درمان بیماران مبتلا به سرطان باید به موقع انجام شود اما درمان‌های جدید هزینه‌بر هستند و متخصصان بر مدیریت بیماری و کنترل آن تاکید می‌کنند، از سوی دیگر تخت‌های بستری و شیمی‌درمانی هم برای این بیماران کم است و باید با مشارکت خیران افزایش پیدا کند.

سرطان

همشهری آنلاین - مریم سرخوش: دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان سلامت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در سومین همایش طب تسکینی که در بیمارستان فیروزگر برگزار و از مدل مدیریت بهینه و جامع بیماران مبتلا به سرطان و پرونده الکترونیک رونمایی شد، درباره اجرای این مدل مدیریتی گفت: اجرای طرح مدیریت بهینه و جامع بیماران مبتلا به سرطان که به شکل آزمایشی در قم برگزار شد، الگویی مطلوب برای بهینه‌سازی مدیریت بیماری سرطان از مرحله پیشگیری تا درمان است.

دکتر مصطفی قانعی با بیان اینکه چالش در حوزه سرطان به شدت بیشتر از سایر چالش‌های حوزه سلامت است و باید به مقوله پیشگیری بیشتر توجه شود چون هزینه‌کرد برای آن امری ضروری است، عنوان کرد: ارائه طرح مدیریت بهینه و جامع بیماران مبتلا به سرطان مراقبت‌های حمایتی تسکینی یک الگو و مدل خوب برای مدیریت بیماران مبتلا به سرطان بوده و این طرح  آزمایشی برای مبتلا به سرطان ریه و سینه در قم در حال اجراست.

به تاکید این مسئول خلأ برنامه‌ای جامع در کشور که همراه با پرونده الکترونیکی بتواند از پیشگیری و سطح یک، بیماری سرطان را پوشش دهد و مسیر ارائه خدمات را تا سطوح بعدی تشخیص و درمان به شیوه‌ای علمی و تخصصی مدیریت کند، کاملا به چشم می‌آمد. ارائه این مدل همراه با پرونده الکترونیک طراحی شده که در برخی موارد از پیشتازان این عرصه نظیر انگلیس هم جلوتر است و فرصتی مغتنم و مفید برای ارائه خدمات به بیماران مبتلا به سرطان به شمار می‌رود. 

خدمات تسکینی برای ۳۱ هزار بیمار 

مدیرعامل مرکز کنترل سرطان ایرانیان هم در این همایش از برخورداری بیش از ۳۱ هزار بیمار مبتلا به سرطان از خدمات مراقبت‌های حمایتی و تسکینی رایگان طی ۱۴ سال گذشته در این مرکز خبر داد و گفت: این طرح که آزمایشی در شهر قم اجرا شده قرار است در ۵ استان کشور نیز اجرا شود. 

دکتر محمد جهانگیری با تاکید بر اینکه مراقبت‌های حمایتی و تسکینی باید قبل از تشخیص بیماری شروع شود، اظهار کرد: هدف از اجرای مدیریت بهینه و جامع بیماران مبتلا به سرطان رفع دغدغه‌های بیماران است. این طرح ۲۶ گام دارد و در حوزه پیشگیری، غربالگری، درمان و خود مراقبتی تعریف شده است. 

جهانگیری با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت از سال ۹۰ طب تسکینی را به عنوان دانش پذیرفته است، تاکید کرد: مراقبت‌های حمایتی و تسکینی برای بهتر زندگی کردن بیماران و خانواده‌های آنهاست. طب تسکینی به هیچ وجه در روند تخصصی درمان مداخله نمی‌کند و به شرایط جسمی، روحی و عوارض اجتماعی، معیشتی بیمار توجه دارد.

وی شبکه مراقبت در منزل را اصلی‌ترین بخش مراقبت‌های این مرکز عنوان کرد و گفت: تا قبل از تاسیس این مرکز، این خدمت در کشور مغفول مانده بود و این مرکز خدمات پر هزینه را رایگان ارائه می‌دهد.

درمان‌های جدید، هزینه‌بر هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله هم در بخشی از این همایش با بیان این که سرطان، دومین علت مرگ و میر در کشور است و هزینه‌های آن در آینده افزایش خواهد یافت، گفت: درمان‌های جدید، هزینه‌بر هستند و اگر این بیماری کنترل نشود، نظام سلامت را دچار بحران می‌کند.

دکتر حسن ابوالقاسمی با بیان اینکه ۲ درصد سرطان ها مربوط به کودکان است، بیان کرد: اگر حمایت‌های موسسه محک نبود، در هزینه های درمانی این بیماران گرفتار می‌شدیم و ضرورت دارد بنیادهای خیریه در رابطه با این بیماری‌ها در کشور گسترش پیدا کند. 

ضرورت افزایش تخت‌های بستری 

رئیس بیمارستان فیروزگر هم با تاکید بر این که باید درمان بیماران مبتلا به سرطان به موقع انجام شود، عنوان کرد: در بسیاری از مراکز درمانی از جمله بیمارستان فیروزگر تخت‌های این بیماران برای بستری و انجام شیمی درمانی کم است و ضرورت دارد خیران در این زمینه مشارکت بیشتری داشته باشند.

دکتر محسن خالقیان افزود: مشکلات زیادی به ویژه به دلیل غیر واقعی بودن تعرفه‌های خدمات درمانی در مراکز درمانی وجود دارد. کمبود نیروی انسانی هم در مراکز درمانی مشهود است و باید طوری برنامه‌ریزی شود تا در آینده نظام سلامت را با مشکل مواجه نکند.

کد خبر 802076
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha