وزیر امور خارجه امروز در تماس تلفنی با وزرای خارجه ۲ کشور عربی ضمن رایزنی درباره اوضاع غزه، برخی ابتکارات مطروحه درباره برقراری آتش بس موقت و یا گسترش دامنه جنگ را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

حسین امیر عبداللهیان - وزیر امور خارجه

به گزارش همشهری آنلاین، در ادامه رایزنی‌ها و تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در پی تحولات اخیر در فلسطین و در راستای توقف جنایات و نسل کشی صهیونیست‌ها در غزه، حسین امیرعبداللهیان امروز (جمعه) ۱۲ آبان ماه با «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست وزیر و وزیر خارجه قطری تلفنی گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان امروز همچنین با فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه نیز تلفنی درباره اوضاع فلسطین گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه شب گذشتت نیز با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حمای درباره آخرین وضعیت غزه تلفنی به گفت‌وگو پرداخت.

گفت‌وگوی تلفنی امروز امیرعبداللهیان با همتای قطری چند روز پس از ملاقات روز سه‌شنبه نهم آبان امیرعبداللهیان با همتای قطری صورت می‌گیرد. امیرعبداللهیان نهم آبان ماه و در دور دوم سفرهایش به منطقه درباره اوضاع غزه و دو هفته بعد از سفر قبلی‌اش به قطر به دوحه رفت و با امیر قطر، وزیر خارجه این کشور و اسماعیل هنیه رئیس دقتر سیاسی حماس دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزرای امور خارجه ایران و قطر در دیدار روز سه‌شنبه نهم آبان ماه اوضاع در منطقه در نتیجه تداوم بحران جاری در غزه را انفجارآمیز خوانده و بر ضرورت تداوم تلاش‌های مشترک به منظور توقف حملات نظامی وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه و پایان بخشیدن به جنایات جنگی صهیونیست‌ها و نیز شکستن محاصره ضدانسانی علیه غزه و ارسال فوری کمک‌های انساندوستانه تأکید کردند.

امیرعبداللهیان و شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در تماس تلفنی امروز بر ضرورت توقف فوری جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و ارسال گسترده کمک‌های مستمر انسانی به مردم این منطقه تأکید کردند.

امیرعبداللهیان و همتای قطری هم یکشنبه شب هفتم آبان ماه نیز در گفت‌وگویی تلفنی درباره آخرین تحولات غزه رایزنی کرده و بر ضرورت توقف فوری تجاوزات رژیم صهیونیستی و ارسال کمک‌های مستمر و گسترده انسانی و همچنین بررسی برخی ابتکارات مطروحه بحث و تبادل نظر کرده بودند.

در تماس تلفنی امروز جمعه نیز برخی ابتکارات مطروحه مبنی بر احتمال برقراری آتش بس موقت و یا گسترش دامنه جنگ مورد بحث‌ و تبادل نظر بین نخست وزیر و وزیر خارجه قطر و امیرعبداللهیان قرار گرفت.

تأکید المقداد بر حمایت قاطع سوریه از فلسطین در تماس تلفنی امیرعبداللهیان

همچنین وزیر خارجه سوریه در تماس تلفنی امیرعبداللهیان با اشاره به موضع قطعی و تغییرناپذیر کشورش در حمایت از فلسطین بر ضرورت وحدت جهان اسلام برای مقابله با رژیم صهیونیستی تأکید کرد.

آخرین تحولات فلسطین و نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه از جمله موضوعات مورد بحث در این رایزنی تلفنی بود.

این نخستین تماس تلفنی وزرای خارجه بعد از دیدار امیرعبداللهیان با همتای سوری در دمشق در ۲۱ مهر ماه بود. امیرعبداللهیان در سفری که در پی تحولات در غزه و جنایات صهیونیست‌ها در این منطقه به چهار کشور منطقه داشت به سوریه هم رفت و ضمن دیدار با همتای سوری با بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز درباره اوضاع غزه به گفت‌وگو پرداخت.

امیرعبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی، ضمن تشریح آخرین تحرکات دیپلماتیک و رایزنی‌های ایران با کشورهای موثر منطقه با هدف توقف جنایات جنگی ‌و نسل کشی رژیم کودک کش صهیونیستی و امدادرسانی به مردم بی‌پناه فلسطین، آمادگی و توان بالای مقاومت فلسطینی و سایر گروه‌های مقاومت در منطقه برای دفاع و ایستادگی در برابر دشمن صهیونیستی و رویارویی با سناریوهای مختلف را مورد تأکید قرار داد.

حسین امیرعبداللهیان از ابتدای تحولات اخیر در فلسطین با تعدادی از همتایان و مقامات تاثیرگذار تلفنی به گفت‌وگو پرداخت. او همچنین نامه‌هایی را به دبیرکل سازمان ملل، وزیر خارجه واتیکان و کمیسر حقوق بشر سازمان ملل نوشت. وزیر امور خارجه همچنین در این راستا سفری به چهار کشور منطقه شامل عراق، لبنان، سوریه و قطر داشت و بعد از آن هم به جده رفت و در نشست فوق العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی شرکت و با برخی همتایان و مقامات حاضر در نشست جده دیدار و درباره اوضاع غزه به گفت‌وگو پرداخت. وی همچنین در هفته‌ای که گذشت سفری به نیویورک داشت و در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کرد. وزیر خارجه همچنین روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نهم و دهم آبان در دور جدید سفرهایش به منطقه به قطر و در مقصد دوم این سفر به ترکیه رفت و با مقامات این کشورها در این باره گفت‌وگو کرد. او همچنین با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس هم برای دومین بار بعد از دو هفته از سفر اخیرش به قطر در دوحه دیدار و در جریان آخرین وضعیت غزه قرار گرفت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی امروزش با المقداد همچنین مسؤولیت عواقب تداوم جنایات رژیم صهیونیستی وکشتار زنان، کودکان و غیرنظامیان و تخریب گسترده زیرساخت‌های حیاتی در نوار غزه را متوجه رژیم صهیونیستی و به خصوص آمریکا خواند.

فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه نیز ضمن اشاره به حمایت قاطع سوریه از فلسطین و محور مقاومت علی‌رغم مشکلات این کشور، ضرورت وحدت جهان اسلام برای مقابله با رژیم آپارتاید صهیونیستی و ضرورت هوشیاری ملت‌های منطقه در برابر خدعه و نیرنگ آمریکا و صهیونیست‌ها را مورد تأکید قرار داد.

وزیر خارجه سوریه موضع اصولی این کشور در حمایت از فلسطین را قطعی و غیرقابل تغییر خواند.

کد خبر 804029
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
    2 5
    اولویت ما فقط نابودی اسرائیل است
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
    2 9
    تنها راه نجات منطقه از شرارت‌ها، محو اسرائیل از صحنه روزگار است
    • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
      0 0
      حالا یه کم فکر کن شاید تولیدات ،تغییر کرد.
  • US ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
    1 0
    چرا آتش بس موقت.‌.. جنگ باید تمام بشه
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
    0 1
    هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه کشته می‌شود جنایات صهیونیست‌ها با چراغ سبز آمریکاست.
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
    0 1
    اسرائیل هم آتش بس بخواهد فرمانده های آمریکا یی اجازه نخواهند داد
  • US ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
    0 1
    چرا نفت تحریم نشد؟؟