کمیسیون زیربنایی دولت،ماده ۳ لایحه «آبخیزداری و آبخوان داری» را تصویب کرد. بر اساس این مصوبه،شورای جدیدی با ادغام در شورای عالی آب با عنوان «شورای عالی آب، آبخیزداری و منابع طبیعی» تشکیل شد که یکی از اهدافش ساماندهی آشفتگی‌های حوزه آبخیز و کنترل سیلاب و خسارت های سیل در کشور است.

سيل - سيلاب

همشهری آنلاین – مجید جباری: لایحه آبخیزداری و آبخوان داری که یک سال پیش از سوی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به دولت ارسال شد، در یکی از بندهایش تشکیل شورای عالی آبخیزداری و منابع طبیعی را پیشنهاد کرده بود که وجود شورای عالی آب و تعدد شوراها، محل اختلاف نظر در کمیسیون زیربنایی دولت بود. پس از بحث‌های کارشناسی، این کمیسیون در نهایت اختلاف نظرها را برطرف و با ایجاد شورای جدیدی پس از ادغام با شورای عالی آب موافقت کرد.تشکیل شورای عالی آب، آبخیزداری و منابع طبیعی قرار است به ریاست رئیس جمهوری و با حضور اعضای مختلف از چند وزارتخانه و دستگاه های مربوطه کارش را آغاز و آشفتگی‌های حوزه‌های آبخیز و آبخوان کشوذر را ساماندهی کند.

برای آشنایی با حوزه اختیارات و پیامدهای تشکیل این شورا با «حسن وحید»معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت‌وگو کردیم که در ادامه می خوانید:

شورای عالی آب، آبخیزداری و منابع طبیعی چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

لایحه «آبخیزداری و آبخوان داری» که ارکان مختلفی داردبیشتر دنبال این است تا مدیریت جامعی در حوزه آبخیز کشور صورت بگیرد و وحدت رویه ای در حوزه آبخیزداری ایجاد کند. هدف از تشکیل این شورای عالی آب، آبخیزداری و منابع طبیعی این است که حوزه آبخیز کشور مدیر و سند حوزه داشته باشد و دستگاه های مختلف در قالب بحث آمایش حوزه ای که در حوزه آبخیز صورت می گیرد، اقدام کند. از سوی دیگر نقش مدیریت و مشارکت مردم هم باید در این زمینه پررنگ شود تا از آشفتگی موجود در حوزه آبخیز که باعث وقوع سیلاب و خسارت می شود، جلوگیری کند.

با توجه به اینکه بیشترین استحصال در حوزه آبخیز است، مدیریت این حوزه سبب می‌شود تا هم آب سالم و هم حوزه آبخیز سالم داشته باشیم. در لایحه اولیه که به دولت ارسال کردیم، پیشنهاد تشکیل شورای عالی آبخیزداری و منابع طبیعی را داده بودیم. اما این موضوع در کمیسیون زیربنایی دولت محل اختلاف نظر بود و عنوان می‌کردند از یک طرف، شورای عالی آب وجود دارد و از سوی دیگر، به دلیل تعدد شوراها در کشور، تشکیل شورای جدیدی ضرورت ندارد. اما بعد از کارشناسی های صورت گرفته قرار شد به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی، وظایف شورای عالی آب با وظایف شورای عالی آبخیز داری و منابع طبیعی ادغام شود وپیشنهاد تشکیل شورای عالی آب، آبخیزداری و منابع طبیعی در لایحه تغییر کند. یعنی حوزه آبخیز، استحصال آب و هم تولید و مصرف آب به نوعی یکپارچه شود.

تصمیم مهم دولت برای حوزه آب کشور | ساماندهی آشفتگی‌های حوزه آبخیز با مشارکت مردم | سیلاب و خسارت‌های سیل کاهش می باید؟

با توجه به ایجاد تغییراتی در لایحه اولیه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، تصمیم کمیسیون زیربنایی دولت، اهداف سازمان را محقق می کند؟

یک سال از ارسال لایحه به دولت می گذرد و وجود برخی اختلاف نظرها مانع از تصویب آن می شد. اما به عقیده من کمیسیون زیربنایی دولت با این اقدام، علاوه بر تصویب ماده ۳ لایحه آبخیزداری و آبخوان داری، گام بسیار مثبتی برای حوزه آبخیزداری ومدیریت منابع به حساب می‌آید. تشکیل شورای عالی آب، آبخیزداری و منابع طبیعی یکی از مواد لایحه و مهمترین بخش آن بود و دیگر مواد لایحه هنوز روی میز کمیسیون زیربنایی دولت قرار دارد. در لایحه اولیه، شورای عالی را برای ۶ کلان حوزه در کشور دیده بودیم که به ریاست رئیس جمهور و یا نایب رئیس و با حضور وزرا و دستگاه های مربوطه تشکیل شود.

اعضای شورای عالی آب، آبخیزداری و منابع طبیعی چه دستگاه‌هایی هستند؟

وزرا و دستگاه های مختلف نظیر وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، وزارت صمت، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سایر دستگاه های مربوطه در این شورا عضویت خواهند داشت. وزارت امور خارجه هم برای بحث دیپلماسی آب یکی از اعضای تاثیر گذار شورا خواهد بود. چون قرار است در قالب لایحه آبخیزداری، مدیریت منابع زیستی یعنی مدیریت آب، خاک و گیاه انجام شود، عضویت دستگاه های مربوطه هم پیش بینی شده است که بیایند و مشارکت کنند.

سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در این شورا چه جایگاهی دارد؟

این لایحه از سوی سازمان منابع طبیعی ارائه شده و حدود ۸۲ درصد کشور، عرصه‌های منابع طبیعی است. بنابراین باید جایگاهی را برای مباحث آبخیزداری و منابع طبیعی تعریف می کردیم. بحث آبخیزداری به معنای مدیریت منابع زیستی حوزه و جلوگیری از آشفتگی ها در حوزه آبخیز و همچنین ایجاد حوزه آبخیز سالم، پویا و پایدار است نقش سازمان منابع طبیعی در این شورا که لایحه را ارائه کرده است، قطعا محوری است. تصویب تشکیل شورای عالی آب، ‌آبخیزداری و منابع طبیعی، اتفاق خوبی است و ماحصل تصمیم بزرگ کمیسیون زیربنایی دولت این است که ما از مدیریت محصول حوزه آبخیز که آب است به سمت مدیریت حوزه آبخیز و مدیریت سرزمین حرکت کنیم که نتیجه آن برخورداری از حوزه سالم و آب سالم خواهد بود.

برای دبیرخانه شورای عالی آب، آبخیزداری و منابع طبیعی هنوز تعیین تکلیف نشده است؟

خیر. ماده ۳ لایحه آبخیزداری و آبخوان‌داری روز یکشنبه همین هفته در کمیسیون زیربنایی دولت تصویب شده و هنوز برای دبیرخانه شورای عالی آب، ‌آبخیزداری و منابع طبیعی تصمیم گیری نشده است. بعد از کارشناسی‌های لازم و در مراحل بعدی قرار است نقش هر یک از وزارتخانه ها و دستگاه ها مشخص شود. اما طبیعتا به دلیل اینکه بیشترین منابع و مصارف در حیطه اختیارات و وظایف وزارت جهاد کشاورزی است، این وزارتخانه در شورای عالی آب، آبخیزداری و منابع طبیعی نقش محوری خواهد داشت.

کد خبر 805163
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha