مردم پرند و اطراف آن همچنان منتظر افتتاح متروی این منطقه هستند، ایستگاهی که تحول مهمی در زندگی آنها ایجاد خواهد کرد. اما از وضعیت این مترو چه خبر؟

مترو پرند

همشهری آنلاین- مهدی اسماعیل پور: ایستگاه متروی پرند که ۱۹کیلومتر مسیر ریلی آن از فرودگاه امام خمینی(ره) شروع می‌شود، یکی از ۱۲ایستگاهی است که به‌گفته محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو، برای تکمیل و افتتاح آن تا پایان سال برنامه‌ریزی شده است. برای افتتاح این پروژه که دولت، کارفرما و شهرداری تهران (شرکت متروی تهران) مجری آن است،  از سال گذشته تاکنون زمان‌های مختلفی اعلام شده بود که به دلایل مختلف این موضوع به تعویق افتاد. تست سرد این مسیر در تیرماه سال گذشته صورت گرفت.

مطالعات مربوط به این پروژه که در واقع توسعه بخش جنوبی خط یک متروی تهران نیز محسوب می‌شود از سال ۱۳۸۴شروع شد. امتداد جنوبی خط یک متروی تهران از ایستگاه شاهد آغاز شده و پس از گذر از ایستگاه‌های شهر آفتاب، فرودگاه امام خمینی(ره) به ایستگاه شهر جدید پرند می‌رسد که آخرین ایستگاه توسعه جنوبی خط‌یک محسوب می‌شود.

تکمیل بخش ساختمانی و تجهیزاتی تا ۲۰ آبان

اجرای این پروژه که طول آن حدود ۵۰کیلومتر است و  ۵ایستگاه مصوب دارد (شهر آفتاب، فرودگاه امام خمینی(ره) ۱و ۲، واوان و پرند) از سال ۹۱به شهرداری تهران سپرده شد. پیش از این حدود ۳۰کیلومتر آن از ایستگاه شاهد تا فرودگاه امام خمینی(ره) در مرداد سال ۹۶به بهره‌برداری رسیده بود. درخصوص آخرین وضعیت پروژه، طبق برنامه‌ریزی و اطلاعات کسب شده از شرکت بهره‌برداری متروی تهران، قرار است که سرانجام در پاییز امسال متروی پرند به بهره‌برداری برسد.

در همین رابطه پرویز ظهراب‌زاده، عضو هیأت مدیره راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) به همشهری می‌گوید: «بخش سیویل یا همان عملیات ساختمانی پروژه، ۹۹درصد تکمیل شده است؛ دلیل اینکه نمی‌گوییم ۱۰۰درصد، با توجه به خرده‌ریزهای کارگاهی است که باید جمع‌آوری شود. در واقع دلیل تأخیر پیش آمده به بحث تجهیزات از قبیل تکمیل ریل سوم، برق پایدار و تامین پست برق برمی‌گردد که بالغ بر ۹۰درصد آن تکمیل شده و در بازدیدی که صبح دیروز (دوشنبه) داشتم، طبق برنامه تا اواسط و نهایتا ۲۰آبان بخش تجهیزاتی هم تکمیل خواهد شد و ایستگاه آماده بهره‌برداری است.»

بهره‌برداری از متروی پرند در پاییز امسال

ظهراب‌زاده درباره زمان قطعی بهره‌برداری از ایستگاه متروی پرند می‌گوید: «ان‌شاء‌الله قطعا تا قبل از پایان فصل پاییز این پروژه رسما افتتاح می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت. البته ایستگاه در حال حاضر هم قابلیت بهره‌برداری را دارد، اما با توجه به ملاحظات و حساسیت‌هایی که وجود دارد تأکید ما بر این است که حتما بهره‌برداری نهایی و ایمن از پروژه داشته باشیم و قبل از بهره‌برداری، برق پایدار آن تامین شود تا در ادامه هیچ نگرانی‌ای بابت پیش آمدن خلل‌های احتمالی برای خدمات‌دهی به مسافران در این مسیر نداشته باشیم. با توجه به تأخیرهای پیش آمده در زمانبندی‌های اعلام شده برای افتتاح پروژه، این‌ بار قطعا در پاییز امسال پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.»

آشنایی با شهر جدید پرند

شهر جدید پرند در۳۵کیلومتری غرب تهران و در حاشیه آزادراه تهران- ساوه قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۵جمعیت حدودا ۴۵۰هزار نفری ساکن در آن به حدود ۷۰۰هزار نفر برسد؛ جمعیتی که اغلب برای امرار معاش و تحصیل و ... در حال رفت‌وآمد به شهر تهران خواهند بود. در حال حاضر طبق آخرین آمارها روزانه بین ۳۰ تا ۴۰هزار نفر بین شهرهای پرند و تهران در تردد هستند.

چرا متروی پرند هنوز افتتاح نشده است؟ | آخرین وضعیت این مترو از زبان عضو هیأت مدیره راه‌آهن شهری تهران

کد خبر 803030
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    3 3
    ایستگاه رباط کریم هم لازم است در این خط پیش بینی شود
  • وحید FR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    14 2
    خدا کنه این بار راست باشه ،واقعا مردم پرند از امکانات حداقلی هم برخوردار نیستند این از مترو که ساختش ۱۲ سال طول کشید و افتتاحش چندین بار وعده دادند،از کمبود کلانتری ،از نداشتن بیمارستان دولتی و....نمیدونیم به کی و کجا بگیم البته گفتن هم فایده نداره مردم پرند جزو ایران نیستند، قبول دارید برای مترو چندین بار خلف وعده کردید پس مردم رو قابل نمیدونید حداقل یک بار عذر خواهی کنید؟
  • سعید IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    17 0
    ای کاش برای ملت ارزش قائل باشند ،با حرف نمیشه ملت رو راضی نگه داشت با عمل کردنه،خداوکیلی خجالت داره یک پروژه رو اینقدر طول میدید خلق و تولید پول که نمیکنید حداقل مدیریت، درستی داشته باشید ،مردم پرند دارند تاوان چیو میدن،بی ارزش بودن؟ایرانی نبودن؟مظلوم بودن؟شایدهم جمعیتش خیلی کمه
  • فلانی... IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    10 2
    زهی خیال باطل، بیشتر از ده ساله که هر روز یه وعده میدید، آخرشم هیچکدوم عملی نمیشه، خدامیدونه که این وعدتون راست باشه یا دروغ
  • ابراهیم IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    7 3
    این بار افتتاح متروی پرند در پاییز امسال و این داستان سریالی هم چنان ادامه دارد
  • DE ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    9 3
    اگر مترو پرند به بهره برداری میرسید ، جای تعجب داشت !!! خالی بندی در دولت سیزدهم امری طبیعی است !!!
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
      0 0
      اون که خالی بند بود رفت
  • مهدی IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    3 3
    در مورد مترو پرند فقط میشه خدا قوت گفت به مسئولان مربوطه ....
  • رحمان IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    2 6
    خدا پدرت را بیامرزد که میگی تا آخر پاییز!؟
  • شروین تهرانی IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    1 3
    این چه راه اندازی هست شما فرودگاه رو سال ۹۶ سریع مترو دادید چون کلاس بزارید برای فرودگاه ولی چند صد هزار نفر مردم پرند به هیچ عنوان براتون مهم نیست و به خاطر برق رسانی هی بهانه می‌آورید این مردم خسته شدن شما مگه انتظار رای مردم پرند رو ندارید آدم خسته از حرفهای تکراری و سر کار گذاشتنشون حوصله هیچ کاری دیگه نداره حالا باز هم بگید برق تامین میشه نمیشه میشه نمیشه یا علی
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    5 2
    محله پونک و چاردیواری نیاز به ایستگاه مترو دارد، چند سال راه اندازی نشده، بی آرتی این محله شده سرویس دانشجویان دانشگاه آزاد و جوابگو نیاز رفت وامد شهروندان نیست
  • داود IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    0 0
    مترو تو سرتون بخوره .این شهر 450هزار نفری که به قول خودتون قراره 700هزار نفر بشه یه بیمارستان نداره شهرهایی با همین جمعیت حد اقل 4تا بیمارستان دارن و همچنین دارن توی بعضی کشورهای همسایه بیمارستان می سازن همش .کارای سیاسی و نمایشیه مردم کیلویی چند