بیمارستان هوشمند حضرت مهدی ( عج) بزرگ‌ترین پروژه درمانی نظام سلامت کشور است که در دولت سیزدهم تکمیل و افتتاح شد تا بیماران در بیمارستانی مجهز با خدماتی بهتر از بیمارستان‌های خصوصی و با نرخ دولتی معالجه شوند.

مهدی کلینیک

به گزارش همشهری آنلاین، بی‌قراری و نگرانی در چهره‌اش موج می‌زند. خستگی را، هم در چشمانش می‌توان دید هم در صدای بغض آلودش. برگه‌هایی که در دست دارد نمی‌دانم چقدر سنگین است که این مرد میانسال را از پا درآورده و آن قد بلندش را خمیده و موهای جوگندمی‌اش را پریشان کرده. برگه‌ها را داخل کیفش می‌گذارد، از همسرش خداحافظی می‌کند و در امتداد نرده‌های سبز جلو می‌رود.

همسرش وقتی متوجه نگاهم می‌شود، آنقدر دلش پر درد است که خیلی زود سرِ درد دلش باز می‌شود، نزدیکتر می‌آید با گوشه روسری اشک‌های گونه‌اش را پاک می‌کند و می‌گوید اینجا غریب هستیم. برای جراحی پسرم از همدان آمده‌ایم سه ماه در انتظار نوبت بودیم و فردا وقت عمل است. همسرم نسخه دکتر را برد تا داروها را تهیه کند.

از بیماری پسرش که نارسایی قلبی دارد برایم می‌گوید و از سختی‌هایی که در شهر خودشان داشتند. از کمبود امکانات و پزشک متخصص تا تشخیص دیرهنگام بیماری و سه ماه در انتظار عمل ماندن و در کنار همه اینها هزینه‌های بالای درمان و مشکلات مالی که همگی دست در دست هم داده تا روزهای سختی را برای این خانواده در شهر غربت رقم بزند.

برای پسرش آرزوی سلامتی می‌کنم و در خیابان دکتر قریب به راهم ادامه می‌دهم. هرچه به سمت درِ ورودی بیمارستان نزدیک‌تر می‌شوم افراد بیشتری می‌بینم که در حال رفت و آمد به داخل بیمارستان هستند. افرادی که بیشترشان از شهرستان‌ها رنج سفر را به جان خریده و برای مداوای عزیزان خود راهی غربت شده‌اند.
 

بیمارستانی هوشمند در قلب پایتخت | جراحی در اتاق عمل‌های هیبریدی

عکس| نمای بیرونی بیمارستان حضرت مهدی (عج)
 

بیمارستان امام خمینی(ره) تهران، پناه بیماران نیازمند

بیمارستان امام خمینی(ره) در قلب تهران، ملجأ و پناه بیمارانی است که توان مالی بالا برای مراجعه به بیمارستان‌های خصوصی را ندارند و ماه‌ها در انتظار نوبت مانده‌اند تا در این بیمارستان دولتی که به عنوان قطب درمان انواع بیماری‌ها به ویژه سرطان‌ها و بیماری‌های کودکان شناخته می‌شود، معالجه شوند اما یکی از مشکلات اساسی این بیمارستان کمبود تخت بستری است.

مثل همیشه شلوغ است و پر ازدحام. در داخل بیمارستان تردد مراجعان بیشتر می‌شود و هر کسی برای معالجه بیمار خود به یک سو می‌رود. حیاط بیمارستان هم تا دلتان بخواهد مملو از همراهان مریض‌هایی است که بیشترشان از شهرستان آمده‌ و در انتظار نوبت ویزیت یا بستری بیمارشان هستند.

در سالن پذیرش هم بر روی صندلی‌های انتظار جایی برای نشستن نیست. زن جوانی با پرسنل بخش درحال صحبت کردن است که می‌گویند: «خانم بنشینید تا صدایتان کنیم»، پلاستیک داروهایی که در دست دارد گره می‌زند، نگاهی به جمعیت سالن و صندلی‌ها می‌اندازد، جایی برای نشستن پیدا نمی‌کند و به ستون کنار در ورودی تکیه می‌دهد و تمام حواسش را جمع می‌کند تا اگر صدایش زدند، متوجه شود.

کنارش می‌ایستم و نگاهم را به سمت داروهایش هدایت می‌کنم به آرامی می‌پرسم منتظر نوبت هستید؟ داروها را در دستش جابجا می‌کند نفسی می‌کشد و می‌گوید: «پدرم دیروز عمل کلیه انجام داده و بستری است خدا را شکر عملش خوب بود و رسیدگی دکترها و پرستاران خوب است اما اتاق‌ها ظرفیت کافی ندارند. در اتاقی که ظرفیت دو نفر دارد چهار نفر بستری کرده‌اند.»

چند دقیقه نگذشته که از پذیرش صدایش می‌زنند: «کارهای انتقال رضا محسنی به بیمارستان حضرت مهدی(عج) انجام شد.» خانم محسنی با خوشحالی به سمت پذیرش می‌رود برگه‌ای را امضا می‌کند و موقع رد شدن از جلوی در سالن، لحظه‌ای روبرویم می‌ایستد و می‌گوید: «بروم پدرم را آماده کنم تا به بیمارستان جدید منتقل شویم می‌گویند نوساز و بزرگ است و امکانات خوبی دارد.»

از میان انبوه رفت و آمدها خودم را به سمت درِ شمالی در سمت خیابان باقرخان می‌رسانم از نگهبانی می‌پرسم که چطور می‌توانم به بیمارستان حضرت مهدی(عج) بروم؟ با اشاره دست، سمت راست را نشان می‌دهد و می‌گوید: «لازم نیست از بیمارستان خارج شوی، در داخل محوطه 200 متر جلوتر بروی و از معبر روبرو به سمت راست بچرخی، بیمارستان جدید را می‌بینی». پس از طی کردن مسیری که نشانم داده به مجموعه جدیدی می‌رسم که نو بودنش کاملا مشخص است و حتی در برخی قسمت‌های محوطه اضافات مصالح به چشم می‌خورد.
 

بیمارستانی هوشمند در قلب پایتخت | جراحی در اتاق عمل‌های هیبریدی

عکس| نمای بیرونی بیمارستان حضرت مهدی (عج) از داخل بیمارستان امام خمینی (ره)

بیمارستانی غول پیکر در قلب پایتخت

وارد محوطه بیمارستان حضرت مهدی(عج) می‌شوم. ساختمانی غول پیکر در مقابلم قرار دارد. در محوطه قدم می‌زنم و نمای جالب و غول پیکر بیمارستان را نگاه می‌کنم بسیار زیبا، بزرگ و خارق العاده است. نمایی بسیار زیبا و باشکوه در ۱۸ طبقه. اما شگفتی‌های این بیمارستان فقط در نمای ظاهری آن نیست و امکانات و تجهیزات و خدمات آن نیز در نوع خود بی‌نظیر است.

وارد ساختمان بیمارستان می‌شوم و در همان طبقه همکف دقایقی در صندلی‌های انتظار که بیشتر آنها خالی بود، می‌نشینم. از زن جوانی که در صندلی ردیف جلویی نشسته بود در مورد وضعیت رسیدگی بیمارستان پرسیدم. همانطور که برگه‌های آزمایش را در دستش زیرو رو می‌کرد، می‌گوید: «اینجا خیلی خوب است از دیشب که مادرم را آورده‌ایم اینجا، احساس آرامش داریم.» و از اتاق‌های خلوت و رسیدگی‌های خوب و امکانات زیادی که دارد تعریف می‌کند.

شیرینی دستاوردی عظیم همزمان با جشن نیمه شعبان

چهارشنبه ۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۱ مصادف با سالروز ولادت باسعادت منجی عالم بشریت حضرت قائم(عج) بود که خبر افتتاح این بیمارستان توسط آیت الله رئیسی رئیس جمهوری منتشر شد. چیزهایی در مورد امکانات و تجهیزات در خبرها خوانده بودم، اینجا بود که یاد ضرب المثل «شنیدن کی بُود مانند دیدن» افتادم. واقعا خارق العاده است.

یکی از دلایل احداث این کلان بیمارستان، کمبود تخت‌های بستری بود که باعث می‌شد بیماران ماه‌ها در نوبت انتظار بمانند. اکنون با افتتاح این کلان بیمارستان هم مشکل کمبود تخت بیمارستانی برطرف می‌شود و هم اتاق‌ها دارای استاندارد لازم است، روند درمان سرعت می‌گیرد و بجای اینکه مریض‌ها دو ماه، در انتظار نوبت عمل باشند، دو هفته در نوبت عمل هستند.

به عنوان بزرگترین پروژه نظام سلامت در تاریخ ایران اسلامی است که بیشتر تجهیزات آن ساخت کشورمان است. کاملا دولتی بوده و با تمام بیمه‌ها قرارداد دارد. مجهزترین و به روزترین بیمارستان کشور و خاورمیانه خواهد شد که می‌تواند خدماتی به مراتب بهتر از بهترین بیمارستان‌های خصوصی به مردم ارائه کند. همچنین مقاوم در برابر زلزله و حریق است.
 

بیمارستانی هوشمند در قلب پایتخت | جراحی در اتاق عمل‌های هیبریدی

عکس| افتتاح بیمارستان حضرت مهدی (عج) با حضور رئیس جمهور

فعلا خلوت است چون تازه راه اندازی شده و مراجعه کننده مستقیم کمتر دارد. بیشتر مراجعان، بیمارانی هستند که در بیمارستان امام خمینی(ره) پذیرش شده و به اینجا منتقل می‌شوند. در انتهای سالن پذیرش به سمت آسانسور می‌روم تا به طبقات بالا سر بزنم. پس از طی کردن یک راهرو به سالنی می‌رسم که کابین‌های آسانسور قرار دارد چشم می‌چرخانم 12 کابین آسانسور در دورتادورم می‌بینم که فعلا یکی دو تا در حال کار کردن است.

به یکی از طبقات بستری می‌روم و چرخی می‌زنم. تمیزی اتاق‌ها، استاندارد بودن تعداد تخت‌ها و رسیدگی خوب پرستاران، آرامش خاصی به بیماران می‌دهد. در یکی از اتاق‌ها مادری را می‌بینم که پرده آبی رنگ پنجره را کنار زده و از پشت نمای شیشه‌ای، آسمانی آبی را تماشا می‌کند اما تمام حواسش به پسر بیمارش است که در روی تخت بستری گاهی چشمان معصومش را باز می‌کند و وقتی خیالش راحت می‌شود مادرش بالای سرش است دوباره می‌خوابد.

پرستاران هم مدام به تک تک اتاق‌ها سر می‌زنند و چک می‌کنند که اگر کسی سِرُمش تمام شده، یا وقت تزریق آمپول یا خوردن دارویش است و یا چیزی لازم دارد، انجام دهند و در کنار وظایف خود لبخند را نیز چاشنی کارشان می‌کنند و گاهی با بیماران شوخی نیز می‌کنند مثلا یکی از پرستاران خوش خنده به پیرزنی که وقت خوردن قرص‌هایش بود می‌گفت: «مادر جان تو که حالت از من بهتره نمی‌دونم دکتر چرا تو را بستری کرده فکر کنم از بیمارستان خوشت اومده و نمی‌خوای بری.» و پیرزن دردش را فراموش می‌کند و قاه قاه می‌خندد.

بیمارستانی هوشمند در قلب پایتخت | جراحی در اتاق عمل‌های هیبریدی

۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار ساخت بیمارستان هوشمند حضرت مهدی(عج)

بعد از آنکه بیشتر بخش‌ها را سرک کشیدم، به سمت بخش اداری رفتم. وقتی گفتم خبرنگار هستم و در مورد بیمارستان می‌خواهم گزارش تهیه کنم به سمت دفتر مدیر پروژه راهنمایی‌ام کردند تا در مورد جزئیات احداث این کلان بیمارستان مصاحبه بگیرم. جعفر محانی مدیر پروژه بیمارستان حضرت مهدی(عج) خیلی خلاصه و مفید مراحل ساخت بیمارستان را از صفر تا صد توضیح داد:

«خانواده مرحوم «گرامی» در جهت انجام وصیت آن مرحوم، در سال ۱۳۹۰ برای ساخت بیمارستانی با ظرفیت ۱۰۰۰ تخت در ۱۰۸ هزار مترمربع زیربنا در ضلع شمال غرب بیمارستان امام خمینی(ره) اقدام کردند وعملیات اجرایی آن از شهریور ۱۳۹۱ شروع و اعتبار اولیه ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه شد.

در بهمن ۱۳۹۳، ادامه عملیات تا تامین اعتبار متوقف شد و متاسفانه تا پایان سال ۱۳۹۵ امکان اجرای پروژه فراهم نشد و نهایتا خانواده مرحوم «گرامی» ابنیه ساخته شده را به دانشگاه علوم پزشکی تهران هبه کردند.

از فروردین ۱۳۹۶ و با تامین اعتبارات، عملیات اجرایی بیمارستان شروع و عملیات ساختمانی و تاسیسات و تجهیزات وابسته به آن در سال ۱۴۰۰ به اتمام رسید و در سال ۱۴۰۱ با تدارک تجهیزات پزشکی، بیمارستان به بهره برداری رسید و تا ۶ ماه آینده نواقص آن به طور کامل، تکمیل می‌شود.

کل اعتبار ساخت و تاسیسات بیمارستان (غیر از تجهیزات پزشکی) در مدت ۹ سال بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که ۱۵۰ میلیارد تومان آن توسط خیر و مابقی از طریق تسهیلات بانکی و دانشگاه علوم پزشکی تهران و وزارت بهداشت تامین شده است.

درمانگاه به مساحت ۱۰ هزار مترمربع در جنوب بیمارستان در حال ساخت است و قطعه زمینی در شمال خیابان باقرخان متعلق به ارتش در حال رایزنی است تا در آن همراه سرا و پارکینگ احداث شود.

این بیمارستان به صورت هوشمند طراحی شده و ۶ هزار نود شبکه دارد. تاسیسات آن نیز هوشمند است و از ورودی بیمار تا زمان ترخیص همه بخش‌ها به هم متصل است همچنین ۲۵۰۰ دستگاه رایانه به شبکه وصل است.» 

عکس| اتاق عمل بیمارستان حضرت مهدی (عج)

بزرگترین پروژه نظام سلامت تاریخ جمهوری اسلامی، آن طور که باید دیده نشد

با تمام امکانات و تجهیزاتی که در این کلان بیمارستان وجود دارد، به نظر می‌رسد توجه دولت سیزدهم به سلامت مردم و حوزه درمانی بیش از گذشته است. همانطور که می‌دانیم پس از انقلاب، پروژه‌های بیمارستانی متعددی در سراسر کشور انجام شده اما این ابر پروژه و خدمات درمانی آن متعلق به همه مردم کشور است و صرفا محدود به مردم تهران نمی‌شود و عملا بیمارستان جدید، قطب پزشکی کشور در ارائه خدمات به همه مردم خواهد بود.

انتظار می‌رفت افتتاح بزرگترین مجموعه درمانی نظام سلامت کشور، سروصدای زیادی به پا کند اما در میان حواشی که دشمنان انقلاب در کشور ایجاد کرده و افکار مردم و رسانه‌ها را درگیر کرده‌اند، این ابر پروژه نیز مانند پروژه‌های «رسیدن آب به دریاچه ارومیه»، «بهره‌برداری ایرانی‌ترین پالایشگاه کشور» و «رسیدن آب شیرین به خانه بوشهری‌ها» که در اسفندماه ۱۴۰۱ توسط رئیس جمهور افتتاح شدند، آن طور که باید دیده نشد و هدف دشمن دقیقا همین است که مردم اینها را نبینند.

این ابرپروژه‌ ملی، سرآمد همه بیمارستان‌های ایران و منطقه و بیمارستانی منحصر بفرد در تاریخ نظام سلامت کشور است که نام‌گذاری آن به نام مبارک امام عصر(عج) و افتتاح آن همزمان با جشن نیمه شعبان دل مردم را شاد و امیدوار کرد و از این پس بیماران تمام شهرستان‌ها به خصوص افرادی که وضعیت مالی مناسبی ندارند، می‌توانند در یک بیمارستان شیک و مجهز با هزینه‌های دولتی، خدماتی بهتر و بیشتر از بیمارستان‌های خصوصی دریافت کنند و این بیمارستان می‌تواند در لیست مهمترین پروژه‌های دولت مردمی آیت الله رئیسی قرار بگیرد.

بیمارستانی هوشمند در قلب پایتخت | جراحی در اتاق عمل‌های هیبریدی


۳۸ اتاق عمل هیبریدی در کلان بیمارستان حضرت مهدی(عج)

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره این بیمارستان می‌گوید: کلان بیمارستان حضرت مهدی(عج) دارای ۳۸ اتاق عمل است که ۱۸ اتاق عمل آن تاکنون به بهره برداری رسیده است. اتاق‌های عمل این بیمارستان هیبریدی هستند، یعنی بیمار در بین عمل، از اتاق عمل برای انجام تصویربرداری خارج نمی‌شود زیرا در اتاق‌های عمل تجهیزات لازم برای این کار وجود دارد.

وی با اشاره به این که سیاست دولت مردمی سیزدهم اتمام پروژه‌های نیمه ساخت در سراسر کشور است، می‌افزاید: ابر بیمارستان حضرت مهدی(عج) به اندازه یک بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی، در اورژانس تخت بیمارستانی دارد. قرار است این اورژانس، تمام مرکز تهران را پوشش دهد.

وزیر بهداشت ادامه می‌دهد: این بیمارستان در تراز استانداردهای جهانی با مجموعه‌ای منحصر به فرد شامل ۵۲۱ تخت بستری عادی، ۲۰۴ تخت بستری ویژه، ۲۷ تخت پست آنژیو، ۱۰۲ تخت بستری حاد و اورژانس، ۳۰ تخت بستری روزانه جراحی سرپایی و ۴۲ تخت اتاق عمل و تجهیزات به‌روز، ساخته شده است.

عین اللهی با بیان این که بیمارستان حضرت مهدی(عج)، ۳۸۰ عضو هیأت علمی دارد که تعدد و تنوع رشته‌های آنها در بین بیمارستان‌های کشور و منطقه بی‌نظیر بوده و دشوارترین و مهمترین اعمال جراحی، از قبیل پیوند کبد و جراحی قاعده جمجمه در این بیمارستان به واسطه تجهیزات پیشرفته و پزشکان نخبه و دانشمند قابل انجام است، می‌گوید: اولین عمل جراحی در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ در این بیمارستان انجام شده و ۱۵ اتاق عمل به صورت کامل آماده بهره‌برداری است و در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ تمامی ۳۸ اتاق عمل این بیمارستان به بهره‌برداری خواهد رسید.

بیمارستانی هوشمند در قلب پایتخت | جراحی در اتاق عمل‌های هیبریدی


این که یک بیمارستان دولتی، مجهزتر از بیمارستان‌های خصوصی باشد و خدمات آن نیز بهتر و بیشتر باشد و حتی مسیر دسترسی آن نیز راحت باشد. تجهیزات آن به روز باشد و در زیبایی نیز چیزی کم نداشته باشد، باعث افتخار و بالندگی هر فرد ایرانی است. بیمارستان حضرت مهدی(عج) دردها را آلام می‌بخشد و دل‌ها را آرام و امیدوار می‌کند.

برافراشتن ساختمانی شیک و مدرن از دل بیمارستانی قدیمی

در مسیر برگشتم به سمت درِ شرقی در خیابان دکتر قریب، مادری را می‌بینم که فرزند خود را در آغوش گرفته و با خانم دیگری که از شباهت چهره‌هایشان به نظر می‌رسد، خواهرش باشد در حال صحبت کردن است. خودم را نزدیک‌تر می‌کنم تا حرف‌هایشان را بهتر بشنوم. با بغضی که راه گلویش را بسته، می‌گوید: «اگر وقت عمل طول بکشد، نمی‌دانم چه کنم دکتر گفته باید زودتر عمل شود.»

سریع می‌پرم وسط حرفشان و می‌گویم: «چرا بیمارستان حضرت مهدی(عج) نمی‌روید هم امکانات و تجهیزات به‌روز دارد و هم هزینه‌هایش دولتی و بیمه‌ است.» انگار که نام این بیمارستان را تاکنون نشنیده است توجهی نمی‌کند گویا از بس در بیمارستان‌ها چرخیده، دیگر رمقی برایش نمانده است. با چشم‌های نگران و سکوت پردردش به چشم‌های دختر بیمارش خیره می‌شود. 

با حس غروری که دارم، صدایم را صاف می‌کنم و شروع می‌کنم به تعریف کردن از امکانات و مزیت‌های بیمارستان حضرت مهدی(عج). اما پریشان‌تر از آن است که بتواند چنین رویاهایی را باور کند. فرزندش را روی دستانش تاب می‌دهد و با بی‌تفاوتی می‌گوید: «رویابافی می‌کنی؟ ما سال‌ها از این وعده وعیدها شنیده‌ایم اما هیچکدام عملی نشده. مگر می‌شود این همه امکانات و تجهیزات به نرخ دولتی؟ آن هم در این نزدیکی؟»

حتما نتوانستم درست توضیح دهم. سعی می‌کنم خیلی ساده و روان بگویم: «وعده‌ای در کار نیست. بیمارستان آماده است پذیرش هم دارد خودم چند دقیقه پیش آنجا بودم همه چیز حقیقت دارد باور کن رویا نیست.» دستش را می‌گیرم کمی جلوتر می‌برم و در زاویه‌ای قرار می‌گیریم که از میان شاخه‌های درختان بتوانیم نمای بیمارستان حضرت مهدی(عج) را ببینیم. با دیدن این نمای زیبا و غول پیکر شگفت‌زده می‌شود، حرف‌هایم را باور می‌کند، اشک شادی در چشمانش حلقه می‌زند و بارقه‌های امید در دلش می‌روید.

بیمارستانی هوشمند در قلب پایتخت | جراحی در اتاق عمل‌های هیبریدی


تهران از دیرباز همواره با نبود فضای کافی بیمارستانی برای پاسخگویی به بیماران مراجعه کننده از اقصی نقاط کشور مواجه بوده و بیمارستان امام خمینی(ره) که در سال ۱۳۰۶ احداث شده است، اکنون پس از ۹۵ سال دیگر پاسخگوی مراجعان متعدد نیست و از این رو بیمارستان مجهز و پیشرفته حضرت مهدی(عج) که مرحله اول آن توسط یک فرد خیر و مراحل بعدی توسط دولت ساخته شده است، در اسفند سال ۱۴۰۱ افتتاح شد تا بیمارانی که از شهر تهران و شهرستان‌های دیگر مراجعه می‌کنند، در انتظار طولانی‌مدت نمانند و زودتر در نوبت جراحی یا آغاز روند درمان خود قرار گیرند.

کد خبر 759000
منبع: فارس

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    1 0
    بسیار عالی 👏👍 تا باشه از این خبرهای خوب و مسرت بخش. به امید خدا تو هر مرکز استانی چند تا از این بیمارستانهای پیشرفته.