رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس به همشهری آنلاین گفت: این دوره وقت برای بررسی صلاحیت‌ها مبسوط است. هیات‌هایی اجرایی و نظارت از الآن تا زمان انتخابات ۴ماه وقت دارند تا بررسی صلاحیت‌ها را به خوبی انجام دهند.

جوکار - رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها

همشهری آنلاین-گروه سیاسی: ثبت‌نام‌های انتخابات مجلس یک بار دیگر رکورد قابل توجهی در مقایسه با ادوار قبلی ثبت کرد. براساس آمار وزارت کشور از ثبت‌نام‌های نهایی، ۲۴هزار و ۸۲۹نفر برای انتخابات مجلس دوازدهم داوطلب شده‌اند. این در حالی است که آمار ثبت‌نام‌ها در انتخابات مجلس یازدهم حدود ۱۴هزار نفر بود. ثبت‌نام‌های الکترونیکی برای اولین بار در این دوره از انتخابات مجلس انجام شد و به‌نظر می‌رسد نهاد مجری و ناظر انتخابات به یک موفقیت در این تجربه جدید دست یافته‌اند. به‌رغم برخی پیش‌بینی‌ها مبنی بر تاثیر منفی اینترنتی شدن ثبت‌نام‌ها بر استقبال داوطلبان، ۷۰درصد افزایش ثبت‌نام در انتخابات مجلس دوازدهم ثبت شد. این انتخابات قرار است ۱۱اسفندماه امسال برگزار شود. با محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا در مجلس درباره این ثبت‌نام‌ها گفت‌وگو کردیم.

آمار وزارت کشور از ثبت‌نام‌ها حکایت از رشد ۸۰درصدی در مقایسه با دور قبل دارند. ارزیابی شما از این افزایش استقبال نامزدی مجلس چیست؟

در مرحله پیش‌ثبت‌نام‌های انتخابات مجلس بالغ بر ۴۸هزار نفر ثبت‌نام کردند. مدارک تحصیلی برخی از نامزدها ناقص بود و برخی دیگر نیز سوابق اجرایی نداشتند و از بین این تعداد، بالای ۲۴هزار نفر توانستند ثبت‌نام کنند. بر همین اساس نسبت به دور قبل ۱۰هزار نفر افزایش داوطلب ثبت شد. احساس مشارکت و اینکه مجلس جایگاه مهمی برای تصمیم‌گیری‌ها در حوزه قانون‌گذاری و نظارت دارد، سبب افزایش مشارکت‌ها شده است و این نشانه خوبی است. این نشانه به این معناست که مردم می‌خواهند در سرنوشت خودشان مشارکت بیشتری داشته باشند. نقش اساسی مجلس در حوزه قانون‌گذاری و نظارت، جایگاه این نهاد را جایگاه برتر و بالاتری در ساختار سیاسی نظام قرار داده است. به همین علت بخش عمده‌ای ثبت‌نام کردند و در یک رقابت جدی مشارکت می‌کنند. این رقابت می‌تواند میزان مشارکت و حضور مردم را گسترش دهد و راهبرد مدنظر رهبر معظم انقلاب مبنی بر مشارکت، رقابت و امنیت را محقق کند. داوطلبان اعتماد کردند که در بحث برگزاری انتخابات، سلامت انتخابات حفظ می‌شود و همگی می‌توانند در یک شرایط برابر شرکت کنند و آرای مردم را به خودشان جلب کنند.

برخی پیش‌بینی می‌کردند که با اینترنتی شدن ثبت‌نام‌ها استقبال داوطلبان مجلس کم شود. تحلیل شما چیست؟

بحث الکترونیکی شدن انتخابات جزو سیاست‌های کلی انتخابات است که مقام معظم رهبری در سال۱۳۹۵ ابلاغ کردند. در چارچوب این سیاست‌ها، ثبت‌نام‌ها و شمارش آرا باید آسان شود. همه این بخش‌ها امسال اجرایی خواهد شد. شمارش آرا باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود و مردم بتوانند نتایج انتخابات را به سهولت دریافت کنند. تجربه ثبت‌نام‌ها نشان داد نباید فرصت‌ها از بین برود. مراجعه حضوری باعث می‌شد وقت افراد گرفته شود و شلوغی در ترددها ایجاد شود. در این دوره از ثبت‌نام‌ها این معایب برطرف شد. ثبت‌نام الکترونیکی باعث شد هرکسی در هر جایی بتواند به آسانی ثبت‌نام کند.

پس در مجموع اولین تجربه ثبت‌نام‌های اینترنتی را موفق می‌دانید؟

بله. قطعا تاثیرگذار بر مراحل بعدی انتخابات هم خواهد بود، چون قرار است در یک هشتم حوزه‌های انتخابیه که دارای تعدد نمایندگان هستند نیز انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود. وظیفه وزارت کشور است که انتخابات را در این حوزه‌ها به صورت الکترونیکی برگزار کند. اصالت هویت افراد رای دهنده در این دوره به صورت الکترونیکی خواهد بود. با سیستم برخطی که ایجاد می‌شود خیلی راحت هویت افراد تشخیص داده می‌شود.

منظور از ۲مورد ثبت‌نام‌های قطعی و نهایی در آمار وزارت کشور چیست؟

آماری که هیات‌های اجرایی باید بررسی صلاحیت‌ها را از میان آنان و از امروز شروع کنند، ۲۴هزار نفر است. استعلام از مراجع ۵گانه صورت می‌گیرد و نتیجه در اختیار هیات‌های نظارت قرار خواهد گرفت. هیات‌های نظارت هم بررسی‌های خودشان را انجام می‌دهند و بعد از آن اسامی کسانی که به‌عنوان نامزد نهایی احراز صلاحیت شده‌اند منتشر می‌شود.

آیا در این دوره با توجه به افزایش زمان مراحل انتخاباتی شاهد افزایش تایید صلاحیت‌ها خواهیم بود؟

اینها مربوط به استعلام‌های ۵گانه از نهادهای نظارتی و همچنین بررسی پرونده داوطلبان در هیات‌های اجرایی و هیات‌های نظارت می‌شود.

یعنی باز ممکن است برخی نامزدها به علت ضیق وقت از سوی شورای نگهبان عدم احراز صلاحیت شوند؟

خیر. الآن دیگر وقت مبسوط است. از الآن تا زمان انتخابات ۴ماه وقت است و بررسی صلاحیت‌ها به‌خوبی انجام می‌شود، چون زمان رسیدگی به صلاحیت‌ها در قانون انتخابات افزایش پیدا کرده است و این مزیتی است که حقوق داوطلبان را حفظ می‌کند تا بررسی صلاحیت‌ها در زمان مبسوط انجام شود.

صحبت رئیس مجلس مبنی بر اینکه نباید مدارکی بیشتر از آنچه که مورد نیاز است از داوطلبان اخذ شود، چیست؟

این صحبت ایشان مربوط به زمان ثبت‌نام‌ها بود که دیگر گذشت.

منظور ایشان اخذ سوابق ۵ساله اجرایی از داوطلبان بود؟

خیر. یک سری بحث‌ها درباره دارایی‌ها و خودروهای اشخاص بود که این اطلاعات شخصی و هویتی افراد محسوب نمی‌شود.

آقای جنتی دبیر شورای نگهبان، شمار بالای ثبت‌نام‌ها را باعث زحمت ناظر انتخابات در بررسی صلاحیت‌ها عنوان کرده بودند. تغییرات قانون انتخابات کمکی به کاهش این «زحمت» کرد؟

قطعا کار شورای نگهبان بیشتر خواهد شد. کار هیات‌های اجرایی و نظارت افزایش پیدا می‌کند. اما با توجه به این که زمان هم افزایش پیدا کرده است، امیدواریم در طول این زمان، بررسی صلاحیت‌ها به‌خوبی صورت گیرد تا حقی از کسی ضایع نشود.

آمار ثبت‌نام نمایندگان فعلی مجلس برای دور بعد را هم دارید؟

آمار نهایی ندارم اما تنها به تعداد معدودی برای دور بعد ثبت‌نام نکرده‌اند؛ اکثریت برای انتخابات مجلس دوازدهم ثبت‌نام کردند.

کد خبر 801709

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha