شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
۰ نفر

یکی از مهم ترین طرح های اجرایی در دور دوم سفر استانی رئیس‌جمهوری به کردستان ایجاد اشتغال پایدار برای کولبران در کردستان علاوه بر پروژه‌های متعدد عمرانی، جاده‌ای، بهداشت و درمان و همچنین طرح‌هایی در حوزه بانوان بود.

بازارچه مرزی سیف

به گزارش همشهری آنلاین، در این میان، اما طرح‌های اقتصادی در کردستان از آن جهت اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند که بدانیم کردستان با جمعیتی حدود یک‌میلیون‌و600نفر در رده استان‌های مرزی کم‌برخوردار تقسیم‌بندی می‌شود و بالاترین نرخ بیکاری و بیشترین جمعیت کولبر را هم در اختیار دارد.
علی نوری، معاون اقتصادی استاندار کردستان در گفت‌وگو با همشهری از اهمیت طرح‌های اقتصادی به‌عنوان پیشران توسعه خبر می‌دهد و تأکید می‌کند که یکی از مهم‌ترین موضوعات اقتصادی اشتغال‌زایی برای کولبران است.


تحقق یک آرزوی دیرینه
راه‌آهن همدان – سنندج، یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی است که در دومین سفر ریاست‌جمهوری به کردستان به بهره‌برداری رسید. این طرح جزو پروژه‌های مصوب «مهر ماندگار» در سال۱۳۸۳ بود که فاز اول آن از تهران به همدان در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید و ریل‌گذاری فاز دوم از همدان به سنندج مهر۱۴۰۰ به‌اتمام رسید.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با بیان اینکه اتصال کردستان به خط ریلی کشور، یکی از آرزوهای دیرینه مردم بوده ‌است به همشهری می‌گوید: «میزان پیشرفت راه‌آهن در مدت 14سال بعد از آغاز به‌کار 60درصد بود، اما در یک سال و نیم اخیر 40درصد پیشرفت داشت تا اینکه در سفر دوم ریاست‌جمهوری به‌صورت کامل افتتاح شد.»
علی نوری جذب اعتبار این پروژه را در 14سال بعد از آغاز پروژه 900میلیارد تومان اعلام می‌کند؛ درحالی‌که جذب اعتبار در یک‌سال‌ونیم اخیر بیش از 1100میلیارد تومان بوده است.

حذف کولبری در آینده‌ای نزدیک
معاون هماهنگی امور اقتصادی کردستان همچنین با بیان اینکه در دور اول سفر ریاست‌جمهوری به کردستان بازگشایی بازارچه مرزی سیف در دستور کار بود و حالا شاهد این اتفاق‌ هستیم، توضیح می‌دهد: «تصویب‌ ‌نامه هیأت وزیران مبنی بر ادغام و ابقای بازارچه‌های مرزی کردستان بود و در این آیین‌نامه معابر کولبری در بازارچه‌ها ادغام شد. معابر کولبری هنگه‌ژال و گله‌سوره در بانه و دره‌وران و پیران در خانم شبیخان مریوان و بازارچه مله‌خورد در سروآباد ادغام شدند. تنها بازارچه‌ای که در تصویب نامه ابقا شد، بازارچه سیف در سقز بود و با بازگشایی بازارچه مرزی سیف و معبر کولبری هنگه ژال، شاهد کاهش قیمت حدود 20 تا 25درصدی اجناس در بانه و مریوان بودیم.»
نوری اظهار امیدواری می‌کند که آیین‌نامه ساماندهی بازارچه‌های مرزی کشور و معابر کولبری استان در شورای نگهبان به‌زودی تأیید شود؛ در ‌ صورت سازوکار جامع با استقرار گمرک، دورنمای خوبی برای استان‌های مرزی ایجاد می‌شود و کولبری جای خودش را به شغل پایدار در بازارچه‌های رسمی و مرزی می‌دهد و در آینده‌ای نزدیک دیگر کولبری نخواهیم داشت.
به‌گفته او، اختصاص50میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد زیرساخت جهت بازگشایی بازارچه‌ مرزی سیف، تجهیز مرز باشماق به‌عنوان دومین مرز ترانزیتی‌کشور به ایکس‌ری پیشرفته و رسمی شدن مرز سیلان‌بند بانه از دیگر مصوبات اقتصادی در این سفر است.

نخستین شهرک صنعتی ایران و عراق
معاون هماهنگی امور اقتصادی کردستان از ‌ طرح‌های اقتصادی که به رشد و توسعه استان کمک بسزایی می‌کند و در سفر دوم رئیس‌جمهوری مصوب شد، اینطور یاد می‌کند: «یکی دیگر از تعهدهایی که در دور اول سفر مصوب و در دور دوم سفر کلنگ‌زنی شد، ایجاد پتروشیمی بعثت در حد فاصل دیوان دره و بیجار است که اعتباری 750میلیون یورویی معادل 35هزار میلیارد تومانی دارد.
شهرک صنعتی مشترک برای نخستین‌بار در کشور ایجاد می‌شود و مزایای بسیاری برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان دارد.»

رونق اقتصادی با مشارکت سرمایه‌گذاران
سرمایه‌گذاری در طرح‌های اقتصادی، مشارکت بانک‌ها و حضور سرمایه‌گذاران را می‌طلبد؛ موضوعی که به‌گفته نوری همچنان با محدودیت‌هایی روبه‌روست و درصورت رفع موانع راهی برای اشتغال‌زایی بیشتر اهالی فراهم می‌شود. معاون اقتصادی استاندار کردستان خبری خوش در این حوزه‌ که اجرای 10طرح بزرگ در 10شهرستان اصلی با حضور سرمایه‌گذاران است را می‌دهد و می‌گوید: «یک‌ماه پیش با هلدینگ‌های مختلف و بنگاه‌هایی که می‌توانند در استان سرمایه‌گذاری کنند، تعامل کردیم و تفاهمنامه این همکاری نیز در حضور رئیس‌جمهوری امضا شد.»

بیشتر بخوانید:

7هزار طرح اشتغالزایی جایگزین کولبری

بفرمایید بوم‌گردی کوله‌بران

کد خبر 804177

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    1 0
    چرا کارخانه ندارد شهرهای مرزی؟
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    0 0
    بی چاره ها با جان بازی میکنند