قیمت پسماند تعیین کننده بخش مهمی از رابطه کاری پیمانکاران خدمات شهری و مدیریت شهری تهران است. خدمات پیمانکاران برای تخلیه پسماند از مخازن سطح شهر و پاکسازی جوی‌ها و رفت و روب سطح خیابان‌ها تحت تاثیر این قیمت تنظیم می‌شود.

پاکبان پسماند

به گزارش همشهری آنلاین، قیمت به روزشده پسماند در هفته‌های آینده در برخی مناطق شهر اعمال می‌شود و پس از آن در تمام مناطق اجرا خواهد شد. حسین نظری معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران درباره قیمت و نوع خدمات پیمانکاران توضیحاتی داده است که می‌خوانید.

* متأسفانه شهرداری تهران ۴ سالی بود که فهرست را بروز نکرده بود و قیمت‌ها بر اساس قیمت‌های ۴ ساله پیش بود. همتی شد و با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کل کشور اقدام به تهیه فهرست بهای کشوری رفت و روب شد و این موضوع در فروردین ماه ابلاغ شد. این ابلاغ محاسنی دارد از جمله آخر سال که می‌شود شهرداری‌ها دیگر به سمت افزایش قیمت نمی‌روند و این قیمت‌ها توسط یک نهاد حاکمیتی بروزرسانی و به کل کشور ابلاغ می‌شود و سرعت کار را بالا می‌برد و نمونه این تعلل که هیچکس مسئولیت فهرست بها را بر عهده نگرفت تکرار نمی‌شود.  

* مباحث بها را سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کل کشور تهیه، تنظیم و ابلاغ می‌کند. در خصوص رفت و روب همچنین چیزی نداشتیم و بنابراین شهرداری‌های کلان‌شهرها خودشان نسبت به تنظیم فهرست‌بها اقدام می‌کردند و هرساله این قیمت‌ها را بروز می‌کردند. خوشبختانه در سال گذشته بهای پسماند توسط ریاست جمهوری ابلاغ شد و در شورای فنی شهرداری هم تصویب و به مناطق شهرداری ابلاغ شد.

* خاصیت دیگر فهرست‌بها شفاف‌سازی است. فهرست‌بهای قدیم به این شکل بود که به صورت گلوبال هزینه ۳۰ روز رفت و روب شهر تهران را می‌دادیم و اگر پیمانکار جایی را فقط ۲ بار هم تمیز می‌کرد، متأسفانه به این دلیل که پول ۳۰ روز را آن اول داده بودیم، نمی‌شد کاری کرد اما در این فهرست‌بها شفاف‌سازی می شود و اگر پیمانکار ۲ روز در هفته معبر و جایی را تمیز کند،  قیمت به همان میزان و با قیمت واقعی هزینه می‌دهیم.

* مدیرعامل سازمان پسماند نشست‌هایی با پیمانکاران داشته‌اند، جلسه‌هایی را با شهرداران منطقه و همچنین دو جلسه نیز با خود شهردار محترم داشتیم؛ فهرست بهای تهیه و قیمت‌های جدید ابلاغ شده است. انشالله در اواخر همین هفته و اوایل هفته بعد اولین طرح آزمایشی  برای مناطق ۱، ۳ و منطقه  ۲۱ و ۲۲ و ۸ را به عنوان شروع کار آزمایشی خواهیم داشت و اگر نتیجه خوب بود در همه مناطق اجرا می‌کنیم. نوع قرارداد با پیمانکاران نیز از نوع و سطح قرارداد متفاوت است.

* اکنون قیمت‌ها منطقی شده و واگذاری خدمات منطقی می‌شود، نه اینکه گران شود و پیمانکار نیز این بهانه که دیگر برای من نمی‌صرفد را ندارد و هزینه‌ها طبق قیمت روز پرداخت می‌شود. این فهرست‌ها تعدیل دارد. با توجه به تنش‌های تورمی و اقتصادی کشور ما اگر در طول سال ودر حین کار تورمی متوجه این خدمات شود، این تورم در شاخص های اعلامی توسط سازمان مدیریت اعلام می‌شود و تعدیل آن پرداخت می‌شود که معمولاً با نرخ تورم برابری می‌کند و جلوی ضرر و زیان پیمانکار را می‌گیرد.

* فهرست نامه در حقیقت قراردادهای پسماند ما را پوشش خواهد داد و یکی از ابزارهای خوب نظارت در حوزه پسماند است. یکی از مزایایی که فهرست نامه دارد تدوین سالانه توسط سازمان برنامه و بودجه و به‌روزرسانی آن توسط دولت است که باعث افزایش کیفیت خدمات شهری می‌شود. ویژگی دیگر هم افزایش بهره‌وری و ایجاد فضای رقابتی میان پیمانکاران است که امری سازنده و مورد پسند است.

کد خبر 801665
منبع: خبرگزاری شهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha