مراسم «بی‌بی‌ گردی» که در فهرست میراث معنوی (ناملموس) قرار دارد، در تقویم رویدادهای گردشگری کشور ثبت شد.

بی بی گردی

به‌گزارش همشهری آنلاین، مراسم بی‌بی‌گردی، نوعی احترام به سالمندان و مادربزرگان است که از دیرباز در برخی از مناطق شهرستان قائنات مانند خضری دشت‌بیاض، کارشک و بسکاباد برگزار می‌شود. این مراسم بخشی از مراسم سنتی نوروز است که در روز دوازدهم فروردین انجام می‌شود.
پژوهشگر رسوم خراسان جنوبی می‌گوید: «شهرستان قائنات سابقه‌ای تاریخی همراه با آیین‌ها و مراسم فرهنگی متعددی دارد که برپایی هر ساله این مراسم سبب زنده نگه داشتن آنها تا این زمان شده است.»
فریبا کاهنی با اشاره به اینکه هر یک از مراسم و آیین‌ها مفهوم و آدابی دارد، می‌افزاید: «بی‌بی‌گردی نیز ضمن آنکه از همه ویژگی‌های ذکرشده برخوردار است، باعث شور، نشاط و احترام به بزرگان و سالمندان می‌شود. معرفی این مراسم و آیین‌ها همچنین می‌تواند موجب شناساندن آنها به افراد غیربومی و جذب گردشگر شود. تشویق همه افراد به مسئولیت‌پذیری و انجام کارهای گروهی و نیز اطعام افراد به‌ویژه فقرا، از نتایج برگزاری این جشن‌هاست.»
به‌گفته معتمدان محلی، سابقه و پیشینه مراسم بی‌بی گردی، به قبل از دوران قاجار می‌رسد. برای اجرای این مراسم هر ساله در روز 12فروردین اغلب زنان و دختران روستا از اول صبح در منازل مسکونی خویش، نان محلی درست می‌کنند که به «پتیر بی‌بی گرد» معروف است. ساعت 2 بعدازظهر زمان درست کردن «چراغ» است. برای این کار هریک از زنان و دختران روستا با یک تکه چوب 20سانتی‌متری و پنبه یا پشم که از لحـاف یا تشک کهنه و مندرس بیرون آورده شده است، شمع درست می‌کنند که به آن «چراغ» می‌گویند که هر کس به تعداد نیت و حاجتی که دارد، شمعی روشن می‌کند؛ سپس همه به در خانه بی‌بی (مسن‌ترین زن روستا) می‌آیند و بی‌بی یک خشت خام از دیوار خراب شده منزل خودش یا از خانه افراد مسن دیگر روستا می‌آورد و روی خشت را با گل از قبل آماده شده می‌پوشاند و به‌ترتیب هر یک از این چراغ‌ها را با ذکر صلوات و همچنین دعا برای همه افراد حاضر در جلسه در گل‌ها فرو می‌کند. بعد از اینکه همه زنان و دختران روستا جمع شدند، بی‌بی داستان بی‌بی اولیه را برای آنها نقل می‌کند و بعد چراغ‌ها را جلوی در خانه‌اش روشن می‌کند و چندبار از روی آتش رد می‌شود و برای همه افراد حاضر در جلسه دعا می‌کند و بقیه هم صلوات می‌فرستند.

کد خبر 802154

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha