شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی با اشاره به تداوم درگیری‌ها در غزه و افزایش نگرانی‌ها نسبت به گسترش جنگ به سایر مناطق خاورمیانه، نوشت: این مولفه‌ها باعث شده که تنگه هرمز به عنوان محل ترانزیت یک پنجم نفت تولیدی جهان در کانون توجه ناظران و تحلیگران قرار بگیرد.

تنگه هرمز

به گزارش همشهری آنلاین، این شبکه خبری با اشاره به اینکه نزدیک به چهار هفته از حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه می‌گذرد، نوشت: نگرانی ها از گسترش جنگ به دیگر بخش‌های منطقه رو به افزایش است. گفته می شود از همین رو ناظران و تحلیلگران بازار نفت، تنگه هرمز را به عنوان مهمترین نقطه ترانزیت نفت جهان زیر نظر دارند.

به گفته اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این تنگه که مابین ایران و عمان قرار دارد، گذرگاهی حیاتی است که روزانه نزدیک به یک پنجم تولید جهانی نفت از آن می گذرد. این آبراهه مهم راهبردی همچنین تولیدکنندگان نفت خام در خاورمیانه را به بازارهای مهم سراسر جهان مرتبط می کند.

به نوشته این شبکه خبری آمریکایی، از همین رو با افزایش نگرانی ها از گسترش جنگ به سایر مناطق خاورمیانه، واشنگتن تجهیزات نظامی را در منطقه مستقر کرده تا از رژیم اسرائیل در برابر هرگونه حملات احتمالی پشتیبانی کند.

به اعتقاد تحلیلگران سی‌ان‌بی‌سی، ناظران نگران هستند که هرگونه حمله رژیم صهیونیستی علیه ایران به بهانه انتقام از نیروهای مقاومت حماس، خطر بسته شدن تنگه هرمز را به دنبال داشته باشد. براساس پیش بینی ها در صورت وقوع چنین رخدادی، بهای نفت به بالای ۲۵۰ دلار در هر بشکه می رسد.

این شبکه خبری در ادامه یادآور شده است که ایران به عنوان یک تولیدکننده بزرگ نفت بارها نسبت به خطر گسترش درگیری در منطقه هشدار داده است.

سی‌ان‌بی‌سی با اشاره به اینکه ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران روز یکشنبه هفته گذشته در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که «اسرائیل از خط قرمزها عبور کرده و ممکن است همه را مجبور به اقدام کند»، افزود: در سال ۲۰۱۹ و پس از خروج دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها علیه این کشور، تهران بارهای تهدید کرد که تنگه هرمز را می بندد.

این شبکه خبری اضافه کرد: بانک جهانی روز دوشنبه هفته گذشته پیش بینی کرد که در صورت ادامه درگیری ها، بهای نفت احتمالا به ۱۵۷ دلار در هر بشکه خواهد رسید.

این نهاد جهانی در ادامه گزارش خود، نسبت به تکرار وقایع سال ۱۹۷۳ (جنگ یوم کیپور بین اعراب و رژیم صهیونیستی) و تحریم نفت از سوی کشورهای عربی هشدار داد.

تحلیلگران بازار انرژی می گویند: در صورت تکرار چنین سناریویی، ممکن است شاهد بروز اختلالی بزرگ در بازار انرژی باشیم و بهای نفت به بالای ۱۴۰ تا ۱۵۷ دلار در هر بشکه برسد.

کد خبر 804327
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    3 1
    چرا توی نقشه نوشته Arabian Golf!!!!!!!!!!!!! لطفا بردارید.