از روز سه‌شنبه عملیات واگذاری سهام عدالت متوفیان به وراث آغاز شده و ورثه متوفیان می‌توانند به هر یک از دفاتر کارگزاری‌ها و شعب بانک پارسیان و ملت طبق جدول زمان‌بندی مراجعه و مدارک لازم را ارائه ‌دهند تا مراحل انتقال سهام عدالت فرد فوت شده به ورثه انجام شود.

سهام عدالت

به گزارش همشهری، به‌دنبال راه‌اندازی سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان به ورثه قانونی آنها از روز دوشنبه مراحل اجرایی این انتقال آغاز شد. سامانه مربوط به سهام عدالت متوفیان سامانه میراث نام دارد. عملکرد این سامانه تسهیم هوشمند و انتقال مکانیزه دارایی متوفیان سهام عدالت به وراث ایشان است.

تعداد متوفیان مشمول بیش از ۳میلیون و ۷۰۰هزار نفر است و پیش‌بینی می‌شود که تعداد وراث بیش از ۱۵میلیون نفر باشند. این سهام بیش از ۱۸ سال انباشت شده و از سال ١٣٨٤ تاکنون باقی‌مانده است.

نحوه دریافت سهام عدالت متوفیان

هرکدام از ورثه می‌تواند براساس زمان‌بندی اعلام‌شده از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در رسانه‌های رسمی کشور با در دست داشتن مدارک مورد نیاز ازجمله اصل گواهی انحصار وراثت به یکی از شعب منتخب مراجعه کرده و تشکیل پرونده دهند. در حال حاضر شعب مربوط به کارگزاری‌های بورس در حال ارائه خدمت هستند. در هفته‌های آینده شعب تعدادی از بانک‌ها و دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و دفاتر پیشخوان دولت به این مجموعه اضافه خواهند شد.

همچنین لازم است ورثه در سامانه جامع اطلاعات مشتریان یا سجام ثبت نام کند. متقاضیان باید با مراجعه به قسمت امور سهام عدالت متوفیان در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه DDN به آدرس ddn.csdiran.ir با وارد کردن اطلاعات لازم شامل کدملی متوفی، تاریخ تولد متوفی و تاریخ فوت متوفی، درخصوص زمان مراجعه به شرکت‌های کارگزاری به جهت تشکیل پرونده اطلاع حاصل کنند.

بعد از این مرحله ورثه متوفیان باید با در دست داشتن تصویر کارت ملی و شناسنامه متوفی، اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمام وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت، اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی و احیاناً وصیت‌نامه شخص فوت شده به یکی از شعب کارگزاری منتخب مراجعه کنند.

پس از مراجعه ورثه متقاضی، کارگزاری منتخب پس از بررسی مدارک دریافتی، اقدام به بررسی و تحلیل‌های حقوقی لازم کرده و در سامانه طراحی شده به این منظور، اطلاعات مورد نیاز را مطابق با رویه ابلاغی، وارد می‌کنند. در ادامه پس از پایان فرایند انتقال سهام عدالت از کد سهامداری متوفی به کد سهامداری وراث، پیامکی مبنی بر این موضوع به شماره همراه ورثه متقاضی ارسال می‌شود.

ضمن اینکه آن دسته از ورثه متوفیان که تاکنون گواهی حصر وراثت دریافت نکرده‌اند باید با در دست داشتن گواهی فوت، شناسنامه متوفی، سند عقدنامه یا رونوشت آن، شناسنامه وراث و وصیت‌نامه شخص فوت شده (درصورت وجود) به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و مراحل صدور گواهی حصر وراثت که از اصلی‌ترین مستندات لازم در فرایند انتقال سهام عدالت متوفی به وراث است را دریافت کنند.

ورثه متوفیان سهام عدالت همچنین باید دقت کنند که اخبار مربوط به سهام عدالت را صرفاً از طریق اطلاعیه‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی که از طریق رسانه‌های موثق منتشر می‌شود پیگیری کنند.

زمان‌بندی انتقال سهام

براساس جدول زمان‌بندی منتشر شده، وراث متوفیان سال ۱۳۸۴ و قبل از آن در تاریخ ۱۵ آبان، متوفیان سال ۸۵ در تاریخ ۲۷ آبان، سال ۸۶ و ۸۷ در تاریخ ۱۱ آذر، سال ۸۸ و ۸۹ در تاریخ ۲۵ آذر، سال ۹۰ و ۹۱ در تاریخ ۹ دی، سال ۹۲ و ۹۳ در تاریخ ۲۳ دی، سال ۹۴ و ۹۵ در تاریخ ۷ بهمن، سال ۹۶ و ۹۷ در تاریخ ۲۱ بهمن، سال ۹۸ و ۹۹ در تاریخ ۵ اسفند، سال ۱۴۰۰ و به بعد در تاریخ ۱۹ اسفند سال ۱۴۰۲ می‌بایست با مراجعه به درگاه ذینفعان بازار سرمایه نسبت به تعیین وضعیت زمان تشکیل پرونده برای آغاز فرایند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث با سامانه میراث اقدام کنند.

سودهای سال‌های گذشته

همچنین در بهار سال آینده و پس از تعیین تکلیف بخش عمده‌ای از پرونده‌های متوفیان؛ سودهای انباشته نیز براساس سهم‌الارث ذکرشده در گواهی حصر وراثت به‌حساب شماره شبای درج‌شده در سامانه سجام (https://selam.ir) وراث واریز خواهد شد

برای تشکیل پرونده و تقسیم دارایی هیچ اجباری برای سجامی بودن تمام وراث نیست. وراث برای انجام معامله در بازار سرمایه یا دریافت سودهای سهام عدالت باید رأسا و به‌صورت برخط برای ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجام اقدام کنند.

همچنین سقف کارمزد ارائه این خدمت در دفاترکارگزاری بورس، شعب بانک‌ها و دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ۷۰ هزار تومان خواهد بود.

وراث به چه نکاتی باید توجه کنند؟

  • تا زمانی که براساس زمان‌بندی رسمی اعلام‌شده توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، نوبت تشکیل پرونده برای یک متوفی نرسیده باشد؛ امکان انتقال سهام عدالت وجود ندارد.
  • تقسیم دارایی صرفا مبتنی بر گواهی حصر وراثت خواهد بود؛ بنابراین اگر برای یک متوفی هنوز گواهی حصر وراثت دریافت نشده است؛ در نخستین فرصت و قبل از فرارسیدن نوبت باید گواهی حصر وراثت دریافت شود.
  • شخصی که برای تشکیل پرونده مراجعه می‌کند حتما باید قبلاً در سامانه سجام ثبت‌نام و احراز هویت کرده باشد.
  • شرکت سپرده‌گذاری مرکزی هیچ‌گونه پیامکی در زمینه سهام عدالت متوفیان با سرخط‌های شماره‌دار ارسال نمی‌کند و پیامک‌های این شرکت عنوان دارد.
  • وراث برای اطلاع از آخرین وضعیت پرونده خود صرفاً باید به سامانه درگاه یکپارچه ذینفعان به آدرس https://ddn.csdiran.ir مراجعه کنند.

جدول زمان‌بندی انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

سال فوت

تاریخ شروع

۱۳۸۴

۱۳آبان

۱۳۸۵

۲۷آبان

۱۳۸۶و۱۳۸۷

۱۱آذر

۱۳۸۸و۱۳۸۹

۲۵آذر

۱۳۹۰و۱۳۹۱

۹دی

۱۳۹۲و۱۳۹۳

۲۳دی

۱۳۹۴و۱۳۹۵

۷بهمن

۱۳۹۶و۱۳۹۷

۲۱بهمن

۱۳۹۸و۱۳۹۹

۵اسفند

۱۴۰۰به بعد

۱۹اسفند

کد خبر 805820
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha