«خالد قدومی» نماینده حماس در ایران معتقد است که حتی اگر جنگ متوقف شود، در شهرک‌های صهیونیستی دیگر امنیت وجود نخواهد داشت. الان جنگ فرقان است و جایی برای دیپلماسی نداریم.

خالد

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: همزمان با جنگ دامنه دار در غزه و ادامه بمباران شهروندان غیرنظامی و زنان و کودکان فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی، «خالد قدومی»، نماینده حماس در ایران میهمان روزنامه همشهری بود. این مقام ارشد حماس در ایران با اشاره به تحولات اخیر جنگی در فلسطین تاکید کرد که طوفان الاقصی عملیاتی با امضای فلسطینی ها بود، هرچند هماهنگی میان نیروهای مقاومت جریان دارد و به قول آقای ابوعبیده، این هماهنگی لازم در محور مقاومت برای ما خیلی مهم است. مشروح این گفتگو به شرح ذیل است:

با وجود آن که صهیونیست ها انتظار داشتند همزمان با حملات به غزه، اهالی این منطقه عقب نشینی کننند، اما اهالی غزه مقاومت بی‌نظیری کردند. به نظر شما این مقاومت جانانه که جهان را تحت تاثیر قرار داده تا کجا ادامه خواهد داشت؟

طوفان الاقصی برای ما در فلسطین یک روز و تحول تاریخی در طول یک قرن نبرد با دشمن است. ما مردم فلسطین تحت اشغال هستیم و بیش از ۷۰ سال است که علیه فلسطینی ها جنایت جنگی انجام می شود. رویکردهای سازشکارانه و حتی ده ها قطعنامه سازمان ملل علیه اسرائیل که با وتوی آمریکا روبرو می‌شود، تا کنون بی نتیجه بوده و هیچ کس برای نجات جان کودکان فلسطینی و نجات زندگی فلسطینی ها در این مدت کاری انجام نداد. ناگهان جهانیان با علمیات طوفان الاقصی در فلسطین روبرو شدند و غربی ها متوجه شدند که از طرف مقاومت فلسطین یک تهدید وجودی علیه صهیونیست‌ها وجود دارد. گزارش‌هایی در دست داریم که نیروهای آمریکایی و صهیونیستی که وارد غزه شدند تا گروگان‌ها را نجات دهند، دچار تلفات شده و کشته شدند. به این دلیل جهان بدنبال آتش بس است. امروزه بیش از ۱ میلیون ۴۰ هزار فلسطینی در داخل غزه بی خانمان شدند و در ۲۲۲ مراکز آورگان و مدارس و بیمارستان‌ها پناه گرفته‌اند، اگرچه اسرائیل این بیمارستان ها را نیز بمباران می کند. مثلا بیمارستان معمدانی یک بیمارستان تاریخی بود که از سوی صهیونیست‌ها بمباران شد. نتیجه هم آن شد که بلینکن در اتاق جنگ اسرائیل شرکت کرد و بلینکن با وقاحت گفت که بدلیل یهودی بودنش از اسرائیل حمایت می کند که البته اظهارنظری خارج از عرف سیاسی و دیپلماتیک بود. لذا مردم فلسطین برای دفاع آماده هستند و دشمن ترسو و جلاد است که کودکان را هدف قرار می دهد. کودکان و زنان بانک اهداف دشمن در غزه هستند و حتی مناطق جنوبی را هم بمباران کرد. گذرگاه رفح هر گاه باز می شود، خانواده های فلسطینی از مصر وارد غزه می شوند، ما که فرار نمی کنیم و عقیده ما راسخ است و ابتکار عمل در دست ماست. ما اگرچه جنگ را ما شروع کردیم، اما اکنون در حال دفاع هستیم چون تحت اشغال قرار داریم.

انتظار شما از کشورهای عربی و اسلامی چیست؟

واکنش مردمی خیلی مهم است. در اروپا و آمریکا و فراتر از دنیای اسلام و عرب واکنش ها گسترده شده و حتی در دانشگاه هاروارد و پاریس و لندن به صورت هدفمند تظاهرات ضد صهیونیستی برگزار می شود. این تظاهرات مردمی بسیار مهم است. ما با جنگ روایت ها روبرو هستیم و این جنگ روایت‌ها خیلی مهم است. ما در صحنه هستیم و اصحاب رسانه جایگاه بسیار مهم دارند، چون ما در جنگ روایت ها هستیم. در جنگ سیف القدس چند سال پیش، روایت اسرائیل شکست خورد و جهان روایت اسرائیل را نپذیرفت و الان صهیونیست‌ها در جنگ روانی خیلی تلاش می‌کنند. از سوی دیگر اسرائیل مرتکب جنایات جنگی و متهم به ترور دانشمندان جهان عرب و اسلام و تعدی به مرزهای دیگران است. اکنون شهروندان اروپایی سوال می کنند این صهیونیست‌ها که هستند که این اقدامات را انجام می دهند. الان آلمانی ها سوال می کنند که چرا به اسرائیل که در حال انجام هولوکاست در غزه است، باید کمک کنیم. این خیلی مهم است و اراده مردمی به دولت‌های غربی فشار آورده و شاهد هستم که چه ماکرون چه برخی دیگر از رهبران غربی می گویند ما به هیچ عنوان قتل و کشتار شهروندان فلسطینی را نمی پذیریم و محکوم می کنیم و این جنایت جنگی را باید متوقف کرد. این موضع گیری تحت تاثیر نقش و اراده مردم صورت گرفته است.

نتیجه اقدامات سران اتحادیه عرب و همکاری‌‎های اسلامی و... چه بوده است؟ متاسفانه این ها هر وقت جلسه می گیرند، یک برگه تکراری را داخل کامپیوتر گذاشته و فقط تاریخش را عوض کرده و چاپ می کنند، اما در عمل هیچ. این رویکردهای سیاسی قدیمی و کهنه و راه حل دو کشوری و... دیگر جایی در معادلات فلسطین ندارد. یا بهتر است بگوئیم که آیا رهبران صهیونیستی جایی برای این راه حل‌ها گذاشتند؟ سفیر اسرائیل جلو دوربین قطعنامه سازمان ملل را پاره می‌کند و در سطل زباله انداخت. اخیرا وزیرخارجه اسرائیل گفته بود که گوترش نباید در سازمان ملل باشد و خواستار استعفای گوترش به عنوان دبیرکل است. در واقع اسرائیل به این وقاحت رسیده است. مسئولان باید به این نتیجه برسند که رویکردهای سیاسی قدیمی را کنار گذارند و راه حل‌های دیگری را برای فلسطین دنبال کنند. اسرائیل جایی برای راه حل دو کشوری باقی نگذاشته است. این وقاحت یعنی مبارزه طلبی با دنیا و این مسئولان باید بدانند که راه حل های سیاسی دیگر جوابگوی بحران در فلسطین نیست. الان بچه های مقاومت یک فرصت طلایی ایجاد کرده اند، اگرچه ما هزاران شهید داده ایم، اما معادله قوا را بهم زدیم و به دشمن هم تلفات وارد کردیم، قبلا این گونه نبود و یک کشته اسرائیلی در مقابل ۱۳۰ شهید فلسطینی بود. اما این معادله قوا که نظریه جدیدی در دکترین نظامی فلسطین چه در حماس و چه در جهاد اسلامی است، یک فرصت طلایی برای مسئولان فلسطینی است که به سمت مسائل سیاسی حرکت نکنند و باید بدانند کشوری بنام اسرائیل نداریم و کشوری بنام فلسطین داریم. اسرائیل یک نیروی متعدی و متجاوز به قوانین حقوق بین المللی است. غواصان نظامی ما وارد پایگاه نظامی دشمن شده اند و ده ها سرباز اسرائیلی را به هلاکت رسانده اند. قبلا روزی ۵۰۰ کامیون از مرز رفح عبور می کرده و اکنون فقط ۲۰ کامیون که هیچ و مانند قطره در اقیانوس است. لذا مطالبه ما باز شدن دائمی گذرگاه مصر است و دوستان ما در مصر و سایر کشورهای جهان باید این موضوع را در نظر داشته باشند.

پس از عملیات طوفان الاقصی، برنامه نیروهای مقاومت در منطقه حول چه محوری خواهد بود؟

با ادامه جنگ باید در نظر داشته باشیم که خود اسرائیل و آمریکا اعلام رسمی کردند که در این جنگ حضور رسمی دارند و آلمان، فرانسه و انگلیس نیز بیانیه مشترک جنگی امضا کردند. به قول مقام معظم رهبری عملیات طوفان الاقصی عملیاتی با امضای فلسطینی ها بود. البته هماهنگی است و به قول آقای ابوعبیده، این هماهنگی لازم در محور مقاومت وجود دارد و این برای ما خیلی مهم است. ما باید از این به بعد دنبال برنامه دیگری باشیم. ما که نمی خواستیم در این جنگ ورود کنیم، دشمن ما را وارد کرد. بیانیه های دشمن در هر واژه همراهش ایران و محور مقاومت و حزب الله لبنان است. جبهه شمالی در روز دوم جنگ مشتعل شد و مرز فلسطین و لبنان الان امنیتش شکسته شده است. الان ده‌ها سرباز اسرائیل در مرز لبنان هلاکت رسیده و شهرک های صهیونیستی تخلیه شده است. بیش از ۱۱۰ هزار شهرک نشین صهیونیستی جابه جا شده‌اند و این موفقیت بزرگی برای فلسطین است. در مرز جنوب نیز تا ۴۰ کیلومتر و ۵۰ شهرک دشمن تخلیه شد و در واقع نقشه جغرافیایی دشمن کوچک شده است. حتی اگر جنگ متوقف شود، در شهرک‌ها دیگر امنیت وجود نخواهد داشت. الان جنگ فرقان است و جایی برای دیپلماسی نداریم. حرف حرف جنگ است. صحبت های بایدن پر از اشاره به اسرائیل و بدون اشاره به حقوق بین الملل و قواعد حقوقی و فلسطین است. امروز نیاز به برنامه مشترک نه فقط توسط محور مقاومت بلکه در کل منطقه داریم. باید شبکه مقاومت بزرگی در منطقه طراحی کنیم تا مانع ورود نیروهای بیگانه در منطقه شویم. ما نمی توانیم بپذیریم که آمریکا را خارج کنیم و استعمار جدیدی بنام اسرائیل در منطقه داشته باشیم. تنها استعمار پس از جنگ جهانی دوم اسرائیل است، چرا ما باید تحمل کنیم؟


بیشتر بخوانید:


واکنش و عکس العمل گروه‌های مقاومت را در جریان تحولات اخیر چگونه ارزیابی می‌کنید؟

واکنش و عکس العمل‌ها خوب بوده، اما کافی نیست. این واکنش ها براساس حکمت و برنامه ریزی بوده و گروه‌های مقاومت هم در این مدت منفعل نبوده‌اند. ما یک عملکرد متداول را از سوی مقاومت فلسطین دیده ایم و عملکرد واحدی از سوی فلسطینی ها را شاهد هستیم که روزی ۱۰۰ موشک علیه شهرک ها استفاده می کنند و از موشک با بردهای متفاوت استفاده می شود. عملیات زمینی و دریایی انجام شده و منجر به هلاکت و گرفتن غنائم جنگی از صهیونیست‌ها شده است. تا کنون هم پایگاه آمریکایی در منطقه در چند مرحله از سوی گروه های مقاومت و انصارالله و حزب الله مورد هدف قرار گرفته و این ها خیلی مهم است و فعالیت ها و ورود دوستان مجاهد حزب الله برای ما بسیار مهم است. به قولی در هر کشوری اگر دولت یک ارتش دارد و ولی در اسرائیل ارتش یک دولت دارد. این مهم است که دشمن هنوز نتوانسته کامل وارد غزه شود. مسئله دوم این که دشمن بدلیل حماقت و گسترش و جرائم جنگی اش باعث واکنش های گسترده جهانی شده است. اگرچه وقوع هر سناریویی امکان دارد و گسترش جنگ به سمت جنگ طولانی و گسترده نیز محتمل است.

پروپاگاندای گسترده اسرائیل علیه مقاومت فلسطین را از چه منظری ارزیابی می‌کنید؟

هدف اول رژیم صهیونیستی بالابردن روحیه نظامیان شکست خورده خود است. نظامیانی که توسط مقاومت روحیه‌شان شکست خورده و سربازان و حتی برخی افسران و رده بالاهای ارتش رژیم صهیونیستی از ورود به جنگ پرهیز کردند. برخی نظامیان هم از پایگاه‌‍های نظامی فرار کرده اند. دشمن حدود ۴۰۰ هزار نیروی ذخیره دارد، که قبل از جنگ نصف آن ها اعلام نافرمانی کردند. این نافرمانی بدلیل عدم موفقیت نتانیاهو و فساد جاری و تظاهرات گسترده علیه او بود که الان جدی تر هم شده و الان خود نتانیاهو با خانواده‌های شهرک نشینان درگیر اختلاف است و ۳ وزیر کابینه او برای استعفا اعلام آمادگی کرده بودند. اختلاف بین دولت بایدن و نتانیاهو و امضای ۱۰۰ عضو کنگره برای عدم تصویب بودجه جنگ از طرف آمریکا به اسرائیل هم شاهد هستیم . این اختلافات جدی است. گزارش‌های پنتاگون و نهادهای امنیتی حاکی از عدم آمادگی ارتش برای ورود به جنگ بود.

درباره هدف دوم باید گفت به طور کلی سیاست آمریکا در منطقه این است که پرونده‌های ناتمام گذشته در منطقه را پایان دهد. آمریکا با توجه به اتفاقات اوکراین و مواجهه با چین از موضوع هارت لند و عبور از نظم نوین جهانی باخبر است و می داند که توانایی اش اینقدر نیست که بتواند مانع نظم نوین جهانی شود. آمریکا می‌داند که باید شرایط جدیدی در منطقه ایجاد کند و پرونده‌های منطقه را به پایان برساند. دشمن می داند که نیروهای مقاومت در منطقه یا باید محو شود یا با آن ها تفاهم کند. آمریکا گاهی اشتباهات بزرگ انجام می دهد و در این مرحله تصمیمات آمریکا اشتباه بود و فکر می کند جنگ کوتاه مدت انجام می دهد و ولی این محاسبات اشتباه است و گسترش جنگ و میدان جنگ بسیار محتمل است، البته دشمن این جنگ را تحمیل کرد و لذا هدف دوم محو توانایی محور مقاومت است. بالاخره غزه یک مشکل جدی علیه رژیم صهیونیستی ایجاد کرده و به زعم دشمنان باید با آن مقابله کرد.

هدف سوم، هدف سیاسی است و آمریکا و اسرائیل می خواهند پس از حذف فکر مقاومت، به فکر سازش باشند و چیزی بنام فلسطین وجود نداشته باشد. این هدف از طریق تعامل با اعراب و عادی سازی فراتر از کشوری بنام فلسطین صورت می‌گیرد. همان که ترامپ گفت چیزی بنام دو کشور نداریم و یک کشور داریم که در آن فلسطینی و اعراب زندگی می‌کنند.

روحیه حمایت ایرانیان از مردم غزه را چطور دیدید؟

من احساسات مردم ایران نه فقط در تهران بلکه در همه جا از قم و اصفهان و شمال را دیده ام. در این سفرها دیدم افکارعمومی مردم ایران در این مقطع تاریخی چقدر با فلسطین زیاد است. الان برخی اختلافات داخلی شاید در ایران باشد، همه اقشار درباره فلسطین همسو هستند. به مسئولان منطقه هم باید گفت که شما نمی خواهد ارتش بفرستید، فقط مرزها را باز کنید.

من روحیه مردم ایران به آرمان فلسطین را خیلی تحسین می کنم. چیزی های دیگر مسائل انسانی است که خیلی نیاز است و هرچیزی که نیاز زندگی روزمره است برای مردم غزه لازم است. پزشکان ایران جدی هستند و کمپین ایجاد کرده اند. همزمان فشار دیپلماسی باید بیشتر شود تا گذرگاه رفح باز شود. مسئله انسانی خیلی مهم است. بیش از ۳۰ درصد ساختمان ها با خاک یکسان شده و بیشتر از ۷۰ درصد منازل برای سکونت مناسب نیست و داروها و سوخت برای مردم لازم است و ۷۵ درصد از ساکنان غزه بی خانمان شده‌اند.

مسئله سوم مسئله تبلیغ و تبیین است. جهاد تبیین جهاد تبلیغ است. صحبت های فتنه که از مراکز غربی وارد شده را باید تبیین کرد. باید درباره یک خبر که از منابع غربی آمده سوال پرسید و جویا شد و تحقیق کرد. خیلی از مسائل دروغ است و خیلی از توئیت های دروغ و بمباران کنسرت موسیقی هم دروغ بود. حتی برخی تصاویر مربوط به فلسطین نبود. این روزها جنگ روایت ها خیلی مهم است.

کد خبر 804092

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • araz IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    3 0
    به همین دلیل جنگ متوقف نخواهد شد
  • مطلع IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    3 2
    این قدومی عزیز سعی کند قدمی بردارد این تحلیل های نه چنداق سودمند دردی را دعوا نمیکنه .حالا نبرد یک رویارویی نظامی است . ساختار های نظامی چندان ربطی به علایق وحمایت های نظامی ندارد وقتی نبردی در جریان است . اگر چنیین وضعی جدی باشه نتانیاهو حذف و کس دیگری جایگزین میشود .
  • امیر IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    4 0
    بفرستیدش غزه تادفاع کنه
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    3 3
    اگر قدرت داشتم هرگز این بی شرافتی و بی عدالتی را تحمل نمی کردم مردم مظلوم غزه و فلسطین در حال نابودی هستند آزادگان و مبارزان راه حق و حقیقت و روشنفکران جهان علیه اسرائیل متحد شوید غزه را نجات دهید
    • بهنام IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
      1 0
      شما بفرما ما دعاتون میکنیم