باران یعنی زیبایی و طراوات، به خصوص در تهران که مردم مدت‌هاست منتظر بارش‌های پاییزی هستند اما این نعمت الهی برای مسافران پیاده شهر با یک تلخی همراه است، کمبود تاکسی و افزایش سرسام آور قیمت‌ها.

تاکسی

همشهری آنلاین- مهدی اسماعیل پور: طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران برای سال ۱۴۰۲، در شرایط جوی نا مناسب تا ۱۵ درصد به نرخ کرایه ها اضافه شود. با توجه به این موضوع طبق گزارش های ارسال شده از سوی شهروندان، برخی از رانندگان تاکسی در اولین باران پاییزی شهر تهران به صورت خودجوش اقدام به افزایش نرخ کرایه کرده اند، اما سازمان تاکسیرانی و همچنین شورای اسلامی شهر تهران در این رابطه تاکید کردند که به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها، تبصره افزایش تا ۱۵ درصد به نرخ کرایه در شرایط جوی نامساعد امسال اجرایی نمی شود.

اصل ماجرا از این قرار است که در تبصره شورای اسلامی شهر تهران تاکید شده بود اجرای این مصوبه منوط و مشروط به ایجاد سیستم حمل و نقل هوشمند مناسب برخط است؛ شرایطی که فعلا در ناوگان تاکسیرانی اجرا و اعمال نشده است و درنتیجه موضوع افزایش ۱۵ درصدی در سال جاری امکان پذیر نیست و رانندگان تاکسی مجاز نیستند مبلغی بیشتر از نرخ مصوب را از مسافران طلب کنند. موضوعی که معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران هم چند روز قبل آن اعلام کرده بود؛ محمد علوی زاده در این رابطه گفته بود:«در ابتدای سال ۴۵ درصد به نرخ کرایه‌ها اضافه شد و شورای شهر اجازه داد در صورت فراهم‌شدن شرایط در زمان بارندگی و اوج ترافیک ۱۵ درصد به نرخ کرایه‌ها اضافه شود که امسال این ۱۵ درصد اجرایی و عملیاتی نشده است.» به این ترتیب از طرف سازمان متولی تاکسی های شهر تهران رسما به رانندگان تاکسی اعلام شد که برای امسال مجوز افزایش نرخ کرایه مصوب در شرایط نا مساعد جوی را ندارند.

همچنین سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به افزایش نرخ کرایه ها در روزهای بارانی، از معلق شدن این موضوع به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها تعیین شده خبر داد و گفت:« در مصوبه تعیین نرخ کرایه تاکسی های شهر تهران و در تبصره سوم این مصوبه گفته شده به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود در شرایط آب و هوایی نامساعد تا سقف ۱۵ درصد به کرایه تاکسی ها اضافه نماید. البته اجرای این تبصره منوط به ایجاد سیستم حمل و نقل هوشمند، مناسب و برخط برای نظارت است، اما از آنجایی که سازمان تاکسیرانی هنوز نتوانسته است این سامانه های هوشمند را ایجاد کند بنابراین اجرای این تبصره تا زمان راه اندازی سامانه ها معلق خواهد بود.» پیگیری ها از سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران نشان می دهد که از نظر این سازمان هم امسال تاکسی ها اجازه افزایش تا ۱۵ درصد نرخ کرایه در شرایط جوی نا مساعد را ندارند و نرخ کرایه شناور به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها اجرا نمی شود.

اما مسافران چه باید انجام دهند؟

به این ترتیب مسافران در صورت تخلف احتمالی رانندگان تاکسی، می توانند از طریق سامانه ۱۳۷ پلاس اعلام شماره پلاک تاکسی از راننده متخلف طرح شکایت کنند تا به آن رسیدگی شود. همچنین بنابر اعلام این سازمان، تاکنون شکایتی مبنی بر مطالبه و دریافت کرایه بیشتر از نرخ مصوب در روز بارانی به دست آنها نرسیده است.

کد خبر 804829

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha