ما با کودکانی مواجه هستیم که به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده‌ها زمان دیرتری برای درمان مراجعه می‌کنند، به همین دلیل درمان آن پیچیده‌تر می‌شود و نیازمند تیم فوق تخصصی اطفال هستیم.

زنجیره امید

همشهری آنلاین – مریم سرخوش: مدیر و موسس مرکز خیریه درمان بین‌المللی زنجیره امید در نشست خبری که در محل موسسه خیریه کودکان زنجیره امید برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: اگر پزشکی به سه قسمت عمومی، تخصصی و فوق‌تخصصی تقسیم‌بندی شود، آنچه ما در این مرکز برای کودکان فراهم کرده‌ایم، خدمات فوق‌تخصصی است که از سال ۸۶ در حال انجام است.

مریم مرعشی افزود: در این مرکز خدمات درمانی ارتوپدی، جراحی ترمیمی و مغز و اعصاب -به جز تومورهای مغزی- مطابق با استاندارد دنیا برای کودکان زیر ۱۸ سال ارائه می‌شود و نژاد، دین و ملیت این کودکان هم مد نظر نیست. تنها شرط پذیرش کودکان در زنجیره امید دسترسی نداشتن آنها به خدمات درمانی به دلیل مشکلات مالی است و با تایید این شرط درمان آنها آغاز می‌شود.

او با بیان این که این کودکان به شکل خودمعرف، از طریق بهزیستی یا امور پناهندگان به ما مراجعه می‌کنند، ادامه داد: بیشترین خدماتی که زنجیره در حال حاضر ارائه می‌کند، در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران به صورت درمان‌های بسیار پیچیده انجام می‌شود. چون اگر بخواهیم با این کودکان برخورد عادی داشته باشیم، به دلیل زمانی که آنها برای درمان خود از دست داده‌اند، معلوم نیست که نتیجه درمان‌شان رضایت‌بخش باشد یا خیر. به همین دلیل از پزشکانی بهره‌مند می‌بریم که هم در حوزه کودکان فوق‌تخصص داشته باشند و هم متعهد نسبت به کاری که انجام می‌دهند.

مرعشی به بهره‌مندی این زنجیره از پزشکان بین‌المللی هم اشاره کرد و گفت: در این موسسه علاوه بر تیم پزشکی داخلی، ارتباط با یک شبکه بین‌المللی پزشکان هم وجود دارد. این شبکه در رشته‌های فوق‌تخصصی اطفال تیم‌هایی را به ایران اعزام می‌کند که برای کیس‌های بسیار پیچیده و نیازمند اعزام به خارج از کشور، درمان‌های مدنظر در داخل کشور خودمان انجام شود.

وی افزود: در نتیجه زنجیره امید شامل یک گروه از پزشکان با تعهد و فوق‌تخصص و یک گروه از پزشکان بین‌المللی است که تمام خدماتشان را زیر نظر تیم‌های پزشکی داخلی ارائه می‌کنند. این پزشکان علاوه بر ویزیت و جراحی کودکان، یک لکچر علمی هم ارائه می‌کنند که یک دوره آموزش کوتاه مدت برای ارتقای فوق تخصصی اطفال در کشور به شمار می‌رود. طی این مدت هم ۱۶۰ پزشک برای آموزش به فرانسه اعزام شدند و ۱۰۶ تیم بین‌المللی هم برای درمان کودکان به ایران آمدند. پزشکان فرانسوی هم در این زمینه بیشترین همکاری را با ما داشتند.

مدیر مرکز خیریه درمان بین‌المللی زنجیره امید البته کاهش شمار متخصصان کودکان در کشور و این که این مساله می‌تواند سلامت کودکان در آینده را به خطر بیندازد را یک هشدار جدی دانست و تاکید کرد: این معضل در تمام دنیا وجود دارد چون سختی کار با اطفال بسیار بیشتر است. به همین دلیل رغبت پزشکان برای تبدیل شدن به فوق تخصص در این حوزه کمتر می‌شود. این مساله در کشور ما هم بیشتر است چون تعرفه‌ها پایین است و هیچ جذابیتی هم برای پزشکان ایجاد نشده که وارد این حوزه سخت شوند. به همین دلیل طی سال‌های گذشته تاکنون آمار متخصصان حوزه اطفال رو به کاهش رفته و هیچ تمهیدی هم برای این مساله اندیشیده نشده است.

