پیش بینی هواشناسی برای روز های آینده از باد و باران در ۴ استان و کاهش دمای نسبی در استان های شمال غربی حکایت دارد.

طوفان - درياي خزر - توفان

همشهری آنلاین- مجید جباری: به گفته کارشناسان هواشناسی، بارش باران که از اوائل پاییز تقریبا همه نواحی کشور را تحت تاثیر قرار داده است، در دهه دوم و سوم آبان ماه شدت بیشتری می‌گیرد و اوج بارندگی‌ها در آذر و دی ماه خواهد بود.

کارشناس مستقل هواشناسی در این باره به همشهری آنلاین گفت: «طبق پیش بینی‌ها، شکل گیری طوفان حاره‌ای بر الگوی آب و هوایی ایران تاثیر گذار بوده و از ابتدای پاییز در مناطق مختلف کشور، هفته‌ای یک موج بارشی را شاهد هستیم. بارش‌ها از نظر دینامیکی قدرت خوبی دارند و به لحاظ رطوبتی ضعیف هستند وطوفان  حاره ای رطوبت منطقه را کاملا تخلیه کرده است. با این حال، ورود موج بارشی به نواحی شمالی کشور، از امروز(سه شنبه) نواحی شمالی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد و بارش باران، استان های گیلان، مازندان، گلستان و خراسان شمالی را دربر می‌گیرد. اما آب و هوای تهران تا هفته آینده تغییری نمی‌کند.»

محمدرضا جاویدی ادامه داد: «موجی که از فردا شب(سه‌شنبه) فعالیت خود را در نوار شمالی کشور آغاز می‌کند، علاوه بر بارش در چهار استان گیلان، ‌مازندران، گلستان و خراسان شمالی، باعث توفانی شدن دریای خزر می شود و ارتفاع موج حتی ممکن است به دو متر هم برسد. بنابراین توصیه می شود شناورهای کوچک در طول فعالیت این موج به آب نزنند.»

شدت بارش‌ها از دهه سوم آبان

او افزود: «بلافاصله یک روز بعد از خروج این موج، جبهه دیگری از غرب و جنوب غرب وارد کشور شده و پیش بینی می شود تا یک هفته آینده در همه استان‌های کشور شاهد بارش‌های نقطه ای و همرفتی باشیم. در واقع تا یک هفته دیگر، استانی نخواهد بود که حداقل یک بار نقطه ای از آن، بارشی دشت نکرده باشد. براین اساس، طبق بررسی نقشه های هواشناسی در روزهای سه شنبه و چهار شنبه در ارتفاعات البرز مرکزی، استان‌های واقع در زاگرس مرکزی و جنوبی، برخی نقاط استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان و پنجشنبه(۱۱ آبان) در برخی نقاط استان‌های واقع در غرب، مرکز، ارتفاعات البرز مرکزی و ارتفاعات کرمان بارش پیش‌بینی می‌شود.»

جاویدی اضافه کرد: «طی ۱۰ روز آینده بیشترین بارش ها در نوار شمالی کشور به ویژه استان های گیلان و مازندران شاهد بیشترین بارندگی هستند. اما با تغییر ساختار الگوی آب و هوایی، از دهه دوم آبان به تدریج، ‌امواجی که وارد کشور می شوند، بارش‌ها با شدت بیشتری می بارند.»

کارشناس مستقل هواشناسی گفت: در دهه سوم آبان ماه، جنوب غرب کشور، استان های خوزستان، بوشهرو شمال غرب فارس بیشترین بارش را دارد و بارندگی حتی ممکن است به ۲۰۰ میلی‌متر هم برسد. شرایط بارشی اما در آذرماه و دی ماه شرایط متفاوتی خواهند داشت و با شدت بیشتری در نواحی مختلف کشور ادامه خواهد یافت.

کد خبر 802571
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha