متاسفانه کشورهای عربی به طور عمده و کشورهای نفت خیز عربی به طور خاص و همچنین کشورهای همسایه فلسطین در قبال جنایت هولناک فعلی در غزه بسیار سرد و بی تفاوت برخورد کردند.

نعيمي

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین : مصیب نعیمی، کارشناس مسائل منطقه نوشت: متاسفانه کشورهای عربی به طور عمده و کشورهای نفت خیز عربی به طور خاص و همچنین کشورهای همسایه فلسطین در قبال جنایت هولناک فعلی در غزه بسیار سرد و بی تفاوت برخورد کردند. اگرچه جلسات و اجتماعاتی در این کشورها درباره فلسطین برگزار شده است، اما در این جلسات هیچگونه تصمیم تعیین کننده‌ای در حد محکومیت همگانی و منطقه‌ای یا بیرون راندن سفرا از کشورهایی مانند مصر، اردن و امارات صورت نگرفت. واکنش برخی کشورهای عربی در قبال تحولات غزه تا آن جا انفعالی بوده که برخی این واکنش‌ها را به معنای همراهی اعراب با تل آویو تلقی کرده‌اند. اعتراضاتی در برخی کشورهای عربی مانند مصر برگزار شده اما هرگز واکنش ها در حد پاسخ به این جنایات نبوده، در حالی که واکنش‌ها به جنایات در غزه در کشورهای غربی و اروپایی که هم پیمان تل آویو هم به شمار می‌روند، بسیار تندر و جدی تر بوده است.

در کشورهای محور مقاومت هم حساسیت‌ها زیاد بوده و این کشورها خواستار برخورد هماهنگ و همگانی جهان اسلام و اعراب علیه اشغالگران صهیونیست شدند، اما متاسفانه کشورهای عربی و اتحادیه کشورهای اسلامی یا اتحادیه عرب کمترین اقدام را در این زمینه انجام دادند، حتی در زمینه رساندن دارو و امکانات اولیه به مجروحان بی شمار غزه تا کنون هیچ اقدام قابل توجهی از سوی کشورهای عربری برای غزه صورت نگرفته است.

رژیم صهیونیستی هم با توجه انفعال کشورهای عربی، ماهیت اصلی خود را نشان داده و در حال به خاک و خون کشیدن هزاران زن و کودک فلسطینی است و هزارن نفر را هم زیر آوار دفن کرده است. با توجه به عمق فاجعه جاری در غزه، اگرچه ملت ها در همه جهان نسبت به اقدامات تل آویو ابراز انزاجار کردند و خواستار واکنش دولت‌هایشان شدند، اما متاسفانه تا این لحظه اتفاق خاصی از سوی دولت‌ها رخ نداده است. برخی با توجه به وابستگی عمیقی که کشورهای عربی به آمریکا و غرب دارند و یا سازشکاری که برخی اعراب با تل آویو داشتند، از عکس العمل دولت‌های عربی ناامید هستند و معتقدند این گونه دولت‌های عربی در قبال فلسطین یا بی تفاوتند یا غیرمسئولانه عمل می کنند. البته این واکنش کشورهای عربی بسیار مورد نکوهش است، همان قدر که کشتار مردم غزه دردآور است، واکنش سرد کشورهای عربی هم برای جامعه اسلامی هم عذاب آور است.

کشورهای عربی ابزار زیادی در مقابل تل آویو دارند، مانند قطع نفت یا رابطه اقتصادی، اما این کارها را نکردند. اعراب همچنین می‌توانستند حمایت تبیغاتی گسترده‌ای از فلسطین داشته باشند و سفرای خود را فرابخوانند، اما این کارها را هم نکردند. اگر وحدت رویه ای بین اعراب بود، همان گردهمایی اخیر سران جهان عرب درباره فلسطین به نتیجه می رسید، در حالی که این نشست بدون سخنرانی برخی کشورها با اختلافات جدی به پایان رسید. اتحادیه عرب می توانست یک بیانیه محکم برای قطع همه روابط با تل آویو تصویب کنند، اما این اتحادیه نیز نتوانست این کار را انجام دهد، همین وضعیت باعث شده تا تل آویو با جسارت بی حد خود ادعای استفاده از بمب اتمی علیه مردم بی دفاع غزه کند و هیچ کس هم عکس العمل نشان ندهد.

کد خبر 805173

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    2 0
    تامین انرژی رژیم صهیونیستی توسط جمهوری آذربایجان باکو جنایتکار و ترکیه جنایتکار خیانتی آشکار به جهان اسلام است
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    1 0
    جنگنده‌های رژیم صهیونیستی یک شب ۲۵۰ بار غزه را بمباران کردند. خلبانان وحشی اسرائیلی مانند حیوان وحشی به جان مردم بی‌دفاع افتاده‌اند.
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    0 0
    هدف رژیم صهیونیستی و آمریکا از بین بردن حماس نیست و از 15 مهرماه تاکنون هم برای همه مردم دنیا ثابت شده است. جنگ رژیم صهیونیستی و هم آمریکا 100 درصد فقط با مردم مظلوم، بی دفاع و بی گناه نوار غزه بوده است. رژیم کودک کش صهیونیستی در این مدت 32 روز با حمایت آمریکا و غرب و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی فقط مردم غزه را بمباران و قتل عام کرده است چرا؟ آمریکا، غرب به همراه سازمان های بین المللی شریک جرم تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی صهیونیست ها جنایتکار در این مدت 32 روز در جنگ نوار غزه بودن و هستند.
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    1 0
    آمریکا به همراه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه مرتکب جنایت جنگی شده است. بهترین گزینه و بهترین پاسخ مسلمانان جهان فقط نابودی اسرائیل است و هم پایگاه های آمریکا در منطقه است و هم واجب است و هم به نفع منطقه خاورمیانه و جهان است. همه در دنیا می دانند که آمریکایی ها جنایتکار 100 درصد فقط عامل اصلی نسل‌کشی در نوار غزه هستند. کاخ‌سفید مرتکب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در غزه شده است. جو بایدن مرتکب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در غزه شده است. نتانیاهو مرتکب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در غزه شده است. ارتش اسرائیل مرتکب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت در غزه شده است.
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    1 0
    1 - هیچ راهی جز نابودی اسرائیل برای حل مشکل فلسطین وجود ندارد. 2 - هیچ راهی جز نابودی اسرائیل برای حل مشکل غزه وجود ندارد. 3 - هیچ راهی جز نابودی اسرائیل برای حل مشکل لنبان وجود ندارد. 4 - هیچ راهی جز نابودی اسرائیل برای حل مشکل سوریه وجود ندارد. 5 - هیچ راهی جز نابودی اسرائیل برای حل مشکل منطقه خاورمیانه وجود ندارد. 6 - هیچ راهی جز نابودی اسرائیل برای حل مشکل جهان وجود ندارد.
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    1 0
    اسرائیل به همراه آمریکا بیش از 48 هزار تن مواد منفجره بر سر مردم غزه ریخت اشغالگران از آغاز جنگ غزه تاکنون بیش از 48 هزار تن مواد منفجره بر سر مردم نوار غزه انداخته‌اند. اشغالگران از آغاز جنگ غزه تاکنون بیش از 28 هزار تن مواد منفجره روی مردم نوار غزه انداخته‌اند که این معادل روزانه بیش از هزار تن مواد منفجره است.