کاهش ۱۸ درصدی مرگ کودکان به دلیل بیماری‌های قلبی

مرعشی با اشاره به حصول ۶ دستاورد در حوزه فوق تخصصی اطفال طی چند سال گذشته بیان کرد: سه دستاورد در حوزه ارتوپدی رخ داده که یکی از آنها مربوط به جراحی نوزادان با فلج زایمانی است. کودکانی که هنگام تولد، دستشان کشیده می‌شود و ۳۰ درصد از آنها نیازمند جراحی هستند. حدود ۸ سال پیش با استفاده از یک تیم بین‌المللی و تیم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جراحی پیوند عصب دست با استفاده از چسب بیولوژیک را انجام دادیم. چسب این جراحی جزو تحریم‌ها بود و ما به واسطه NGO بودن توانستیم این چسب‌ها را وارد کنیم. این عمل اکنون یک جراحی رایج در کشور است و امیدواریم با رفع تحریم‌ها گسترش پیدا کند.

او با این که یک کار بسیار مهم هم در حوزه قلب اطفال انجام شد، افزود: بر اساس آمار جهانی از هر ۱۰۰ کودک یک نفر با بیماری‌های قلبی مادرزادی متولد می‌شود. این عدد در کشور ما سالانه ۱۳ تا ۱۴ هزار کودک است. این در حالی است که پیش از این میزان مرگ و میر کودکان به دلیل این عارضه زیاد بود اما در مرکز طبی کودکان تهران یک NICU قلب باز تشکیل دادیم و با تشکیل تیم تخصصی حدود ۱۸درصد از مرگ و میر کودکان با این بیماری جلوگیری شد.

به گفته مرعشی دستاورد بعدی، جراحی ترمیمی برای کودکان مبتلا به شکاف کام و لب، سوختگی و دفورمیتی‌های مادرزادی بود و در توضیح بیشتر عنوان کرد: درباره شکاف کام و لب یک تیم تخصصی تشکیل دادیم که شامل جراح ترمیمی، پزشکان فک و صورت، ارتودنسی، گفتار درمان، گوش و حلق و بینی هستند و کودک وارد یک پروتکل تکمیلی درمان می‌شود. زمان درمان برای این کودکان چیزی حدود ۲ تا ۵ سال طول می‌کشد و هیچ زمانی نمی‌توان تنها با یک عمل جراحی انتظار بهبود درباره کودک را داشت.

وی به اقامتگاه کودکان و مادران هم اشاره کرد و گفت: درمان‌های ما در اینجا بسیار پیچیده هستند و کودکان باید برخی پیش‌زمینه‌های قبل از عمل و مراقبت‌های بعد از آن را داشته باشند. بر این اساس در این مرکز به صورت همزمان ۳۲ مادر و کودک از دو هفته تا یک ماه اقامت و خدمات کامل توانبخشی و حتی آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند. این افراد گاهی چندین مرتبه به مرکز ما رفت‌وآمد می‌کنند تا درمانشان تکمیل شود.

مرعشی با بیان این که سالانه حدود هزار کودک و مادر می‌توانند از این اقامتگاه استفاده کنند، تاکید کرد: البته این همه آمار بیماران زنجیره امید نیست و برخی بیماران هم درمان‌های کوتاه‌مدت دارند و به سرعت به محل اقامت خودشان برمی‌گردند. به طور متوسط ظرفیت این زنجیره با توجه به تعداد پزشکی که در عضویت این مرکز هستند، چیزی بالغ بر هزار جراحی در سال است. البته اگر مراجعه بیشتری هم داشته باشیم، ظرفیت برای ارائه خدمات بیشتر وجود ندارد.

او درباره جراحی‌های انجام شده از زمان تاسیس این مرکز تا کنون هم بیان کرد: طی این سال‌ها بیش از ۱۶ هزار کودک به صورت رایگان درمان شده‌اند که برخی از کودکان گاهی چندین جراحی داشتند. از این تعداد ۴ هزار کودک مربوط به اتباع خارجی بودند که با هر شکل از اقامت -مجاز، غیرمجاز یا حتی بدون هویت- تحت درمان قرار گرفتند.

نامه‌ به رئیس‌جمهور درباره بیمارستانی که خاک می‌خورد | اینجا درمان کودکان بی‌بضاعت مهم است نه هویت‌شان

بیمارستان تخصصی کودکان خاک می‌خورد

موسس مرکز خیریه درمان بین‌المللی زنجیره امید تعطیلی بیمارستانی که قرار بود از سوی این مرکز تاسیس شود و حالا نزدیک به یکسال است که ساخت آن متوقف شده را یکی از مشکلات جدی در ارائه خدمات به این کودکان عنوان کرد و گفت: در زمان وزارت بهداشت دکتر قاضی‌زاده هاشمی، زمینی را برای ساخت بیمارستان به ما پیشنهاد کردند که بین شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی تهران تهاتر شده بود. قرارداد ساخت این بیمارستان ۹۹ ساله و به عنوان اولین قرارداد مشارکتی بخش دولتی با یک NGO مطرح بود.

وی افزود: سال ۹۶ این زمین را تحویل گرفتیم و کار برای ساخت بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی کودکان آغاز شد. برای طرح این پزشکی این بیمارستان هم با یک دستیار دولتی بیمارستانی در پاریس قرارداد بستیم تا این بیمارستان اولین بیمارستان فوق‌تخصصی اطفال در کشور باشد که با استاندارد دنیا و نیازهای کشور احداث می‌شود. اما به دلیل شیوع پاندمی کووید-۱۹ و افزایش نرخ ارز، وقفه‌ در ساخت آن به وجود آمد.

مرعشی درباره آغاز به کار دوباره ساخت این مرکز درمانی بیان کرد: با آغاز دوباره ساخت این پروژه درمانی، حدود ۲۵درصد از ساخت بیمارستان با صرف بودجه‌ بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان پیش رفت. دکتر زاکانی، شهردار تهران هم همان زمان با ما تماس گرفتند و حمایت خود را از احداث این پروژه اعلام کردند. اما از یکسال پیش ورق برگشت و با تغییر شهردار منطقه ۱۱ مشکلاتی در ادامه کار به وجود آمد. اکنون پروژه ساخت بیمارستان تعطیل شده و خسارت روزانه ۳ تا ۴ میلیارد تومان دارد، چون هنوز دستگاه‌های مختلف و عوامل پیمانکار در این پروژه حضور دارند.

این فعال خیر معتقد است که اگر پروژه تعطیل نشده بود، در شش ماه آینده، قطعا فاز یک این پروژه (۱۳۳ تختخوابی) افتتاح می‌شد اما پروژه در حال خاک‌خوردن است.

مرعشی همچنین با اشاره به اهمیت ساخت این بیمارستان فوق تخصصی و درمان رایگان کودکان بیمار، از مکاتبات با مرکز ریاست جمهوری هم خبر داد و تاکید کرد: بهره‌برداران اصلی این بیمارستان کودکانی هستند که به دلیل مشکلات اقتصادی به درمان مناسب دسترسی ندارند. طبقه متوسط جامعه هم می‌توانند با پوشش بیمه‌ای و هزینه‌های کمتر، خدمات درمانی فوق تخصصی برای کودکانشان دریافت کنند. به همین دلیل از رئیس جمهور درخواست داریم به سرعت به وضعیت این مرکز درمانی و آغاز عملیات ساخت آن رسیدگی کند.

وی تاکید کرد: با احداث این بیمارستان سالانه ۱۶ تا ۱۷ هزار جراحی تخصصی قابل انجام است و علاوه بر این قرار بود با تکمیل این مرکز درمانی، دانشگاه علوم پزشکی تهران افزایش ظرفیت داشته باشد و ما هم در این بیمارستان جذابیت‌هایی را اضافه کنیم که منجر به افزایش ورود به حوزه فوق تخصصی اطفال شود و تا حدودی معضل کمبود متخصص اطفال را برطرف کند.

بیشتر بخوانید؛

کد خبر 804797
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha