هرجا که تابلوهای زردرنگ سازمان حفاظت محیط زیست را دیدید، قطعا بدانید که قرار است با گنجینه‌ای ارزشمند از ثروت‌های طبیعی روبه‌رو شوید و مثل جان‌تان باید مراقب باشید که آسیبی متوجه آن نکنید.

دربند گیلان

همشهری آنلاین:  روستای «دربند» از توابع شهرستان آستارا در استان گیلان، یکی از این نمونه‌هاست که به‌خاطر قرار گرفتن در نزدیکی تالاب «استیل عباس‌آباد» مشمول این تابلوی زردرنگ هم می‌شود. همنشینی دریا، جنگل و جلگه، تنوع گیاهی و جانوری مناسبی را در این منطقه غربی دریای خزر به‌وجود آورده که تالاب استیل یکی از بهترین نمونه‌هایش است، تالابی که نام اصلی‌اش «هِستل» است و به زبان محلی «آبگیر» معنا می‌دهد.

در این منطقه حفاظت شده، باید انتظار تماشای گونه‌های گیاهی و جانوری منحصربه‌فردی را داشته باشید که هر ساله مسافران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. همین جاذبه‌ها باعث شده دربند، روستای همسایه تالاب تبدیل به یک روستای گردشگری منطقه شود و با خانه‌های روستایی و جنگلی‌اش میزبان مسافران و پرنده‌نگران تالاب باشد.

دربند اسپیناس

نزدیک‌ترین هتل‌ به روستای دربند، هتل چهارستاره اِسپیناس است که در جنوب آستارا و نزدیکی پاسگاه پلیس‌راه قرار دارد. علاوه بر این، هتل‌های مختلف داخل شهر آستارا مثل هتل بلال و هتل جهانگردی هم برای اقامت مناسب هستند.

همنشینی دریا، جنگل و جلگه در این روستای زیبای گیلان

در راه آستارا

خودروی شخصی: اگر از تهران عازم هستید، وارد آزادراه تهران ـ قزوین شده و بعد از آن وارد آزادراه قزوین ـ رشت شوید. ۲۵ کیلومتر مانده به رشت وارد جاده فومن شوید تا به رضوانشهر برسید و از آنجا مسیر آستارا را در پیش بگیرید. بعد از «لَوَندویل» و تابلوی آبشار لاتون؛ یعنی حدود ۶ کیلومتر مانده به آستارا، یک فرعی در سمت چپ جاده می‌بینید که بعد از ۲ کیلومتر رانندگی به روستای دربند می‌رسد. اگر هم از اردبیل و آستارا می‌آیید باید آستارا و پاسگاه پلیس‌راه را رد کنید که در ابتدای مسیر آستارا به رشت قرار دارد. اول تالاب استیل را در کنار جاده می‌بینید و سپس به خروجی روستای دربند در سمت راست جاده می‌رسید.

وسایل نقلیه عمومی: از بیشتر شهرهای ایران، می‌توانید با اتوبوس به آستارا برسید. 

وجب به وجب تماشا

مزارع سرسبز، شالیزارهای پهناور، کلبه‌های روستایی و تالاب استیل همه از دیدنی‌های اطراف روستای دربند است.

 تالاب استیل: تالاب ۱۴۰ هکتاری و کم‌عمق استیل که در شمال روستای دربند واقع شده، مهم‌ترین جاذبه گردشگری روستاست. در این تالاب که درست در کنار جاده آستارا قرار دارد، درختان توسکا در آب غوطه‌ورند و می‌توان با قایق از زیر سایه درختان رد شد. بی‌دلیل نیست که آنجا را به اسم «تالاب درختان شناور» هم می‌شناسند. ماهی، لاک‌پشت، سمور و پرندگان مختلف از جانوران این تالاب هستند. در شش‌ماهه دوم سال می‌توانید در این تالاب حتی بدون داشتن دوربین هم پرنده‌نگری کنید.

اطراف روستا: دربند یک روستای کوهپایه‌ای است و در دامنه‌های غربی جاده منتهی به روستا و همین‌طور غرب روستای دربند، دشت‌ها و شالیزارهایی خیره‌کننده‌ای خواهید دید. علاوه بر اینها آبشارهای لاتون، «میه‌کومه» و باباعلی در غرب لوندویل و در نزدیکی چشمه آبگرم کوته‌کومه از دیگر دیدنی‌های اطراف این روستا هستند.

همنشینی دریا، جنگل و جلگه در این روستای زیبای گیلان

سکوت را نشکن

محدوده روستای دربند، منطقه‌ای آرام و بکر است، با ایجاد سر و صدا آرامش این منطقه را به‌هم نزنید.

برای پرنده‌نگری در تالاب، لباس‌های هم‌رنگ طبیعت بپوشید تا پرندگان را فراری ندهید.

بهترین زمان برای پرنده‌نگری، فصل‌های پاییز و زمستان و بهترین ساعت‌ها هم ساعات صبح است.

با آلوده نکردن طبیعت و تالاب، مهاجرت پرندگان مهاجر را به تالاب استیل تضمین کنید.

در مناطق مرطوب اطراف تالاب چادر نزنید.

کد خبر 801297

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha