مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۳
۰ نفر

مدیران سازمان ناسا روز یازدهم ماه مه سال‌جاری را برای پرتاب رسمی شاتل فضایی آتلانتیس انتخاب کردند.

 به گزارش وب‌سایت رسمی ناسا، «اسکات آلتمن» فرمانده ارشد این شاتل به همراه 6 همکار خود از مرکز فضایی کندی سازمان ناسا در ایالت فلوریدا همراه با این شاتل فضایی روانه فضا می‌شود که هدف اصلی آن ارتقا و تقویت تلسکوپ فضایی هابل است. ناسا اعلام کرد که مأموریت125 ر- STS شاتل فضایی آتلانتیس، را برای ترمیم تلسکوپ فضایی هابل در 12‌مه  سال ‌2009 (23 اردیبهشت 1388) انجام می‌دهد. این مأموریت قبلاً قرار بود که در اکتبر (مهر ماه 87‌) امسال صورت گیرد که تأخیر زمانی ایجاد شده به‌دلیل از کار افتادن تنها دستگاه ارسال داده‌های تلسکوپ است.

 مهندسان ناسا انتظار داشتند که شاتل توانایی تعمیر قطعه فوق را داشته باشد. ولی قطعات فناوری شاتل مربوط به سال 1970 است و توانایی تعمیر این دستگاه را ندارد. لذا مأموریت تا بهار سال آینده برای نصب ابزارهای لازم جهت تعمیر شاتل به تعویق افتاد.

آتلانتیس در پرواز 11‌روزه خود برای ادامه عمر هابل در دهه آینده 5 دستگاه جدید را نصب می‌کند تا با ارتقا دادن تعدادی ابزار هنری و علمی تلسکوپ باعث شود تا این ابزار ساخت دست بشر تا دهه آینده در مدار باقی بماند و ارتباط نرم‌افزاری تلسکوپ با هنرمندان و علم‌دوستان کماکان برقرار باشد.

فضانوردان این مأموریت شامل اسکات آلتمن فرمانده، گرک جانسون خلبان و برای اولین بار فضانوردان آندره فوستل، مایکل گود و مگان مک آرتور نیز در این سفر حضور خواهند داشت.

‌این در حالی است که ماموریت بعدی پروازهای شاتل فضایی به نام 119 ر- STSقرار است تا با اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی در 12 فوریه سال  2009 موتور بدنه راست s6 و پنل جدید خورشیدی را اضافه کند.

مأموریت دیگر127 ر- STS  نام دارد که پرواز جانشین برای مأموریت تعمیر تلسکوپ فضایی هابل در 12 مه ‌2009 است که به مأموریت نجات نامگذاری شده است و این مأموریت درصورتی انجام می‌شود که امنیت یکی از خدمه‌ها به خطر افتاده باشد یا شاتل متحمل خسارتی شده باشد؛‌به دلیل این که ممکن است مأموریت تعمیر تلسکوپ به خاطر وجود نداشتن پناهگاه امنی مانند ایستگاه فضایی بین‌المللی با مشکلاتی مواجه شود.

فراتر از این 128 ر- STS برای هدفی متفاوت در ماه اوت سال‌ 2009 و129 ر- STSبرای هدفی دیگر در نوامبر سال‌‌2009 پیش‌بینی شده است. قرار است که طرح سنگین شاتل در سال‌2010 برای همیشه بازنشست شود و لذا پروازهای فشرده برای تکمیل ایستگاه فضایی بین‌المللی در دستور کار ناسا قرار دارد.

گفته می‌شود با انجام این تعمیرات قابلیت‌های این تلسکوپ فضایی تا سال‌2014 نیاز به تعمیر و به روزرسانی نخواهد داشت.

کد خبر 80550

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز