ما از ایران می خواهیم که به اجرای پروتکل الحاقی بازگردد و به دنبال تصویب آن باشد. اتحادیه اروپا از ایران می‌خواهد که به‌طور جدی و پایدار با آژانس اتمی در راستای اجرای تعهدات مندرج در بیانیه مشترک مارس ۲۰۲۳ همکاری کند.

کد خبر 805886
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 14
  • جاوید IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    80 40
    کسی که به این احمق ها اعتماد کنه از اونا احمقتره.اروپا نوکر آمریکاست پس ریالی ارزش نداره .
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
      49 19
      چقدر وقیح هستند ... اون از حمایت از کشتار مردم بیگناه در غزه ...اینم از درخواست های یک طرفه ها از ایران برای کنترل انرژی هسته ای ، در حالی که ملت ایران رو در تحریم و بدبختی نگه داشتند ... کاش مسئولین کشور چند تا کلاهک هسته ای درست میکردن ... تا کی باید گرفتار این جانی ها باشیم؟
    • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
      0 0
      درود
  • سام IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    44 41
    چیه اتحادیه اروپا به غلط کردن افتاد، اما با ادبیات تند،
  • حسین IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    43 32
    ای لعنت برشما واباواجدادزورگوودروغکویتان شما واسراییل کودک کش که علنا تهدید هسته ای میکند خطرناک نیست ولی ما که تمام مقامات واطلاعات امریکای جنایتکاربارها گفته مشکلی ندارد رابهانه کردید ان شاالله خون بیگناهان جهان مثل خون شهید سلیمانی که ترامپ رارسوا کرد شماهم رسوا شوید.
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    48 36
    حالا که به خواسته هاشون در غزه نرسیدند و چپ راست دارند شکست می خورند و جز کودک کشی و بمباران مردم کاری نتونستند انجام دهند می خواهند از این طریق به ایران فشار بیاورند
  • رضا IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    50 31
    وقتی اسرائیل جلوی دنیا تهدید به استفاده از بمب اتمی می کند کسی هم چیزی نمیگه چرا ما نباید داشته باشیم آقای ظریف وصالحین میگن برای کشور داشتن بمب اتم هزینه سنگینی داره آیا سنگین تر از هزینه جنگ در حالی که با داشتن بمب اتمی کسی جرات جنگ کردن نداره دو نمونه بارز اوکراین وکره شمالی اگر اوکراین بمب اتمی‌ نابود نکرده بود روسیه هیچ وقت جرات حمله به اوکراین را نداشت نمونه دیگر کره شمالی بااین کشور ضعیفی از نظر نظامی در مقابل کشورهای غربی هست ولی با در نظر گرفتن اصل بازدارندگی وساخت بمب اتمی امنیت خود را تضمین کرد چون می دانست وقت بزنگاه نه چین ونه روسیه حاضر به دفاع از این کشور نیستند نمونه بعدی لیبی که چه بلایی سرش آمد وبا دادن تسلیحات شیمیایی واتمی خود را بی سلاح کرد ونابود شد
  • ناشناس IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    50 27
    اتحادیه اروپا دروغگو وعهد شکنه جواب ابله سکوت است.
  • خلیل صفا جانباز جنگ تحمیلی هستم US ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    0 0
    آمریکا و متحدانش هیچ غلطی نمی‌کنند از اینها نترسید ما مرد جنگ هستیم
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    0 0
    اتحادیه اروپا مورد اعتماد ما نیست و تاکنون هم نبوده است.
  • FR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    0 0
    اروپا خیلی ... کرده که اظهار نظر میکنه. با وضعیتی که در حال دارند از نظر اقتصادی بدنبال سوژه در تمام دنیا می چرخند . این مغز فندقیها ی اروپایی دستشون برای همه رو شده.
  • اکبرجوجه IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    0 0
    شماخیلی زورداریدبرید جلواسرائیل احمق را با۴۵۰ عددکلاهک اتمی آماده که نه تنهاامنیت خاورمیانه بلکه امنیت کره زمین راتهدیدمیکنه جلوش رابگیرید
  • مجتبی IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    0 0
    آخه مگه ایران برجامو لغو کرد.که حالا برگرده برید بمیرید.
  • حامد IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    0 0
    اتحادیه اروپا در نقش پدر سالار فقطکسی نیستب بگوید ؛آنچه می گویی بر اساس قانون است یا زور یا حسب فرضیه اروپا باغ است و بقیه دنیا جنگل
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    0 0
    وقت آن رسیده سفارت کشورهای خبیث اروپایی ازکشورجمع جواب دندانشکنی با موشکباران مراکز نظامی و اقتصادی آنها بدهد اینها خیال میکنند هنوز آقای دنیا هستند
  • محمد IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    0 0
    اتحادیه اروپا غلط اضافی کرده همه اعضائی این اتحادیه دروغگو هستند فقط به این اتحادیه باید گفت بشینید سرجاتون ... های انسان نما
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    0 0
    عزیزان نظر دهنده، بقول قدیمیا رونالدو رو ول کن غضنفر و بچسب . خود تحقرای، غربگدا رو که با نظرات منفی شون به شما مهر تاییدی بر نوکری عده ای در داخل زده اند رو ببین اروپایی های وحشی تکلیفشون پیش ملت ایران روشنه
  • ناشناس IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    0 0
    خواهشن مسئولین تا دیر نشده به فکر ساختن بمب اتم بیافتن تا دیگه کشوری جرات حمله به ایران را نداشته باشه
  • حسین IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    0 0
    خودشون به هیچی پایبند نیستند این همه کشتار در فلسطین خفه خون شدند حالا که زژیم سفاک صهیونیسم اسم بمب اتم را اورد ترسیدند مبادا ایران ب طرف بمب اتم برود بنظرم ایران هیچ توجهی نکند و کار خودش را انجام دهد ما باید بمب اتم تولید کنیم سازمان مللی وجود ندارد این اثبات شد سازمان ملل امریکا و اسراییل است
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    0 0
    مابایدبمب اتم داشته باشیم نون نداریم بخوریم مهم نیست ولی هسته ای اتمی واجب است چرابایدهر... بیادماراتهدیداتمی کنه چرامانبایدداشته باشیم هزاربارگفتم بمب اتم واجب است اشکارانشون بدیدازچه... میترسی
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    0 0
    خیای پرو هستن 🤦‍♂️
  • مهدی IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    0 0
    این اتحادیه اساسا مشروعیت ندارد و ادعا های آن هم فاقد ارزش . شما جانیان و نسل کشی ها قاتل نسل بشر هستید ننگ ابدی بر روی نحس شما کروات زده های جانی .
  • IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    0 0
    چه دلیلی داره که ما هنوز عضو NPT هستیم؟ وقتی اروپا و غرب انقدر گستاخ هستند و کارشکنی میکنند ما چرا باید متعهد بمونیم؟
  • ص _ ن IR ۰۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    0 0
    برجام = فرجام اخیراً آمریکا تروریست از برجام خارج شد . ایران اسلامی به تعهد خود عمل کرد . ۳ کشور های اروپایی دخیل در برجام از ترس آمریکا به تعهد خود عمل نکردند . آمریکا باید تضمین دهد که در دولت‌های آینده از برجام خارج نشود . فریبکاری توسط آمریکا ممنوع .
  • یک ایرانی IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    0 0
    اروپا کوتاهیهای خودرا جبران کندوتحریمها را برداردوالّا دهانش راببنددوخفه خون بگیرد.
  • US ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    0 0
    درخواستشان به انگلیسی نوشتند اما آنهایکه انگلیسی خوب بلد بودند دیگر نیستند