شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۲
۰ نفر

گروه استان‌ها - زهره ترسایی: در روز‌های اخیر ذرات معلق در هوای تبریز هزار میکرو‌گرم در متر‌مکعب گزارش شده است.

این در حالی است که گفته می‌شود طبق استاندارد این مقدار باید 150 میکروگرم در متر‌مکعب باشد.

بیوک میرزایی مدیر‌کل حفاظت محیط‌‌زیست آذربایجان شرقی با اعلام آلودگی نگران‌کننده هوای تبریز آن را موضوعی فرامنطقه‌ای می‌داند که همه دستگاه‌ها در کنار اداره کل حفاظت محیط‌زیست وظیفه دارند در جهت رفع و کاهش آن قدم موثری بردارند.

  • طی روز‌های اخیر خبر‌هایی مبنی بر نگرانی کارشناسان زیست‌محیطی از آلودگی هوای تبریز به گوش می‌رسد؟ آیا این موضوع به همان اندازه که گفته می‌شود نگران‌کننده است؟

عوامل مختلفی در شکل‌گیری شرایط بحرانی دخیل بوده که عمده‌ترین دلیل آن افزایش ذرات معلق ناشی از انتقال گردوغبار کشور‌های همجوار به داخل کشور و شهر تبریز است.

عدم پوشش انبوه گیاهی در مسیر ورود ذرات هم در شهر تبریز و هم در کشور‌های همسایه ورود ذرات معلق را تشدید کرد. البته عوامل دیگری هم در این موضوع موثر بود که از جمله آن می‌توان به وجود گاز منوکسیدکربن ناشی از تردد خودروها در فاصله 5 کیلومتری از مرکز شهر اشاره کرد.

تردد روزانه 300 هزار خودرو در سطح شهر تبریز بار آلودگی مضاعفی را بر آسمان شهر تحمیل می‌کند. اما در فاصله بیشتر از 5 کیلومتر از مرکز شهر عامل عمده آلوده‌کننده هوا صنایع بزرگی همچون پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌های حرارتی هستند که در 4 ماه آخر سال بار آلودگی آنها بیشتر است.

  • آیا می‌توان زباله‌ها را هم به‌عنوان عاملی در تشدید آلودگی هوا موثر دانست؟

خیر. خوشبختانه آن چه که ما در حال حاضر شاهد آن هستیم این است که مدیریت پسماند‌ها و اجرای ضوابط زیست‌محیطی توسط شهرداری‌ها، مراکز صنعتی، بیمارستان‌ها و سایر مراکز تولید پسماند در حال انجام است. به طوری که بیش از 70 در صد بیمارستان‌ها و 90 درصد صنایع تولید کننده پسماند در استان مجهز به تصفیه‌خانه هستند و آلودگی تهدید‌کننده در این خصوص وجود ندارد.

  • به طور کلی کدام مناطق شهر و در چه ساعاتی حجم آلودگی بیشتر است؟

قطعا در ساعاتی از صبح بین 8 تا 10 و بعدازظهر‌ها بین ساعات 2 تا 4 که بیشترین تردد خودرو‌ها در سطح شهر وجود دارد، آلودگی بیشتر است. مناطقی هم که بالاترین تراکم خودرو و مسافرت‌های درون شهری را در آن شاهد هستیم بازار تبریز و منطقه راه‌آهن است که از آلوده‌ترین مناطق تبریزند.

  • چه سازمان‌هایی در این زمینه می‌توانند به کاهش بار آلودگی کمک کنند؟

سازمان‌های متعددی در این زمینه می‌توانند موثر واقع شوند. ازجمله وزارت امور خارجه می‌تواند با امضای تفاهم‌نامه با کشور‌های مجاور در جهت مهار آلودگی و جلوگیری از ورود آن به داخل کشور اقدامات موثری داشته باشد.

در داخل کشور هم شهرداری تبریز در حوزه درون شهری و دهداران در خارج از مناطق شهری می‌توانند در کاهش آلودگی موثر باشند. سازمان منابع طبیعی هم می‌تواند با ایجاد کمربند سبز شهرها به کنترل آلودگی هوا کمک کند.

کد خبر 80393

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز