دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکتخودروسازی کرایسلر سرانجام اعلام ورشکستگی کرد.

مسئولان این شرکت اعلام کردند که درصدد شراکت با فیات هستند. کرایسلر امید دارد تا در عرض دو ماه به این شرکت سامان ببخشد و با ساختاری جدید وارد میدان شود.

مسئولانکرایسلر اعلام کرده‌اند که در طول مذاکرات با خودروسازی "فیات"، بخش بزرگی از تولید کرایسلر به حال تعلیق در خواهد آمد. از سوی دیگر همچنین ۲۰ درصد سهم این کمپانی به فیات تعلق خواهد گرفت، اما احتمال افزایش سهم فیات تا ۳۵ درصد نیز ممکن است.

البته هزینه‌ این انتقال سهم از سوی فیات نه با پول، بلکه با تکنیک پرداخته خواهد شد. به این صورت کرایسلر در آینده خودروهای کم‌مصرفی را با فناوری شبیه به فناوری فیات تولید خواهد کرد. در این میان دولت آمریکا نیز اعلام کرده است که کمکی ۸ میلیارد دلاری به کرایسلر تعلق خواهد گرفت.

تصمیم کرایسلر مبنی بر اعلام ورشکستگی، با استقبال باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا روبرو شد. اوباما در کنفرانسی خبری به مناسبت سپری شدن ۱۰۰ روز از آغاز ریاست جمهوری‌اش در جمع خبرنگاران گفت، این حرکت موجب خواهد شد تا کرایسلر بار دیگر روی پا بایستد.

به گزارش دویچه وله، کرایسلر سومین خوردروساز بزرگ آمریکایی به حساب می‌آید که از مدتها پیش با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کرد. با این همه، بنا بر قانونی به نام منشور ۱۱، این کمپانی همچنان قادر خواهد بود به مناسبات عادی تجاری خود در بازار بپردازد.

مدیر پیشین، مشاور آینده

روز پنج‌شنبه (۳۰ آوریل-10 اردیبهشت) رابرت ناردلی، مدیر کل کرایسلر، در مصاحبه‌ای تلویزیونی با شبکه‌ CNBC اعلام کرد که وی پس از پایان روند ورشکستگی، از سمت خود کنار خواهد رفت و بعد از آن به عنوان مشاور در شرکت اقتصادی "سربروس" مشغول به کار خواهد شد. او همچنین در این مصاحبه تاکید کرد که کناره‌گیری از سمتش به هیچ‌وجه به درخواست وزارت دارایی آمریکا نبوده است. از سوی دیگر معاون وی نیز پس از سپری شدن این دوران بازنشسته خواهد شد.

برپایه‌ گفته‌های ناردلی، شرکت جدید از سوی یک هیئت مدیره‌ نه نفره اداره می‌شود. انتخاب شش نفر از این تعداد با دولت است و سه نفر باقیمانده نیز از سوی فیات تعیین خواهند شد. ناردلی از سال ۲۰۰۷ میلادی به عنوان مدیر کل کرایسلر منصوب شده بود.

میزان ضررهای خودروسازی کرایسلر در سال گذشته‌ میلادی ۸ میلیارد دلار اعلام شده است. از سوی دیگر جنرال موتورز، یکی دیگر از خودروسازان بزرگ آمریکایی نیز می‌‌بایست تا اول ماه ژوئن برنامه‌هایش را برای یک ساختار جدید ارائه کند. جنرال موتورز نیز از مدتها پیش با بحران شدید مالی روبرو شده است.

کد خبر 80523

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز