در شرایطی که تیراژ تولید خودروهای سواری از خردادماه وارد روند نزولی شده بود، تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد در نخستین ‌ماه پاییز خودروسازان بار دیگر به مدار رشد بازگشته‌اند.

ایران خودرو دیزل

در شرایطی که تیراژ تولید خودروهای سواری از خردادماه وارد روند نزولی شده بود، تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد در نخستین ‌ماه پاییز خودروسازان بار دیگر به مدار رشد بازگشته‌اند.

به گزارش همشهری، تیراژ تولید خودروهای سواری امسال ماه‌های پرنوسانی را سپری کرده است؛ به‌طوری که یک دور در ابتدای سال و تا پایان فصل بهار تیراژ تولید با رشد مواجه شد اما بعد از آنکه تیراژ تولید به مرز ۱۰۰هزار دستگاه در ‌ماه رسید، شیب نمودار تولید نزولی شد و در مرداد و شهریورماه به پایین‌ترین حد رسید. با این حال، تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد که نمودار رشد تولید ۳شرکت ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو که مهم‌ترین تولیدکننده‌های خودروهای سواری در ایران هستند، از ابتدای پاییز دوباره صعودی شده است. با این حال، هنوز سطح تولید به میزانی نیست که تیراژ تولید بتواند تا پایان سال از مرز یک میلیون دستگاه عبور کند.

رشد ۴درصدی در مهرماه

تازه‌ترین گزارش تولید خودروهای سواری که در سامانه کدال منتشر شده نشان می‌دهد شرکت‌های خودروسازی‌ در مهرماه امسال ۷۸هزارو ۲۳۴دستگاه خودرو سواری تولید کرده‌اند که این مقدار ۴درصد بیشتر از شهریورماه است. تیراژ تولید در نخستین‌ماه پاییز نسبت به آخرین‌ماه تابستان ۳هزار دستگاه افزایش یافته است. در این‌ ماه اما تعداد فروش خودروهای سواری همچون چند ‌ماه گذشته کاهش نشان می‌دهد. به این معنا که طبق داده‌های موجود تعداد خودروهایی که این شرکت‌ها در مهرماه فروخته‌اند ۸درصد معادل ۶هزارو ۵۵۳دستگاه کمتر از شهریورماه است. روند نزولی فروش در ماه‌های گذشته ابهام‌های زیادی را در مورد دپوی خودرو در این شرکت‌ها به‌وجود آورده بود و به واکنش وزارت صنعت و حتی رئیس قوه قضاییه هم منجر شد. برخی فعالان بازار بر این باورند که شرکت‌های خودروساز به‌دلیل اینکه در انتظار دریافت مجوز افزایش قیمت هستند، دست به احتکار خودرو زده‌اند.

رشد محسوس تولید در سایپا

بررسی داده‌های آماری نشان می‌دهد بخش عمده رشد تولید در مهرماه ناشی از افزایش تیراژ تولید در گروه خودروسازی‌ سایپا بوده است. طبق این اطلاعات تیراژ تولید سایپا در مهرماه امسال ۲۹.۴درصد افزایش یافته و از ۲۳.۲هزار دستگاه به بیش از ۳۰هزار دستگاه رسیده است. این به‌معنای آن است که حجم تولید سایپا در مهرماه امسال ۶هزارو ۸۰۰دستگاه رشد کرده است. با وجود این میزان رشد تعداد فروش خودروهای تولیدی در این شرکت ۲۲.۳درصد افت نشان می‌دهد. در مهرماه امسال همچنین تیراژ تولید پارس‌خودرو ‌با ۸درصد افزایش به بیش از ۸هزار دستگاه در ‌ماه رسیده است. تعداد خودروهای فروخته‌شده توسط این شرکت نیز ۸.۸درصد افزایش نشان می‌دهد.

با وجود رشد تولید در سایپا و پارس‌خودرو، تیراژ تولید در ایران‌خودرو کاهش محسوس ۱۰درصدی نشان می‌دهد. آنطور که آمارها نشان می‌دهد شرکت ایران خودرو در نخستین‌ماه پاییز ۴۰هزار دستگاه خودرو تولید کرده ‌که این مقدار ۴هزارو ۵۰۰دستگاه کمتر از ‌ماه قبل است.

عقب‌ماندگی از برنامه

با وجود افزایش تعداد تولید خودروهای سواری در تیرماه، آمار تولید انباشته خودروسازان در ۷‌ماه امسال نشان می‌دهد که این شرکت‌ها از برنامه‌های تولید عقب هستند. طبق هدف‌گذاری‌های انجام‌شده تیراژ تولید خودروسازان امسال باید از مرز یک میلیون دستگاه فراتر می‌رفت، درحالی‌که طبق داده‌های موجود جمع کل خودروهای تولیدشده شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در ۷‌ماه گذشته ۵۶۶هزارو ۳۶۲دستگاه بوده که این مقدار فقط ۰.۱درصد بیشتر از پارسال است. بخش عمده این عقب‌ماندگی ناشی از کاهش تیراژ تولید در تابستان امسال است که شیب تولید نزولی شد. چنانچه رویه تولید به همین میزان ادامه داشته باشد، احتمال عبور تیراژ تولید از مرز یک میلیون دستگاه به حداقل می‌رسد.

راه‌حل چیست؟

 به‌زعم تحلیلگران، یکی از راه‌های کاهش زیان شرکت‌های خودروسازی،‌ افزایش تیراژ تولید است. طبق آخرین آمارهای منتشرشده، جمع کل زیان انباشته این شرکت‌ها بدون زیان انباشته به ۱۶۳هزار میلیارد تومان رسیده است. وزارت صنعت در تلاش است از طریق واگذاری سهام این شرکت‌ها به بخش خصوصی ساختار مدیریت این شرکت‌ها را اصلاح کند. بر همین اساس روز گذشته نیز سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرد: سازمان خصوصی‌سازی‌ خود را موظف به پیگیری اوامر مقام معظم رهبری مبنی بر خروج دولت از مدیریت شرکت فهرست واگذاری و دستور رئیس‌جمهور مبنی بر واگذاری مدیریت دولتی شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا می‌داند و برای تحقق این دستور جلسات متعدد هماهنگی بین وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار و تاکنون ۳جلسه هم‌اندیشی با فعالان صنعت خودرو و صاحب‌نظران دانشگاهی در دانشگاه‌های علامه طباطبایی، صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر برگزار شده است. محصول این جلسات صورت‌جلسه‌ای بین وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و صمت برای تحقق الزامات واگذاری خودروسازها بود که لازم است با همکاری همه متولیان و فعالان مؤثر بر صنعت خودرو هرچه سریع‌تر به‌طور کامل اجرایی شود. از جمله مقرر شد سهام تودلی و چرخه‌ای ایران‌خودرو و سایپا واگذار شود.

تیراژ تولید خودروهای سواری در ۷‌ ماه ۱۴۰۲- ارقام به دستگاه

نام شرکت

۷ماهه امسال

۷‌ماهه پارسال

درصد تغییر تولید

درصد تغییر فروش

تولید

فروش

تولید

فروش

ایران خودرو

۲۹۸،۶۰۵

۲۸۷،۳۲۵

۳۰۴،۶۶۹

۳۲۲،۶۵۸

۲.۰-

۱۱.۰-

سایپا

۲۰۱،۷۷۳

۱۹۵،۷۲۱

۱۸۷،۵۴۹

۲۲۰،۶۴۳

۷.۶

۱۱.۳-

پارس خودرو

۶۵۹۸۴

۶۴، ۰۹۵

۷۳۶۶۸

۷۸، ۳۳۵

۱۰.۴-

۱۸.۲-

جمع

۵۶۶،۳۶۲

۵۴۷،۱۴۱

۵۶۵،۸۸۶

۶۲۱،۶۳۶

۰.۱

۱۲.۰-

کد خبر 803007
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha