دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست‌وزیر جمهوری چک برنامه هسته‌ای کره شمالی را "بی‌نهایت خطرناک" خواند

میرک توپولانک که نخست‌وزیری‌اش بر جمهوری چک به زودی پایان می‌یابد و کشورش در حال حاضر ریاست اتحادیه اروپا را تا 30 ژوئن عهده‌دار است، برنامه هسته‌ای کره شمالی را "بی‌نهایت خطرناک" خواند.

خبرگزاری اتریش از پراگ گزارش داد، توپولانک این اظهارات را پس از انجام مذاکرات دوجانبه با تارو آسو، همتای ژاپنی‌اش مطرح کرد که برای حضور در اجلاس روز دوشنبه اتحادیه اروپا به پراگ سفر کرده است. ریاست این اجلاس بر عهده واسلاو کلائوس، رییس جمهور چک است.

روز چهارشنبه کره شمالی تهدید به انجام آزمایش اتمی و آزمایش موشک‌های بالستیک کرد، مگر آنکه شورای امنیت سازمان ملل به خاطر محکومیت آزمایش ماهواره‌بر این کشور در تاریخ پنجم آوریل عذرخواهی کند.

ایالات متحده از کره شمالی خواسته است دست از تهدید برداشته و به میز مذاکرات بازگردد.

در حالی که پیونگ‌یانگ تاکید دارد ماهواره مخابراتی به فضا فرستاده است، قدرت‌های غربی این اقدام را پوششی برای آزمایش موشک بالستیک می‌دانند.

کره شمالی پس از کناره‌گیری از مذاکرات شش جانبه اعلام کرد برنامه هسته‌ای‌اش را برای دفاع از خود از سر می‌گیرد. این مذاکرات در سال 2007 به امضای توافقنامه‌ای منجر شد که بر مبنای آن کره شمالی باید در ازای خلع سلاح هسته‌ای به کمک‌ها و روابط بهتر دیپلماتیک دست می‌یافت.

کد خبر 80548

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز