افزایش درگیری‌ها در غزه بازارهای جهانی را متلاطم کرد به‌طوری که قیمت هر اونس طلا بعد از ماه‌ها از مرز ۲۰۰۰دلار عبور کرد و قیمت نفت خام نیز بار دیگر به ۹۰دلار رسید. در بازار داخلی نیز بورس نزول کرد و قیمت طلا و ارز با رشد مواجه شدند.

خرید دلار

به گزارش همشهری، افزایش درگیری‌های نظامی و احتمال حمله زمینی اسرائیل به غزه بازارهای جهانی ازجمله بازار فلزات گران‌بها، نفت و همینطور بازار داخلی طلا و ارز و بورس را تحت‌تأثیر قرار داد.

مهم‌ترین رویداد در این زمینه مربوط به افزایش قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی بود. پیش از این برخی مؤسسات مالی هشدار داده بودند، چنانچه دامنه جنگ در خاورمیانه فراگیر شود، قیمت طلا در بازارهای جهانی می‌تواند به مرز ۲هزار دلار برسد. با این حال اغلب تحلیلگران در این زمینه محتاط بودند و فقط احتمال می‌دادند قیمت طلا تا مرز ۲هزار دلار رشد کند.

بلومبرگ پیش از این گفته بود اگر جنگ خاورمیانه وارد مرحله جدیدی شود هر انس طلا می‌تواند به سقف ۲هزار دلار نزدیک شود.

رویترز نیز تأکید کرده بود درصورت توسعه جنگ به جبهه شمالی و درگیر شدن حزب‌الله یا ورود سربازان اسرائیلی به خاک غزه، انس می‌تواند باز هم صعودی شود. در چنین شرایطی اما قیمت هر اونس طلا با قدرت از این محدوده عبورکرد و تأثیر زیادی بر بازارها گذاشت.

رشد طلا و نفت

آمارها نشان می‌دهد جمعه شب به‌دنبال انتشار خبرهای اولیه در مورد افزایش درگیری‌های نظامی و احتمال حمله زمینی اسرائیل به غزه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی به سرعت صعود کرد و با قدرت از محدوده ۲هزار دلار که نوعی مرز روانی محسوب می‌شود عبور کرد. قیمت هر اونس طلا حتی تا پایان معاملات جمعه به ۲۰۰۶دلار هم رسید.

از ابتدای جنگ غزه تاکنون قیمت طلای جهانی ۱۴۰دلار در هر اونس افزایش یافته است. کارشناسان بر این باورند درصورت تداوم جنگ ظرف ۲روز آینده درصورتی که از روز دوشنبه بازارهای جهانی دوباره معاملات خود را از سر بگیرند قیمت طلا می‌تواند با رشدهای بیشتری نیز مواجه شود. تحلیلگران بر این باورند که درصورت عبور قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی از مرز ۲۰۶۱دلار، شتاب رشد بیشتر هم خواهد شد و ممکن است قیمت طلا برای مدت‌ها در این محدوده باقی بماند. آخرین بار قیمت طلا در بازارهای جهانی درماه می‌توانسته بود تا این محدوده پیشروی کند.

همگام با افزایش قیمت طلا، قیمت نفت برنت نیز دوباره صعود کرد و به ۹۰دلار رسید. هر بشکه نفت وست تگزاس نیز با ۲درصد افزایش از مرز ۸۵دلار عبور کرد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند نیز قیمت نقره بیش از یک درصد افزایش یافت و به ۲۳دلار در هر اونس رسید.

رشد قیمت‌ها در بازارداخلی

همگام با رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی قیمت طلا و ارز در بازار داخلی هم با رشد مواجه شدند. درمبادلات روز گذشته قیمت هر دلار آمریکا از مرز ۵۲هزار تومان عبور کرد و هر گرم طلای ۱۸عیار با ۳درصد افزایش به قیمت ۲میلیون و ۵۳۶هزارتومان خرید و فروش شد. با رشد قیمت طلا و ارز، قیمت هرسکه طرح جدید نیز با ۴۵۰هزار تومان افزایش به مرز ۳۰میلیون تومان رسید.

سقوط شاخص به زیر مرز ۲میلیون واحد

با وجود رشد قیمت ارز در مبادلات روز گذشته شاخص کل بورس تهران به تحولات منطقه‌ای واکنش منفی نشان داد و با یک افت سنگین مواجه شد. این در حالی است که بین شاخص بورس و قیمت دلار همبستگی وجود دارد و در دوره‌هایی که قیمت دلار شد می‌کند شاخص بورس هم افزایش می‌یابد اما در مبادلات دیروز شاخص بورس تهران اعتنایی به این موضوع نکرد و با ۵۱هزار واحد کاهش به زیر مرز۲میلیون واحد سقوط کرد. این نزول ۲.۵درصدی یکی از سنگین‌ترین نزول‌های شاخص کل از ابتدای سال تاکنون است. با این میزان نزول بیش از ۲۳۵هزار میلیارد تومان از ارزش بازار سهام کاسته شد.

دلایل رشد نرخ طلا

 نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در مورد دلایل رشد قیمت طلا در مبادلات دیروز گفت: یکی از عوامل اصلی تغییرات در بازارهای مالی و بازار طلا تحولات سیاسی و اقتصادی است.

محمد کشتی‌آرای به همشهری توضیح داد: قیمت طلا در بازارهای جهانی یک‌بار در ابتدای سال‌جاری از مرز ۲هزار دلار فراتر رفته بود اما ‌ماه قبل با ۱۵۰دلار کاهش به کانال ۱۸۰۰دلار نزول کرد. دیروز اما تحولات سیاسی در خاورمیانه باعث شد تا قیمت دلار بار دیگر از مرز ۲هزار دلار عبور کند و به ۲۰۰۶دلار برسد که رکورد جدید در چندماه گذشته محسوب می‌شود.

او با بیان اینکه رشد قیمت طلای جهانی بر بازار داخلی نیز تأثیر گذاشت ادامه داد: قیمت هر سکه طرح جدید در مبادلات دیروز تحت‌تأثیر همین موضوع ۵۰۰هزار تومان افزایش یافت و به تناسب این رشد، قیمت سایر قطعات هم با افزایش مواجه شدند.

این کارشناس بازار طلا در پاسخ به این پرسش که آیا روند صعودی قیمت طلا ادامه‌دار خواهد بود یا خیر گفت: روند قیمت طلا وابسته به تحولات منطقه و تنش در خاورمیانه است بنابراین نمی‌توان به‌طور دقیق آینده را پیش‌بینی کرد.البته ما امیدواریم تنش‌ها کاهش یابد و قیمت طلا هم با افت مواجه شود.

او در پاسخ به این پرسش که چه توصیه‌ای برای سرمایه‌گذاران بازار طلا دارد گفت: درگذشته معاملات عمدتا به‌صورت فیزیکی در بازار سنتی انجام می‌شد اما امروز صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در بازار سرمایه فعال هستند و مردم می‌توانند هر مقدار طلا که می‌خواهند از بورس کالا خریداری کنند.

او ادامه داد: توصیه ما به مردم معمولا این است که در شرایطی که بازار آرام است برای خرید و فروش اقدام کنند.

کد خبر 802235
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارز و طلا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha