کاظم آرمان‌پور گفت: در ساختار جدید نمایشگاه‌های کتاب استانی، خانه کتاب و ادبیات ایران بیشترین همکاری را برای رفع دغدغه‌های ناشران داشته و دارد، حتی در صورت آسیب به کتاب‌ها، هزینه‌های آن از طرف نهاد برگزار کننده تامین می‌شود.

کاظم آرمان پور

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: کاظم آرمان‌پور؛ مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی را مهم دانست و گفت: نمایشگاه‌ کتاب، جشن کتاب است و برگزاری این نمایشگاه‌ها باعث می‌شود در هر استان کتاب سرلوحه برنامه‌ها قرار بگیرد و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در طول برگزاری این نمایشگاه‌ها فرصت بیشتری برای استفاده از فضای به وجود آمده، پیدا می‌کنند.

آرمان‌پور در خصوص شیوه و رویکرد جدید برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی چنین توضیح داد: نگرش‌های فعالان حوزه دانشگاهی، کودک و نوجوان، آموزشی و... درباره رویکرد جدید برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی با هم متفاوت است. در حال حاضر ماهیت تولید کتاب دانشگاهی با حوزه‌های دیگر تفاوت دارد. اکثر کتاب‌های دانشگاهی به صورت دیجیتال تولید می‌شوند و تعداد نسخه‌های تولید کتاب‌های دانشگاهی بسیار اندک است. درحالی که هزینه‌های تولید زیاد است و ناشر ناچار است در حد معقول کتاب چاپ کند.

برچسب پشت جلد کتاب آسیبی به کتاب وارد نمی‌کند

وی بیان کرد: عمده دغدغه ناشران کتاب‌های دانشگاهی در نمایشگاه‌های استانی موضوع تخفیف کتاب است. ناشران دانشگاهی عملا با عرضه کتاب با تخفیف ۳۰ درصدی مخالف بودند، چرا که کتاب‌های این حوزه عموما با تخفیف کمتر عرضه می‌شود. هر چند در حوزه پزشکی گاهی این تخفیف به ۳۰ درصد نیز می‌رسد. در خصوص این دغدغه با مسئولان خانه کتاب و ادبیات ایران وارد گفت‌وگو شدیم تا در صورت امکان برای حل آن راهکارهایی در نظر بگیرند. دغدغه دیگر ناشران برچسب و بارکد کتاب‌ها بود که این دغدغه نیز با همراهی و هم‌یاری مسئولان برگزاری نمایشگاه استانی برطرف شد. به این صورت که برچسب و بارکد در داخل پشت جلد کتاب‌ها تعبیه می‌شود و آسیبی به کتاب وارد نمی‌کند. ناشران نگران این برچسب نباشند.

مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی دغدغه دیگر ناشران برای حضور در نمایشگاه‌های استانی را برگشت سالم کتاب‌ها عنوان کرد و گفت: قیمت کتاب‌های دانشگاهی بالاست و اگر حتی ۵ جلد از کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه دچار آسیب شوند عملا سودی عاید ناشران این حوزه نخواهد شد. قرار شد در این زمینه بیشترین دقت انجام شود و در صورتی که آسیب جدی به کتاب‌ها وارد شود خانه کتاب و ادبیات ایران هزینه آن را متقبل خواهد شد.

وی با بیان اینکه برخی از کتاب‌های ناشران تخصصی است و باید توسط خود ناشر یا افراد مطلع در نمایشگاه کتاب استانی ارائه شود، بیان کرد: درباره این موضوع نیز مقرر شد در صورت اعلام آمادگی از سوی ناشر، با حفظ سیستم متمرکز و یکپارچه ای که خانه کتاب و ادبیات ایران در نظر گرفته است کتاب‌های خود را معرفی کنند. در این صورت هم ناشر کتاب‌های خود را به دانشجویان و علاقه‌مندان معرفی می‌کند و هم به نوعی کتاب‌ها از طرف خود ناشر عرضه می‌شود. در این روش طبعا هزینه‌های حضور با خود ناشران است. این همکاری از طرف خانه کتاب و ادبیات ایران برای رفع دغدغه ناشران صورت گرفته است تا جشن کتاب را با هم‌افزایی همه ناشران دانشگاهی در استان‌های مد نظر برگزار کنند. ما هم از طرف انجمن ناشران دانشگاهی از همه ناشران این حوزه برای حضور و ثبت‌نام در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب آذربایجان شرقی دعوت کردیم. ناشران دانشگاهی نیز از برگزاری این نمایشگاه استقبال کردند و در حال به‌روز رسانی کتاب‌های خود برای عرضه در این نمایشگاه هستند.

موضوع‌بندی دقیق به مخاطب برای انتخاب کتاب‌ کمک می‌کند

آرمان‌پور ادامه داد: کتاب‌ها در خانه کتاب و ادبیات ایران بر اساس رده دیوئی موضوع‌بندی می‌شوند. در انجمن نشر دانشگاهی تجربه خوبی از موضوع‌بندی کتاب‌ها وجود دارد که پیشنهاد کردیم از این تجربه در نمایشگاه‌های استانی استفاده کنند تا دانشجویان و علاقه‌مندان بر اساس یک موضوع‌بندی دقیق و مشخص بتوانند کتاب‌های مدنظر خود را به راحتی پیدا و خریداری کنند و ناشران نیز بتوانند بر اساس این موضوع‌بندی به مخاطبان خود خدمات بهتری ارائه کنند.

کتابفروش یک حلقه ضروری در چرخه نشر است

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره حضور و مشارکت مجازی کتابفروشی‌ها در نمایشگاه‌های کتاب استانی چنین توضیح داد: در دوره‌های گذشته با برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی این دغدغه برای کتابفروشان ایجاد می‌شد که فروش خود را قبل، حین و بعد از برگزاری این نمایشگاه‌ها از دست می‌دهند. همه ما باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که کتابفروش هم یک حلقه در چرخه نشر است و وجود آن در این چرخه ضروری و لازم است و باید تقویت شود. تجربه حضور مجازی کتابفروشی‌ها در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ما را با چند دغدغه مواجه کرد.

وی افزود: ممکن است ناشر کتاب‌های خود را با یک قیمت مشخص به یک کتابفروش عرضه کرده باشد و این کتاب‌ها همچنان در قفسه کتابفروشی باقی مانده باشند. اما ناشر ممکن است همان کتاب را با چاپ جدید و با قیمت متفاوتی مجددا چاپ کرده باشد. این تفاوت قیمت‌ها برای خریداران این سوال را ایجاد می‎کند که کدام کتاب را انتخاب کنم؟ چرا قیمت کتاب‌ها با هم متفاوت است؟ کدام کتاب ویرایش جدید است؟ و حتی سوال‌های دیگر. این دغدغه ها با توجه به اینکه ناشران در بخش فروش مجازی نمایشگاه حضور ندارند برطرف می‌شود اما برای برطرف کردن آنها در آینده چند پیشنهاد دادیم. برای صیانت از سرمایه کتابفروش، قیمت‌ها یکسان‌سازی شود و یا قیمت کتابفروشی اولویت قرار بگیرد تا خریداران در دو راهی خرید کتاب قرار نگیرند. این موضوع بیشتر در حوزه کتاب‌های دانشگاهی وجود دارد و این دغدغه برای ناشران حوزه‌های دیگر به این وسعت نیست.

کاظم آرمان‌پور در پایان گفت: انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی با خانه کتاب و ادبیات ایران در جشن کتاب هر استان همراه خواهد بود و برای تنظیم چرخه نشر و رساندن کتاب به دست مخاطبان کمک خواهد کرد.

کد خبر 804348

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha