سید علی میرافضلی گفت: همانطور که در هفته کتاب برای قشر کتابخوان برنامه‌‎های نقد و بررسی کتاب برگزار می‎شود، باید برای عموم مردم هم برنامه‎هایی تدارک دید تا علاقه‌مندان فضایی برای حضور داشته باشند.

سید علی میرافضلی

سید علی میرافضلی؛ شاعر و پژوهشگر در گفت‌وگو با همشهری آنلاین به اهمیت هفته کتاب اشاره و عنوان کرد: گرچه فراگیری هفته کتاب در تمام کشور به یک اندازه نیست اما بدون شک در دغدغه‌مند کردن جامعه نسبت به کتاب و کتابخوانی تاثیر دارد. معمولا در ایام برپایی این رویداد برنامه‌های مختلفی همچون رونمایی و معرفی کتاب، تجلیل از بزرگان این عرصه و... در تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور برگزار می‌شود؛ اما در اغلب شهرهای کوچک کمتر به آن می‌پردازند و لازم است برنامه‌هایی نیز برای این دست شهرها و همچنین روستاها تدارک دیده شود.

وی همچنین مطرح کرد: آن دسته از افرادی که به نحوی با کتاب سر و کار دارند با هفته کتاب آشنایی دارند اما برای آحاد جامعه این طور نیست. از این رو ضرورت دارد برنامه‌ها به سمتی برود که شاهد حضور همه مردم باشیم. به‌واقع همانطور که برای قشر کتابخوان برنامه‌‎های نقد و بررسی کتاب برگزار می‎شود، باید برای عموم مردم نیز برنامه‎هایی تدارک دیده شود تا کسانی که علاقه‌‎مند هستند، فضایی برای حضور داشته باشند.

این شاعر و پژوهشگر با بیان اینکه در زمان شیوع کرونا فضای مجازی تا حدودی در افزایش سطح کتابخوانی جامعه نقش داشت، اضافه کرد: آن ایام بسیاری از مردم را عادت داد تا از فضای مجازی برای خواندن کتاب و مطالعه استفاده کنند. کارهای خوبی در این بخش انجام شد که در دوران پساکرونا جای پیگیری بیشتری هم دارد.

میرافضلی با بیان این که «کتاب» یک عنصر تعقلی است و به واسطه خواندن آن قدرت تحلیل مخاطب بالا می‎رود، توضیح داد: اگر سهم مطالعه کتاب در جامعه کم شود با چیزهای دیگری از جمله شبکه‌های اجتماعی جایگزین می‎شود که از لحاظ کیفیت و صحت مطالب قابل کنترل نیست و از طرفی سیری کاذب در مخاطب ایجاد می‎کند. بدین صورت که مخاطب بخشی از یک مطلب را می‌خواند و تصورش این است که در مورد آن به شناخت کافی رسیده است؛ در نتیجه بر اساس آن قضاوت‌هایی می‌کند که ممکن است درست نباشد.

وی همچنین مطرح کرد: وقتی کتاب و مطالب مفید در دسترس مخاطب نباشد، باعث ایجاد اخلال در ذهن افراد جامعه شده و قدرت تحلیل پایین می‎آید. در نتیجه به راحتی تحت تاثیر جو قالب قرار می‎گیرند. این موضوع باید به عنوان یک معضل فرهنگی مورد توجه قرار بگیرد.

سید علی میرافضلی در پایان گفت: در واقع اگر کتاب به هر شکلی از دسترس خارج شود با موارد غیرمفید جایگزین می‎شود. اطلاعات ناقص اثر مخرب بیشتری نسبت به نداشتن اطلاعات دارد. وقتی بخش هدایت شده مطالب در اختیار مخاطب قرار می‎گیرد ممکن است ذهن او به بیراهه برود. از طرفی به افراد احساس دانستگی کاذب می‎دهد و آن‎ها را در اظهار نظر دلیر می‌کند. مخاطب فکر نمی‌کند که نظر او تمام یک ماجرا نیست.

سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «آیند خواندنی است» از بیست‌وسوم تا سی‌ام آبان‌ماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

کد خبر 804817

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha