رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درباره نسبتِ هفتم آبان‌ماه با روز کوروش توضیح داد.

کوروش

به گزارش همشهری آنلاین، مصطفی ده‌پهلوان در نشست «کوروش هخامنشی؛ از افسانه تا واقعیت»، که از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری (زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) و موزه ملی ایران، یکشنبه هفتم آبان‌ماه برگزار شد، اظهار کرد: ایرانِ فرهنگی محدود به حدود سرزمین کنونی ایران نیست و پژوهشگاه میراث ‌فرهنگی و گردشگری در تلاش است فرصت بهتری برای پرداختن به حوزه‌های فرهنگی و تمدنی فراهم آورد. همچنین، بر آن است بر اساس ماموریت و رسالت خود منطبق بر اهداف و برنامه‌ها، سلسله نشست‌های تخصصی برای پرداختن به امور تاریخی و فرهنگی کشور برگزار کند. نشست «کوروش هخامنشی؛ از افسانه تا واقعیت» هم در راستای این رویکرد تازه برگزار شده است.

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در ادامه با استناد به مدارک و اسناد تاریخی و پژوهش‌های باستان‌شناسی، گفت: هفتم آبان‌ماه، به گواه اسناد تاریخی سال‌روز ورود کوروش، نخستین شهریار هخامنشی بدون هرگونه جنگ و خونریزی به بابل است.

این باستان‌شناس بیان کرد: در حالیکه کوروش خدای یکتا را پرستش می‌کرد، به باورهای دینی ساکنان بابل احترام گذاشت و بویژه یکتاپرستانی را که بر دین و سنت پیامیر اولوالعزم، موسی کلیم‌الله (ع) بودند، رهایی بخشید.

ده‌پهلوان گفت: اینان سالها بود در چنگال ظلم و ستم شاهان خونریز آشور به اسارت و بردگی رفته بودند، چه خوش‌تر از این که اجازه یافتند به بیت‌الحم برگردند و در بیت‌المقدس خدای سبحان را آزادنه پرستش کنند؟ نقوش برجسته کاخ‌های نینوا را بنگرید تا ببینید پهنه ظلم، ستم، غارت و تاراج شاهان آشور تا به کجا بود.

رییس پژوهشگاه میراث ‌فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: به سبب وارد نشدن صاحب‌نظران و متخصصان باستان‌شناس، مورخ، زبان‌شناس و دیگر اندیشمندان حوزه علوم‌انسانی به این موضوع و پرهیز نهادهای مسئول از پذیرش مسئولیت خود، افراد ناآگاه و بی‌اطلاع فرصت یافتند تا با پرده‌دری، دروغ‌گویی و باطل‌گویی موضوع را به گونه‌ای دیگر معرفی کنند.

ده‌پهلوان در ادامه گفت: تنها لازم است سخنان استادان محترم و صاحبِ آگاهی و دانش را شنوا باشید تا متوجه موضوع شوید. بر اثر نبود همین آگاهی‌های تاریخی است که برای کوروش وصیت‌نامه‌ها نوشتند و از زبان او سخن‌ها گفته‌اند. از این‌گونه دروغ‌ها زیاد گفته‌اند و به خورد جامعه داده‌اند.

در همین رابطه بخوانید:

توضیحاتی درباره «روز کوروش»

در ادامه نشست «کوروش هخامنشی از افسانه تا واقعیت؛ در پرتو اسناد و مدارک تاریخی و پژوهش‌های باستان‌شناسی»، جبرئیل نوکنده ـ‌ رییس موزه ملی ایران ـ گفت: اینجا خانه فرهنگ و تمدنی بزرگ به نام ایران است که سالهای سال آثارش مورد پژوهش و استناد پژوهشگران فرهیخته داخلی و خارجی بوده است که گوش جان به روایت صادقانه این آثار سپرده‌اند و آنها را برای ما بازگو کرده‌اند. این محققان همچنین بزرگ‌زنان و مردان ارزشمند و والامقام این سرزمین را برای ما معرفی کرده‌اند که هریک در برهه‌ای از تاریخ شکوفایی آفریدند، چنانچه شهرت برخی از آنها چنان در جهان فراگیر شده که به اعتراف بسیاری از صاحبنظران خارجی منشاء تفکر و حتی تغییر نگرش آنها شده است.

رییس موزه ملی ایران افزود: به دلیل غنای فرهنگی شاید اغراق نباشد اگر بگوییم هر روز می‌تواند روز پرداختن به یکی از شخصیت‌های تاریخ کهن و حتی معاصر ایران باشد. ۷ آبان بهانه‌ای زیبا برای پرداختن به شخصیت کوروش بزرگ است، دور هم جمع شده‌ایم تا درباره او مستند و محققانه سخن بگوییم و این تریبون در اختیار پژوهشگرانی قرار دارد که ما شاهد سالها تلاش و تحقیق آنها درباره دوره طلایی تاریخ ایران، هخامنشی و شخصیت کوروش بوده‌ایم.

در ادامه این مراسم هفت سخنرانی در قالب دو نشست تخصصی با عناوین «کوروش در بستر زمان و مکان، ژاله آموزگار»، «کوروش هخامنشی در اسناد و نوشته‌های بابلی، شاهرخ رزمجو»، «کوروش پارسی از نگاه عبرانیان، کامیار عبدی»، «کوروش، پاسارگاد و اکتشافات باستان‌شناسی، علی موسوی»، «از چشم غربی: کوروش، دوستان و دشمنان یونانی او، مهرداد ملک‌زاده»، «کوروش، نقطه عطف تاریخ مدنی و شهریاری یک ملت، حکمت‌الله ملاصالحی» و «ضرورت ضبط شکل اصلی نام‌های هخامنشیان در پژوهش‌های تاریخی، احمدرضا قائم‌مقامی» ارائه شد.

کد خبر 802980
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 187
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 258
  • رضا هاشمزهی IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    کوروش کبیر اگر امرو.زه زنده بود فلسطین فتح شده بود.بهتر است برای آرش کمانگیر و آریوبرزن هم گرامی داشت بگیریم. شخصیتهای سیاسی - نظامی، علمی- فرهنگی، اقتصادی- صنعتی و دینی - مذهبی خود را ارج نهیم.
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
      آن زمان که یهود بعنوان دین الهی توسط پادشاه بابل آزار ميدند وکشته می‌شدند وبحق بودند کوروش ایرانی انهاارانجات داد وبیت المقدس رابرایشان ازاد کردولی آنها وقتی قدرت گرفتند یهود ورای آن قاب عام کردن هم آه استر زن یهودی خشایار شاه،، حالا باردیگر ظالمی به نام صهیونیست اسر ایبل وآمریکا مردم موحد فلسطین رامیکشد وآزار می‌دهد واین بار ایرانیان فلسطین راازاد وبه صاحبانشان می‌دهند یقین بدانید واین روایت قطعی است
    • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
      دوست گرامی ، هم میهن عزیزم ؛ بعنوان یک ایرانی علاقمند میهنم ، عاشق تاریخ و تمدن سرزمینم ایران ، بعنوان یک ایرانی که تخصص تاریخ دارم خدمتان عرض میکنم : داستان استر یهودی یک داستان تخیلی بدون سند تاریخی است
    • محمد IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      40 97
      خود یهودی ها روز " پوریم" را جش می‌گیرند و شراب می‌نوشند روزی که با دسیسه زن یهودی، خشایارشاه هزاران ایرانی را قتل عام کرد. به ویکی پدیا مراجعه کن آقای باصطلاح کارشناس.
    • فرهاد IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      72 10
      کوروش بزرگ هفتمین شاه از دودمان پارسوماش است،اهمییت وی در تاریخ ایران بخاطر اتحاد میان قوم های بزرگ پارس،ماد،ایلامیها،پارت ها(چهار قوم مهم در جغرافیایی امروزی ایران) به همراه24 قوم دیگر که جمعا28 قوم شدن، و پارس(قبلا اسم کشورمان پارس و ازدوره ساسانی1800 سال قبل شد ایران) و ایجاد کشور ایران (پارس)هست. وی در مدت 30 سال حکومتش فقط فکر کشور گشایی نبود،ایجاد پاسارگاد به عنوان یک نبوغ ایرانی از نظر معماری،منحصر به فرد است! ایجاد زیر ساخت های کشاورزی در مناطق مختلف از جمله در فارس(تعداد 10 بند یا سد از این دوره شناسایی شده است) و آبراه های انتقال آب نیز از دوره وی وجود دارد. منشور کوروش یکی از بیانیه های مهم حقوق بشری هست ،در زمانی که پادشاهان خونریز بابل و آشور،کشتار و اسارت مردمان برایشان افتخار بود. کورش حرمت به مقام انسانیت برایش مهم بود. او کشوری را ایجاد کرد از شاخ افریقا تا کرانه رود سند در هند و از دریاچه آرال در شمال تا دریای سرخ گسترش داشت و به مدت220 سال این مناطق در آرامش زندگی کردند. داریوش در شرح این کشور گفت:نیک بنگر که مردپارسی تا کجا رفته است!!!!
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      50 14
      داستان استر یهودی کاملاً دروغ و غیر مستند ، هیچ سند تاریخی از وجود این موجود تخیلی در طی تاریخ ایران نداشته و ندارد ، حالا چون یهودیان جشن ضد ایرانی پوریم میگیرند باید وجود این موجود تخیلی استر یهودی رو باور کنیم بپذیریم ؟ چرا اسراربر نادانی میکنی دوست من !!!
    • JP ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      10 7
      برای تنویر افکار۱۲ :۲۹عرض شود مقبره استر همسر خشایار شاه در استر اباد همدان هنوزباقی و پا برجاست و دیگر انکه نباید یهودیان را با صهیونیستها اشتباه گرفت چرا که یهودی یا کلیمی یک دین با کتاب اسمانی تورات است که پیرواتش بر خلاف صهیونیستها اعتقادی به سرزمین موعود از نیل تا فرات ندارند ومعتقد هستند به خاطر نافرمانی از حضرت موسی مورد نفرین و تا ابد باید اواره بمانند و از مخالفان یرسخت صهیونیستها هستند۔
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    75 10
    سالانه یک کشتی عتیقه از سواحل مدیترانه کشف میشه
    • شیراز IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      27 15
      فارس مهدتاریخ تمدن جهان
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    کورش به اجنبی باج نداد اما چرا سلطنت طلبان به دامن اجنبی پناهنده شدند ودم از کورش میزنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • فرهاد IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      25 15
      این پاراگراف نه لایک دارد نه دیس لایک.
    • ایرانی IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      11 2
      سئوال حق جواب نداده!؟
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    مگر می شود منکر کورش کبیر شد .
    • ناشناس IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      45 4
      آخه مومن الان نه اینکه آقازاده ها همه تو ایران جمعند و به دامان غرب هجرت نکرده اند....
  • حمید IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    86 12
    بالاخره به وضوح نگفتیدکه کوروش واقعیت است یا افسانه؟
    • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
      کوروش بنیان گذار امپراطوری هخامنشی است.واقعی واقعی است.در تواریخ یونان باستان بارها از کوروش پارسی نام برده شده به نیکی.یونانیان رقیب ایرانیان بودن با این حال از کوروش به نیکی یاد کرده اند.اسکندر مقدونی هم به آرامگاه کوروش احترام گذاشت و به آتش نکشید.اعراب هم کوروش را ذوالقرنین که پیامبر بوده میشناختند....
    • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
      داداش الان بچه ۴ساله هم میدونه که کوروش کبیر کی بوده. شما هنوز ...؟
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      33 9
      کوروش کبیر یک واقعیت محض هست متاسفم برای کسانی که تمدن و بزرگان کشور را به یه مشت اراجیف فروختن ...
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      8 15
      کیکه
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
      7 16
      بزرگترین منبع تاریخ باستان شاهنامه فردوسی هست که تک تک پادشاهان هخامنشی را یاد میکند الا کوروش را در واقع کوروش یک شخص خیالی هست که انگلیسی ها فقط و فقط برای رو در رو قرار دادن اسلام و باستانگرایی خلق شد. و متاسفانه با وزارت آقای ضرغامی مشتی به اصطلاح کارشناس تاریخی و البته اسلام ستیز فرصت عرض اندام پیدا کردند تا بتوانند با تخیلات خود و داستانسرایی انگلیسی ها افراد ناآگاه را بفریبند و از قهرمانان واقعی و البته معاصر خود دور شوند. در متن بالا و سخنان به لصطلاح باستانشناسان به وضوح میتوان دریافت که اینها طرفداران رژیم صهیوتیستی هستند و سرزمین فلسطین را از آن یهودیان میداند.اما دو مطلب اینکه روز ۷ آبان را صهیونیست ها ساختند که هیچ مدرک معتبری ندارد و حتی در دوران پهلوی که باستانگرا بود چنین تاریخی نداریم. و البته مقبره ای که انگلیسی ها میگویند مقبره کوروش ، متعلق به قبر مادر حضرت سلیمان هست. بروید و تاریخ ۲۵۰ سال پیش را مطالعه کنید و ببینید که این مقبره متعلق به کیست.
  • یا مهدی IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    ما انتظاران مهدی و جان فدایان ولایت فقیه هیچوقت هیچوقت نیاری به شاهان دیکتاتور خونخوار نداریم حالا اسم او در تمام کتاب های تاریخی جهان کریووس هست که شما می گویید کوروش کبیر.. فردی که برای بزرگ شدن سرزمینش میلیون ها نفر از مردم زن کودک معصوم کشورهای دیگر را قتل عام میکرد بعد حرف آزادی انسانیت میزد مثل چنگیزخان
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
      شما ایرانی نیستی و از نسل آریا نیستی که به کوروش کبیر این بزرگ مرد تاریخ توهین میکنی
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
      آقای مهدی متن رو خوب بخون بعد نظر بده.نوشته بدون جنگ و خونریزی وارد بابل شد...
    • پرویز IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
      درود بر کوروش کبیر لعنت بر خائنین به مردم و سرزمین ایران
    • سهراب IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
      تو به زبان ایرانی صحبت میکنی وهمین. اجازه به شاه ایران زمین.شاه شاهان که بر دوسوم کره زمین بهترین حکومت در کل تاریخ به سر برده توهین کنی.
    • یه مسلمون اریایی IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
      174 9
      چه ربطی داره مگه مسلمونا وقتی اومدن ایران و بقیه کشورا چیکار کردن ؟ بعدش کوروش داخل فتح هاش هم خیلی با اسرا خوب بود مثلا یهودیارو از بابل ازاد کرد یا چیزای دیگه اینطوری باشه هر انسانی برای غذا خوردن حیوون میکشه یعنی همه ما بدیم ؟ حکومتا همیشه جنگ داشتن برای حفظ سرزمینشون
    • داریوش FR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
      76 2
      حالا اسمش کوروش یا کریووس ایرانی بود دیگه؟
    • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      7 130
      مرگ بر منافق وتفرقه افکنان کور دل به منتظران مهدی توهین نکن انسان باش و برای شخصیت انسانی خودت ارزش قائل شو البته اگه تو وجودت باشه
    • US ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      15 54
      زبان ایرانی نداریم تحریف نکن ، درستش زبان پارسی کشور ایران نداریم و در هیچ کتب تاریخی و اسناد تاریخی اسم ایران نداریم بلکه سرزمین پارس باستان نام ایران رو فقط ۱۰۰ ساله بر سرزمین پارس و پرشیا گذاشتن
    • محمد IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      46 3
      خیلی فکرت مسمومه خدا خودش اصلاحت کنه
    • لیلا IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      101 5
      کوروش بیش از هزار سال قبل از اسلام بوده شما انتظار داری ادم هایی که قبل از اسلام بودن هم مسلمان باشن؟؟؟؟؟
    • کاوه IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      6 17
      سلام دوست عزیز بنده هم مثل شما سربازحضرت امام خامنه ای ومقلدایشانم ولی شخصیتهای بزرگ تاریخ خودمون رو بخاطراینکه دشمن هم براش تعظیم میکنه کوچک نکنیم اتفاقا یکی ازمشکلات اساسی کشورالان اینه که خوبان خودمون رواونقدرآزارمیدیم که بزوراینهاروتوی بغل دشمن میندازیم وبعدهمون که نیروی درجه یک خودمون بوده رو تبدیل به یه منافق ودشمن درجه یک میکنیم وبعددرمرحله آخرکلا انکارش میکنیم
    • حسن IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      24 11
      کوروش کبیر واقعیت سرزمین ماست البته اگر شما ریشه ی ایرانی داشته باشید . منشور کوروش در دنیا شناخته شده است و باید بدانید در جنگ خونریزی اجتناب ناپذیر است مگه مقاوت نکنند . اسلام هم بسیار خونها از ایرانیان ریخت تا دین خود را گسترش دهد . شکر که بابک خرمدین و یارانش مانع از تغییر زبان پارسی شدند .هر چند قبل از اسلام ایرانیها موحد و خدا پرست بودند .
    • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      16 5
      بروبابادنبال کارت توازکجا میگی که کورش کودک وزن ومردقتل عام میکرده همینطور گتره ای حرف نزن بالاخره تاریخ نشون داده هرکی خوب باش بعداز چندهزارسال ازش به نیکی یاد میکنند توپایبند به هردینی که هستی باش ولی نمیتونی خودسر توهین کنی به این بزرگ مرد که تمام دنیا به خوبی ازش یادمیکنند.انسانیت دین خاصی ندارد!!!!
    • مهدی IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      18 7
      دوست عزیز همین فداییان ولایت میدونی چقدر ضربه به ایران زدن کتاب های عربی ایرانی بخون هیچ کس به اندازه اعراب به ایران ضربه نزد جنگ طبرستان بخون جنگ قادسیه شب های بغداد دو قرن سکوت تاریخ طبری تاریخ جهانگشای اسلام میخوای منکر این کتابها بشی تاسف باید خورد برای افرادی مثل شما
    • ابی IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      4 7
      شرمنده آقای کارشناس محل دقیق به هلاکت رسیدن این یهودی کجاست وچگونه جسد این یهودی که در آن زمان سوزانده میشد دفن گردیده وچگونه طی چندین روز که جسدشان حمل میشده متلاشی نشده و در آخر جسد بی سر توسط کدام نیرو زنده مانده از جنگ به این محل انتقال داده شد
  • US ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    امروز شاید بر اثر به اتش کشیده شدن و نابود شدن کتابخانه هایمان توسط حملات اعراب و مقدونیه از بین رفته باشند اما کاخ ها ساختمانها و نماد های ایران بزرگ هخامنشی را حتی گذر زمان نتوانست ازبین ببره و میبینیم که از جنوب و جنوب غربی به یمن و شمال افریقا تا شمال به قلب روسیه کثیف و شرق تا مغولستان و غرب تا مرز خود یونان همه زیر سم اسب سواران و پهلوانان و شاهان ایرانی بوده است. امکان نداره بتونن بزرگی سرزمین هخامنشیان و محبوبیت کوروش و سایر پادشاهان هخاممشی و ساسانی و اشکانی را در دل مردم ایرانی از بین ببرند.
    • سلیمان امیری IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      29 4
      با سلام اول باید عرض کنم کوروش بعنوان یک فرمانروای بزرگ و فاتح توسط هردودت ،گزنفون و سایر تاریخ نویسان قبل و بعد از میلاد نوشته و دلیلی بر رد و انکار آن نیست دوم باید بگویم اونهای که می گویند بدون خونریزی این همه فتوحات را بدست آورد از واقعیت جنگ چیزی نمی دانند بلکه با احساسات دارند تاریخ را نگاه می کنند که این اشتباه است سوم حتی منادیان ادیان الهی هم برای گسترش قلمرو خود دست به شمشیر برده اند و خصلت شمشیر بریدن است چون آهن است زمان بریدن احساس را از صاحبش سلب می کند چهارم بعضی ها چه دکتر باشد چه یک فرد عادی در زمینه تاریخ از کسی که خوشش می آید رفتارهای خوب او را چشمگیر و رفتارهای ناشایست او را می پوشاند و از کسی که خوشش نمی آید رفتارهای خوب را در طوری کوچک می شمارد انگار خدمات او چشمگیر نبوده و رفتارهای ناشایست او را با بوق و کرنر هوار می زند تا رسوای عالم کند انگار فقط او می بیند بقیه کور هستند
    • فرخ IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      13 3
      اخه چرا ادم مجبور به جواب دادن میکنید اولا کوروش کشتار نمیکرد درثانی مگر سپاه اسلام حمله میکرد دست به کشتار نمیزد مگر از ایرانیان کم کشتنو
  • یاسر IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    88 8
    چی میزنن اینا وای
  • ندا IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    درود بر کوروش بزرگ
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    همه کشورها تاریخ سازی میکنند ولی شما منکر تاریخ فاخر ایران میشوید!!!!
    • حسین IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      52 7
      درود به کورش کبیر پاینده باد ایران
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    کوروش دروغی بزرگ بود اصلا وجود خارجی نداشت یهودیان برای مقاصد خودشون تاریخ سازی کردن
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
      بعنوان کسی که تخصص تاریخی و عشق و اردات به تاریخ میهنم ایران زمین دارم عرض میکنم سخن جنابعالی اگر نگویم از روی نادانی و بی خودی است میگویم از روی خامی و بی تجربگی شماست
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
      پس منشور کوروش را آتاترک نوشته؟
    • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
      79 12
      اتفاقاً ، « جریان صهیونیسم جهانی » سالها و دهه ها است که در حال تخریب و حذف تاریخ و تمدن و هر آنچه متعلق به ما ایرانیان بوده و هست ، می باشد ، نکته مهم برای اثبات این گفته بنده حقیر همین بس که حامی و پشت تمامی گروه های تجزیه طلب ، گروه های ایرانستیز ، پشت تمامی قومگرایان ضد ایرانی « یهود و جریان صهیونیسم » می باشد .. دقت کنید تمامی گروه های ایرانستیز تجزیه طلب به تاریخ و تمدن و سپس به زبان فارسی حمله میکنند که پیوند دهنده ما ایرانیان به یکدیگر بوده و هست
    • مهدی IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      6 2
      پس شما بگو حاکم ایران بین سالهای 529 تا 559 چه کسی بوده؟؟ جواب منطقی بده تا همه بدونن
  • بینام IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    78 9
    ... ... ... ... دهنتو اب بکش ...
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    120 7
    شما خوبید همه دنیا اشتباه میگن،تاریخ طبری رو بخون تا ب تاریخ ایران کهن افتخار کنی
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    94 8
    چرا فقط کوروش باید نامی ازداریوش کبیر خشایارشاه بزرگ یا مهرداد دوم که خدمات بیشتری به ایران کردند هم گفت
    • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      19 3
      خشایارشاه اشتباه است. نام درست: خشایارشا خشای= فرمانروا و آرشا= قهرمان مرد
  • رضا IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    کوروش نمادنژادپرستای ایرانیه
    • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
      کوروش بزرگ به همه ادیان و همه عقاید و همه انسان ها با هر نژاد و رنگ و بو احترام می‌گذاشت کوروش بزرگ همچون خاری است در چشم دشمنان ایران بزرگ ، زنده باد ایران و زنده باد ملت بزرگ ایرانم
    • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      50 3
      خوب برو توی ولایت خودت در افغانستان
  • US ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    کوروش با استقبال مردم وارد بابل شد ... تاریخ را نمی شود ندیده گرفت و عوض کرد کوروش یک کشور مورد حمله بابل و آشور را به عهده گرفت و یک امپراطوری به جهان داد که صلح و عدالت داشت . حکومت گرفت امپراطوری تحویل داد .
  • ایران IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    روز کوروش بزرگ باید به گاه شماری ایران اضافه شود
    • ایرانیم GB ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      15 56
      و در ادامه همین صلح و آرامش طی جنگ بت سکاها سر کوروش بزرگ از تنش جدا شد.مرحوم خیلی صلح طلب بودند. جالبه طرفداران کریوس دم از این میزنند که کوروش نژادپرست نبود ولی خودشون نژاد پرست ترین آدم ها هستند و بقیه رو تجزیه طلب و ... میخوانند بزرگی شما به کوچکی افکارتان هست
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      33 4
      کوروش بزرگ همچون خاری است در چشمان دشمنان این مرز و بوم ،قومگرایان قبیله پرستان ضد ایرانی همواره با تاریخ و تمدن این سرزمین و ملت بزرگ سایز و دشمنی و کینه داشتند ولی هیچگاه ره به جایی نبرده و نخواهید برد پاینده ایران
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    55 6
    بسیار درست
  • سعید BR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    گفتارنیک کردارنیک پندارنیک
  • ناشناس IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    94 10
    درود برکورش بزرگ شاه شاهان
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    50 23
    کوروش اگه این همه خوب بود پس شما هم باید یاد میگرفتین حق و حقوق اولیه اقوام رو رعایت می‌کردید
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
      79 15
      کوروش انسانی بزرگ بود ، بله به همه اقوام و ادیان و عقاید احترام می‌گذاشت ، نکته و مشکلات امروز کشور ما مشکلات قومی و قبیله ای نیستند .. لطفاً با نگاه قومی و قومگرایانه به مسایل ملی نگاه نکنیم ما همه ایرانی هستیم
    • جواد IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
      64 3
      این بایدبه اونای بگی که پول میبرن خرج کشورهای دیگه میکنن
    • مسلمون اریایی IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
      36 6
      اصلا بیخیال کشورای دیگه تو همین ایران خیلی از مناطق محروم کجان ؟ استانایی که نفت دارن و جنوب و جنوب غربین پس چرا حداقل سهم نفتشونو بهشون نمیدن و همه پول میره استانای دیگه که نفوذ بیشتری دارن مثلا آذربایجان شرقی که گفتن معدن مس درامدش همش برای آذربایجان شرقی پس نگو تبعیض قومیتی نیست
    • رضا سجادی فر NL ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
      4 1
      بسیار با شما بود
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      21 29
      ما در ایران هیچ تبعیض قومیتی نداریم ، شاید بتوان گفت تبعیض مذهبی داریم ولی خوشبختانه هیچ تبعیض قومیتی نداریم لطفاً مشکلات کلی کشور ، مسایل ملی را با عینک قومی و قبیله ای نکاه نکنیم
  • فرزند کورش US ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    81 21
    کورش پدر ملت ایران است وپادشاهی است که در عین قدرت مهربان بودوایرانیان برخود میبالند که پادشاهی دادگر دارند
  • ماریا US ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    74 7
    هزاران‌ افسوس که قدر داشته هامونو نمیدونیم و با بی تدبیری و کج اندیشی اجازه دادیم تا ملیت رو در مقابل دین قرار بدن .
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    63 14
    ،،،درودخدا برکورش کبیر بهترین شاه بزرگ ایرانزمین
  • iran IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    80 9
    کوروش بزرگ بخشی از تاریخ این سرزمین بوده و همچون خورشید و ماه در آسمان قابل انکار نیست توجه داشته باشیم که تاریخ تمدن و هویت ملی ما ایرانیان هر آنچه از گذشته های دور داشته و داریم هیچ مغایرت و ستیزی با دین و مذهب و داشته های امروز ما ایرانیان نداشته و ندارد ، باید به تاریخ و بزرگان این سرزمین در هر دوره تاریخی که زیست کرده باشند احترام بگذاریم و بیاموزیم از گذشتگان خویش , یکی از عوامل همبستگی و همدلی ما ایرانیان همین تاریخ و هویت ملی میهنی ما ایرانیان هست
  • حسین IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    68 7
    کوروش واقعیت تاریخ ایران زمین است
  • اﻳﺮاﻥ IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    75 7
    ﻫﻤﻪ اﻧﻬﺎﻱ ﻛﻪ اﺯ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﮔﺎﻥ اﻳﻦ ﻛﺸﻮﺭ ﺑﺰﺭﮒ اﻳﺮاﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻣﻮﺭﺩ اﺣﺘﺮاﻡ ﻣﺮﺩﻡ اﻳﺮاﻥ ﺑﺰﺭﮒ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻮﺭﻭﺵ ﻫﻴﭻ ﻭﻗﺖ اﻓﺴﺎﻧﻪ ﻧﺒﻮﺩ ﻳﻚ ﻭاﻗﻌﻴﺖ ﺑﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﻧﺎﻡ اﻳﺮاﻥ ﺭا ﺩﺭﺟﻬﺎﻥ ﻃﻨﻴﻦ اﻧﺪاﺯ ﻛﺮﺩ
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    50 6
    منطقی باشید عین واقعیت است
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    69 9
    کسانی که میخوان کوروش بزرگ رو افسانه بنامند ایرانی نیستند....پ ن جومونگ خوبه کوروش افسانه است..واقع متأسفم
  • پرویز IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    53 7
    تاریخ ایران برای برخی اهمیتی .ولی تاریخ جومونگ پر اهمیت.تاریخ کره خیالی است ولی تاریخ ۷ هزار ساله ما مصداق حقیقت
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    70 4
    هرچی باشه تاریخ ایران هم مکتوب هست هم ب صورت سنگنبشته و آثار علائم زیاد که پهنایی ب وسعت خاورمیانه امروزی هست در خود جای داده
  • ناشناس IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    59 18
    کسایی که میگن کوروش وجود نداشته ایرانی نیستن اجنبی آن و خون آریایی ندارن
  • خ IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    68 7
    ماوحاکمان ما بسیار غافل شدیم ازاینکه روزی را روز کورش وپاس بداریم ان روز مبارک را وبهترین روز ماایرانیان است وغافل شدیم ازاینکه تندیسی از ابر مردتاریخ درهیچ جای ایران نداریم وگویا به عمد یکی میخواهد نابودش کند اما این فرهنگ شده ودرتاریخ است وباید دنیا کورش بزرگ ابرمردتاریخ را بهتربشناسند
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    59 10
    تمام دنیا از به واقعیت کوروش گواهی دادن حتی خداوند به کوروش گواهی داد و کوروش را شبان خود نامید
  • سعید IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    61 17
    ماازنسل کوروش بزرگ هستیم اونای که انکارمیکنن ایرانی نیستن
  • ايرانی IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    36 74
    خدا متعال به انسان عقل و شعور داده تا چراغ راهش باشد .... کورش یک دروغ بزرگ است ؛ این وهم و خیال را آدم های مریض با اهداف مشخص ساخته و پرداخته و در جهت منافع و امیال خود به خورد افراد ساده لوح و بی بصیرت می دهند .. هشیار باشید و فریب این شباطین بی دین را نخورید...
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      32 5
      ایکاش این سخنی که زدی از روی نادانی و بی خردی و بی اطلاعی تو از تاریخ این سرزمین باشد و نه از روی دشمنی با این ملت و این سرزمین ، ایکاش ... !!!!
    • حسین IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      26 7
      در ابتدا اون اسمت رو عوض کن تو ایرانی نیستی که اتفاقا لفظ مریض رو خوب امدی و بهت خیلی میاد واقعا یک فرد مریض و کور میتونه با وجود این همه مدرک و شواهد کوروش کبیر رو نهی کنه تعصب کور کورانه واقعا عقلت رو نابود کرده .
    • سمیرا IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      4 9
      اگه تو میتونی کوروش رو انکار کنی، پس من قطعا میتونم عقل و خرد و وجدان تو رو انکار کنم چقدر میگیری دروغ به این بزرگی بگی
  • امین IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    52 17
    جمله اول تیتر یا باید عوض شه یا برداشته شه. یعنی چی کورش هخامنشی؛ افسانه یا واقعیت؟ این توهینه به این شخصیت
  • حمید IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    54 13
    روزکوروش بزرگ مبارک
  • احمد IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    53 19
    روزکوروش بزرگ مردایران زمین کسی که به کل دنیاحکومت میکردمبارک باد
  • افشین IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    53 17
    کل دنیاایران باکوروش بزرگ وتخته جمشیدمیشناسن
  • پوریا IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    48 12
    ما آریایی هستیم اما افسوس از نیرنگ انـگلیس
  • مصطفی IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    51 8
    کوروش بالغ برسی وپنج هزار سند ولوح دارد حالا کتیبه ها بماند کتیبه های طلاکه امثال شما آب کردید بماند تمام تاریخ روم ویونان بماند که از کوروش وعظمتش گفتند وکالت یک سوال قهرمانان عرب شما غیراز حرف کدام سند مثل ارواح یا کتیبه ها یا تاریخ قوم دشمن خود دارند ولی باز از نظر شما کاملا درسته ؟
  • ارش IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    3 39
    جمهوری اسلامی ادامه دهنده سلسله اشکانیان وهخامنشیان هست بعدجنگ عراق با ایالات این جمهوری اسلامی بود که بدون خونریزی قلب عراقیهارا فتح کرد یمن سوریه لبنان هم همینجور ماباید امپراطور شرق وغرب شویم کورش شاه شاهان وازادمرد ازادگان هست درود به روان پاک پیشینیان ایران
  • آریایی FR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    21 6
    کسی میدونه امپراتور بزرگ ایران زمین چجور فوت شد؟ لطفا بنویسد مچکرم
    • کوروش کبیر FR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
      12 14
      توی تاریخ نوشته مرگ کوروش کبیر فکر بوسیله یک زن سرش بریده شده
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    48 10
    کوروش نماد ایران و شناسنامه ایران هستش افتخار ملت ایران کوروش کبیر هستش
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    39 8
    درود بر کوروش کبیر مایه افتخار ایران زمین
  • علی IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    20 12
    ✋✋✋سلام دوستان.کسی میدونه محل تولد کورش کبیر کجایه؟؟ متولد کدوم شهر خوزستانه؟
    • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      6 10
      کوروش متولد انشان بوده که احتمالا جایی بین فارس و خوزستان هست البته کاوشهای جدیدی که نزدیک بیضا در استان فارس شده سنگ نوشته ای اونجا کشف شده که میگن متعلق به اونجا بوده‌
    • سجاد IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      10 15
      سلام،من تاریخ تدریس میکنم، کورش متولد شهرستان ایذه هست،انشان،انزان،ایزج،نام های قدیمی شهرستان ایذه هست،منطقه بختیاری نشینن
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    38 6
    یه کم به خودتون بیایید کسی اصل و نصب خودش خراب نمیکنه. کوروش هر کس که بود مرد بود برای ایران و ایرانی ارزش قائل بود ولی شما دارید اصل و نصب ایرانی پوچ می‌دونی
    • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      5 11
      قوم وقبیله ایش نکن تاریخم براخودت میخونی کورش زاده استان فارس هست وهمونجا هم دفن شده چراهرچی اسطوره توایران شما قوم بختیاری ب خودتون میچسبونید.همه ایران سرای من است شاید زبان خیلی ازقوم هابرگشته باشد درطول تاریخ ولی همه ایرانی هستند
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    44 14
    زنده باد نام کوروش بزرگ
    • بینام IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      22 13
      کوروش‌روزت‌مبارک ،
  • سعید IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    25 13
    الان اگرتخته جمشیدتوکشوری مثل ترکیه بودسالی صدمیلیون گردشرمیرفتن تاببینن اینجااینقدراهمیت ندادن داره همش خراب میشه باهمین هاچقدرمیشه پول دراوردولی حیف که براشون بی اهمیت شده زمین های اطراف تخته جمشیدومقبره کوروش بزرگ همشون فروکش کرده داره نابودمیشه
  • نیما TR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    24 6
    کشورهای حوزه خلیج فارس فرهنگ زوری داره میسازن بعد نویسنده و راوی ... این مقاله آنچه را که تاریخ این مملکت هست رو داره منکر میشه...... شرم بر شماهایی که مشخص نیست از کدوم طایفه هستید
  • رضا IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    27 13
    چرا الکلی بحث میکنید چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است چرا ی عده‌ای از واقعیت زورشون میاد ومیخوان بترکن این همه آثار باستانی این همه کتیبه این همه سکه که باعکس و با سند اثبات میکنن که کوروش وهخامنشیان چه عظمتی داشتن دروغه ...
  • ایرانی IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    26 5
    مثل روز برای همه روشن است که برای بسیاری از بزرگان صفات و گفتار و خصال نیکو و غیره و غیره بیان شده ... دیوان شعر و معجزات و هزاران زیاده گویی که از واقعیت دور است ... اما هیچکدام مثل کوروش کبیر منشوری از خود به جا نگذاشته اند که در قرن بیست و یکم هم ارزشمند و به روز باشد ....
  • عبداله منابیه IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    9 29
    پیامبر حضرت نبی دانیال علیه سلام در زندانهای کوروش به شهادت رسید
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      10 18
      دانیال پیامبر قوم یهود بود ، اتفاقاً کوروش بزرگ بر اساس انسانیت و بزرگمنشی که داشت باعث نجات و رهایی یهودیان از زندان بابل « عراق کنونی » گشت ، کوروش ناجی انسان های عصر خویش بوده و در تمامی تواریخ از کوروش بزرگ به نیمی یاد شده
    • امین IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      4 6
      اولا در زمان داریوش بود و نه کورش. دوما داریوش به خاطر بدگویی اطرافیان به حضرت دانیال مظنون شد و او را به داخل قفس شیرها انداخت. اما به خواست خداوند شیرها رام شدند و داریوش با دیدن این صحنه دستور آزادی دانیال نبی رو صادر کرد و دانیال تا آخر عمر در ایران زندگی کرد.
  • سرباز کوروش IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    26 16
    بنام اهورامزدا درود بر کوروش بزرگ و شاهان هخامنشی ساسانی و اشکانی منم فرزند کوروش خون ایرانی به رگ دارم لعنت بر کسی که تاریخ وطنشو قبول نداره
  • ناشناس IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    13 32
    اینکه روز هفت آبان رو روز کوروش می نامند یک برنامه ی جدید است که ساخته اند پیش از انقلاب وحتی تا ده پانزده سال پی‌ش اصلا ما نشنیده بودیم که هفت آبان روز کوروش هست خب شاه که می گفت کوروش بخواب ما بیداریم چرا در زمان‌ حتی یک بار ازاین روز کذایی صحبتی نکردند وحالا اینروز یهو پیداش شده اینا همش تاریخ سازی‌های انگلیس و صهیونیست‌ها اَست جوانان فریب نخورید
  • ب پ IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    22 17
    منشور حقوق بشر کوروش حتما چوپانان نوشتند
  • GB ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    13 1
    بعضی برای دوزار چه خفتی رو تحمل میکنن که به عنوان رییس پژوهشگاه (!) همچین داستان هایی ببافند و اصل و نسب خودشون رو هم زیر سوال ببرن
  • IR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    15 12
    اگر واقعا کوروش برای شما بزرگه چرا همه کشورهای دنیا روز کوروش رو گرامی میدارند غیر از خود ما!؟
  • IR ۰۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    10 4
    نمیشه از یک سعی کنیم در رسانه ها حرفی از ایران باستان و کوروش نزنیم از طرف دیگه یه همین ها رو مصادره به مطلوب کنیم
  • محمد IR ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    23 51
    ملت بدانید که کوروش دروغی بیش نیست همچنانکه تاریخ دان تون ناصر پور پیرا اثبات کرده که تخت جمشید تا اتمام کارش به ویرانه ای تبدیل گشت و اگر بیشتر مطالعه فرمایید خواهید دید که از سلسله پهلوی بخصوص دوران رضا خان شروع به جعل و تحریف تاریخ زدند،
  • رضامینائی IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    20 13
    اصل کتب تاریخی ،به خصوص تاریخ طبری رودراختیارکتابخونه هاقرار بدیدتا مردمی که دارن کم‌کم آگاه میشن بیشتر اگاهی پیدا کنن وبیشتر شماها روبشناسن که از صدر اسلام چه جنایتهایی کردین.در ایران و جوامع اسلامی، تاریخ طبری تألیف شده مورخ نویسان شیعه هست وطبق اونچه که به نفع مذهبیون شیعه بودبه رشته تحریر دراوردن.در ایران اصل کتاب تاریخ طبری ممنوعه
  • IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    15 5
    یعنی هیچ بنی و بشری میاد پیشینه خودش رو خراب کنه واقعا معلوم میشه این آقا چقدر برای ایران و ایرانی ارزش قائل ایشون ایران ستیز هستند چرا باید کاریه باشند.
  • ن SG ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    26 5
    آقای به اصطلاح استاد اگر دروغ هم میگن درباره اش مثبت بوده سخنانش و تا حالا کسی ازش منفی نشنیده .انسانی بزرگی بوده و هست و عربها نمیتونن بزرگیش رو ببینند و حرفهایش را بفهمند برادر
  • فرهاد IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    12 11
    منشور کوروش برای یافتن سرشت کوروش تا حد زیادی کافی است. همانطور که نهج البلاغه در مورد علی ابن ابی طالب کافی است.
  • کاروان IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    19 24
    بله‌ کوروش‌ بوده‌ کسی‌ هم‌ نمیگه‌ نبوده‌ منتهااساسن‌ آن تعریف‌ بزرگی‌ که‌ دررابطه‌ هخامنشی‌ گفته‌ شده‌ ولی‌ واقعیت‌ تاریخی‌ یاحقایق‌ تاریخی‌ کاملن‌ دقیق هیچ‌ عنوان نکردن‌ جالب‌ بدون‌ خون‌ خونریزی‌ همین‌ هخامنشیان‌ زمانی‌ که‌ بوجودامد‌ نمیدانستیدبدانیدماننداشوریان‌ یک‌ قوم‌ خونخاربودن‌ یعنی‌ ازایلامیان گرفته‌ وکاسسی‌ درلرستان‌ وقوتتی‌ ماننا‌ وبعدهمان‌ مادها‌ وکاسپیها‌ وغیره‌ ودیگرقبایل‌ در۲۵۰۰سال‌ قبل‌ نزدیک‌ به‌ ۱۰۰هزارنفررا‌ کشتن‌ ازاین‌ قبایل‌ یابهتربگم‌ اقوام‌ اولیه‌ یعنی‌ قوتتی‌ ولولوبی‌ همان‌ مناطق‌ یاقبایل‌ باستانی‌ ماننایی‌ بوده‌ ازاذربایجان‌ گرفته‌ تادیگرقبایل‌ مانندایلامیان‌ ودیگرقبایل‌ همین‌ مادها‌ یعنی‌ اگر‌ بخاهیم‌ به‌ الان‌ حساب‌ کنیم‌ مقایسه‌ کنیم‌ کشتارانزمان هخامنشی‌ رایک چیزی‌ درحدود‌ ۱۰میلیون نفررا‌ کشتن چون‌ در۲۵۰۰سال‌ قبل‌ مااین‌ همه‌ جمعیت‌ نداشتیم‌ تواین‌ مناطق‌ یادرکل‌ منطقه‌ سرزمین‌ انقدرجمعیت‌ نداشتیم‌ جمعیت‌ کمترازاین‌ حرفهابود‌ انزمان‌ تکرارمیکنم‌ اقایانی‌ نمیدانند‌ بدانندصدهزارنفرهمین هخامنشیان‌ کشتن‌ تاهخامنشیان‌ بوجودامد‌ ترکیبی‌ ازیهودوپارس‌ ذ
    • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      16 21
      به عشق کوروش کبیر و منشور اخلاقیش باید ایستاد و اشک ریخت تاریخ و بزرگان تاریخ ایران عزیز را با یاوه گویی های وطن فروش و غیرایرانی گره نمی زنیم این را بدانید
  • بهنام US ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    12 10
    الان که همش داره خراب میشه زمین های اطراف مقبره کوروش تخت جمشیدنشست کرده داره ازبین میره
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    18 17
    درود بر شاه شاهان کوروش بزرگ مرگ بر ایرانی نمای اجنبی
  • علیرضا IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    9 1
    تقریبا همه ی ما ایرانی‌ها به تاریخ و تمدن خود افتخار می‌کنیم جرا که تاریخ هر ملتی نقشه ی راه آن مردم و ملت در آینده است و درود بر شهدای ما که تاریخ ملت ما را زنده کردند و با اهدای جان خود در برابر تمام تحریفها حسادتها دشمنی‌ها خیانتها و نفوذ ها مقابله کردند شک نکنید که بیگانگان و افراد سست عنصر دو روی یک سکه هستند و موحدان و آزاد مردان عالم هم دو روی سکه ی جوانمردی و اخلاق و در خدمت انسانیت ما با هیچ کس دشمنی نداریم البته سره و ناسره را از هم تشخیص می‌دهیم و معنی انقلاب هم همین بود تا دوستانمان را از مردان عالم انتخاب کنیم و از هرزه ها دوری. سپاس.
  • حق گو IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    11 12
    با درود به همه دوستداران ایران کوروش کبیر اصالت آذربایجانی داشته و متعلق به روستای کندوان بوده‌است
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    10 5
    هرکسی شاهنامه و کوروش ندارد هرکسی نادر ندارد هرکسی خسروکیقباد ندارد هرکسی خشایار و داریو ندارد کشورهای بی ریشه واساس قلدر شده‌اند ایران مبانی علم فراوان دارد ایرانی بودن افتخاراست
  • آیدین IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    18 16
    تاریخ ایران و خاورمیانه سراسر جعل دروغ است تمام آثار باستانی از تخت جمشید گرفته تا طاق بستان و نقش رستم از بتن پلیمری و گچ و آهک ساخته شده تو قرن نوزدهم برای دادن هویت جعلی ساکنان خاورمیانه،
  • ناشناس IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    8 15
    درود خداوند بر کوروش کبیر بی احترامی به کسی که دستش از این دنیا کوتاه شده ممنون نامت جاویدان
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
      1 0
      فتوشاپه 😅
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    11 10
    باید از کوروش کبیر یاد بگیریم به انسانهای روی زمین در هر کجا و هر دینی و نژادی کمک کنیم به خصوص مردم ایران زمین نصیهت و وصییت کوروش کبیر از اشنایان خوددر راس امور قرار ندهید که باعث رنجش بیشتر مردم میشود دقت کنید همه را در امور مملکت شرکت دهید و بسیار تاکید کرده به دولت مردان دروغ نگویید که باعث ترویج فرهنگ دروغ میشود و دیری نپاید خداوند دروغ گورا تنبیح خواهد کرد
  • ناشناس IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    17 10
    سلام خدمت دوستان عزیز در مورد مقبره ایکه منتسب به کوروش هست عرض کنم شما اگر به آیین هخامنشیان دقت کنید هیچکدام از پادشاهان هخامنشی جز همین مورد در زمین دفن نشده اند وهمگی در نقش رستم در دل کوه که سنگها رو حفاری کردن دفن شده اند و اینکه مقبره کوروش در روی زمین است خلاف عقاید هخامنشیان است واین دور از منطق است واما در مورد معماری مقبره کوروش اگر دقت کنید این معماری شبیه معماری بناهای یهودی هستش واینکه یهودیان به این مکان ارادت دارن نه بخاطر اینه که کوروش اونها رو نجات داده وبه اون اعتقاد دارن بلکه یهودیان بر این باورند که اینجا مقبره ی مادر حضرت سلیمان هست واینجا را ام‌البنین مینامند
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      10 15
      این مکان مقبره کوروش بزرگ ، مشابه همین مقبره در خوزستان هم هست که مربوط به همان دوران هخامنشیان هست ، زمانی که اعراب تازی به ایران یورش آوردند ایرانیان برای در امان ماندن مقبره کوروش بزرگ برای سالها هویت واقعی این مقبره رو افشا نکردند ، شما هم آدم ایرانستیز و قومگرایی هستی که سخن بی ارزش و بی اعتبار بدون سند و مدرک زدی .. تاریخ و تمدن ایران ، کوروش بزرگ با امثال شما کوچک نشده و نخواهد شد
    • ناشناس IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      1 2
      چه ربطی به ایرانستیزی و قوم گرایی داره برادر چرا این موارد در مورد داریوش و بقیه شاهان هخامنشی گفته نمیشه چون واقعا همچین چیزی وجود نداره
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    11 6
    نام نیک کوروش حذف شدنی نیست.چه افسانه باشد چه نباشد
  • علیرضا DE ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    22 12
    نود و نه درصد از کسانی که دم از کورش میزنند حتی یک صفحه کتاب درباره کورش نخوانده اند
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      10 1
      فقط تو کتاب خون هستی پروفسور دانشمند ..! پروفسور کی بودی تو عزیزم ؟
  • شهریار IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    11 4
    باسلام،مثلث پادشاهی هخامنشیان آنقدر پرقدرت و باصلابت بودند که هیچگاه نمیشه اون رو تکذیب کرد.ولی این اسامی که میگند تلفظ یونانیها بوده،کوروش،خوروس،کوروس،داریوش یا خشایارشا.درکدام متون کهن ایرانی این اسامی ذکر شده؟متاسفانه مسئولین مربوطه باکوتاهی(احتمالا به عمد) در معرفی درست تاریخ باستان باعث و بانی این وضعیتند.کوروش :کیکاوس،داریوش:لهراسب،کمبوجیه:کیخسرو و خشایارشا:گشتاسب بوده که علاوه برشاهنامه درسایر کتب تاریخی این نامها اورده شده.ما امروز هم اشتباه بزرگ دیگری در تاریخ کشورب دلیل تصحیح نکردن برخی واژه ها و نامها که با ورود اسلام به ایران توسط بیگانگان تلفظ گردید وتاکنون تلاشی جهت رفع آن نشده.بطور مثال نمیشه هیچ معنی برای تلفظ اصفهان گفت درحالیکه باتلفظ صحیحش اسپهان دارای معنای زیبایی(منطقه تجمع لشگریان)میگردد.خوشبختانه امروزه با بودن این وسایل ارتباط جمعی براحتی میشود این اشتباهات گذشته را برطرف کرد.
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    12 24
    درود بر کورش کبیر......
  • امین IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    15 6
    مردان بزرگ نیاز به تعریف ندارند، همین که کل زندگی بشریت رو در سه جمله گفتار نیک، پندارنیک، و گفتار نیک بیان کرده کافیه در ضمن دارید حرف ۲۵۰۰ سال پیش رو میزنید، نه زمان حال
  • ح IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    11 17
    خاک برس اون که امدگفت کورش رو براش وصیت نامه جعلی نوشتن منشور کورشم جعلیه کورش کجاش افسانست بعضی ازعلما تاییدکردن همون زلقرنینه بعد نرتیکه میگه افسانست اصلا هم خون ریز نبوده داره میگه بدون خون ریزی ازبس همه دوستش داشتن فتح میکرده شما هرچی میخوان بگید خدا خودش جا حقه وحیقت و خوبی هنیشه پیروزه درود کروش برزگ وارش کمان گیر
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    11 7
    چه دروغی بهتون گفتن شما از اسمشم ترس دارین یکی بره سر مقبرش میترسین فقط ترس ترس ترس
  • مجید IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    10 4
    شخصیت کوروش را دکتاب ایران باستان تا حدودی میشه فهمید انسانی وارسته ودر کتب یهود نیز از او یاد شده چرا زور میزنید برای انکار
  • هیچکس IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    6 2
    همیشه زنده باد یاد ونام کوروش کبیر به بزرگی در هر دوره و زمان این دنیای فانی
  • مهدی اصحابی IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    13 11
    سلام کاش در مورد به قدرت رسیدن کوروش هم صحبت میکردید؟چون من جایی خواندم که او پدربزرگش دیااکو که آخرین شاه حکومت ماد بود رو کشت و با تاسیس سلسله هخامنشی شد شاه کشور که اگر این مطلب راست باشه اولاً باید علت این امر بررسی شه و ثانیاً اگر صرف قدرت طلبی بوده و توجیه دیگه ای جز این نداشته باشه این موضوع که به نوعی پدرکشی حساب میشه جای تامل داره و باید قضاوت راجع به اونو به خواننده واگذار کرد و با بزرگنمایی های بیخودی یکی رو بزرگ نکنیم و یکی رو تحقیر کنیم چون متاسفانه تاریخ ما که عمدتاً توسط غربی ها نوشته شده پر است از این غلو ها و دروغ پردازی ها که بسته به خوش آمد و ناخوش آمد از افراد توسط استعمارگران نوشته شده که علاقمند به مباحث تاریخی باید بگرده تمامی اخبار واطلاعات تاریخی رو جمع آوری کنه و بعد خودش خادمین و خائنین تاریخ رو شناسایی کنه و صرفاً شنونده نباشه.
  • علی IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    13 9
    سوال این هست که وقت برای کورش افسانه سرایی و دورغ تولید شده مثله وقت کورش و شاهان نیست کلا تاریخ الان که دنیا با چند ثانیه خبرها پخش میشه بازم تحریف و دورغ بیشتر از واقعیت هست در گذشته و تاریخ گذشته حقیقت پیدا کردن با سند خیلی سخت شده
  • محسن GB ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    9 12
    نام کوروش در تورات آمده و کتیبه های ۲۵۰۰ ساله که قدمت دارند هنوز هستند و نویسندگان روم هم نام او را آوردند اما یه تعداد انگشت شماری از ایرانیان برای موقعیت شغلی و سمت و حفظ جایگاه شان فکر می‌کنند باید ضد کوروش حرف بزنند و بگویند که انقدر بزرگ نبوده و پدر ایران نیست و ی سری اعراب قهرمانان و پهلوانان ما هستند اینها درست است و کورش یک شخص معمولی هست و الان خیلی ناراحت هستند چرا اویل انقلاب آرامگاه کوروش خراب نکردند . لعنت بر تمام کسانی که بر ضد ایران و مهین عزیزان حرف می‌زند
  • اهورا IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    9 10
    آقا در باره کورش درست صحبت کن
  • ایرانی اصیل IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    10 5
    کاش انسان خارق العاده ای مثل کورش این ابرمرد خداوند دوباره می آفرید
  • سجاد IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    26 9
    شما یک قبر نه چند صد ساله بلکه 90 ساله به نام کوروش نمیتوانید پیدا کنید و نام کوروش و دیگر اسامی خاخامنشیان فقط در فرهنگ یهود بوده حتی در این هزار سالی که زبان فارسی در منطقه ظاهر شده و شاعران بدان شعر گفتند هیچ اشاره ای به اسامی تخیلی انگلیسی ساز نشده و حتی به سلسله های مورد اشاره آقایان تاریخ دان بعضا خود فروخته و بعضا متوهم نیز هیچ اشاره ای حتی در حد داستان های تخیلی هم نشده . تمام این تاریخ نگاری ها هم بعد از یکصد پنجاه سال پیش تا دوره متاخر ساخته و پرداخته و نوشته شده است . کتاب و دفتر و قلم و تمام هر چیزی که مربوط به علم و ریاضیات و هندسه و طب بوده همه عربی بوده و هیچ اسامی فارسی معادل آنها در دایره المعارف ها نبوده و نیست مگر کلمات حدادی . تاریخ با تحقیر و توهین و دوروغ امکان پذیر نیست . در مورد استوانه هم نه محل دقیق کشف مشخص هست نه مامور کشف . البته کشفیات انگلیسی ها بوده و تا الان به هیچ صاحب نظر بی طرفی اجازه تحقیق بر روی استوانه داده نشده . تخت جمشید هم بهتر است به مستند تختگاه هیچ کس مرحوم ناصر پورپیرار و کتاب دوازده قرن سکوت مراجعه و جواب سوالات خود را دریابید
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      10 7
      اظهار نظر یک پانترک ضد ایرانی که هیچ تخصص و سواد تاریخی ندارد
  • امین IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    7 10
    حتی خسرو معتضد که به خاطر برخی جهت گیریاش خیلی ازش خوشم نمیاد در برنامه به افق فلسطین وقتی حرفش در مورد کورش تموم شد گفت کورش به خاطر خوش قلبیش محبوب همه بود و "درود به روح پاک او باد". همه اینا هم از صدا و سیما پخش شد :)
  • ابرام IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    15 10
    در دنیا تمام ملت‌ها برای خود افسانه هایی ساختند وبا اون جور مباحث زندگی کردند در ایران هم افسانه کوروش را درست کردند والان ۲۰۰۰ ساله عد ه ای با این مباحث زندگی کردند و می کنند در حالیکه ۹۰ درصد تاریخ دروغه وان را فاتحان ساخته اند
  • محمد IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    7 5
    شادی روح کوروش کبیر فاتحه مع الصلوات
  • پیمان IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    12 4
    درود بر شاه شاهان بزرگ مرد تاریخ کوروش کبیر
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      3 4
      درود خداوند بر. کوروش بزرگ مرد ایران زمین. دهانتان را شسته بعد نام کوروش را بیاورید. همگی. سر. کار هستید
  • علی IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    10 5
    یعنی چی واقیه یا افسانه تو ایرانی نیستی این مطالب رو میزاری 🤬
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    1 0
    کوروش حاکم جنوب ایران بود که بعد از لشگر کشی به بابل و فتح بابل لوح کوروش را بابلیها در مورد چگونگی شکست بابل نوشتند بعد از فتح بابل فتح شمال ایران به سرش زد که در لشگر کشی در شمال ایران شکست خورد و کشته شد .
  • مرتضی IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    10 1
    از یک طرف میگید زبان فارسی چندهزارسال قدمت داره! پس چرا کوروش یا هخامنشیان فارسی صحبت نمیکردن!؟چرا بهترین شاعرهای ایرانی هرکدوم چندهزاربیت شعرو قصیده و مثنوی و،،، سرودن یک کلمه از شاهان هخامنشی نام نبردن؟!میگیدزبان فارسی چندهزارساله هست، اما هخامنشیان چرا میخی نوشتن؟! کلیپهای ساخت تخت جمشید توسط مهندسهای آلمانی و انگلیسی در اواخر قاجار رو کجای دلمون بزاریم؟! تو یوتیوب برید تماشا کنید. اگر برنداشته باشن.چرا یک همچین امپراطوری برحقی باید ازبین بره؟ با این وسعت و بزرگی! تاریخ ایران توسط انگلیسیها تحریف شده و در زمان پهلوی اول نوشته شده. تاریخ که میخونی اما و اگر زیاد داره و نتیجه اش این که تمام امپراطوریها کوچ نشین بودن و در حال حرکت، و هیچ نژادی الان اصیل نیست و همگی قاطی دارن.
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    1 7
    چرا افسانه اسمش تو قرآن به عنوان مرد بزرگ و دانا آمده بیسواد
  • حسن IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    1 12
    لطفا رسانه ها دروغهای بیشتری به کوروش کبیر نسبت ندهند . او نماد ایران کهن و باعث فخر ایرانیان بوده و هست و موحد و خدا پرست بوده .بزرگان سرزمین ما همه قابل احترام هستند چه قبل یا بعد از اسلام . منشور کوروش خود گواه بر بزرگی او و آیین زرتشت میباشد .
  • محمدعلی احراری IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    9 1
    افسانه سرایی از کوروش امروز به چه درد مردم. می خورد.
  • ایرانی باغیرت IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    9 7
    تشریف بیارید سرزمین پارس وبزرگی کورش را در سنگ نبشته ها ببینید همه ایرانی ها پارتها پمادها وپارسها از یکرنژادند آریایی اینهایی که تفرقه افکنی میکنند آریایی نیستند با احترام به همه نژادهای عالم هستی وایزانیان سرافراز از همه اقوام
  • کارشناسی ارشد تاریخ IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    2 9
    دوست عزیز ویکی پدیا یک دانش نامه ی آزاد هست یعنی هر شخصی میتواند داخل آن اطلاعات درست یا غلط وارد کند ممکن است شما یک مطلب را بخوانید که ۷ نفر ویرایشش کردن پس اگر زبان فارسی بلد بودید میفهمیدید دانشنامه آزاد یعنی چه . شما تز الکی میدی یک منبع و محله علمی تاریخی را نمیشناسی . جای اینکه بیای تفرقه بندازی و تز الکی بدی برو جای سرچ کردن تو اینترنت و پایین آوردن مهارت تحقیق و جستجو کمی کتاب بخوان تا بفهمی فرق دانشنامه ی آزاد با مجله ی علمی تاریخی چیه . دوست گرامی دکترای تاریخ و رییس بخش تحقیق و مطالعه 😐
  • احمد IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    12 4
    کوروش کبیر خرافات و شایعس
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    4 7
    اگه کوروش نیست باقی کسانی که در تاریخ هستن شما پزش میدید اون هام دروِغ هستن
  • خشایار IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    3 6
    با درود فراوان خدمت مردان نیک و به حق. کم مونده ما کوروش بزرگ رو کوچیک ببینیم.والا جای تأسف داره براتون،ملتها آرزوی داشتنش میخورن یه عده احمق میخان کتمانش کنن و کوچیکش کنن،برید و تاریخ بخونید،ولا شماها هیچ اطلاعی از کوروش و بزرگی این پادشاه ندارید...
  • حبیب IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    2 11
    نیاز به دری وری گفتن نیست تاریخ همه چیز برای گفتن در مورد کوروش دارد . متاسفانه در کشور عده ای هستند که شایعه پراکنی کنند که کوروش وجود نداشته است اما توصیه می شود حداقل به اسناد و مدارک و سنگ نوشته هایی که کشف شدند مطالعه شود .
  • محمد IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    2 8
    کوروش کبیر فخر ایران زمین و تاریخ آریایی ♥️♥️ به امید روزی که مردم عزیز کشورمون به تاریخ و تمدن آریایی بیشتر آگاه بشن و ...
  • ناشناس IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    0 11
    مقبره استر همسر خشایار شاه در استر اباد همدان هنوزباقی و پا برجاست و دیگر انکه نباید یهودیان را با صهیونیستها اشتباه گرفت
  • بختیاری مدافع وطن DE ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    4 7
    زنده باد ایران زنده باد لر ) بختیاری ) زنده باد ایرانی درود خدا بر روح بلند کوروش بزرگ
  • بنده خدا IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۱
    1 9
    کوروش هخامنشی یعنی حقیت یک شاه بزرگ. یعنی عدالت. یعنی دوست بشریت یعنی صداقت بزرگی شجاعت عظمت. و انکارش توسط هرکس یعنی دشمن ایران. دشمن انسانیت. دشمن عدالت و از همه بدتر یعنی نداشتن هویت خودش
  • ایرانی IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    3 12
    شماها باید دهانتان را آب بکشیدونام کوروش رابیارید.چون بحق کشورداری کرده وباانصاف ومردمی بوده،این رامیگیدمثل شما دروغگوونامردمی نبوده،بعدشمادربارتان چه میگویند،پس درموردتاریخ پارسی کم عقلی،پس هیس،نماند لالی
  • DE ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    2 9
    گویند آفتاب آمد دلیل آفتاب .کشورهای دیگه با افسانه تراشی اسطوره سازی برای خودشان تاریخ جعل میکنند .ولی در کشور من ایران بزرگ و تاریخی یه عده احمق ... میان به زبان فارسی در کشور فارس مهد تمدن به همه تاریخ و هویت ما توهین میکنند کمی عرق ملی بد نیست
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    0 1
    افسانه ای مثل رستم و سهراب است وجود خارجی ندارد اکثرن ماننده فردوسی نژادپرست می نگارند
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    1 0
    کوروش کبیر اسطوره ماست وتخریب شدنی نیست
  • ناشناس IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    1 0
    مگه میشه برای داستانها و اسطوره ها تاریخ ساخت که میسازن بعضیا میگن برای آرش و دیگران هم روزی بزاریم آخه مگه میشه آخه آرش مگه وجود خارجی داشت یا دیگران
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
    1 0
    پول کاری میکنه که اصالت خودت فراموش میکنی
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    0 0
    شاهی که مشاورش نبی الله است،جهان را نمیگیرد؟ دانیال بزرگ،شاه شاهان
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    0 0
    اینکه کوروش شخص بزرگی بود شکی نیست اما این در ۲۵۰۰ سال پیش بود . آنچه از تاریخ معاصر داری رو کن ۱۳۰۰ سال پیش توسط عربها نابود و ۷۰۰ سال در یوغ عربها بوده اید . و توسط شاهان صفوی ترک از دست عربها نجات یافتید . بعد از طریق شاهان قاجاری که قفقازی که دشمن حساب می کنید آدامه یافتید . و حالا این همه ایرانی بودنتان به شاهان صفوی و قاجاری وابسته است حرفی نمی زنید دشمن حساب می کنید بعد چسبید به ۲۵۰۰ سال پیش
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    6 0
    اگر کوروش هم واقعیت داشته باشد . مثل بقیه ظالمان بقیه کشورها را با کشتار وسیع فتح کرده است مثل اسکندر یا مغولها هیچ کشور یا حاکمی کشورش را دوستی تقدیم کورش نکرده است .
  • محمد پیرنیا IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۹
    0 0
    چرا اسم کورش در شاهنامه نیامده و تا صد سال قبل کسی از شخصیت های بزرگ ایران نام کورش نداشتن
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    0 0
    یکی از دوستان به اسم محمد حرفهاشون برای اولین بار بود شنیدم که با دسیسه یه زن هزاران ایرانی قتل عام شدن واقعا نفرت ما از صهیونیست بیشتر میشه واین نفرت ریشه عمیقی داره مرگ بر اسرائیل که باید از روی زمین حذف بشه
  • مجید IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    0 0
    تاریخ را ترسو ها مینویسند این متن هم فقط یک آدم ترسو گفته